mosbatesabz

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

1/5 - (1 امتیاز)

پیچ خوردگی تخمدان عبارت کمتر به گوش خورده ای که ممکنه در کمین هر خانمی باشه. ممکنه مثل هر روز پشت میزتون نشسته باشید و دردهایی گذرا و سینوسی رو زیر شکمتون حس کنید که به سرعت این دردها تبدیل به حالتی می شه که حتی نمی تونید سرپا بایستید و اورژانس به دادتون می […]

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟
Oralyte

پیچ خوردگی تخمدان عبارت کمتر به گوش خورده ای که ممکنه در کمین هر خانمی باشه. ممکنه مثل هر روز پشت میزتون نشسته باشید و دردهایی گذرا و سینوسی رو زیر شکمتون حس کنید که به سرعت این دردها تبدیل به حالتی می شه که حتی نمی تونید سرپا بایستید و اورژانس به دادتون می رسه و…

برای دریافت توضیحات بیشتر با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تخمدان پیچ خورده چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان با نام علمی (torsion) یه مشکل نسبتا شایع بین خانم هاست که اکثر جراحی های اورژانسی برای خانم ها به این علت صورت می گیره، به این دلیل که تاخیر در شروع درمان باعث از دست رفتن تخمدان می شه و هرچی درمان به تاخیر بیفته احتمال مرگ بیمار بالاتر می ره.

چه افرادی در کمین این بیماری هستن؟

متاسفانه پیچ خوردگی تخمدان در کمین هر خانمی می تونه باشه، البته هر خانمی که توی سن باروری قرار داره، چرا که پس از سال های باروری، تخمدان کوچک شده و  کمتر احتمال داره دچار پیچ خوردگی شه، مگر اینکه یه کیست یا توده وجود داشته باشه.

البته به صورت استثنا مواردی دیده شده که حتی دختران در جنینی دچار این مشکل شدن، اما عمده آمار که بالای 85 درصد رو شامل می شه، خانم هایی در سن 15 تا 45 سال هستن که قطعا بازه نسبتا بزرگی هم هست.

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

تخمدان های کیست دار، بیشتر در معرض خطرند

هر چند پیچ خوردن تخمدان برای تخمدان های بدون کیست هم وجود داره، اما داشتن یه کیست یا توده در تخمدان احتمال بروز این مشکل رو به مراتب بیشتر می کنه، چرا که کیست می تونه وزن نابرابر در این ارگان ایجاد کنه.

علائم

این بیماری با درد شدید و به شدت ناگهانی شروع می شه و در حالت سینوسی هر 5 دقیقه آغاز و هر چی درد بشتر می شه حالت تهوع هم به فرد دست می ده. از یاد نبرید که سرعت در انتقال و درمان بیماره که می تونه حتی جون اون فرد رو نجات بده.

پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

از دست دادن تخمدان

با اینکه پیچ خوردگی تخمدان جریان خون به تخمدان رو قطع می کنه، اما همیشه به این معنی نیست که تخمدان از دست بره و دیگه کار نکنه؛ اگه تخمدان از کار افتاده باشه به طور کامل اون رو بر نمی دارن، چرا که در سال های پیری، خود تخمدان به طور خود به خود حذف می شه!

در نیمی از مواقع به علت تعلل در درمان، تخمدان از دست می ره ولی از اونجایی که این مشکل برای یه تخمدان به وجود میاد، می شه روی تخمدان دیگه حساب باز کرد. اما احتمال باروری این خانم ها نسبت به خانم هایی که دو تخمدان سالم دارن، نصف می شه. همچنین این افراد با یه تخمدان زودتر از باقی خانم ها یائسه می شن.

راه پیشگیری

هر اقدامی که جلوی ایجاد کیست تخمدان رو بگیره، می تونه از این عارضه هم با درصد زیادی جلوگیری کنه؛ مثل مصرف قرص های ضد بارداری و…

درمان

در گذشته با روش جراحی باز، لوله و تخمدان بیمار برداشته می شد، اما در سال های اخیر به علت اهمیت وجود این ارگان های بدن، به جای برداشتن، تنها پیچ خوردگی رو با کمک روش لاپاراسکوپی باز می کنن.

مطالب مرتبط
دسته بندی: بیماری زنان
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها