Bucalfat

رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید

1/5 - (1 امتیاز)

آن دسته از عزیزانی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند ممکن است دچار افزایش وزن شوند، پس دانستن رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که کم کاری تیروئید به طور مستقیم بر سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد و موجب افزایش وزن می‌شود. هیپوتیروئیدیسم […]

رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید
Heatstroke

آن دسته از عزیزانی که به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا هستند ممکن است دچار افزایش وزن شوند، پس دانستن رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که کم کاری تیروئید به طور مستقیم بر سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد و موجب افزایش وزن می‌شود.

هیپوتیروئیدیسم زمانی رخ می‌دهد که غده تیروئید نتواند مقدار کافی هورمون‌های تیروئیدی برای تامین نیازهای بدن تولید کند، اختلال کم کاری تیروئید بسیار شایع است که در نتیجه کم تولید شدن هورمون تیروئید ایجاد می‌شود.

بررسی رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید

در ادامه این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز نکات مهم و کاربردی را برای شما مطرح خواهیم کرد که اگر دچار اضافه وزن هستید میزان وزن اضافی خود را به راحتی از دست دهید و بتوانید با بیماری تیروئید مبارزه کنید.

رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید را می‌تواند بدون مصرف مکمل لاغری و فقط با رعایت کردن برنامه غذایی و تغییر عادات سبک زندگی تا حد بسیار زیادی تحت کنترل درآورد.

رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئیدمهم ترین نقش های تیروئید در بدن

از مهم‌ترین نقش‌های هورمون‌های تیروئیدی در بدن تنظیم متابولیسم و سوخت‌وساز است. این هورمون‌ها تقریبا همه بافت‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند.

در کمبود هورمون‌های تیروئیدی سرعت بسیاری از عملکردهای بدن کاهش پیدا می‌کند. در این شرایط ابتدا سرعت متابولیسم کاهش می‌‌یابد که علت اصلی افزایش وزن در افراد مبتلا است.

همچنین در این شرایط آنزیم‌های گوارشی به خوبی عمل نمی‌کنند و در نتیجه موجب اختلال در هضم غذا، ناراحتی معده، سوزش سر دل و یا یبوست می‌شوند.

تشخیص بیماری در کوتاه ترین زمان ممکن

اگر شما مبتلا به تیروئید کم کار باشید و تحت درمان هم قرار نگیرید یقین بدانید با وجود رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی بسیار سریع دچار افزایش وزن فاحشی خواهید شد.

زمانیکه فردی به بیماری کم کاری تیروئید مبتلا است و هنوز این بیماری تشخیص داده نشده است فرد دچار خستگی، درد، تمایل کمتر برای ورزش کردن و همینطور کاهش سوخت و ساز بدن، افسردگی و ریزش مو می‌شود.

که در این زمان به منظور رفع خستگی و بی‌حالی گمان می‌کنید که باید غذاهای قندی یا کربوهیدرات مصرف کنید. بنابراین اگر چنین علائمی حس کردید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

نگاهی به تشخیص و درمان دقیق تر پزشکان

از نظر پزشکان شاید خستگی و کاهش سوخت و ساز بدن دلیلی برای اثتبات این بیماری نباشد، TSH مخفف (هورمون تحریک کننده ) است، این هورمون با تحریک کردن تیروئید باعث انتشار دو هورمون دیگر به نام‌های T4 و T3 می‌شود.

در واقع هورمون TSH به عنوان عنصر اصلی تیروئید عمل می‌کند تا غده تیروئید بتواند به کار خود ادامه دهد. میزان طبیعی TSH بین۰٫۴ تا ۴٫۰ MIU/L  است.

تیروئید در این محدوده نشانه نرمال بودن غده تیروئید شماست، اما به دلیل پیچیدگی این غده و تعامل آن با سایر غذه‌ها دیگر فقط به یک آزمایش نمی‌توان اکتفا کرد.

پس با وجود TSH نرمال ممکن است پزشک شما آزمایش‌های بیشتری برای اینکه از عملکرد درست  این غده مطمئن شود، را در نظر بگیرد.

آزمایش سطح هورمون های شما

تحقیقات نشان داده مشکلات مقاومت در برابر هورمون در این بیماری از جمله مقاومت به لپتین و انسولین می‌تواند منجر به کاهش وزن شود.

محققان وجود مقاومت به انسولین را در هر دو حالت کم کاری و پرکاری تیروئید تشخیص داده‌اند و این نشاندهنده این است که فرد مبتلا، باید گلوکز و لپتین خون را در حالت ناشتا آزمایش کنند.

گلوکز ناشتا اگر بالاتر از ۹۰ باشد ممکن است نشانه‌ای از مقاومت به انسولین باشد که می‌تواند باعث کاهش وزن شود. که در سطوح بالاتر پزشکان داروی متفورمین را تجویز می‌کنند.

اما برای سطوح خط مرزی پزشکان رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم قند را توصیه می‌کنند که قند خون را کاهش داده و در نتیجه کمک به کاهش وزن می‌کند.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

با ایجاد تغییرات قابل در توجه در رژیم غذایی خود قادر خواهید بود تا پس از تیروئید وزن همیشگی خود را بدست آورید.

برخی از روش‌های در نظر گرفته شده…

کاهش کلی کالری: با پیروی از برنامه شمارش کالری، کالری دریافتی را محاسبه نمایید.

افزایش مصرف فیبر: تا می‌توانید از مواد غذایی سرشار از فیبر استفاده کنید.

قندها و کربوهیدرات را محدود کنید

پیروی از رژیم غذایی پالئو: در این رژیم از غذاهای بدون چربی و کم قند استفاده نمایید که این مواد غذایی التهاب را کاهش می‌دهند، و فقط باید مطمئن شوید که به اندازه کافی ید مصرف کرده باشید.

پیروی از رژیم غذایی کم کربوهیدرات از جمله رژیم کتوژنیک

تغییر زمان وعده‌های غذایی: یعنی تا آنجا که می‌توانید اندازه غذای مصرفی را کم کرده و در مقابل تعداد وعده‌های غذایی را بالا ببرید.

رژیم‌های غذایی بدون گلوتن: یک ارتباطی بین بیماری سلیاک، تیروئید و خودایمنی با مصرف گلوتن وجود دارد. پس با کاهش مواد غذایی گلوتن‌دار شما تا حدی بر عوارض کاهش وزن این بیماری فائق خواهید آمد.

غذاهای ضد التهاب، مصرف نکنید.

اجتناب از خوردن چنین غذاهایی باعث کاهش درد و افسردگی می‌شود و باعث بهبود عملکرد غده  تیروئید می‌شود. سیستم ایمنی بدن به کمک مواد غذایی ضد التهاب تسکین پیدا می‌کند.

سبزیجات تیره رنگ، گوجه فرنگی، ماهی‌های چرب، آجیل، میوه، روغن زیتون و غیره در دسته  این مواد غذایی قرار دارند.

ورزش منظم فراموش نشود: در یک رژیم لاغری برای کم کار بودن تیروئید، حتماً باید ورزش منظم قرار گیرد؛ چرا که همانگونه که قبلا به آن اشاره کردیم کم کاری تیروئید باعث کاهش سوخت و ساز بدن می‌شود به همین دلیل باید یک ورزش منظم را در برنامه خود قرار دهید تا سوخت و ساز بدن افزایش یابد.

بهتر است در هفته ۴ یا ۵ جلسه ورزش کنید. ورزش منظم به غیر از افزایش سوخت و ساز بدن، باعث تقویت قلب و عروق نیز می شود.

از داروهای تیروئید استفاده کنید: بهتر است که که داروهای تیروئید را با مقادیر زیاد آب و معده خالی (حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از صبحانه) مصرف کنید. در صورتی که با مصرف داروها، کاهش وزنی در شما احساس نشد به پزشک مراجعه کنید تا برای درمان شما روش بهتری انتخاب کند.

از داروهای ضد تیروئید استفاده کنیدبایدهای ضروری در رژیم کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید

  • باید از پروتئین بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
  • باید ید و سلنیوم را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • باید مواد مغذی ویتامین‌دار را مصرف کنید.

و اما در پایان اگر حتی با وجود رعایت رژیم غذایی و انجام تمرینات منظم ورزشی بدون دلیل دچار افزایش وزن شدید، وقت آن رسیده است که آزمایشات لازم جهت تشخیص بیماری تیروئید را انجام دهید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: کاهش وزن
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها