mosbatesabz

چه میوه ای برای روماتیسم خوبه؟

امتیاز دهید
بسیاری از میوه‌ها دوز قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر، ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را ارائه می‌دهند. برخی از آن‌ها دارای ترکیباتی هستند که ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با روماتیسم و سایر بیماری‌ها مانند بیماری قلبی و سکته کمک کنند.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

چه میوه ای برای روماتیسم خوبه
Oralyte
آنچه در این مقاله می خوانیم

آلبالو

آلبالو رنگ قرمز تیره و بسیاری از فواید ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی خود را از فلاونوئید آنتوسیانین دریافت می‌کند. برخی از محققان خواص ضد التهابی آلبالو را با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مقایسه می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که آلبالو ممکن است درد مفاصل را در افراد مبتلا به روماتیسم تسکین دهد و خطر عود نقرس در مبتلایان به این بیماری را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان می‌دهد که آلبالو ممکن است کیفیت و مدت خواب را بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: چه غذاهایی برای روماتیسم خوب است؟

توت فرنگی

توت فرنگی به طور طبیعی قند کمی ‌دارد و در هر وعده ویتامین C بیشتری نسبت به یک پرتقال دارد. ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به نقرس، فشار خون بالا و مشکلات کلسترول را کاهش دهد. تحقیقات همچنین نشان داده است که زنانی که 16 عدد یا بیشتر توت فرنگی در هفته می‌خورند، نشانگر التهابی پروتئین C (CRP) کمتری دارند، که معیاری از التهاب در سراسر بدن است که با عود روماتیسم مفصلی و بیماری قلبی مرتبط است.

آنتوسیانین به همراه سایر مواد شیمیایی گیاهی موجود در توت فرنگی، به آن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی می‌بخشد. توت فرنگی همچنین منبع خوبی از اسید فولیک است. داروی متوترکسات که در درمان روماتیسم استفاده می‌شود، می‌تواند اسید فولیک را از بین ببرد. افرادی که متوترکسات مصرف می‌کنند اغلب به قرص اسید فولیک برای کمک به جلوگیری از عوارض جانبی نیاز دارند؛ اما خوردن توت فرنگی نیز برایشان مفید است.

آووکادو

بافت غنی و خامه‌ای این میوه تا حدی ناشی از غلظت بالای چربی تک غیراشباع آن است که خاصیت ضد التهابی دارد. آووکادو همچنین سرشار از کاروتنوئید لوتئین است. برخلاف اکثر میوه‌ها، آووکادو منبع خوبی از ویتامین E با اثرات ضد التهابی است. رژیم‌های غذایی سرشار از این ترکیبات با کاهش خطر آسیب مفاصل در روماتیسم مفصلی مرتبط است.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که مصرف روزانه آووکادو، کلسترول خوب (HDL) را افزایش و کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. علیرغم محتوای کالری نسبتا بالای این میوه، تحقیقات نشان داده است که افرادی که به طور منظم آووکادو می‌خورند، وزن کمتر و دور کمر کوچک‌تری دارند. محتوای فیبر و چربی بالای آووکادو ممکن است به کنترل هوس غذا خوردن کمک کند.

آووکادو

بیشتر بخوانید: بیماران روماتیسمی از این 8 ماده غذایی پرهیز کنند

هندوانه

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن هندوانه، نشانگر التهابی پروتئین C (CRP) را کاهش می‌دهد. این میوه همچنین، سرشار از کاروتنوئید بتا کریپتوکسانتین است که می‌تواند خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی (RA) را کاهش دهد. لیکوپن موجود در هندوانه یک آنتی اکسیدان است که ممکن است به محافظت در برابر برخی سرطان‌ها و کاهش خطر حمله قلبی کمک کند.

یک فنجان هندوانه تقریبا 40 درصد لیکوپن بیشتری نسبت به گوجه فرنگی خام دارد که غنی‌ترین منبع غذایی خام بعدی است. این میوه حاوی 92 درصد آب است که آن را برای هیدراتاسیون (آبرسانی) و مدیریت وزن به یک گزینه عالی تبدیل می‌کند. یک فنجان هندوانه حدود 40 کالری به علاوه حدود یک سوم میزان توصیه شده دریافت روزانه ویتامین A و C را دارد.

انگور

هر دو نوع انگور سفید و قرمز منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌های مفید و سایر پلی فنول‌ها هستند. انگور قرمز و سیاه تازه همچنین حاوی رزوراترول هستند. رزوراترول، ترکیبی است که با بهبود عملکرد رگ‌های خونی به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

رزوراترول همچنین یک ضد التهاب قوی است. مطالعات نشان می‌دهد که این ترکیب زیست فعال مانند داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) عمل می‌کند. محققان در حال مطالعه پتانسیل آن برای بهبود علائم روماتیسم و همچنین سایر بیماری‌های مزمن مرتبط با پیری هستند.

سخن پایانی

همه میوه‌ها دارای فوایدی برای سلامتی هستند، اما برخی از آن‌ها نسبت به سایرین به طور بخصوص برای بیماری روماتیسم مفیداند. برای مثال توت فرنگی یکی از بهترین میوه‌ها برای روماتیسم است. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند اسید اسکوربیک (نوعی ویتامین C) و آنتوسیانین‌ها هستند. این ترکیبات به خلاص شدن بدن از شر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند که با ایجاد التهاب باعث بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها می‌شوند.

مطالب مرتبط
منبع:
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها