mosbatesabz

غذاهای مفید برای رسیدن به آرامش چیست؟

امتیاز دهید

تغذیه اثر چشمگیری بر خلقیات و احساسات هر فردی داره. در همین راستا سعی داریم در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز غذاهای مفید برای رسیدن به آرامش رو به شما عزیزان معرفی کنیم. افرادی که در مدیریت احساساتشون دچار مشکلن و برای رسیدگی به شرایط مختلف نیازمند تقویت اعصاب خود هستن، همیشه […]

Oralyte

تغذیه اثر چشمگیری بر خلقیات و احساسات هر فردی داره. در همین راستا سعی داریم در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز غذاهای مفید برای رسیدن به آرامش رو به شما عزیزان معرفی کنیم.

افرادی که در مدیریت احساساتشون دچار مشکلن و برای رسیدگی به شرایط مختلف نیازمند تقویت اعصاب خود هستن، همیشه به درمانی جدی و پیچیده نیاز ندارن و پاسخ ممکنه در رژیم غذایی اونها نهفته باشه. اما بهترین غذاها برای افراد عصبی چه چیزهایی هستن؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

رسیدن به آرامش با مواد غذایی

هر غذایی که می خورید ترکیبی کاملا متفاوت از مواد شیمیایی، مواد مغذی، هورمون ها و… است. بنابراین به این معناست که بعضی از غذاها ممکنه باعث آرامش شما بشه و دیگران احساسات شما رو بیشتر تحت تاثیر قرار بدن.

موز

موز سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E، آهن، کلسیم و روی بوده و علاوه بر اینها سرشار از منیزیمه که یک عنصر ضد خستگی فوق العاده محسوب میشه. همچنین باید بدونید که موز سرشار از تریپتوفانه. برای همین توصیه می کنیم زمانی که احساس خستگی، کسالت و افسردگی می کنید حتما یه دونه موز بخورید.

عسل

عسل حاوی سطوح بالای تریپتوفانه، ترکیبی قدرتمند که باعث کاهش اضطراب و اعصاب شما می شه!

می تونید عسل رو بر روی یه ظف میوه های خرد شده ریخته و به عنوان صبحانه یا عصرانه میل کنید.

شیر یک میانبر برای رسیدن به آرامش

برای رسیدن به آرامش شیر یکی دیگه از حامل های بزرگ تریپتوفانه و همچنین حاوی کلسیمه که می تونه آرامش رو در شما ایجاد کنه. شیر رو میشه به عنوان یک غذا برای آرامش ذهنی استفاده کرد چراکه باعث ایجاد یک اثر آرام بخش در افراد می شه. مشخص شده که شیر حاوی تریپتوفانه که به تولید سروتونین کمک می کنه که هورمون القا کننده خوابه، به همین دلیل هست که متخصصان بهداشت توصیه می کننقبل از رفتن به رختخواب یک لیوان شیر بخورید تا به شما کمک کنه استراحت خوبی داشته باشید. بنابراین اگه کمی مضطربید یا نیاز به آرام کردن اعصاب دارید، فقط یک لیوان شیر سرد بخورید.

غذاهای مفید برای رسیدن به آرامش چیست؟

سیب

با توجه به تحقیقات اولیه، اگه بوی سیب سبز رو دوست داشته باشید، عطر و بوی اون می تونه به کاهش سردرد و افسردگی کمک کنه. در یک مطالعه، افراد مبتلا به میگرن مزمن پس از استنشاق عطر سیب حال بهتری رو گزارش دادن.

سوپ

سوپ در میان بهترین غذاها برای رسیدن به آرامش که اعصاب شما رو آرام می کنه. این کار به خوبی انجام می شه، چراکه کمک می کنه تا از عفونت های بدن خود خلاص بشید. شما باید با سوپ هایی که حاوی سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، فلفل سبز، هویج هستن برای برنامه غذایی خودتون آشتی کنید.

رسیدن به آرامش با پسته

هنگامی که شما یک حلقه مداوم از افکار منفی در ذهن خودتون دارید، انجام کارهای با تکرار می تونه به شما کمک کنه تا افکار مزاحم رو خاموش کنید. کاری مثل پسته خوردن می تونه به شما آرامش بده. حرکت های ریتمیک شما رو آرام می کنه، به علاوه، پسته یک میان وعده غذایی مناسب برای همه افراده و دارای مزایای سلامتی برای قلبه و فشار خون رو کاهش میده.

شکلات تلخ

شکلات تلخ می تونه قدرت تنظیم مقادیر استرس شما رو در دست بگیره؛ تحقیقات نشون دادن که شکلات تلخ می تونه هورمون استرس شما رو کاهش بده، همچنین، آنتی اکسیدان ها در کاکائو دیواره عروق خونی شما رو آرام می کنن، فشار خون رو کاهش و گردش خون رو بهبود می بخشن و در نهایت، شکلات تیره حاوی مواد منحصر به فرد طبیعیه که حسی شبیه به احساس عشق ورزیدن رو در بدن ایجاد می کنه.

غذاهای مفید برای رسیدن به آرامش چیست؟

آووکادو

اگر نمی خواید که وزنتون بالا بره و در عین حال هم به آرامش برسید، می تونید یه برش آووکادو رو امتحان کنید، علاوه بر مواد مغذی ضداسترس، آوکادو با بهبود حرکات روده شما رو از یبوست احتمالی در افسردگی هم نجات میده.

آواکادو علاوه بر اینکه یک منبع عالی از چربی سالمه، این میوه های سبز خام می تونه بدن شما رو در برابر استرس مقاوم کنه؛ اونها غنی از گلوتاتیون هستن و حاوی فولات بیشتری نسبت به باقی میوه هاست.

بادام هندی و رسیدن به آرامش

بادام هندی غنی از روی هست که یک ماده معدنی برای کاهش استرسه. هنگامی که محققان به افراد مضطرب و افسرده رژیم غذایی غنی از روی دادن، متوجه کاهش چشمگیر افسردگی در آنان بودن.

ماست

همونطور که می دونید، باکتری در روده شما ممکنه به تشدید استرس کمک کنه. تحقیقات نشون دادن که مغز سیگنال های مربوط به روده رو بسیار سریع جذب میکنه، به همین دلیل استرس می تونه علائم گوارشی رو هم تحریک کنه. مطالعات نشون دادن که پروبیوتیک ها در ماست موجب کاهش فعالیت مغز در مناطقی میشه که احساسات و اضطراب رو تحت تأثیر قرار میدن؛ همچنین با توجه به اینکه ماست پر از کلسیم و پروتئینه سلامت بدن شما هم تضمین میشه.

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای یه کربوهیدرات پیچیده است که کمک می کنه انسولین در بدن آزاد بشه که باعث خواباندن مغز می شه و هورمون های آرامش بخش مثل سروتونین و ملاتونین رو برای آرام کردن مغز و سیستم عصبی ایجاد می کنه. هنگامی که برنج قهوه ای میخورید، متوجه میشید که شروع به احساس خواب آلودگی می کنید، به همین علت هست که هورمون های مختلف آرامش بخش رد بدن شما تولید میشه.

بلغور جو دوسر

با توجه به تحقیقات MIT، کربوهیدرات ها می تونن مغز رو به تولید سروتونین ترغیب کنن، همون ماده ای که توسط داروهای ضد افسردگی تنظیم می شه. استرس می تونه قند خون شما رو افزایش بده، بنابراین یک کربوهیدرات پیچیده مثل بلغور جو دوسر به افزایش گلوکز شما منجر نمیشه.

رسیدن به آرامش یا بلغور جو دو سر

میوه ها راهی برای رسیدن به آرامش

میوه های با ویتامین بالا، غذاهای تسکین دهنده استرس هستن که اعصاب شما رو آروم می کنن. دلیل این که اونها بهترین مکمل برای آرامش هستن این که  اونها در تبدیل تریپتوفان به سروتونین کمک می کنن که هورمون های اصلی هستن که به آرامش خاطر کمک می کنن. میوه های مختلفی که دارای ویتامین های بالا هستن عبارتند از نارنگی، موز، انواع توت ها، انبه ها، آناناس، سیب، میوه های انگور و…

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی یکی دیگه از غذاهای عالیه که اعصاب شما رو آرام می کنه، زیرا توانایی اونها برای آزاد سازی هورمون های آرام بخش در مغز بسیار زیاده.

غذاهای دریایی حاوی منیزیم، روی و سلنیومن که شناخته شده برای کمک به افزایش خلق و خو در مغز هستن. غذاهای دریایی حاوی امگا 3 و اسیدهای چرب هستن که باعث تولید هورمون آرامش بخش برای مغز می شه.

سبزی ریحان

ویژگی اصلی ریحان ضد استرس بودنه و راهی است برای رسیدن به آرامش و تسکین! همچنین، این ماده غذایی به درمان مشکلات معده ناشی از وضعیت احساسی افراد کمک می کنه. ریحان از ویژگی های ضد التهابی و ضد باکتری هم برخورداره. شما می تونید این ماده غذایی رو به روش های مختلف مصرف کنید.

به لیمو

این گیاه یک آرامش بخش طبیعیه. به لیمو استرس رو تسکین میده و به درمان بی خوابی و اضطراب کمک می کنه. به طور سنتی، افراد از این گیاه برای کمک به بهبود شرایط گوارش استفاده می کنن.

به لیمو به عنوان یک ضد انقباض عمل می کنه و در قالب چای یا در ترکیب با آب میوه ها و آب سبزیجات دیگه قابل استفاده است.

مطالب مرتبط
دسته بندی: رژیم غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها