InsectRepellentSpray

سرطان چند درصد ارثی است؟

1/5 - (1 امتیاز)

با مبتلا شدن یکی از اعضای یک خانواده، اکثر این سوال برای دیگر اعضا به وجود میاد که سرطان چند درصد ارثی است و قدر احتمال دراه تا باقی اعضا هم به این بیماری مبتلا بشن؟ باید در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بگیم که سرطان یه بیماری شایع است، بنابراین جای […]

سرطان چند درصد ارثی است؟
Oralyte

با مبتلا شدن یکی از اعضای یک خانواده، اکثر این سوال برای دیگر اعضا به وجود میاد که سرطان چند درصد ارثی است و قدر احتمال دراه تا باقی اعضا هم به این بیماری مبتلا بشن؟ باید در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بگیم که سرطان یه بیماری شایع است، بنابراین جای تعجب نیست که خیلی از خانواده ها حداقل یکی از اعضاشون سرطان داشته باشه.

آنچه در این مقاله می خوانیم

روند مشابه زندگی

گاهی در برخی از انواع سرطان ها به نظر می رسه در برخی از خانواده ها بیشتر وجود داره، در بعضی موارد ممکنه این امر به این دلیل باشه که اعضای خانواده رفتار خاص یا رفتاری که خطر ابتلا به سرطان رو افزایش میده داشته باشن، مثل سیگار کشیدن و… همچنین خطر سرطان ممکنه توسط عوامل دیگه ای مثل چاقی تحت تاثیر قرار بگیره که در برخی از خانواده ها وجود داره.

تاثیر ژن معیوب

در موارد دیگه، سرطان هایی که در خانواده ها دیده میشه، ممکنه ناشی از یک ژن غیر طبیعی باشه که از نسلی به نسل دیگه منتقل می شه. گرچه اغلب در گفتار می گیم که سرطان به ارث برده شده، اما اونچه به ارث برده می شه، ژن غیر طبیعیه که می تونه منجر به سرطان شه، نه خود سرطان.

به نظر می رسه فقط حدود 5 تا 10 درصد از سرطان ها به طور مستقیم از نقص های ژنی (به نام جهش) از یکی از والدین به ارث برده می شه.

ژن ها، جهش ها و سرطان

سرطان یک بیماری است که در اون سلول ها از کنترل خارج می شن. این بیماری به دلیل تغییر در برخی از ژن های داخل سلول رخ میده. ژن ها قطعه ای از DNA هستن که کنترل سلول هایی رو که پروتئین بدن نیاز به عمل دارن رو کنترل می کنه و نحوه تعادل سلول ها رو حفظ می کنه.

ژن های شما روی موارد دیگه ای مثل رنگ مو، رنگ چشم و بلندی قد تاثیر میذاره، اونها همچنین می تونن احتمال بیماری خاصی مثل سرطان رو هم تحت تاثیر قرار بدن.

تقریبا هر سلولی از بدن دارای تمام ژن هایی است که با اون متولد شدیم. اگر چه تمام سلول ها یک ژن مشابه دارن، اما سلول های مختلف (یا انواع سلول ها) ممکنه از ژن های مختلف استفاده کنن. برای مثال، سلول های عضلانی یا سلول های پوستی از ژن های مختلفی استفاده می کنن. ژن هایی که سلول نیازی به اون ندارن، خاموش می شن و استفاده نمی شن و ژن هایی که سلول از اون استفاده می کنه فعال می شن.

سرطان چند درصد ارثی است؟

سرطان چند درصد ارثی است؟

تغییر غیر طبیعی در یک ژن رو جهش یافته میگن، جهش در یک ژن می تونه بر عملکرد اون تأثیر بذازه، به عنوان مثال، جهش ممکنه یک ژن رو از کار بندازه و یا ممکنه درون اون اختلال ایجاد کنه.

لازم به ذکره که جهش های ژنی می تونن هم به ارث برده شن هم به دست اورده بشن.

جهش ژنتیکی ارثی در تخمک یا سلول های اسپرم وجود داره که کودک رو تشکیل می ده. وقتی که تخم توسط اسپرم بارور میشه، یک سلول ایجاد می کنه که چندین بار تقسیم می شه و در نهایت به یک کودک تبدیل می شه. از اونجایی که تمام سلول ها از همون سلول اول به وجود میان، این نوع جهش در هر سلول دیده میشه.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها