mosbatesabz

تاثیر شکر بر سلامت روانی چگونه است؟

امتیاز دهید

در این نوشتار مشخصا قصد داریم تا تاثیر شکر بر سلامت روانی را بررسی نماییم، اگر از اون دسته افرادی هستین که بدن شما تمایل بیش از حد به خوردن مواد خوراکی شیرین داشته باشه، باید به طور آشکارا خودتون رو برای تخریب بدن آماده کنید. پیرو مطالعات انجام شده مصرف شکر دارای اثرات مضری […]

تاثیر شکر بر سلامت روانی
Oralyte

در این نوشتار مشخصا قصد داریم تا تاثیر شکر بر سلامت روانی را بررسی نماییم، اگر از اون دسته افرادی هستین که بدن شما تمایل بیش از حد به خوردن مواد خوراکی شیرین داشته باشه، باید به طور آشکارا خودتون رو برای تخریب بدن آماده کنید.

پیرو مطالعات انجام شده مصرف شکر دارای اثرات مضری است که بر روی سلامت فیزیکی فرد تاثیرگذاره و می تونه زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت و یا چاقی رو فراهم کنه.

در حالیکه خوردن چیزهای شیرین، سلامت فیزیکی و جسمانی شما رو به هم می ریزه، باید بدونید تاثیر شکر بر سلامت روانی هم غیر قابل چشم پوشیه و شاید آسیب دیدگی روحی که بر اثر مصرف شیرینی جات پدیدار می شه، هزاربار جدی تر از مشکلات جسمی باشه.

آنچه در این مقاله می خوانیم

شکر منجر به بروز نوسانات روحی می شه

مصرف زیادی شکر فراوری شده می تواند موجب بروز احساس نگرانی، تحریک پذیری و ناراحتی بشه که اگر شما فرد مضطرب و افسرده ای هم باشید این علائم دو برابر خواهد شد.

تاثیر شکر بر سلامت روانی

اما چرا شکر باعث چنین مشکلاتی می شود؟

پس از خوردن شکر بیش از حد، بدن شما انسولین را برای کمک به جذب گلوکز اضافی در جریان خون آزاد می کنه و میزان قند خون را تثبیت می کند. آیا این اتفاق واقعا خوب است یا خیر؟

باید گفت ضروری نیست به این دلیل که تمایل به شکر و شیرینی جات ضرری داره که حتی پس از قطع مصرف آن؛ زمان زیادی می بره تا بدن به سطح نرمال اولیه باز گرده.

بنابراین، این بالا و پایین شدن های روحی بواسطه مصرف قند می تواند احساس عصبانیت، طوفانی بودن، تحریک پذیری را سبب شود.

پس اگر شما مبتلا به اضطراب و یا افسردگی هستین، علائم شما با خوردن شکر تشدید می شه و شما دچار نوسانات روحی می شید.

اگر شکر دلیل اضطراب نباشه، اما اونو بدتر می کنه.

مطالعات متعددی انجام شده که ارتباط بین شکر و اضطراب را بررسی کرده، البته مطالعات پیشین بر روی موش های صحرایی صورت گرفته که دانشمندان در تحقیقات جدید قصد آزمایش بر روی انسان را دارند.

در همین خصوص شکر می تونه توانایی بدن شما برای پاسخ دادن به استرس را تضعیف کنه؛ که در نتیجه منجر به افزایش اضطراب شده و جلوگیری از مقابله با علت استرس نیز می کند.

حقیقتا سخته اگر یک روز سخت کاری داشته باشید و بعد در پایان روز مجبور باشید که از شیرینی جات دوری کنید! هنگامیکه شما به لحاظ روحی در شرایط مساعدی به سر نبرید مسلما برخی از غذاها خود نیز بعنوان یک دارو می تونن عمل کنن و موثر باشن.

اما این چرخه باطل مصرف قند به منظور کاهش علائم افسردگی شاید به طور موقت مرهمی برای شما باشه، اما کمی بعد تمام حالات روحی شما از قبیل غم و اندوه، خستگی و ناامیدی شما رو بدتر خواهد کرد.

مصرف بیش از حد قند و شیرینی جات موجب عدم تعادل برخی از مواد شیمیایی خاص در مغز می شه که این عدم تعادل منجر به افسردگی شده و حتی ممکن است در دراز مدت یک اختلال روانی را در برخی افراد توسعه دهد.

در یک مطالعه بالینی که در سال 2017 انجام شد، دانشمندان دریافتند مردانی که روزانه در حدود 67 گرم شکر و یا بیشتر مصرف می کردن، 23 درصد نسبت به سایرین در طول 5 سال شانس بیشتری برای ابتلا به افسردگی داشتن.

درسته که این تحقیق بر روی مردان انجام شد اما همین حالات در زنان هم مشهود است.

عقب نشینی از شیرینی جات ممکنه یک حمله عصبی را رقم بزنه؟

باید گفت دست کشیدن از شکر یک اتفاق خوشایند نیست! زیرا ممکنه عوارض جانبی جدی مانند اضطراب، تحریک پذیری، سردرگمی و خستگی را بهمراه داشته باشه. این علائم کاملا شبیه زمانی است که شما قصد قطع برخی از داروهای خاص را دارید.

به طوریکه متخصص تغذیه و نوشیدنی در دانشکده هاروارد بیان می کنه، یک همبستگی و همپوشانی بین مواد مخدر و قند وجود داره.

زمانیکه شخصی مواد مخدر مانند کوکائین را مصرف می کنه، پس از مدتی اگر اقدام به قطع مصرف کنه، بدنش از حالت فیزیولوژیکی خارج می شه.

این وضعیت دقیقا مشابه افرادی هست که در رژیم غذایی خود از مقدار زیادی شکر استفاده می کنند، یعنی همزمان با قطع آن یک حس ناخوشایند فیزیولوژیکی را تجربه می کنن.

پس قطع ناگهانی شکر می تونه یک حمله عصبی پانیک را بهمراه داشته باشه و اگر در این بین شما مبتلا به یک اختلال روانی هم باشید میزان این علائم بدتر هم خواهد شد.

عوارض مصرف شکرشکر قدرت مغز شما رو از بین می بره

معده و شکم ممکنه شما رو تشویق به خوردن گیلاس و یا خیلی چیزهای دیگه کنه، مغز شما ممکنه ایده متفاوتی داشته باشه.

محققان دریافتند که یک رژیم غذایی با فروکتوز بالا مانند نوشابه ها، توانایی مغز شما رو کاهش می دهد که می تواند حافظه و یادگیری را مختل کند. همچنین دانشمندان کشف کرده اند که ژن ها در مغز می تواند توسط فروکتوز آسیب ببینند.

این اتفاقات ممکن است حافظه و یادگیری را تحت تاثیر قرار داده و حتی می تونه منجر به بیماری آلزایمر، دیابت و بیماری های قلبی شود.

منابع اصلی فروکتوز در اکثر رژیم های غذایی قند نیشکر (ساکارز) و یا شربت ذرت می باشد.

تاثیر شکر بر مغزاگر شما میل به خوردن شیرینی جات دارید، پس نگاهی به جایگزین ها داشته باشید.

فقط به این دلیل که شما غذای شیرین می خورید به این معنی نیست که شما نباید از اون غذاها لذت ببرید، در این زمینه جایگزین هایی وجود داره که هم موجب لذت بردن شما می شه و هم خللی در سلامت روح و جسم شما ایجاد نمی کنه:

در حقیقت فراموش نکنید که متخصصان تغذیه معتقدند میزان شکری که هر فردی در طول روز مجاز به خوردنش هست نباید بیش از 10 درصد انرژی روزانه باشه، یعنی مردان 70 گرم و زنان 50 گرم، بنابراین برای جایگزین کردن مقدار اضافی شکر می تونید مواد زیرا استفاده نمایید.

خرما، عسل، میوه های خشک، استویا، کشمش، زایلیتول، دکستروز و شربت آگاوه

مطلب پایانی از موضوع تاثیر شکر بر سلامت روانی

همونطور که گفته شد تاثیر شکر بر سلامت روانی را نمی توان نادیده گرفت، زیرا شکر از جمله مواد خوراکی هست که مصرف بیش از حد آن برای بدن بسیار مضر بوده و علاوه بر تخریب جسمانی سبب تخریب های روحی و وروانی در افراد می شه تا اونجاییکه منجر به تشدید اضطراب و افسردگی شده، توان مغزی را کاهش می ده و زمینه سازی برای زوال عقلیه، توان حافظه و یادگیری را کاهش می ده و بر میزان یادگیری هم تاثیر گذار است.

مطالب مرتبط
دسته بندی: رژیم غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها