mosbatesabz

کدام ویتامین باعث کنترل کلسترول بعد از یائسگی می‌ شود؟

3.5/5 - (10 امتیاز)
مطالعات نشان داده‌اند که سطح کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید در افراد پس از یائسگی در مقایسه با افراد پیش از این دوره بسیار بالاتر است. کبد برای تامین نیازهای متابولیک بدن، با استفاده از اسیدهای چرب، تری گلیسیرید و کلسترول نقش مهمی‌ در متابولیسم ایفا می‌کند. استروژن به تنظیم متابولیسم لیپیدها در کبد کمک می‌کند. در نتیجه، کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی منجر به افزایش سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید می‌شود.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

کدام ویتامین باعث کنترل کلسترول بعد از یائسگی می شود؟
Oralyte

زنان دیرتر از مردان به بیماری قلبی مبتلا می‌‌شوند، عمدتا به این دلیل که هورمون‌های زنان، به ‌ویژه استروژن به محافظت از آن‌ها در طول سال‌های باروری کمک می‌‌کند. وقتی یائسگی فرا می‌‌رسد، با کاهش سطح استروژن، خطر بیماری افزایش می‌‌یابد. زنان در این دوران اغلب شاهد افزایش وزن، فشار خون، قند خون، التهاب و همچنین دیس ‌لیپیدمی‌ (اختلال چربی خون) هستند که معمولا با افزایش کلسترول تام، کلسترول LDL، تری گلیسیرید، لیپوپروتئین و کاهش HDL کلسترول مشخص می‌‌شود.

تجربه زودهنگام یائسگی و این کاهش استروژن ممکن است خطر بیماری‌های خاصی را افزایش دهد. طبق گفته انجمن یائسگی استرالیا، افرادی که زودتر یائسه می‌شوند، در مقایسه با زنان مسن مشابهی که هنوز وارد یائسگی نشده‌اند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی هستند.

اگر در طول زندگی‌تان همیشه سطوح طبیعی و سالمی ‌از چربی‌های خون داشته‌اید و فقط در زمان یائسگی افزایش یا حتی افزایش ناگهانی آن را مشاهده کرده‌اید، تنها نیستید. بسیاری از زنان افزایش چشمگیر LDL کلسترول را در حوالی دوران گذار یائسگی گزارش می‌دهند. این به این دلیل است که استروژن نقش مهمی ‌در متابولیسم لیپید و حفظ سطح طبیعی آن دارد. هنگامی ‌که این هورمون در طول یائسگی و با افزایش سن کاهش می‌یابد، دیس لیپیدمی ‌و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی اتفاق می‌‌افتد.

کدام ویتامین باعث کنترل کلسترول بعد از یائسگی می‌ شود؟

آیا بین سطوح پایین ویتامین D و بالا بودن کلسترول نیز ارتباطی وجود دارد؟

کپسول فست ران
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:47.400 تومان

مطالعات جمعیتی نشان می‌‌دهد افرادی که سطوح ویتامین D پایین‌تری دارند، بیشتر احتمال دارد کلسترول بالا داشته باشند.

قرص ویتامین D و کلسیم بعد از یائسگی می‌تواند سطح کلسترول در زنان را بهبود بخشد. مطالعاتی روی زنانی که از این ترکیب استفاده می‌‌کردند، انجام شده است.

LDL کلسترول

بیشتر بخوانید: تغذیه در دوران یائسگی

در یک کارآزمایی، زنان روزانه از مکمل حاوی 1000 میلی گرم کلسیم و 400 واحد بین المللی (IU) ویتامین  D3 یا دارونما مصرف می‌کردند. این تجزیه و تحلیل رابطه بین مصرف مکمل‌ها و سطوح ویتامین D و کلسترول را در حدود 600 زن که هم سطح کلسترول و هم سطح ویتامین D آن‌ها اندازه گیری شده بود، بررسی کرد.

زنانی که مکمل مصرف می‌‌کردند، بیش از دو برابر بیشتر از زنانی که دارونما مصرف کردند، سطح ویتامین D طبیعی داشتند. مصرف کنندگان مکمل همچنین دارای سطوح LDL (کلسترول بد) کمتری بودند. علاوه بر این، محققان کشف کردند که در میان مصرف کنندگان مکمل، افرادی که سطوح خونی ویتامین D بالاتری داشتند، سطوح بالاتر HDL (کلسترول خوب) و سطوح پایین‌تری از تری گلیسیرید داشتند.

مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D به ‌ویژه در افزایش سطح ویتامین D در زنان مسن‌تر و زنانی که کمبود ویتامین D داشتند، مفید بود. اما سبک زندگی نیز تفاوت‌هایی ایجاد کرد. این مکمل‌ها همچنین برای افزایش سطح ویتامین D در زنانی که سیگار نمی‌‌کشیدند و الکل کمتری مصرف می‌‌کردند، بهتر عمل کرد.

نتایج این مطالعه باید زنان بیشتری را ترغیب کند تا به مصرف کلسیم و ویتامین D روی آورند؛ راهی ساده و ایمن برای بهبود سلامتی و دستیابی به فواید متعدد!

سخن پایانی

در دوران یائسگی، سطح استروژن کاهش می‌یابد. از آنجایی که استروژن به بدن کمک می‌کند تا کلسترول و سایر چربی‌ها را تنظیم کند، کاهش آن با افزایش سطح کلسترول مرتبط است. با این حال، تغییرات زیادی در شیوه زندگی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر بیماری قلبی پس از یائسگی ایجاد کنید.

طبق مطالعات، مصرف کافی ویتامین D به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک می‌‌کند. صرف نظر از اثرات روی کلسترول، ویتامین D نقش مهمی‌ در حفظ سلامتی شما دارد. شما می‌توانید با صرف وقت در آفتاب، خوردن غذاهای غنی شده با ویتامین D یا تهیه مکمل‌های ویتامین D از داروخانه آنلاین مثبت سبز، سطح این ویتامین را در بدن خود افزایش دهید.

مطالب مرتبط
برچسب: ویتامین
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها