InsectRepellentSpray

فواید گریه کردن برای سلامتی چیست؟

2/5 - (1 امتیاز)

همه چیز درباره فواید گریه کردن که نمی دونستید گریه کردن یک عمل انسانی و معمولیه اما می تونه توسط بسیاری از احساسات مختلف ایجاد شه. اما چرا انسان ها گریه می کنن؟ محققان دریافتن که گریه می تونه به نفع بدن و ذهن شما باشه و این مزایا با اولین گریه نوزاد آغاز می […]

فواید گریه کردن برای سلامتی چیست؟
Oralyte

همه چیز درباره فواید گریه کردن که نمی دونستید

گریه کردن یک عمل انسانی و معمولیه اما می تونه توسط بسیاری از احساسات مختلف ایجاد شه. اما چرا انسان ها گریه می کنن؟

محققان دریافتن که گریه می تونه به نفع بدن و ذهن شما باشه و این مزایا با اولین گریه نوزاد آغاز می شه. با خوندن این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز تمامی فواید گریه کردن رو متوجه خواهید شد…

فواید گریه کردن برای سلامتی چیست؟

سه نوع اشک وجود داره:

  • اشک رفلکس
  • اشک های مداوم
  • اشک های احساسی

اشک های رفلکس از چشمان شما آلودگی هایی مثل دود و گرد و غبار رو پاک می کنه. اشک های مداوم همیشه در چشمان ما وجود دارن و کمک به محافظت از اونها در برابر عفونت می کنن.

اشک های احساسی هم می تونه مزایای سلامتی زیادی داشته باشه. این در حالی هست که اشک های مداوم و رفلکس حاوی 98 درصد آبه و اشک های هیجانی و احساسی شامل هورمون استرس و سایر سموم هست.

کپسول فست ران
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:47.400 تومان

گریه به تسکین بدن کمک میکنه

گریه کردن یکی از بهترین مکانیسم ها برای رسیدن به آرامشه. محققان دریافتن که گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) رو فعال می کنه. PNS به بدن شما کمک می کنه تا بدن در تعادل باقی بمونه.

درد رو کم میکنه

گریه برای مدت زمان طولانی اکسیتوسین و اپیوئیدهای اندوژن رو آزاد می کنه، در غیر این صورت به عنوان آندورفین شناخته می شه. این مواد شیمیایی با ابجاد احساس خوب می تونه به کاهش درد فیزیکی و خلاهای عاطفی کمک کنه. هنگامی که آندورفین ها آزاد می شن، بدن شما حتی میتونه بیخواب هم بشه. Oxytocin می تونه به شما یک احساس آرامش و رفاه بده.

خلق و خوی شما رو بهبود می بخشه

فواید گریه کردن برای سلامتی چیست؟

همراه با کمک به کاهش درد، گریه کردن حتی می تونه به اخلاق شما هم سر و سامان بده. هنگامی که شما گریه میکنید، سریع تر نفس می کشید و تنفس بیشتر می تونه تنظیم کننده باشه و دمای مغز شما رو کاهش بده.

مغز خنک برای بدن و ذهن شما لذت بخش تر از یک مغز گرمه و در نتیجه اخلاق شما بهتر میشه.

بنابراین اگه از موضوعی ناراحت یا عصبانی هستید می تونید تصمیم گیری و ارتباط با دیگران رو به بعد از کمی گریه کردن در خلوت، واگذار کنید!

ایجاد حس حمایت شدگی

اگه احساس تنهایی می کنید و ناراحت هستید، گریه کردن راهی برای اجازه دادن به اون دسته از اطرافیانتون هست که می دونن شما در حال حاضر احتیاج به حمایت دارید.

از بدو تولد کودک با گریه کردن احساس نیاز خودش رو به اطرافیان خودش منتقل میکنه و این حالت در تمام عمر می تونه خودآگاه و ناخودآگاه اتفاق بیفته.

کمک می کنه تا از غم و اندوه رهایی پیدا کنید

ناراحتی ما دارای دوره های مختلفی است که شامل دوره های غم و اندوه، بی حوصلگی، گناه و خشمه. وجود گریه در طول دوره های غم و اندوه بسیار مهمه و حتی میتونه به شما کمک کنه که یکی از عزیزان رو فراموش کنید و نبودش رو قبول کنید.

اگر متوجه شید که گریه شما شدیده یا شروع به تداخل با زندگی روزمره شما میکنه، می تونید به کمک یک پزشک شرایط رو کنترل کنید.

باز تعادل احساسی

گریه نه تنها در پاسخ به چیزی که غم انگیزه رخ میده، بلکه گاهی اوقات موقعی گریه میکنید که بسیار خوشحال و یا ترسان هستید!

محققان دانشگاه ییل بر این باورن که گریه کردن در این راه میتونه به بازگرداندن تعادل احساسی کمک کنه. هنگامی که شما به طور باور نکردنی در مورد چیزی گریه می کنید، بدن شما راهی برای متعادل شدن پیدا میکنه.

کمک می کنه تا کودک نفس بکشه

فواید گریه کردن برای سلامتی چیست؟

اولین گریه نوزاد پس از تولد یک گریه بسیار مهمه.

نوزادان از طریق بند ناف اکسیژن داخل رحم رو دریافت می کنن و هنگامی که به دنیا میان، باید خودشون مستقیما نفس بکشن. اولین گریه چیزی هست که به ریه های کودک کمک می کنه تا با زندگی در جهان خارج سازگار بشن.

گریه نوزاد همچنین به نوزادان کمک می کنه تا هر گونه مایع اضافی در ریه ها، بینی و دهانشون بیرون بیاد و پاک بشه.

به خواب کودک کمک میکنه

گریه کردن به نوزادان کمک میکنه تا شب ها راحت تر بخوابن. در یک بررسی بر روی نوزادان، مشخص شد که کودک با دفع انرژی هنگام گریه کردن به خواب بیشتر و سریع تری برای بازیابی توانش احتیاج داره. همچنین کودکان با گریه کردن استرس ازشون به کلی دور میشه.

چه زمانی باید به دنبال کمک باشید؟

گریه در پاسخ به چیزی است که شما رو خوشحال یا غمگین می کنه و طبیعی و سالم هست. اگه احساس نیاز به آزاد شدن دارید، از اشک ریختن نترسید البته گریه بیش از حد چیزیه که باید با پزشکتون درباره اون صحبت کنید.

دقت کنید که اگه گریه کردن شروع به دخالت در فعالیت های روزمره شما کنه، ممکن است نشانه افسردگی باشد.

سایر علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس غم و اندوه یا ناامیدی
  • تحریک پذیری زیاد
  • تغییر در اشتها، کاهش یا افزایش وزن
  • کمبود انرژی
  • مشکل خوابیدن یا خوابیدن بیش از حد
  • فکر در مورد مرگ یا خودکشی

چقدر باید گریه کنیم؟

محققان دانشگاه تیلبرگ به این نتیجه رسیدن که به طور متوسط، زنان آمریکایی هر ماه 3.5 بار گریه می کنن، در حالی که مردان آمریکایی هر ماه حدود 1.9 بار گریه می کنن. میانگین کشورها متفاوته. میانگین در آمریکا در انتهای بالایی طیف هست. به عنوان مثال، زنان در چین فقط در حدود 1.4 برابر در ماه گریه می کنن و طبق گزارش ها، مردان در بلغارستان تنها 0.3 بار در ماه گریه می کنن.

چند نکته جالب دیگه در مورد گریه:

فواید گریه کردن برای سلامتی چیست؟

  • به غیر از انسان ها برخی معتقدن فیل ها و گوریل ها هم میتونن گریه کنن!
  • غدد اشکی روزانه در حدود 2 قاشق چای خوری اشک تولید میکنن
  • گریه کردن در برخی فرهنگ ها عملی کودکانه و غیر موقر محسوب شده و گریستن در انظار عمومی تقبیح دونسته میشه
  • دختران و پسران تا قبل از بلوغ به یک میزان گریه میکنن، چراکه ترشح هورمون پرولاکتین که باعث تحریک تولید اشک میشه به یک میزان در هر دو جنس تولید میشه.
  • سرفه شدید، استفراغ، احتقان بینی، آلرژی بینی، التهاب یا عفونت بینی و یا چشم و اختلالات عصبی هم می تونن باعث ریزش اشک بشن.
  • شور بودن اشک به علت وجود کلراید سدیم و پتاسیمه و میزان نمک موجود در اشک با میزان نمک پلاسمای خون برابره.

مجله مثبت سبز

یکی از منابع معتبر که مقاله فوق از مفهوم آن اقتباس گرفته شده، healthline می باشد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها