mosbatesabz

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود؟

3.1/5 - (14 امتیاز)
در دهه گذشته، سرطان روده بزرگ یا کلورکتال (CRC) به سومین سرطان شایع در سراسر جهان و دومین علت مرگ مرتبط با سرطان تبدیل شده است. در سال 2020 تخمین زده شد که حدود 10 درصد از سرطان‌ها در جهان، و حدود 9.4 درصد از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان را می‌توان به سرطان روده بزرگ نسبت داد. آیا راهی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری خطرناک وجود دارد؟
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود؟
Oralyte
آنچه در این مقاله می خوانیم

اسید فولیک (ویتامین B9)

رژیم‌های غذایی غنی از اسید فولیک ممکن است در پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کمبود اسید فولیک با سرطان مرتبط است.

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین باعث تقویت سلامت روده و دستگاه گوارش می شود؟

ویتامین D

ویتامین D واقعا یک ویتامین نیست؛ بلکه در واقع یک پروهورمون (پیش‌ساز هورمون) محلول در چربی است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. ویتامین D به طور طبیعی در نور خورشید، تخم مرغ، ماهی، روغن و قرص ویتامین D وجود دارد.

کمبود ویتامین D یک بیماری همه‌گیر و در حال حاضر یکی از مسائل مهم بهداشت جهانی است. کمبود ویتامین D بیش از 1 میلیارد کودک و بزرگسال در سراسر جهان را تحت تاثیر می‌دهد.

در انسان، بالاترین بیان گیرنده‌های ویتامین D در روده انجام می‌شود. علاوه بر این، 1α،25-دی هیدروکسی ویتامین D3 (کلسیتریول)، فعال‌ترین متابولیت ویتامین D، نقش‌های هموستاتیک مهمی ‌در روده به ویژه در جذب کلسیم ایفا می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که سطوح بالاتر کلسیتریول با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و بهبود بقا مرتبط است. اگرچه مطالعات انسانی، تعداد محدودی شرکت کننده دارد و بیشتر تحقیقات تا به امروز بر روی حیوانات، به ویژه موش‌ها انجام شده است. البته، یک مطالعه انسانی که گروه زیادی از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته یا متاستاتیک روده بزرگ در آن شرکت کردند، نشان داد که سطوح بالای کلسیتریول پلاسما باعث افزایش بقای کلی و عدم پیشرفت بیماری می‌شود.

سرطان روده بزرگ

بیشتر بخوانید؟ کدام ویتامین خاصیت ضدسرطانی دارد؟

مکانیسم عمل کلسیتریول

کلسیتریول شکل بیولوژیکی فعال ویتامین D، باعث افزایش تمایز سلول‌های اپیتلیال (بافت پوششی روده) برای حفظ سد اپیتلیال آن شده و از این طریق از رشد، تکثیر و تهاجم سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. همچنین با اعمال اثرات پیچیده بر سلول‌های ایمنی، القای بیان آنزیم‌های سم‌زدایی و تنظیم میکروبیوتای روده، به هموستاز روده کمک می‌کند.

ترکیب فلور طبیعی روده بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و افراد سالم متفاوت است. میکروبیوتای کولون انسانی دارای گونه‌های باکتریایی و بیفیدوباکتریوم زیادی است که ممکن است نقش مفیدی در حفظ سلامت بدن داشته باشند. در حالی که بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ، دارای میکروب‌های روده مرتبط با بیماری مانند Parvimonas micra، Fusobacterium nucleatum، Porphyromonas و Bacteroides fragilis هستند.

طبق بررسی سیستماتیک مطالعات انسانی، مکمل ویتامین D باعث تغییر در ترکیب باکتری‌ها می‌شود و می‌تواند بر تنوع گونه‌ها تأثیر بگذارد. در یک مدل موش نیز، کمبود ویتامین D باعث تشدید وخامت سرطان روده شد و این شرایط پس از مصرف مکمل ویتامین D بهبود یافت.

سخن پایانی

استفاده از ویتامین‌ها برای پیشگیری از سرطان، پیشگیری شیمیایی نامیده می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها به دلیل اثر در پیشگیری از سرطان و کاهش خطر بیماری‌ها مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. آن‌ها ممکن است در برابر آسیب سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان می‌شوند، دفاع کنند. ویتامین‌های C، E و A، مثال‌هایی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

اما به طور ویژه، مهم‌ترین ویتامین مرتبط با سرطان روده بزرگ، ویتامین D شناخته شده است. مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D بروز سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد و تأثیر منفی بر بقای این بیماران و پیشرفت بیماری دارد. البته، مطالعات بیشتری برای روشن شدن نقش دقیق ویتامین D در این سرطان مورد نیاز است.

مطالب مرتبط
برچسب: ویتامین
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها