mosbatesabz

خواص میوه کاکتوس

3.5/5 - (6 امتیاز)
میوه کاکتوس به نام‌های گلابی خاردار، گلابی کاکتوس و انجیر هندی نیز شناخته می‌شود. میوه کاکتوس تنوع رنگی زیادی دارد و ممکن است شما میوه‌هایی را با رنگ سفید، سبز، بنفش، زرد، قرمز یا نارنجی ببینید. این میوه سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند از جنبه‌های گوناگونی برای سلامتی مفید باشد. اگرچه تعداد کمی ‌از مطالعات انسانی خواص میوه کاکتوس را برای ارتقای سلامت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌اند، تحقیقات اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهد.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

خواص میوه کاکتوس
Oralyte

بهبود هضم

محتوای بتالین و پتاسیم موجود در کاکتوس برای هضم غذا مفید است. پتاسیم به بدن شما در جذب مواد مغذی کمک می‌کند، در حالی که بتالین‌ها ضد التهاب هستند و به محافظت از دستگاه گوارش کمک می‌کنند. همچنین، گلابی خاردار منبع خوبی از فیبر غذایی است و حدود 19 درصد از DV را در 1 فنجان (149 گرم) تامین می‌کند. این میوه حاوی فیبر محلول و نامحلول است که هر دو برای هضم سالم مهم هستند.

تقویت سیستم ایمنی

میوه کاکتوس منبع عالی ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. دوزهای منظم ویتامین C تولید گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و به بدن در مبارزه با ویروس‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین به سلامت سیستم ایمنی کمک میکند؟

کاهش کلسترول

میوه کاکتوس سرشار از فیبر است و می‌تواند سطح کلسترول خون را کاهش دهد.

سرشار از مواد مغذی

میوه کاکتوس حاوی ویتامین C، ویتامین A، پتاسیم، کلسیم، منگنز، مس، آهن و امگا 3 است.

جدول ارزش غذایی یک پیمانه میوه کاکتوس خام و بدون نمک (149 گرم):

کالری

61

پروتئین

1 گرم

چربی

1 گرم

کربوهیدرات

14 گرم

فیبر

5 گرم

منیزیم

30% DV

ویتامین C

23% DV

پتاسیم

7% DV

کلسیم

6% DV

کمک به کاهش وزن

یک میوه کاکتوس حاوی بیش از سه گرم فیبر است و کالری نسبتا کمی‌ دارد؛ بنابراین ممکن است به روند کاهش وزن کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک چگونگی خواص میوه کاکتوس برای لاغری مورد نیاز است.

کمک به کنترل دیابت، از خواص میوه کاکتوس

یکی دیگر از خواص میوه کاکتوس، استفاده از آن در کنترل قند خون و عوارض دیابت است.

پکتین، فیبر محلول در گلابی خاردار، ممکن است اثرات مفیدی بر کاهش قند خون و سطح چربی خون داشته باشد.

برخی از مطالعات اولیه در انسان نشان می‌دهد که مصرف میوه کاکتوس ممکن است سطح قند خون ناشتا و سطح انسولین بعد از غذا را در بزرگسالان سالم و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین به کنترل قند خون کمک میکند؟

میوه کاکتوس

خواص میوه کاکتوس برای کبد

گلابی خاردار از لحاظ تاریخی برای درمان مشکلات کبدی مورد استفاده قرار گرفته است و برخی از مطالعات مدرن نیز این ایده را تایید می‌کنند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در میوه کاکتوس به محافظت در برابر التهاب و استرس اکسیداتیو که می‌تواند به کبد آسیب برساند، کمک می‌کنند.

پوست و مو

مصرف میوه کاکتوس، راهی برای داشتن پوستی درخشان و موهایی براق است. انواع گلابی خاردار حتی به محصولات نرم کننده مو و محصولات مراقبت از پوست اضافه می‌شود.

برخی از ترکیبات و مواد مغذی میوه کاکتوس مانند ویتامین C و رنگدانه‌های بتالین، اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند. گلابی خاردار همچنین حاوی اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه به ویژه در دانه‌ها و پوست آن است که در سلامت پوست و مو نقش دارند.

یک مطالعه کوچک شامل 18 بزرگسال سالم نشان داد که مصرف 250 گرم پالپ میوه کاکتوس دو بار در روز به مدت 2 هفته از نظر افزایش سطح ویتامین‌های آنتی اکسیدانی C و E در خون و کاهش استرس اکسیداتیو با مکمل ویتامین C قابل مقایسه است.

تاثیرات آنتی اکسیدانی میوه کاکتوس ممکن است با محافظت در برابر آسیب استرس اکسیداتیو ناشی از پیری، التهاب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا دلایل دیگر، سلامت پوست و مو را بهبود بخشد.

خواص میوه کاکتوس برای پوست در مصرف موضعی نیز مورد مطالعه قرار گرفته است. یک مطالعه روی لوله‌های آزمایش و موش‌ها نشان داد که روغن به دست آمده از دانه‌های میوه کاکتوس دارای اثرات ضد میکروبی علیه عفونت‌های پوستی و خواص ترمیم زخم است.

سخن پایانی

میوه کاکتوس یا گلابی خاردار در بالای برگ‌های مسطح گیاه کاکتوس Opuntia ficus-indica رشد می‌کند. این میوه سرشار از فیبر و حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی زیادی است. در نتیجه این میوه می‌تواند به کاهش وزن، مدیریت قند خون، سلامت کبد و… کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری روی انسان در مورد خواص میوه کاکتوس مورد نیاز است.

مطالب مرتبط
برچسب: خاصیت
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها