collagino

بهترین روش های مراقبت از پوست صورت

امتیاز دهید
پوست یکی از ارکان بسیار مهم است که در زیبایی افراد، نقش به شدت موثری را ایفا می‌کند؛ از این رو، انتخاب بهترین روش‌ های مراقبت از پوست صورت همیشه چالش بر انگیز و سر در گم کننده بوده است. ما در این مطلب چالش را برای همیشه حل کرده‌ و به شما کمک کرده‎‌ایم تا ابتدا نوع پوست خود را تشخیص داده و سپس یک برنامه مراقبت پوست خوب برای خود تنظیم کنید.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

بهترین روش های مراقبت از پوست صورت
Heatstroke

قدم اول مراقبت از پوست صورت: نوع پوست خود را تشخیص دهید.

پیش از هر چیزی ابتدا باید نوع پوست خود را بشناسید و سپس متناسب با آن اقداماتی را انجام دهید تا بهترین نتیجه را ببینید. برای تشخیص نوع پوست، هم می‌توانید به پزشک مراجعه کنید و هم می‌توانید از یک روش ساده در خانه استفاده کنید. این روش می‌تواند میزان سبوم تولید شده از پوست را تعیین کند. سبوم مایعی چرب است که از منافذ پوست ترشح شده و میزان تولید آن در هر فرد، می‌تواند مشخص کند که فرد در کدام یک ازدسته‌های زیر قرار می‌گیرد:

  • پوست نرمال
  • پوست خشک
  • پوست چرب
  • پوست مختلط

با انجام مرحله به مرحله روش زیر، به سادگی نوع پوست خود را می‌توانید تشخیص دهید:

  1. پوست صورت خود را کامل با یک شوینده معمولی بشویید و آن را خشک کنید.
  2. 30 دقیقه صبر کنید.
  3. یک دستمال کاغذی بردارید.
  4. آن را خیلی آرام بر روی قسمت‌های مختلف مثل بینی، گونه‌ها و پیشانی بگذارید.
  5. دستمال کاغذی را از روی صورت بردارید و آن را مقابل نور بگیرید تا میزان چربی منتقل شده به دستمال را به وضوح ببینید.
  6. سپس نتیجه را با جدول زیر چک کنید.
نتیجه تشخیص نوع پوست
اگر هیچ اثری از چربی روی دستمال مشاهده نشد، پوست شما خشک است.
اگر روی بیشتر بخش‌های دستمال کاغذی آثار چربی مشاهده شد، پوست شما چرب است.
اگر تنها در قسمت‌هایی مانند بینی و پیشانی، چربی مشاهده شد، پوست شما مختلط است.
اگر مقدار بسیار کمی از چربی روی دستمال بر جا مانده بود، پوست شما نرمال است.

اما این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ نوع پنجمی هم برای پوست وجود دارد که البته با ترشح میزان سبوم مرتبط نیست و راه تشخیص کاملا متفاوتی دارد.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 181.500 تومان
قیمت با تخفیف:99.900 تومان

اگر:

  • پوست شما خیلی سریع نسبت به بسیاری از محصولات پوستی واکنش نشان می‌دهد،
  • به راحتی قرمز می‌شود،
  • گاهی علائمی مشابه آلرژی را بروز می‌دهد،

آنگاه می‌توان گفت با تقریب نسبتا زیادی پوست شما جزو پوست‌های حساس است.

Karen-Protein-Bar
شکلات پروتئین بار کارن 45 گرم
قیمت: 43.900 تومان
قیمت با تخفیف:41.700 تومان

مراقبت از پوست صورت

قدم بعدی: تنظیم یک برنامه مخصوص مراقبت پوستی روزانه

حالا که توانستید تا حدودی نوع پوست خود را تشخیص دهید، نوبت برداشتن قدم موثرتری است. اکنون باید با توجه به نوع پوست خود، نکاتی را در راستای بهبود ساختار و وضعیت پوست و برطرف کردن مشکلات آن بردارید.

مراقبت از پوست صورت  یک امر ضروری برای تمامی افراد است که تا حدودی دارای مراحل مشخص و ثابتی است. توصیه می‌شود این برنامه را 2 بار در روز انجام دهید؛ یک بار صبح‌ها و یک بار هم شب‌ها پیش از خواب. در ادامه شما را با مراحل بهترین و اصولی‌ترین مراقبت پوستی، آشنا خواهم کرد:

  1. میسلار واتر: در اولین قدم و پیش از شستشوی صورت با هر گونه شوینده‌ای، باید حتما صورت خود را با میسلار واتر متناسب با نوع پوستتان، از هر گونه آلودگی و آرایش، پاک کنید.
  2. استفاده از شوینده مخصوص پوست: حالا وقت آن رسیده است که پوست صورت خود را با یک محصول شوینده پوست که متعادل است و با نوع پوست شما همخوانی دارد، کامل بشویید.
  3. تونر نباید فراموش شود! کار اصلی تونرها این است که باقی مانده تمام آلودگی‌ها را از روی پوست پاک کرده و pH سطح پوست را متعادل کنند. همچنین بسیاری از آن‌ها سبب بسته شدن منافذ باز خواهند شد و آلودگی‌های عمقی را از بین می‌برند.
  4. سرم‌ها: این مرحله چندان ضرورتی ندارد و جزو مراحل واجب محسوب نمی‌شود، ولی می‌تواند آثار بسیار مطلوبی روی کیفیت پوست بگذارد. سرم‌ها انواع مختلفی دارند؛ سرم‌های آبرسان، روشن کننده، کنترل چربی و… که می‌توانید بسته به هدفی که دارید و نوع پوستتان آن را انتخاب کنید.
  5. نوبت انتخاب آبرسان و مرطوب کننده است. باید محصولی را انتخاب کنید که با پوست شما سازگار باشد و سبب ایجاد حساسیت و یا آکنه نشود. نکته‌ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید، این است که آبرسان و مرطوب کننده، در واقع دو محصول مجزا هستند، ولی این روزها با توجه به زیاد بودن هزینه‌ها، اغلب محصولات مشابه، هم خاصیت آبرسانی و هم خاصیت مرطوب کنندگی دارند.
  6. کرم دور چشم، مرحله‌ی بعدی است. بسته به مشکلی که دارید (تیرگی، چروک، آبرسانی و یا لیفت)، می‌توانید یک کرم دور چشم مناسب انتخاب کرده و 2 بار در روز از آن استفاده کنید.
  7. حالا وقت ضد آفتاب رسیده است. توجه کنید که این مرحله فقط مخصوص روتین پوستی صبحگاهی است و نیازی نیست شب‌ها از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که درست است مرحله استفاده از ضد آفتاب را به عنوان آخرین مرحله عنوان کردیم، ولی مهم‌ترین است و به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. ضد آفتاب را باید هر 3 یا 4 ساعت در طول روز تکرار کنید تا بیشترین اثر محافظتی را داشته باشد.

نکته: میان هر مرحله و مرحله‌ بعد، 2 تا 3 دقیقه صبر کنید تا محصول قبل، به خوبی جذب شود و سپس از محصول بعدی استفاده کنید.

مراقبت از پوست صورت

قدم سوم رسیدگی به پوست صورت: مشکلات پوست خود را شناسایی کنید.

موردی که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که برای شناسایی صحیح مشکلات پوستی، باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کرده تا مشکلاتتان به صورت اساسی و درست تشخیص داده شوند و راه حل مناسب وضعیتتان به شما ارائه شود تا در نهایت بتوانید بهترین نتیجه و اثر را بر روی پوست خود مشاهده کنید. ما در ادامه تصمیم گرفتیم به رایج‌ترین مشکلات پوستی بپردازیم و راه حل‌هایی را برای هر کدام پیشنهاد کنیم.

آکنه؛ یکی از معمول‌ترین مشکلات پوستی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات انواع پوست که معمولا درمان آن پروسه زمان‌بر و طولانی است، آکنه است. بیشتر افراد با این مشکل در سنین نوجوانی و بلوغ، دست و پنجه نرم کرده‌اند و برای برخی نیز برطرف کردن آن به شدت هزینه‌بر بوده است.

راه حل: در اولین قدم برای این مشکل باید حتما با پزشک خود مشورت کنید و بر اساس نتایج آزمایش‌ها، ریشه این مشکل توسط متخصص مربوطه ارزیابی شود. پس از آن می‌توان در کنار پیگیری درمان‌های تخصصی و دارویی، تمام محصولات مراقبت‌های پوستی را از میان گزینه‌هایی انتخاب کنید که خاصیت ضد جوش دارند.

پیدایش چین و چروک‌ها

بروز چین و چروک‌ با بالا رفتن سن، پدیده‌ای گریز ناپذیر است و هر فردی ممکن است در سطوح مختلفی با این معضل مواجه شود.

راه حل: بسته به عمق چروک‌های ایجاد شده، روش‌های درمان می‌توانند کاملا متفاوت باشد. در سطوح ابتدایی پیدایش این مشکل، مسیر بسیار ساده‌تری را پیش رو دارید و می‌توانید از محصولات ضد چروک استفاده کنید؛ تا هم در بهبود چروک‌های ایجاد شده به شما کمک کنند و هم از ایجاد چین و چروک‌های جدید جلوگیری کنند. از طرف دیگر، در سطوح پیشرفته‌تر که چین و چروک‌ها عمیق‌تر شده‌اند، ممکن است دیگر تنها استفاده از محصولات ضد چروک، نتیجه مطلوب را به همراه نداشته باشد و چاره‌ای به جز استفاده از روش‌های کلینیکی باقی نماند.

بروز لک‌های پوستی

لک‌های پوستی، ممکن است به دلایل مختلفی به وجود بیایند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها می‌تواند اختلالات هورمونی باشد که به صورت واضح باید از طریق پزشک متخصص پیگیری شود. از دلایل مهم دیگری که می‌تواند موجب ایجاد لک‌ در پوست شود، آفتاب است. در خصوص این مورد، ساده‌ترین راه حل، استفاده از ضد آفتاب مناسب پوست است که بتواند محافظت لازم را برای جلوگیری از اشعات مضر نور خورشید ایجاد کند.

برق افتادن پوست در افراد دارای پوست‌های چرب و یا مختلط

اگر با هر کسی که پوست چرب و یا مختلط دارد، صحبت کنید و از او بخواهید که بزرگ‌ترین مشکلی که با پوست خود دارد را عنوان کند، به احتمال بسیار زیاد اولین موردی که به آن اشاره خواهد کرد، مشکل چربی بسیار زیاد پوست است که در اصطلاح عامیانه به آن برق افتادن پوست می‌گویند. در بروز این مشکل، احتمال دارد که هورمون‌ها نیز دخیل باشند (که در این صورت باید تنها با پزشک خود مشورت کنید و از وی راهکار مناسب بخواهید). اما در صورتی که پای هورمون‌ها در میان نباشد، می‌توانید از سرم‌های کنترل کننده چربی در روتین پوستی خود استفاده کنید.

مراقبت از پوست صورت

کارهایی که نباید در مراقبت از پوست صورت انجام دهید!

تا اینجا، تمام کارهایی که نیاز بود برای مراقبت از پوست صورت انجام دهید را عنوان کردیم؛ حالا نوبت توصیه‌ها و هشدارهای نهایی است:

  1. لطفا حواستان را بیشتر جمع کنید و دست آلوده را به پوست خود نزنید. آلودگی‌ دست‌ها به راحتی به پوست صورت منتقل شده و در نهایت می‌توانند سبب به وجود آمدن جوش‌‌ها و التهابات پوستی شوند.
  2. رو بالشتی خود را به صورت مرتب بشویید؛ چرا که رو بالشتی به صورت مستقیم با پوست صورت شما در تماس است و می‌تواند آلودگی‌ها را به سطح پوست انتقال داده و موجب ایجاد جوش شود.
  3. هیچ‌گاه و تحت هیچ شرایطی با آرایش نخوابید. هر چقدر هم که لوازم آرایش شما با کیفیت و درجه یک باشند، این کار علاوه بر از بین بردن کیفیت و شفافیت پوست، می‌تواند به مرور زمان و به راحتی، آکنه‌های فاجعه بار ایجاد کند.
  4. سعی کنید همیشه پوست خود را تمیز نگه دارید. حداقل یک بار در طول روز پوست خود را با شوینده مناسب بشویید.
  5. به هیچ وجه با ضد آفتاب قهر نکنید؛ حتی در فصل زمستان! باور کنید آثار مخرب نور خورشید، بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید.
  6. 2 یا 3 بار در هفته، از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید. اسکراب‌ها می‌توانند گزینه‌های خوبی برای این منظور باشند.
  7. می‌توانید برای افزایش کیفیت، آبرسانی و شفاف شدن پوست، از ماسک‌های مختلف نیز استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی بهترین روش های مراقبت از پوست صورت پرداختیم و تمامی موارد ضروری را که نیاز دارید در این خصوص بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم. در کنار تمام این‌ها، روش‌های کلینیکی دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بسته به تشخیص پزشک و مشکلی که دارید، برای شما بسیار اثر گذار و کمک کننده باشند؛ البته این موارد فارغ از اثر گذاری آن‌ها، بسیار پر هزینه هستند و شاید برای تمام افراد چندان به صرفه و مناسب نباشند.

مطالب مرتبط
منبع:
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها