InsectRepellentSpray

چگونه شیک پروتئین باعث کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود؟

امتیاز دهید

آیا مصرف شیک پروتئین منجر به کمر باریکی می شود؟ پروتئین از جمله مواد مغذی و ضروری برای بدنه که حتی در کاهش وزن نیز بسیار کارآمد می باشد. به طوریکه مصرف مکفی پروتئین موجب افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتهای شما می شه، به نحوی که چربی های شما بدون از بین رفتن عضلات […]

چگونه شیک پروتئین باعث کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود؟
Oralyte

آیا مصرف شیک پروتئین منجر به کمر باریکی می شود؟

پروتئین از جمله مواد مغذی و ضروری برای بدنه که حتی در کاهش وزن نیز بسیار کارآمد می باشد. به طوریکه مصرف مکفی پروتئین موجب افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتهای شما می شه، به نحوی که چربی های شما بدون از بین رفتن عضلات کم می شوند. شما با بهره گیری از شیک  پروتئین خواهید توانست به راحتی پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

شیک پروتئین چیست؟

اگر شما مقداری پودر پروتئین را بهمراه آب ترکیب کنید یک نوشیدنی به نام پروتئین شیک تهیه کرده اید، که البته دستتون در تهیه این ترکیب بازه و می تونید مواد خوراکی دیگری از قبیل شیر هم به اون اضافه کنید. اضافه کردن این ترکیب به رژیم غذاییتون می تونه بسیار مناسب باشه خصوصا برای افرادی که دسترسی کمتری به مواد پروتئینی دارند.

اگر چه بسیاری از مردم به طور روزانه نیازمند دریافت شیک پروتئین نیستند اما برخی از افراد بنا به دلایلی میزان مصرف روزانه خود را افزایش می دهند. در این صورت هم می توان پودر پروتئین را به صورت جداگانه خرید و هم می توان شکل مایع پروتئین را به صورت حاضری نیز خریداری کرد.

انواع پروتئین های موجود در بازار….

پروتئین وی: سریع جذب و بر پایه لبنیات بوده و حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری می باشد.

پروتئین کازئین: جذب آرام داشته و بر پایه لبنیات بوده و محتوی آمینو اسیدهای ضروری می باشد.

پروتئین سویا: بر پایه گیاهی بوده و شامل تمامی آمینو اسیدهای ضروری می باشد و همچنین دارای ایزوفلاون های سویا بوده که مزایای سلامتی بسیاری را بهمراه داره.

پروتئین کپور: بر پایه گیاهی بوده و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و 6 می باشد اما میزان کمی اسیدهای آمینه ضروری لیزین دارد.

پروتئین برنج: بر پایه گیاهی می باشد و مقدار کمی اسیدهای ضروری لیزین را دارد.

پروتئین نخود: بر پایه گیاهی بوده و دارای مقادیر کمی آمینو اسیدهای غیر ضروری سیستئین و متیونین می باشد.

پروتئین شیک موجب کاهش گرسنگی و اشتها می شود.

پروتئین شیک به دو روش مهم موجب کاهش اشتها و گرسنگی می شود:

نخست؛ شیک پروتئین موجب افزایش ترشح هورمون های کاهنده اشتها مانند CCK، PYY و GLP می شود که در همین حین سطح هورمون گرسنگی گرلین نیز  کاهش می شود.

دوم؛ پروتئین ها کمک می کنند تا فرد مدت زمان بیشتری را سیر بمونه و احساس گرسنگی نکنه.

یک مطالعه نشون داد، اگر در وعده صبحانه میزان پروتئین بیشتری مصرف کنید در باقی روز در حدود 135 کالری کمتر مصرف خواهید کرد.

دیگر مطالعات؛ مردانی که علاقمندند تا وزن خود را از دست دهند، اگر 25 درصد مصرف روزانه پروتئین خود را نسبت به کالری دریافتی افزایش دهند، این روش موجب می شه تا میلتون به غذا تا 60 درصد کاهش پیدا کنه. مطالعات زیادی نشوندهنده این موضوع هستند به نحوی که اگر در طی روز در حدود 15 تا 30 درصد مصرف پروتئین خود را افزایش دهید قادر خواهید بود تا 441 کالری کمتر مصرف کنید.

تحقیقات اثبات کرده اند شیک پروتئین شامل 20 تا 80 گرم پروتئین می باشد که می تواند 50 تا 65 درصد میزان گرسنگی را در شما کاهش بده.

بنابراین اگر شما برای لاغر شدن تلاش می کنید، کافیه روزانه 20 گرم پروتئین مصرف کنید تا میزان گرسنگی شما به طرز چشمگیری کاهش پیدا کنه!

آیا شیک پروتئین در افزایش متابولیسم بدن موثر؟

مصرف پروتئین بیشتر در روزمی تونه متابولیسم شما رو افزایش بده و در سوختن کالری کمک کنه. ضمنا اگر پروتئین را همزمان با لانجام تمرینات قدرتی انجام دهید کمک بزرگی به ساخت بافت عضلات بدن خواهید کرد. این اتفاق می تونه سرعت متابولیسم رو افزایش بده زیرا عضلات کالری بیشتری از چربی از دست می دهند.

تحقیقی در طی 6 هفته بر روی افراد انجام شد به این شرح که به شرکت کنندگان ترکیبی از غذا و شیک پروتئین داده شد، به طوریکه روزانه بین 1.2 و یا 2.4 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به اونها پروتئین داده می شد، پس از 6 هفته افرادی که پروتئین بیشتری دریافت کرده بودند 1.1 کیلوگرم عضلات بیشتری پیدا کرده بودند و 1.3 کیلوگرم هم از حجم چربی های اونها کم شده بود.

لازم به ذکر است، توانایی افزایش حجم عضله در طول رژیم غذایی کاهش وزن بستگی به میزان عضلات حال حاضر شما دارد.

پس پروتئین قادر به افزایش متابولیسم می باشد زیرا بایستی که کالری مورد نیاز برای هضم و متابولیسم رو در اختیار بدن قرار دهد. بعنوان مثال 15 تا 30 درصد کالری های پروتئین در هنگام هضم سوزانده می شود، در حالیکه تنها 5 تا 10 درصد کالری کربوهیدرات ها و 0 تا 3 درصد کالری های چربی را در طی پروسه هضم می سوزاند.

شیک پروتئین می تواند کمک به کاهش وزن و کاهش چربی شکم کند؟

محققان در حالت کلی معتقدند رژیم های غذایی با پروتئین بالا تا حد بسیار زیادی کمک به حذف چربی های بدن خصوصا ناحیه شکم می کند، بعنوان مثال:

در یک تحقیق، روزانه 56 گرم پروتئین وی به شرکت کننده گان تجویز شد و در طول مدت تحقیق الباقی مواد تغذیه ای به طور آگاهانه هیچ گونه تغییری نکرد، در پایان پس از گذشت 23 هفته افراد شرکت کننده در حدود 2.3 کیلوگرم وزن کم کرده بودند.

در یک مطالعه دیگر به طور جداگانه رژیم غذایی کاهش وزن مورد مقایسه گردید. اما در نهایت پس از گذشت سه ماه شرکت کنندگانی که در طول این مدت پروتئین بیشتری مصرف کرده بودند 14.1 کیلوگرم وزن کم کردند، که در مقایسه با سایر رژیم های بدون پروتئین 23 درصد افزایش سوزوندن کالری داشتن.

شیک پروتئین ممکنه مانع از کاهش عضلات و متابولیک بدن شود؟

رژیم های غذایی کاهش وزن اغلب باعث می شن تا شما حجمی از عضلات بدن را از دست بدید و همینطور سرعت سوخت و ساز رو کاهش می ده و زمانیکه رژیم غذایی را ترک کنید حتی بیشتر از گذشته دچار اضافه وزن می شوید. اما اگر همراه با رژیم غذایی از میزان پروتئین بیشتیر مصرف کنید و ورزش کردن را فراموش نکیند هم سرعت متابولیسم در شما کم نمی شه و هم مانع از کاهش حجم عضلات شما می شود.

شواهد نشون می ده که اگر در طول مدت رژیم روزانه یک شیک پروتئین میل کنید، سه و نسم برابر قدرت حفظ عضلات شما بیشتر خواهد شد و اونها کمتر از دست می روند.

شیک پروتئین می تواند مانع از اضافه وزن پس از رژیم کاهش وزن شود؟

در یک کلام باید گفت پروتئین در متابولیسم بدن، اشتها، توده عضلات و حفظ وزن موجود نیز موثر است. به عبارتی افرادیکه در رژیم خود پروتئین بیشتری مصرف کرده انئد پس از قطع رژیم در حدود 9 درصد افزایش وزن سابق را دارند و افرادیکه پروتئین کمتری مصرف کرده اند در حدود 23 درصد افزایش وزن قبل از رژیم را خواهند داشت.

کدام نوع پروتئین بهترین است؟

انواع مختلف پروتئین دارای تاثیرات گوناگونی در بدن خواهند بود.

بعنوان مثال؛ پروتئین آب پنیر که سریعتر جذب می شود به شما کمک می کنه در کوتاه مدت کمتر احساس گرسنگی کنید و یا اینکه این پروتئین سه برابر بیشتر از پروتئین سویا توانایی حفظ عضلات بدن را دارد.

اما یک نکته مهم در انتخاب پروتئین دقت به کیفت آن می باشد.

میزان مصرف و عوارض جانبی پروتئین

برای شروع میزان یک لیوان شیک پروتئین در روز مناسب است که بهتر است یا قبل از وعده غذاتون میل کنید و یا به جای یک وعده غذایی آن را مصرف کنید.

از عوارض جانبی شیک پروتئین التهاب، گرفتگی، گاز معده و اسهال را می توان نام برد. اما مصرف روزانه 1.2 تا 2.2 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن پروتئین بسیار مناسب بوده و دارای هیچ گونه عوارض جانبی هم نمی باشد و بیشترین تاثیر را بر روی کاهش وزن نیز خواهد داشت.

یکی از منابع معتبر که مقاله فوق از مفهوم آن اقتباس گرفته شده، healthline می باشد.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها