mosbatesabz

عوارض مصرف خودسرانه مسکن ها چیست؟

امتیاز دهید

عوارض مصرف خودسرانه مسکن ها چیست؟ متاسفانه به علت خود درمانی گسترده توی کشور ما، مصرف خودسرانه مسکن ها هم رواج بسیار زیادی داره، به نحوی که ایران بین تمام کشورهای جهان رتبه ششم رو توی مصرف مسکن ها داره. این آمار نگران کننده نشون می ده که هم فروش بی قید و شرط انواع […]

عوارض مصرف خودسرانه مسکن ها چیست؟
Oralyte
آنچه در این مقاله می خوانیم

عوارض مصرف خودسرانه مسکن ها چیست؟

متاسفانه به علت خود درمانی گسترده توی کشور ما، مصرف خودسرانه مسکن ها هم رواج بسیار زیادی داره، به نحوی که ایران بین تمام کشورهای جهان رتبه ششم رو توی مصرف مسکن ها داره. این آمار نگران کننده نشون می ده که هم فروش بی قید و شرط انواع مسکن ها توی کشور ما رواج داره و هم فرهنگ استفاده صحیح از این داروها جا نیافتاده.

انواع قرص ها، کپسول ها، شیاف ها، آمپول ها و… وجود دارن که افراد با مصرف اونها سعی در نفی درد خودشون دارن، در حالی که درد صدای بدنه و از ما طلب کمک می کنه. شما با سرکوب درد ممکنه به مشکل بدن خودتون دامن بزنید.

باید دقت کنیم که مسکن ها تنها با صلاحدید پزشک و پس از اعمال پزشکی مانند جراحی های مختلف تجویز و مصرف می شن.

عوارض مصرف خودسرانه مسکن ها چیست؟

نقطه اوج خطر!

متاسفانه در آمار مرگ و میر داریم که مصرف خودسرانه مسکن ها گاه باعث سرکوب یک درد هشدار دهنده شده و باعث شده بیمار دیر متوجه بیماری خود بشه و اقدامات درمانی صورت نگرفته و فرد سلامت و حیاتش از میان برود.

علاوه بر مشکل ذکر شده، مصرف خودسرانه مسکن ها باعث می شه بدن نوعی اعتیاد پیدا کنه و خودش توانایی مقابله با بیماری رو نداشته باشه. افرادی که مصرف زیاد مسکن دارن، عموما افرادی هستن که آستانه تحمل پایینی دارن و با این کار این آستانه رو پایین تر هم میارن. اکثر این افراد در مواقعی که بدنشون واقعا احتیاج به مسکن داره، مثلا پس از اعمال جراحی و… بدنشون دیگه توان کنترل درد رو نداره و به هیچ مسکنی هر چند قوی هم پاسخ نمی ده.

به همچنین مصرف بی رویه انواع داروها، می تونه مشکلات جدی به دستگاه گوارش وارد کنه، انواع زخم های معده و روده از نتایج مصرف این داروهاست. زخم معده باعث ایجاد درد شکمی، نفخ و خونریزی می شه که استفراغ خونی و مدفوع سیاه رنگ از نشانه های اونه.

باید بگیم که مصرف خود سرانه و مکرر مسکن هایی مثل استامینوفن می تونه باعث اختلالات جدی کبدی بشه، این دارو آنزیم های کبدی رو به شدت تحت تاثیر قرار می ده.

دقت کنید که استفاده از شیاف های مسکن هم بی خطر نیست و باید از مصرف بدون نسخه اونا هم اجتناب کرد.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها