InsectRepellentSpray

علائم ابتلا به بیماری سیفلیس‌ چیست؟

امتیاز دهید

علائم ابتلا به بیماری سیفلیس‌ چیست؟ بیماری سیفلیس‌ یک بیماری بسیار مسری است که به واسطه فعالیت جنسی، از راه دهان و دندان پخش میشه. گاهی اوقات این بیماری می تونه به وسیله بوسیدن طولانی مدت یا تماس نزدیک بدن به فرد دیگری منتقل بشه. اگر چه این بیماری به وسیله زخم گسترش پیدا می […]

Oralyte
آنچه در این مقاله می خوانیم

علائم ابتلا به بیماری سیفلیس‌ چیست؟

بیماری سیفلیس‌ یک بیماری بسیار مسری است که به واسطه فعالیت جنسی، از راه دهان و دندان پخش میشه. گاهی اوقات این بیماری می تونه به وسیله بوسیدن طولانی مدت یا تماس نزدیک بدن به فرد دیگری منتقل بشه. اگر چه این بیماری به وسیله زخم گسترش پیدا می کنه، اکثریت قریب به اتفاق این زخم ها ناشناخته میشه. فرد آلوده اغلب از این بیماری آگاه نیست و ناخودآگاه اون رو به شریک جنسی خودش منتقل می کنه.

سیفلیس از طریق صندلی های توالت، دستگیره های درب، استخرهای شنا، حمام های داغ، حمام ها، لباس های مشترک و یا غذا خوردن شیوع پیدا نمی کنه!

زنان باردار مبتلا به این بیماری می تونن این بیماری رو به نوزاد خودشون منتقل کنن. این بیماری که به نام سیفیلیس مادرزادی شناخته میشه، می تونه باعث اختلالات یا حتی مرگ کودک بشه.

سیفلیس توسط باکتری Treponema pallidum ایجاد می شه و تهدید کننده اصلی سلامت عمومی است که معمولا باعث مشکلات جدی در سلامت درازمدت مانند آرتروز، آسیب مغزی و نابینایی میشه.

چگونه بفهمیم به این بیماری مبتلا شدیم؟

عفونت سیفلیس در سه مرحله مجزا رخ میده:

علائم ابتلا به بیماری سیفلیس‌ چیست؟

بیماری سیفلیس‌ در مراحل اولیه با یک یا چند زخم ایجاد میشه. زخم ها معمولا در ناحیه تناسلی یا در داخل یا اطراف دهان در بین 10-90 روز و به طور متوسط سه هفته پس از قرار گرفتن در معرض عامل بیماری قرار می گیرن و سپس بدون درمان بهبود پيدا می کنن.

نبايد اين تصور غلط برای بيمار پيش بيايد که ديگه نيازی به درمان نداره، چرا که اگه درمان مناسب صورت نگيره، سيفليس وارد مرحله دوم میشه!

سيفليس در مرحله دوم با ضايعه پوستی مشخص به صورت ضايعات قرمز يا قهوه ای بر روی کف دست و پاها پديدار میشه.

اين ضايعات بسيار مسری هستن و حدود چهار تا شش هفته بعد از عفونت اوليه ايجاد شده و افراد سالم با تماس به اون مبتلا میشن. ممکنه ضايعات پوستی با نماهای متفاوت و مشابه ساير بيماری های پوستی در جاهای مختلف بدن با سايز متوسط دو سانتی متری ايجاد میشه. گاهی اوقات ضايعات پوستی به قدری خفيفه که فرد متوجه اون نمیشه.

علائم شایع مرحله دوم عبارتند از:

تب، تورم غدد لنفاوی و گلودرد، ريزش موی تکه ای، بخصوص در ناحيه ابرو و مژه ها، سردرد و بی قراری، کاهش وزن، درد عضلانی و احساس خستگی

نکته مهم:

علايم و نشونه های سيفليس مرحله دوم با درمان يا بدون درمان برطرف میشه، اما در صورت عدم درمان عفونت به سمت مرحله آخر بيماری پيشرفت میکنه!

در اين مرحله به طور موقت علايم بيماری ناپديد میشن، ولی بيماری همچنان وجود داره؛ اين علائم ممکنه بين پنج تا بيست سال طول بکشه.

مرحله سوم و پایانی:

مرحله آخر بيماری وقتی شروع میشه که عفونت درمان نشده باشه. بيماری همچنان در بدن فرد می مونه، حتی اگه علامتی نداشته باشه. در مراحل آخر سيفليس، آسيب به ارگان های داخلی از جمله مغز، اعصاب، چشم، قلب، عروق خونی، کبد، استخوان ها و مفاصل رخ میده.

علايم مرحله آخر بیماری سیفلیس‌ شامل اختلال در هماهنگی حرکت، فلج، بی حسی، کوری تدريجی و فراموشی است. علايم می تونه به قدری شديد باشه که منجر به مرگ فرد هم بشه.

راه درمان چیست؟

درمان سيفليس در مراحل ابتدايی اون بسيار آسونه، تزريق عضلانی يک دز پني سيلين کافی است و برای فردی که نسبت به پنی سيلين حساسيت داره، آنتی بيوتيک های جايگزين به کار میره. راه های درمان، باکتری مولد سيفليس رو از بين میبره و از ايجاد آسيب های جديد جلوگيری می کنه.

مجله مثبت سبز

یکی از منابع معتبر که مقاله فوق از مفهوم آن اقتباس گرفته شده، مجله webMd می باشد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها