InsectRepellentSpray

آیا روغن زیتون سرخ کردنی است؟

امتیاز دهید

چند سالی است توجه به سلامت غذایی پر رنگ شده و در اکثر برنامه های تلوزیونی و مقالات معتبر دنیا مشاهده می کنیم که اکیدا توصیه بر جایگزین کردن روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کنجد و غیره به جای روغن های مورد استفاده معمول و حیوانی است، و چون بسیاری از غذاهای خوشمزه دنیا سرخ […]

آیا روغن زیتون سرخ کردنی است؟
Oralyte

چند سالی است توجه به سلامت غذایی پر رنگ شده و در اکثر برنامه های تلوزیونی و مقالات معتبر دنیا مشاهده می کنیم که اکیدا توصیه بر جایگزین کردن روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن کنجد و غیره به جای روغن های مورد استفاده معمول و حیوانی است، و چون بسیاری از غذاهای خوشمزه دنیا سرخ کردنی هستند، استفاده از یک روغن سالم برای سرخ کردن بسیار حائز اهمیته، در اینجا این سوال پیش می یاد که آیا روغن زیتون سرخ کردنی است؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

مزایای روغن زیتون

چربی ها ممکن است اشباع شده، اشباع نشده و یا غیر اشباع باشن، چربی اشباع شده به کلسترول بالا و شریان های مسدود شده کمک می کنند و برای سلامتی مضر هستند، چربی های غیر اشباع مانند روغن زیتون و آووکادو و چربی های اشباع نشده مثل روغن ذرت و کانولا شریان های قلبی را مسدود نمی کنند و حتی کمک به کاهش میزان کلسترول خون هم می کنند. روغن زیتون یک جایگزین سالم برای کره بوده و می توان نان، سبزیجات و انواع سالادها رو با اون میل کرد. روغن زیتون بخش مهمی از رژیم غذایی مردم در کشورهای مدیترانه می باشد. مردم این نواحی به نسبت سایر نقاط جهان از میزان کمتری بیماری های قلبی رنج می برند. اگر شما روغن زیتون رو به رژیم غذایی خود اضافه کنید و جایگزین روغن های حیوانی بشه، قطعا خواهید توانست کلسترول خون را پایین بیاورید.

مبانی سرخ کردن

سرخ کردن به معنی استفاده از یک حجم بزرگی روغن در درجه حرارت بالا می باشد، غذاها در این درجه خیلی سریع سرخ می شوند. کلید سلامتی غذاهای سرخ کردن به دمای روغن بستگی داره. اگر روغن به اندازه کافی داغ نباشه، قطعا روغن بیشتری جذب مواد غذایی خواهد شد که خوب نیست و اگر روغن بیش از حد گرم باشه، اجزای روغن شروع به شکستن می کنن.  که در این شرایط روغن بسیار طعم بدی به خودش می گیره و شروع به تولید ترکیبات سمی می کنه. بهترین درجه حرارت برای روغن معمولا بین 350 تا 375 درجه فارنهایت می باشد که در این درجه روغن اضافی هم جذب نمی شه.

آیا روغن زیتون سرخ کردنی است؟

اجزای هر روغنی در یک درجه حرارت مشخص شروع به شکستن می کنه، این درجه حرارات که بعنوان نقطه دود شناخته می شه برای روغن زیتون پایین تر از سایر روغن ها مانند روغن بادام زمینی یا کانولا می باشد. روغن زیتون ایده آل و ارزشمند دارای نقطه دود 320 درجه فارنهایت می باشد که این درجه مناسب سرخ کردن عمیق نیست. روغن زیتونی که مناسب برای سرخ کردن فراوری می شود با نقطه دود 460 درجه می باشد، که درسته مواد سمی تولید نمی کنه اما سرخ کردن مواد غذایی با این روغن در مقایسه با سایر روغن های غیر اشباع هیچ ارزش سلامتی نداشته و برتری هم نداره.

روغن زیتون سرخ کردنیروغن و سلامتی

روغن زیتون می تونه بخشی از یک رژِیم غذایی سالم باشه که ممکن است شامل غذاهای سرخ کردنی هم باشد. فقط کافیه به جای سرخ کردن عمیق، مواد غذایی رو با کمی روغن زیتون آغشته کرده و در فر اونها رو برشته و سرخ کنید. به جای آغشته کردن سبزیجات بخارپز شده و دنان های برشته با کره حیوانی از روغن زیتون بهره ببرید. در نهایت حتی اگر تمایل به خوردن غذاهای سرخ کردنی دارید حتما از روغن هایی که نقطه دود بالایی دارند استفاده کنید. تا از تشکیل مواد سمی در روغن جلوگیری نمایید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها