mosbatesabz

20 علت خارش بدن در شب و سریعترین راهکار های درمان آن

امتیاز دهید
خارش بدن یک واکنش ناخوشایند پوستی است که می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. این مشکل ممکن است در هر زمانی از روز رخ دهد، اما در بسیاری از موارد افراد متوجه افزایش شدت خارش در شب می‌شوند. در این مقاله به بررسی علت خارش بدن در شب و راهکارهایی برای درمان آن می‌پردازیم.
علت خارش بدن در شب
Oralyte

علت خارش بدن در شب

برای بسیاری از افراد برخی مکانسیم‌های طبیعی باعث می‌شود تا در شب بدن آن‌ها دچار خارش شود. برخی از این مکانیسم‌های طبیعی بدن که علت خارش بدن در شب هستند، عبارت اند از:

  • خشکی پوست
  • افزایش دمای بدن
  • افزایش جریان خون
  • کم آبی بدن
  • حشرات
  • تأثیر عوامل محیطی
  • نوسانات هورمونی
  • پاسخ‌های خودایمنی
  • استرس و اضطراب

در ادامه به بررسی بیشتر هر کدام از این موارد می‌پردازیم.

خشکی پوست مهمترین علت خارش بدن در شب

خشکی پوست شایع ترین علت خارش بدن در شب است. با کاهش ترشح چربی‌های طبیعی پوست در شب، پوست خشک‌تر می‌شود و این خشکی منجر به تحریک و خارش می‌گردد. همچنین، استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های قوی، قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک یا حتی دوش آب گرم می‌تواند باعث خشکی بیشتر پوست و خارش بیشتر آن شود.

افزایش دمای بدن

برخی عوامل و مکانیسم‌های طبیعی بدن وجود دارد که شب‌ها دچار تغییراتی می‌شود. یکی از این مکانیسم‌ها بالا رفتن دمای بدن است. این تغییر موجب گرم شدن بدن می‌شود. افزایش دمای پوست می‌تواند باعث ایجاد احساس خارش شود.

کپسول فست ران
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:47.400 تومان

افزایش جریان خون

به غیر از افزایش دمای بدن، یکی دیگر از عملکرد‌های طبیعی بدن که در شب دچار تغییراتی می‌شود و علت خارش بدن در شب است، بالا رفتن جریان خون است. نتیجه افزایش گردش خون در بدن می‌تواند همان افزایش دمای بدن و گرم شدن آن باشد که موجب خارش بدن می‌شود.

کم آبی بدن

علاوه بر این عوامل، پوست شما در شب آب بیشتری از دست می‌دهد. در صورتی که آب کافی در طول روز مصرف نکنید بدن شما نمی‌تواند آب مورد نیاز خود را دریافت کند و دچار خشکی می‌شود. این خشکی می‌تواند علت خارش بدن در شب باشد؛ بنابر این برای درمان این مشکل در این حالت بهتر است در طول روز به میزان کافی آب میل کنید.

علت خارش بدن

حشرات

حشرات مختلف مانند گال، شپش، ساس و… در شب فعال‌تر هستند. همه این حشرات می‌توانند پوست را تحریک کنند تا باعث خارش شدید شود. در صورتی که در مناطقی زندگی می‌کنید که حشرات زیادی در آن جا هستند می‌توانید با خرید حشره کش این مشکل را حل کنید.

تأثیر عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند گرما، سرما یا رطوبت محیط می‌توانند تأثیرات مستقیمی بر پوست و خارش شبانه داشته باشند. به عنوان مثال، هوای خشک و سرد زمستان یا استفاده از بخاری‌ها و سیستم‌های گرمایشی می‌تواند باعث از بین رفتن رطوبت پوست شود و خارش را افزایش دهد. علاوه بر این، هوای گرم و مرطوب نیز می‌تواند باعث تعریق زیاد شود که ممکن است منجر به تحریک پوست و بروز خارش گردد. همچنین، وجود آلرژن‌ها (مثل گرد و غبار) در محیط اتاق خواب نیز می‌تواند باعث بروز خارش شود.

نوسانات هورمونی

نوسانات هورمونی که به ویژه در زنان رخ می‌دهد، می‌تواند علت دیگری برای خارش شبانه باشد. تغییرات سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی، دوران بارداری یا یائسگی می‌تواند باعث حساسیت بیشتر پوست و افزایش خارش گردد. به عنوان مثال، کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی ممکن است منجر به خشکی و نازک شدن پوست شود که می‌تواند باعث خارش شبانه گردد.

خارش بدن در شب

پاسخ‌های خودایمنی علت خارش بدن در شب

پاسخ‌های خودایمنی نیز می‌توانند علت خارش بدن در شب باشند. در بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، درماتومیوزیت و واسکولیت، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت‌های سالم بدن حمله می‌کند که می‌تواند باعث التهاب و آسیب به پوست شود. این التهاب ممکن است به خارش شدید و مزمن منجر گردد که در شب‌ها به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی بدن مانند افزایش جریان خون به پوست یا کاهش سطح کورتیزول که دارای اثرات ضدالتهابی است، تشدید شود.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب می‌توانند به عنوان محرک‌های قوی برای خارش بدن در شب عمل کنند. سیستم عصبی در واکنش به استرس فعال می‌شود و این می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث بروز خارش شود. در واقع، استرس می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون‌های استرس در بدن شود که ممکن است حساسیت پوست را افزایش داده و خارش را تحریک کند. همچنین، افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند، ممکن است در شب‌ها بیشتر از خارش رنج ببرند، زیرا استرس و تنش‌های روزانه در این زمان به اوج خود می‌رسد.

خارش بدن در شب به دلیل بیماری‌ها

به غیر از عوامل طبیعی که می‌توانند علت خارش پوست در شب باشند، برخی بیماری‌ها و شرایط وجود دارند که مربوط به سلامتی هستند. برخی از این علت‌ها عبارت است از:

  1. درماتیت آتوپیک (اگزما)
  2. پسوریازیس
  3. بیماری کلیوی یا کبدی
  4. کم خونی فقر آهن
  5. مشکلات تیروئید
  6. شرایط سلامت روان مانند استرس، افسردگی و اسکیزوفرنی
  7. سندرم پای بیقرار
  8. سرطان‌هایی مانند لوسمی و لنفوم
  9. اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری زونا و دیابت
  10. واکنش‌های آلرژیک به موادی مانند مواد شیمیایی، داروها، غذاها یا لوازم آرایشی
  11. بارداری

درمان خارش پوست در شب

درمان خارش پوست

با پیدا کردن علت خارش پوست در شب شما می‌توانید این مشکل را راحت‌تر درمان کنید. روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خارش پوست خود را رفع کنید. بنابر این بعد از پیدا کردن علت خارش پوست در شب از راهکار‌های زیر برای درمان آن استفاده کنید.

استفاده از اسپری دافع حشرات

در صورتی که علت خارش پوست در شب وجود حشرات مختلف در محل زندگی شما است می‌توانید با استفاده از اسپری دافع حشرات حشرات را از خود دور کنید و خارش ناشی از آن را رفع کنید. یکی از بهترین اسپری‌های دافع حشرات، اسپری سی گل است. اسپری دافع حشرات سی گل با ارائه محافظت طولانی مدت از پوست در برابر نیش حشرات، انتخاب مناسبی برای انواع پوست‌ها است، زیرا فرمولاسیون آن حساسیتی ایجاد نمی‌کند و فاقد مواد شیمیایی مضر است. این اسپری بوی مطبوعی دارد که استفاده از آن را دلپذیر می‌کند و برخلاف برخی محصولات مشابه، پس از استفاده چسبندگی روی پوست باقی نمی‌گذارد. طراحی به شکل اسپری نیز استفاده از آن را بسیار آسان می‌کند.

اسپری دافع حشرات سی گل

اسپری دافع حشرات سی گل

داروهای تجویزی و بدون نسخه

اگر شرایطی مانند اختلال عصبی یا RLS (سندرم پای بی قرار) باعث خارش شده است، برای درمان آن با پزشک خود صحبت کنید. برای درمان خارش شبانه خود، می‌توانید از داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ای استفاده کنید. برخی از این داروها فقط خارش را تسکین می‌دهند. قبل از استفاده از هر دارو یا درمان جدید حتما با پزشک خود مشورت کنید و اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید در مصرف داروهای مختلف احتیاط کنید.

استفاده از ملاتونین

به غیر از دارو‌هایی که توسط پزشکان تجویز می‌شود و خارش را تسکین می‌دهند شما می‌توانید از ملاتونین‌ها استفاده کنید. خرید قرص ملاتونین و استفاده منظم از آن‌ها به تنظیم خواب کمک می‌کند. هنگامی که آن را شبانه مصرف می‌کنید، اثر آرام بخشی دارد که می‌تواند به شما کمک کند تا بخوابید و خارش‌های شبانه شما را اذیت نکنند. یکی از بهترین قرص‌های ملاتونین، قرص ملاتونین ۵ میلی گرم پارسینه دیان طب است.

قرص ملاتونین ۵ میلی‌گرم پارسینه دیان طب برای بهبود کیفیت خواب و کمک به تنظیم چرخه خواب مفید است. این محصول با ایجاد خواب آرام و راحت، به رفع مشکلات خواب کمک می‌کند و برخلاف برخی داروهای خواب‌آور، وابستگی ایجاد نمی‌کند.

قرص ملاتونین ۵ میلی گرم پارسینه دیان طب

قرص ملاتونین ۵ میلی گرم پارسینه دیان طب

درمان‌های خانگی خارش بدن در شب

با توجه به علت خارش بدن در شب، راهکار‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در خانه خودتان انجام دهید تا به سرعت خارش بدنتان رفع شود. به عنوان مثال در صورتی که علت خارش بدن در شب شما استرس و اظطراب است می‌توانید برای رفع آن از تکنیک‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا یا آرام‌سازی تدریجی عضلانی، برای آرام کردن ذهن خود استفاده کنید. سایر درمان‌های خانگی خارش بدن در شب عبارت است از:

  • استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده
  • اطمینان از تمیزی وعدم وجود آلرژن‌ها در ملافه‌ها و بالش‌ها
  • استفاده از لباس‌های نخی و نرم در طول شب
  • حفظ دمای متعادل و مناسب در اتاق خواب
  • استفاده از کمپرس خنک و مرطوب برای تسکین خارش
  • مصرف به اندازه آب برای جلوگیری از کم آبی بدن

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی 20 علت خارش بدن در شب و سریعترین راهکار‌های درمان آن پرداختیم. خارش بدن در شب می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که برخی از آن‌ها مرتبط با تغییرات طبیعی بدن و برخی دیگر مرتبط با شرایط محیطی یا بیماری‌های مختلف هستند. با شناسایی دقیق علت خارش بدن در شب و استفاده از راهکارهای مناسب، می‌توان شدت خارش را کاهش داده و کیفیت خواب را بهبود بخشید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها