mosbatesabz

قوی ترین داروی سینوزیت را بشناسید

امتیاز دهید
اگر شما هم جزو افرادی هستید که با شروع فصل سرما و خنک شدن هوا دچار عفونت سینوسی یا سینوزیت می‌شوید، حتما به دنبال قوی ترین داروی سینوزیت هستید تا سریع‌تر علائم و درد شما را بهبود بخشد. در این مطلب قوی ترین داروی سینوزیت را معرفی می‌کنیم تا بتوانید برای درمان سریع‌تر از آن استفاده کنید.
قوی ترین داروی سینوزیت را بشناسید
mosbatesabz
آنچه در این مقاله می خوانیم

قوی ترین داروی سینوزیت، آنتی بیوتیک ها

ممکن است برای درمان عفونت سینوس‌ها آنتی بیوتیک تجویز شود. آنتی بیوتیک‌ها با عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها مبارزه می‌کنند و  تورم سینوس‌ها و مجاری بینی را کاهش داده، تنفس را آسان‌تر کرده و درد و فشار صورت را از بین می‌برند. آن‌ها در خلاص شدن از شر عفونت بسیار موثر هستند، اما ممکن است عوارض جانبی نیز ایجاد کنند. به همین دلیل، پزشکان آنتی بیوتیک را با احتیاط تجویز می‌کنند. با این حال آنها می‌توانند قوی ترین داروی سینوزیت باشند.

اگر 3 تا 5 روز از ابتلای شما به سینوزیت گذشته و علائم بهبود نیافته است به احتمال زیاد پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. زیرا هر چه علائم آن طولانی‌تر شود احتمال آنکه باکتریایی باشد و به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشید بیشتر است.

پزشک ممکن است یکی از آنتی بیوتیک‌های زیر را برای سینوزیت باکتریایی به شما بدهد:

قوی ترین داروی سینوزیت، آموکسی سیلین برای عفونت سینوسی

آموکسی سیلین یا آموکسی سیلین کلاولانات معمولا اولین توصیه برای افرادی است که به پنی سیلین حساسیت ندارند. آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک شبه پنی سیلین است که برای درمان انواع عفونت‌ها از جمله عفونت قفسه سینه، گوش و سینوس استفاده می‌شود و رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند. کلاوولانات از تخریب آموکسی سیلین توسط باکتری‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین، ترکیب این دو دارو توسط پزشکان بر آموکسی سیلین ترجیح داده می‌شود.

قوی ترین داروی سینوزیت، داکسی سایکلین برای عفونت سینوسی

این دارو متعلق به دسته‌ای از داروها به نام آنتی بیوتیک‌های تتراسایکلین است که برای کشتن باکتری یا جلوگیری از رشد آن استفاده می‌شود. اگر به پنی سیلین حساسیت دارید، پزشک ممکن است این دارو را تجویز کند. داکسی سایکلین برای درمان آکنه و سیاه زخم نیز استفاده می‌شود.

قوی ترین داروی سینوزیت، آزیترومایسین برای عفونت سینوسی

آزیترومایسین معمولا به عنوان یک دوره درمانی 5 روزه داده می‌شود و بسیار محبوب است. اما انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا در حال حاضر نسبت به استفاده از آن برای درمان سینوزیت هشدار می‌دهد، زیرا استفاده بیش از حد از آن منجر به ایجاد مقاومت دارویی شده است. این دارو رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند و همچنین برای درمان برونشیت، پنومونی و بیماری‌های مقاربتی و سایر عفونت‌ها نیز استفاده می‌شود. آزیترومایسین متعلق به دسته ای از داروها به نام ماکرولیدها است.

آزیترومایسین برای عفونت سینوسی

قوی ترین داروی سینوزیت، سایر آنتی بیوتیک‌های مورد استفاده

سفیکسیم (سوپراکس)، سفپودوکسیم (وانتین)، کلیندامایسین (کلئوسین)، فلوروکینولون‌ها (لووفلوکساسین، سیپرو)

قوی ترین داروی سینوزیت، آنتی بیوتیک در دوران بارداری

همه آنتی بیوتیک‌ها را نمی‌توان در دوران بارداری برای شما تجویز کرد. برخی خوب هستند اما برخی دیگر خوب نیستند. به طور مثال مصرف آنتی بیوتیک‌های ماکرولید یا داکسی سایکلین برای سینوزیت در دوران بارداری ایده خوبی نیست. آنتی بیوتیک‌های پنی سیلین و سفالوسپورین ایمن‌تر هستند، به خصوص اگر شواهدی از چرک در سینوس‌های شما وجود داشته باشد. سایر آنتی بیوتیک‌ها مانند تتراسایکلین، آمینوگلیکوزیدها و فلوروکینولون‌ها می‌توانند به کودک آسیب برسانند، بنابراین در دوران بارداری نباید از آنها استفاده کرد.

چه زمانی باید برای عفونت سینوسی آنتی بیوتیک مصرف کنید؟

در موارد زیر پزشک ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند:

  • زمانی که شما به مواردی مبتلا هستید که کمتر قادر به مبارزه با عفونت‌ها هستید مثلا اگر دیابت دارید یا یک بیماری جدی قلبی یا ریوی دارید.
  • علائم شما بعد از 5 روز بدتر شده یا بهبودی نشان نداده است.

اگر آنتی بیوتیک به شما داده شود، معمولا 10 تا 14 روز مصرف آن طول می‌کشد.

قوی ترین داروی سینوزیت

از کجا بفهمیم عفونت سینوسی با مصرف آنتی بیوتیک بهتر شده است؟

پس از گذشت حدود یک هفته از مصرف آنتی بیوتیک، باید موارد زیر را مشاهده کنید:

  • کم شدن میزان تب شما
  • بینی شما دیگر دچار گرفتگی و پر از مخاط نیست.
  • سردرد و درد سینوسی شما کاهش یافته است.

اگر آنتی بیوتیک مصرف کرده‌اید و بعد از 7 تا 10 روز تغییری مشاهده نمی‌کنید، احتمالا عفونت ویروسی دارید. به همین دلیل است که پزشک ممکن است به شما بگوید که چند روز قبل از تجویز آنتی بیوتیک صبر کنید تا ببینید آیا علائم به خودی خود از بین می‌روند یا خیر.

احساس بدتر شدن پس از شروع آنتی بیوتیک برای عفونت سینوس

اگر به مدت 7 روز از آنتی بیوتیک استفاده کرده‌اید و علائم شما یکسان مانده است یا بدتر شده است، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است پزشک مجبور شود برای شما از یک آنتی بیوتیک متفاوت استفاده کند، زیرا بسیاری از باکتری‌ها در برابر برخی آنتی بیوتیک‌های خاص مصون هستند.

  • همچنین ممکن است عفونت سینوس شما باکتریایی نباشد بلکه ویروسی باشد. یا ممکن است مشکل جدی‌تری مانند انسداد حفره بینی داشته باشید. برای مشاهده آن، پزشک شما باید یک سی تی اسکن، که یک آزمایش تصویربرداری است، به شما بدهد. اگر دو آنتی بیوتیک مختلف را امتحان کرده باشید که جواب نداده‌اند، ممکن است این مشکل وجود داشته باشد.

از کجا بفهمیم عفونت سینوسی با مصرف آنتی بیوتیک بهتر شده است؟

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز قوی ترین داروی سینوزیت را معرفی کردیم. اما اگر عفونت سینوسی دارید، آنتی بیوتیک‌ها نباید اولین انتخاب شما باشند زیرا بیشتر این عفونت‌ها توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شوند و آنتی بیوتیک‌ها فقط روی باکتری‌ها اثر می‌گذارند. اما اگر سینوزیت شما توسط باکتری ایجاد شده باشد، پزشک ممکن است آموکسی سیلین کلاولانات یا داکسی سایکلین را برای کمک به بهبودی شما تجویز کند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: بیماری ها
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها