mosbatesabz

همه چیز در مورد خواص بلوبری که نمی دونیم

امتیاز دهید

از مهم ترین خواص بلوبری باید به توانایی تقویت استخوان، کاهش آکنه، کاهش فشار خون، کنترل دیابت و بهبود سلامت قلب اشاره کرد که شاید به دلیل کمتر در دسترس بودن این میوه در ایران، به اون کمتر هم پرداخته شده. جالبه بدونید که بلوبری حتی به عنوان یک غذای فوق العاده، می تونه از […]

همه چیز در مورد خواص بلوبری که نمی دونیم
Oralyte

از مهم ترین خواص بلوبری باید به توانایی تقویت استخوان، کاهش آکنه، کاهش فشار خون، کنترل دیابت و بهبود سلامت قلب اشاره کرد که شاید به دلیل کمتر در دسترس بودن این میوه در ایران، به اون کمتر هم پرداخته شده. جالبه بدونید که بلوبری حتی به عنوان یک غذای فوق العاده، می تونه از سرطان پیشگیری کنه، سلامت مغز رو بهبود ببخشه، کاهش وزن رو در پی داشته باشه و التهاب ررو به خوبی تسکین بده.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بلوبری

بلوبری کم کالری و با فیبر بالاست. انواع توت ها یک منبع غنی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، فولات، پتاسیم، مس و منگنز هستن که بلوبری هم از این قاعده مستثنی نیست.

بلوبری کربوهیدرات ها و سدیم کم و آب زیادی در خود داره، همچنین در داشتن آنتی اکسیدان ها، به ویژه آنتوسیانین در میان باقی میوه ها سرآمد می باشد. بعلاوه بلوبری دارای بالاترین مقدار آنتی اکسیدان ها نسبت به تمام مواد غذایی است.

بلوبری

خواص بلوبری

حالا با هم به مهم ترین خواص بلوبری اشاره خواهیم کرد

کپسول فست ران
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:47.400 تومان

تقویت استخوان

زغال اخته غنی از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، روی و ویتامین K است که بهبود سلامت استخوان رو در پی داشته و همچنین تراکم استخوان و کشش رو افزایش داده و به حفظ ساختار استخوان کمک می کنه.

مراقبت از پوست

آنتوسیانین موجود در زغال اخته مسئول جلوگیری از آسیب DNA اکسیداتیو است، در حالی که فراوانی ویتامین C عامل مهمی در ساخت کلاژن است. به همین دلیله که بلوبری از چین و چروک ها، لکه های ناشی از افزایش سن و آکنه جلوگیری می کنه. علاوه بر این، خواص بلوبری آسیب های پوستی ناشی از گرد و غبار، آلودگی، دود و اشعه UV رو هم از بین می بره.

پایین آورنده کلسترول بد خون

دارا بودن فیبر بالا و آنتی اکسیدان های فراوان در بلوبری به دفع کلسترول بد خون یا همون LDL کمک زیادی می کنه. این باعث می شه بلوبری یه مکمل غذایی مناسب برای درمان بسیاری از بیماری های قلبی باشه چراکه به خوبی عضلات قلب رو تقویت می کنه. همچنین این میوه خوش طعم و عطر حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیمه که به کاهش فشار خون کمک زیادی می کنه.

درمان دیابت

عصاره بلوبری حساسیت به انسولین رو بهبود می بخشه. زغال اخته دارای فیبر بالایی است که بخش مهمی از رژیم غذایی افراد دیابتی رو برای کاهش سطح قند خون می تونه تشکیل بده.

خواص بلوبری

محافظت از سلامت قلب

بلوبری در جلوگیری از آترواسکلروز، حملات قلبی و سکته مغزی کمک زیادی می کنه.

این به دلیل وجود فیبر، آنتوسیانین، پتاسیم، فولات، ویتامین B6 و ویتامین C در بلوبری است.

فیبر و آنتوسیانین باعث کاهش کلسترول، بهبود چربی خون و جلوگیری از گرفتگی شریان ها می شه.

ویتامین B6 و فولات هم باعث جلوگیری از آسیب های رگ های خونی و مانع از ایجاد هموسیستئین شده و پتاسیم کارکرد عضلات قلب رو به خوبی تنظیم می کنه.

جلوگیری از سرطان

بلوبری می تونه برای بیماران سرطانی بسیار ارزشمند باشه چرا که آ شامل ترکیبات خاصی مثل پترواستیلبن (یک درمان عالی برای سرطان کولون و کبد) و اسید ellagic است. این دو در هماهنگی با آنتوسیانین و دیگر آنتی اکسیدان هایی چون ویتامین C و مس می تونن معجزه هایی رو برای جلوگیری و درمان سرطان انجامبدن.

بهبود عملکرد مغز

ویتامین ها و مواد معدنی و مواد مغذی موجود در زغال اخته می تونن اختلالات عصبی رو از طریق جلوگیری از ویرانی و مرگ نورون ها بهبود ببخشن. این مواد مغذی ضروری همچنین از سلول های مغز محافظت کرده  و به بهبود سلامت سیستم عصبی مرکزی کمک زیادی می کنه.

لازم به یادآوری هست که انواع توت ها به طور کلی می تونن مشکلات جدی مانند بیماری آلزایمر رو هم تا حد زیادی درمان کنن. اونها حتی می تونن سلول های مغزی آسیب دیده و بافت های عصبی رو هم بهبود ببخشه تا حافظه تقویت بشه.

کاهش وزن

محتوای فیبر بالا موجود در زغال اخته باعث هضم و کاهش وزن می شه. بلوبری همچنین عضلات رو تقویت می کنن، به شما کمک می کنن احساس راحتی داشته باشید و چربی شکم رو هم کاهش میده. یک فنجان زغال اخته حاوی تنها 15 گرم کربوهیدرات و 84 کالری است. بنابراین، ذرت های یخ زده یا خشک شده از بلوبری، غذاهای کم کالری هستن.

غنی از آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها همراه با دیگر فیتونویتیدها و فلاونوئیدها موجود در بلوبری مسئول فعالیت های تخلیه رادیکال آزاد در بدن هستن. گروهی از فلاونوئیدها، به ویژه آنتوسیانین، بدن رو از همه نوع آسیب به دلیل رادیکال های آزاد محافظت میکنه. این شامل صدمات ساختاری سلولی، آسیب DNA، پیری زودرس و انواع مختلف سرطان هم میشه.

تسکین التهاب ها

آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته دارای خواص ضد التهابی هستن. اونها فعالیت نشانگرهای التهاب رو هم کاهش میده. بنابراین، بلوبری به جلوگیری از بیماری های التهابی مزمن مثل آرتریت، آترواسکلروز، آلزایمر و حتی سرطان کمک زیادی داره.

دیگر مزایای بلوبری

مزایای دیگه بلوبری عبارتند از

مزایای بلوبری

ضد افسردگی

بلوبری غنی از فلاونوئیده که باعث افزایش خلق و خو شده و به عنوان یک ضد افسردگی موثر عمل می کنه.

بهتر کردن روند هضم

فیبر موجود در زغال اخته مانع یبوست می شه. همچنین، ویتامین ها، سدیم، مس، فروکتوز و اسید ها با تحریک ترشح اسید گوارشی، هضم رو بهبود می بخشه.

درمان عفونت ادرار

زغال اخته می تونه کلنی های باکتری مانند E. coli رو که مسئول عفونت ادراری هستن رو از بین ببره. بلوبری ترکیبی از مولکول های بزرگ مولکولی رو تشکیل میدن که مانع از رشد این باکتری ها می شه. اونها همچنین خواص آنتی بیوتیکی خاصی دارن که به این اثر افزوده می شه.

مراقبت از چشم

زغال اخته می تونه با توجه به خواص آنتی اکسیدانی، مشکلات مربوط به چشم رو هم از بین ببره. این شامل دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، نزدیک بینی و هیپرتروپیا، خشکی و همچنین عفونت های مربوط به شبکیه است. بلوبری حاوی آنتی اکسیدان های خاصی نظیر کاروتنوئید ها (لوتئین، زاکسنتین و…)، فلاونوئیدها (مانند روتین، رزوراترول، کورستین و…) و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است که برای سلامتی چشم بسیار مفید هستن.

افزایش ایمنی

آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری می تونن سیستم ایمنی بدن شما رو افزایش داده و از عفونت جلوگیری کنن. هنگامی که سیستم ایمنی بدن شما میشه، سرماخوردگی، تب و تعداد زیادی از بیماری های دیگه رو که توسط باکتری ها و ویروس ها پخش می شه، دریافت نمی کنید.

کاهش آسیب عضلانی

بلوبری به کاهش درد و خستگی عضلانی کمک می کنه که پس از تمرین یا فعالیت شدید اتفاق رخ میده، همچنین در بازسازی عضلات هم خواص بلوبری موثر می باشد.

مراقبت از مو

خواص بلوبری به رشد مو کمک می کنه. ترکیب بلوبری و روغن زیتون رو به مو و ریشه ها بمالید و پس از نیم ساعت با آب گرم شست و شو بدید.

کاهش IBS

بلوبری خواص ضد التهابی قوی داره که می تونه سندرم روده التهابی (IBS) و بیماری کرون رو درمان کنه. بلوبری همچنین می تونه نشونه هایی مثل خونریزی و درد ناشی از کولیت اولسراتیو رو کاهش بده.

سم زدایی

آنتوسیانین درون بلوبری به سم زدایی فلزات سنگین از بدن از جمله سرب، جیوه، کادمیوم و آرسنیک کمک می کنه.

افزایش طول عمر

پلی فنول ها و رزوراترول موجود در بلوبری به افزایش طول عمر کمک می کنه و عوارض جانبی ناشی از پیری رو هم کاهش میده. خواص بلوبری همچنین ژن های مقابله کننده با پیری و کاهش عملکرد مغز رو هم فعال می کنه.

عوارض بلوبری

و اما دو عارضه جانبی بلوبری عبارتند از:

۱.ناباروری خون

افراد مصرف کننده داروهای کاهش دهنده خون (وارفارین) یا مبتلا به اختلالات خون (هموفیلی) باید از خوردن بلوبری جلوگیری کنن.  محتوای ویتامین K ممکنه به نازک شدن خون منجر شده و منجر به لخته شدن خون شه.

۲.آلرژی

بلوبری ممکنه حساسیت غذایی مثل خارش، تورم یا مشکل تنفس ایجاد کنه.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها