collagino

قرص گلوتریو چیست؟ نحوه مصرف و عوارض

امتیاز دهید
دیابت نوع 2 یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در سراسر جهان است که میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند به درستی از انسولین استفاده کند یا به مقدار کافی انسولین تولید نمی‌کند. مدیریت و کنترل دیابت نوع 2 نیازمند تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی و استفاده از داروهای مناسب است. یکی از داروهای جدید که به تازگی معرفی شده و توجه زیادی را به خود جلب کرده است، قرص گلوتریو (Glotrio) است.
قرص گلوتریو
Heatstroke

قرص گلوتریو ترکیبی از سه داروی موثر در کنترل قند خون است که به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند. این دارو با مکانیزم‌های مختلفی به کنترل قند خون می‌پردازد و می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد. در این مقاله به بررسی اجمالی دیابت نوع 2، نیازهای درمانی آن و نقش قرص گلوتریو در مدیریت این بیماری پرداخته خواهد شد.

اشکال دارویی گلوتریو

  1. قرص: 5 میلی گرم / 2.5 میلی گرم / 1000 میلی گرم، 12.5 میلی گرم / 2.5 میلی گرم / 1000 میلی گرم، 10 میلی گرم / 5 میلی گرم / 1000 میلی گرم، 25 میلی گرم / 5 میلی گرم / 1000 میلی گرم

موارد مصرف قرص گلوتریو

ترکیب امپاگلیفلوزین، لیناگلیپتین و متفورمین همراه با رژیم غذایی مناسب و ورزش برای کاهش سطح بالای قند خون ناشی از دیابت نوع 2 استفاده می‌شود. همچنین برای کاهش خطر مرگ در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی استفاده می‌‍شود. امپاگلیفلوزین در کلیه‌ها برای جلوگیری از جذب گلوکز (قند خون) عمل می‌کند. همچنین، لیناگلیپتین با ترشح بیشتر انسولین توسط غده پانکراس به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و به کبد سیگنال می‌دهد که در صورت وجود قند بیش از حد در خون، تولید قند را متوقف کند.

متفورمین جذب قند از معده و ترشح قند ذخیره شده از کبد را کاهش می‌دهد و به بدن شما کمک خواهد کرد تا از قند بهتر استفاده کند. این دارو به بیمارانی که دیابت وابسته به انسولین یا دیابت نوع 1 دارند، کمک نمی‌کند. بیماران دیابتی نوع 1 باید از تزریق انسولین استفاده کنند.

دارو گلوتریو

آثار فارماکولوژیک و مکانیسم اثر داروی گلوتریو

قرص گلوتریو یک داروی ترکیبی از امپاگلیفلوزین، لیناگلیپتین و متفورمین است. مکانیسم عمل امپاگلیفلوزین؛ مهارکننده SGLT2. SGLT2 در لوله‌های کلیوی پروگزیمال بیان می‌شود و مسئول اکثریت بازجذب گلوکز فیلتر شده از لومن لوله است. مهارکننده‌های SGLT2 بازجذب گلوکز را کاهش و آستانه کلیوی برای گلوکز را کاهش می‌دهند و در نتیجه دفع گلوکز از طریق ادرار را افزایش می‌دهند. مکانیسم عمل لیناگلیپتین؛ مهارکننده DPP-4. فعالیت هورمون اینکرتین را افزایش و طولانی می‌کند که توسط آنزیم DPP-4 غیرفعال می‌شود. اینکرتین‌ها هموستاز گلوکز را با افزایش سنتز انسولین و ترشح از سلول‌های بتای پانکراس و کاهش ترشح گلوکاگون از سلول‌های آلفا پانکراس تنظیم می‌کنند.

همچنین، مکانیسم عمل متفورمین؛ بیگوانید، با کاهش تولید گلوکز درون‌زا کبدی، کاهش جذب روده‌ای گلوکز و بهبود حساسیت به انسولین با افزایش جذب و استفاده محیطی گلوکز عمل می‌کند. به علاوه، تحمل گلوکز را بهبود می‌بخشد و گلوکز پلاسمای پایه و بعد از غذا را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که مسیر اولیه متابولیسم در انسان گلوکورونیداسیون توسط اوریدین 5′-دی فسفو-گلوکورونوزیل ترانسفرازهای UGT2B7، UGT1A3، UGT1A8 و UGT1A9 است.

کپسول فست ران مناسب غضروف سازی
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:37.950 تومان

مقدار مصرف قرص گلوتریو

قرص گلوتریو را طبق دستور پزشک به صورت خوراکی معمولا یک بار در روز همراه با وعده غذایی صبح مصرف کنید. توجه داشته باشید که قرص را به صورت کامل همراه با یک لیوان آب مصرف کرده و از جویدن یا خرد کردن قرص خودداری کنید. خرد کردن یا جویدن دارو منجر به آزادسازی فوری و در نتیجه کاهش اثربخشی دارو خواهد شد. این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای کمک به یادآوری، آن را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. در حین مصرف این دارو مایعات زیادی بنوشید مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد.

نحوه مصرف قرص گلوتریو

قبل از مصرف قرص گلوتریو، اطلاعات دارویی موجود در بسته بندی شامل مقدار و زمان مصرف را با دقت بررسی کنید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما، پاسخ به درمان و وزن شما است. حتماً به پزشک و داروساز خود در مورد تمام داروهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای نسخه‌ای، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) اطلاع دهید. برای کاهش خطر عوارض جانبی (مانند اسهال، تهوع)، پزشک ممکن است به شما دستور دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز مصرفی خود را افزایش دهید.

طریقه مصرف قرص گلوتریو

  1. قرص گلوتریو به عنوان مکمل رژیم غذایی و ورزش برای بهبود کنترل قند خون در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 (T2DM) استفاده می‌شود. این دارو همچنین برای کاهش خطر مرگ قلبی عروقی در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی عروقی ثابت مناسب است.
  2. دوز شروع را بر اساس رژیم فعلی بیمار تعیین کنید. اثربخشی و تحمل پذیری را کنترل کنید و دوز را در صورت لزوم تنظیم کنید. حداکثر دوز توصیه شده روزانه امپاگلیفلوزین 25 میلی گرم/لیناگلیپتین 5 میلی گرم/متفورمین 2000 میلی گرم است.
  3. مصرف این دارو در بیماران اختلال کبدی توصیه نمی‌شود، استفاده از متفورمین در بیماران مبتلا به نارسایی کبدی با برخی از موارد اسیدوز لاکتیک همراه است.
  4. در بیمارانی که eGFR کمتر از 60 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر مربع دارند، درمان را در زمان یا قبل از انجام یک روش تصویربرداری حاجب یددار متوقف کنید. در بیماران با سابقه بیماری کبدی، اعتیاد به الکل یا نارسایی قلبی یا در بیمارانی که کنتراست یددار داخل شریانی تجویز خواهند شد.
  5. این دارو برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یا برای درمان کتواسیدوز دیابتی توصیه نمی‌شود. مصرف گلوتریو در بیماران با سابقه پانکراتیت مطالعه نشده است.

موارد احتیاط

قبل از مصرف قرص گلوتریو، اگر به آن یا سایر ترکیبات موجود در دارو حساسیت دارید، از مصرف خودداری کنید. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که بعد از مصرف منجر به عوارض جانبی و حساسیت در بیماران شود. در صورت داشتن سوابق پزشکی از جمله سابقه واکسیناسیون، بیماری یا تب اخیر، اختلالات سیستم ایمنی (مانند عفونت HIV، برخی سرطان‌ها) لوسمی، سرطان یا پرتودرمانی و… با پزشک مشورت کنید. در ادامه به برخی از موارد احتیاط قرص گلوتریو خواهیم پرداخت؛

  1. ترکیب دارویی گلوتریو برای درمان دیابت نوع 1 توصیه نمی‌شود. موارد عفونت‌های جدی دستگاه ادراری، از جمله اوروسپسیس، پس از بازاریابی گزارش شد. علائم و نشانه‌ها را ارزیابی و به طور مناسب درمان کنید.
  2. واکنش‌های حساسیت مفرط جدی (مانند آنژیوادم) در بیماران تحت درمان با امپاگلیفلوزین پس از فروش گزارش شده است. در صورتی که طبق استاندارد مراقبتی رخ داد، درمان را قطع کرده و به سرعت با پزشک مشورت کنید.
  3. گزارش‌هایی از پانکراتیت حاد، از جمله پانکراتیت کشنده، گزارش شده است. در صورت مشکوک بودن به پانکراتیت، فوراً آن را قطع کنید. همچنین، نارسایی قلبی با 2 مهارکننده دیگر DPP-4 مشاهده شد. خطرات و فواید را در بیماران مبتلا به عوامل خطر شناخته شده برای نارسایی قلبی در نظر بگیرید. علائم و نشانه‌ها را کنترل کنید.
  4. امپاگلیفلوزین باعث انقباض حجم داخل عروقی می‌شود. افت فشار خون علامتی ممکن است پس از شروع درمان رخ دهد. گزارش‌های پس از بازاریابی در مورد آسیب حاد کلیه، که برخی نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دیالیز دارند، وجود دارد.
  5. فاشئیت نکروزان پرینه (گانگرن فورنیه) در نظارت پس از بازاریابی با مهارکننده‌های SGLT2 گزارش شده است. این یک عفونت نکروزه نادر تهدید کننده زندگی است که نیاز به مداخله جراحی فوری دارد.
  6. در کارآزمایی‌های بالینی کنترل‌شده متفورمین، کاهش به سطوح غیرطبیعی سطح سرمی ویتامین B-12، بدون تظاهرات بالینی، مشاهده شد.
  7. امپاگلیفلوزین خطر عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی را افزایش می‌دهد. بیماران با سابقه عفونت‌های قارچی تناسلی بیشتر احتمال دارد به عفونت‌های قارچی تناسلی مبتلا شوند.
  8. آرترالژی شدید و ناتوان کننده در بیمارانی که از مهارکننده‌های DPP-4 استفاده می‌کنند، گزارش شده است. اگر مهارکننده DPP-4 علت درد شدید مفصلی است، دارو را قطع کنید.

خطر کاهش حجم با قرص گلوتریو

  1. درمان می‌تواند باعث کاهش حجم داخل عروقی شود که گاهی ممکن است به صورت افت فشار خون علامت‌دار یا تغییرات گذرا حاد در کراتینین ظاهر شود. آسیب حاد کلیه، برخی نیاز به بستری شدن در بیمارستان و دیالیز، در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دریافت کننده مهارکننده‌های SGLT2 پس از فروش گزارش شده است.
  2. بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه (eGFR کمتر از 60 میلی لیتر در دقیقه / 1.73 متر مربع)، بیماران مسن یا بیمارانی که از دیورتیک‌های حلقه استفاده می‌کنند ممکن است در معرض خطر کاهش حجم یا افت فشار باشند.
  3. قبل از شروع درمان در بیماران با یک یا چند مورد از این ویژگی‌ها، وضعیت حجم و عملکرد کلیه را ارزیابی کنید. در بیماران با کاهش حجم، این وضعیت را قبل از شروع درمان اصلاح کنید. پس از شروع درمان، علائم و نشانه‌های کاهش حجم و عملکرد کلیه را کنترل کنید.

موارد منع مصرف قرص گلوتریو

  1. نارسایی شدید کلیوی (eGFR <30 میلی لیتر در دقیقه/1.73 متر مربع)، ESRD یا دیالیز
  2. اسیدوز متابولیک، از جمله کتواسیدوز دیابتی
  3. حساسیت به امپاگلیفلوزین، لیناگلیپتین، متفورمین یا هر یک از مواد کمکی موجود در فرآورده

موارد هشدار جدی قرص گلوتریو

  1. موارد پس از بازاریابی اسیدوز لاکتیک مرتبط با متفورمین منجر به مرگ، هیپوترمی، افت فشار خون و برادی آریتمی‌های مقاوم شده است. شروع اسیدوز لاکتیک مرتبط با متفورمین اغلب نامحسوس است و فقط با علائم غیر اختصاصی همراه است (به عنوان مثال، بی‌حالی، میالژی، ناراحتی تنفسی، خواب آلودگی، درد شکمی).
  2. اسیدوز لاکتیک مرتبط با متفورمین با افزایش سطح لاکتات خون (> 5 میلی مول در لیتر)، اسیدوز شکاف آنیونی (بدون شواهدی از کتونوری یا کتونمی)، افزایش نسبت لاکتات به پیروات و سطوح پلاسمایی متفورمین به طور کلی > 5 میکروگرم در میلی لیتر مشخص شد.
  3. عوامل خطر شامل نارسایی کلیوی، مصرف همزمان برخی داروها، سن بالای 65 سال، مطالعات رادیولوژیکی با ماده حاجب، جراحی و سایر روش‌ها، وضعیت‌های هیپوکسیک، مصرف بیش از حد الکل و نارسایی کبدی می‌باشد.
  4. مراحل کاهش خطر و مدیریت اسیدوز لاکتیک مرتبط با متفورمین در این گروه‌های پرخطر در اطلاعات کامل نسخه ارائه شده است. در صورت مشکوک به اسیدوز لاکتیک، درمان را قطع کرده و اقدامات حمایتی عمومی را در بیمارستان انجام دهید.

عوارض قرص گلوتریو

عفونت قارچی دستگاه تناسلی مردان و زنان، حالت تهوع، سردرد، اسهال، افزایش هماتوکریت، تشنگی، عفونت ادراری و… برخی از عوارض قرص گلوتریو می‎‌باشد. اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده است، به یاد داشته باشید که پزشک شما تشخیص داده که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله بثورات پوستی، خارش و تورم (به ویژه در صورت، زبان و گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فورا به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به عوارض قرص گلوتریو خواهیم پرداخت؛

  1. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی (8-10.3%)
  2. هیپوگلیسمی (13.7%)
  3. اسهال (12.5%)
  4. عفونت ادراری (9.6-10.2%)
  5. عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی زنان (5.4-6.4%)
  6. دیس لیپیدمی (2.9-3.9%)
  7. عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی مردان (1.6-3.1%)
  8. افزایش هماتوکریت (2.8%)
  9. آرترالژی (2.3-2.4%)
  10. حالت تهوع (1.1-2.3%)
  11. تشنگی (1.5-1.7%)
  12. عفونت ادراری (7.6-9.3%)
  13. یبوست (5.1-5.8٪)
  14. سردرد (5.1%)

داروی گلوتریو

تداخل دارویی گلوتریو

  1. تداخلات رده X (پرهیز): الکل(اتیل)، پاکریتینیب
  2. تداخلات ماژور: استیل سالیسیلیکوم اسیدوم، آلفا لیپوئیکوم اسیدوم، آسپرین(انواع)، فلورکینولون‌ها، بوپروپیون، کاپماتینیب، کلروکین، داسابوویر، دوفتیلید، دولوتگراویر انوکساسین، فکسینیدازول، فلومکوئین،هیدروکسی‌کلروکین، یوورسول، لانرئوتاید،لووکتوکونازول، اوکترئوتاید، اومبیتاسویر، پاریتاپرویر،پازیرئوتاید، پیوگلیتازون، سیتاگلیپتین، سدیم تیوکتات، تیوکتیک اسید، تافنوکوئین، واندتانیب
  3. تداخلات متوسط: استوهگزامید، گلیسیریزین، آتنولول، بنازپریل، بتاکسولول، بیستگراویر، بیزوپرولول، بیترملون، برینزولامید، کاپتوپریل، کارتلول، کارودیلول، سلیپرولول، جنسینگ،سایمتیدین،کولسولام، کلروتیازید، کلرپروپامید، کلرتالیدون، دی‌کلرفنامید، دیگوکسین، دی‌پتاسیم گلیسیریزات، دورزولامید، انالاپریل، انالاپریلات، اسمولول، اوکالیپتول، اوکالیپتوس، اگزناتاید، فدراتینیب، فنوگریک، فوزینوپریل، فوروزماید، گلی‌کلازید، گلی‌مپیراید، پن‌بوتولول، پریندوپریل، فنلزین، پیندولول، پراکتولول، پراملینتاید، پروکاربازین، پروپرانولول، پلی‌تیازید، پسیلیوم، کوئیناپریل، رامیپریل، رانولازین، راساژیلین، ریفامپین، سافیناماید، سلژیلین، سماگلوتید، سزولامید، سوتالول، سولتیام، تیمولول،توپیرامات، رپاگلیناید، تولازامید

مصرف قرص گلوتریو در دوران بارداری و شیردهی

بر اساس داده‌های حیوانی که اثرات نامطلوب کلیوی امپاگلیفلوزین (یکی از مهم‌ترین ترکیبات قرص گلوتریو) را نشان می‌دهد، استفاده در سه ماهه دوم و سوم بارداری توصیه نمی‌شود. مطالعات منتشر شده در مورد مصرف متفورمین در دوران بارداری، ارتباط واضحی با متفورمین و نقص مادرزادی یا خطر سقط جنین گزارش نکرده است. خطراتی برای مادر و جنین در ارتباط با دیابت کنترل نشده در بارداری وجود دارد.

مطالعات حیوانی در دوران بارداری قرص گلوتریو

در مطالعات حیوانی، امپاگلیفلوزین منجر به تغییرات نامطلوب کلیوی در موش‌های صحرایی می‌شود که در طول دوره رشد کلیوی مربوط به اواخر سه ماهه دوم و سوم بارداری انسان تجویز شود. دوزهای ~ 13 برابر حداکثر دوز بالینی باعث گشاد شدن لگن و توبول کلیه شد که برگشت پذیر بود. هنگامی که لیناگلیپتین یا متفورمین به موش‌های صحرایی باردار یا خرگوش‌ها تجویز شد، هیچ اثر منفی رشدی مشاهده نشد.

ملاحظات بالینی قرص گلوتریو در بارداری

  1. دیابت کنترل نشده در بارداری خطر ابتلا به کتواسیدوز دیابتی، پره اکلامپسی، سقط جنین خود به خود، زایمان زودرس و عوارض زایمان را افزایش می‌دهد.
  2. دیابت کنترل نشده خطر ابتلا به نقایص مادرزادی عمده، مرده زایی و عوارض مرتبط با ماکروزومی را افزایش می‌دهد. توصیه به احتمال بارداری ناخواسته در زنان قبل از یائسگی تحت درمان با متفورمین ممکن است منجر به تخمک گذاری در برخی از زنان بدون تخمک گذاری شود.

تاثیر قرص گلوتریو در شیردهی

اطلاعات محدودی در مورد وجود قرص گلوتریو یا اجزای آن (امپاگلیفلوزین، لیناگلیپتین، یا متفورمین) در شیر انسان، اثرات آن بر روی نوزاد شیرخوار یا بر تولید شیر وجود دارد. مطالعات محدود منتشر شده گزارش می‌دهند که متفورمین در شیر انسان وجود دارد. از آنجایی که بلوغ کلیه انسان در داخل رحم و در طی 2 سال اول زندگی که ممکن است مواجهه با شیردهی رخ دهد، ممکن است خطری برای کلیه انسان در حال توسعه وجود داشته باشد. با توجه به احتمال بروز عوارض جانبی جدی در نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، از جمله احتمال تأثیر امپاگلیفلوزین بر رشد کلیه پس از تولد، به بیماران توصیه می‌شود که از مصرف آن در دوران شیردهی خودداری کنند.

شرایط نگهداری داروی گلوتریو

قرص گلوتریو باید در دمای اتاق و به دور از نور نگهداری شود. توجه داشته باشید که اشکال دارویی مختلف از جمله قرص، شربت، شیاف، محلول تزریقی، کرم و… باید دور از دسترس کودکان و حیوانات نگهداری شوند.

کلام آخر قرص گلوتریو

این مقاله به بررسی درمان دیابت نوع 2 با قرص گلوتریو، از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز پرداخت. دیابت نوع 2 یکی از چالش‌های بزرگ بهداشتی در دنیای امروز است که مدیریت و کنترل آن نیازمند استفاده از روش‌ها و داروهای مؤثر می‌باشد. قرص گلوتریو به عنوان یک ترکیب دارویی موثر، پتانسیل بالایی در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 دارد. با مکانیزم‌های مختلف و اثرات ترکیبی که دارد، این دارو می‌تواند به کنترل بهتر قند خون، کاهش عوارض و بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک کند.

منبع سایت: Medscape

سوالات متداول در رابطه با قرص گلوتریو
گلوتریو دارویی است که برای کمک به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. گلوتریو به صورت قرص خوراکی یک بار در روز مصرف می‌شود که بهتر است با غذا مصرف شود تا از عوارض گوارشی و معده جلوگیری شود.
عفونت قارچی دستگاه تناسلی مردان و زنان، حالت تهوع، سردرد، اسهال، افزایش هماتوکریت، تشنگی، عفونت ادراری و… برخی از عوارض قرص گلوتریو می‎‌باشد.
خیر، قرص گلوتریو برای کودکان تأیید نشده است. طبق اطلاعات موجود، گلوتریو برای استفاده در افراد زیر ۱۸ سال ایمن و مؤثر شناخته نشده است. این موضوع به دلیل عدم انجام مطالعات کافی در مورد این گروه سنی است.
خیر، قرص گلوتریو برای دیابت نوع 1 موثر نیست. گلوتریو ترکیبی از سه داروی دیابت است که برای کمک به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 طراحی شده است. این دارو با افزایش حساسیت بدن به انسولین و همچنین کاهش تولید گلوکز توسط کبد و دفع قند اضافی از طریق ادرار عمل می‌کند.
بله، مصرف گلوتریو در بارداری خطرناک است. آژانس غذا و داروی ایالات متحده (FDA) این دارو را برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی تأیید نکرده است. مطالعات کافی در مورد اثرات این دارو بر جنین یا نوزاد شیرخوار انجام نشده است.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها