collagino

نمک صورتی چیست؟ خواص نمک صورتی

5/5 - (2 امتیاز)
نمک صورتی هیمالیا نوعی نمک است که به طور طبیعی به رنگ صورتی بوده و در نزدیکی هیمالیا در پاکستان استخراج می‌شود. بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که این نمک مملو از مواد معدنی است و فواید سلامتی باورنکردنی دارد و به این دلایل، نمک صورتی هیمالیا را اغلب، سالم‌تر از نمک معمولی می‌دانند. در حال حاضر هیچ مدرک علمی ‌وجود ندارد که نشان دهد نمک صورتی هیمالیا خواص بیشتری نسبت به نمک معمولی دارد. جایگزینی نمک خوراکی دانه ریز با کریستال‌های نمک صورتی هیمالیا ممکن است به کاهش مصرف سدیم کمک کند، اما مانند هر نمک دیگری حتما از آن در حد اعتدال استفاده نمایید.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

نمک صورتی چیست؟ خواص نمک صورتی
Heatstroke

نمک صورتی چیست؟

نمک صورتی هیمالیا یک نمک صورتی رنگ است که از معدن نمک Khewra که در نزدیکی هیمالیا در پاکستان قرار دارد، استخراج می‌شود. معدن نمک Khewra یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین معادن نمک در جهان است. اعتقاد بر این است که نمک صورتی هیمالیا که از این معدن برداشت شده است، میلیون‌ها سال پیش از تبخیر توده‌های آبی باستانی تشکیل شده است. این نمک به صورت دستی استخراج می‌شود و به حداقل مقدار ممکن فرآوری می‌شود تا محصولی تصفیه‌نشده به دست آید که فاقد مواد افزودنی است و تصور می‌شود بسیار طبیعی‌تر از نمک معمولی خوراکی است.

نمک صورتی هیمالیا مانند نمک خوراکی عمدتا از سدیم کلرید تشکیل شده است. با این حال، فرآیند برداشت طبیعی به نمک صورتی هیمالیا اجازه می‌دهد تا بسیاری از مواد معدنی و عناصر کمیاب دیگر را که در نمک معمولی غذا یافت نمی‌شوند، داشته باشد. برخی افراد تخمین می‌زنند که این نوع نمک ممکن است حاوی 84 ماده معدنی مختلف و عناصر کمیاب باشد. در واقع، همین مواد معدنی، به ویژه آهن هستند که به آن رنگ صورتی خاصی می‌دهند.

ممکن است این مطلب هم برای شما جالب باشد: نمک آبی چیست؟ خواص نمک آبی

خواص نمک صورتی

با وجود این واقعیت که نمک صورتی هیمالیا حاوی مقادیر کمی ‌از مواد معدنی اضافی است، هنوز بسیاری از مردم ادعا می‌کنند که این نمک می‌تواند فوایدی برای سلامتی ارائه دهد. البته، حقیقت این است که اکثر این ادعاها هیچ تحقیقی برای حمایت از آن‌ها ندارند. برخی از این ادعاهای رایج در رابطه با نمک صورتی هیمالیا عبارت‌اند از:

  • محتوای غنی مواد معدنی
  • بهبود بیماری‌های تنفسی
  • متعادل کردن PH بدن
  • کاهش علائم پیری
  • بهبود کیفیت خواب
  • تنظیم قند خون
  • افزایش میل جنسی
  • سدیم پایین‌تر:

برخی از مردم بر این باورند که نمک صورتی هیمالیا نسبت به نمک معمولی، سدیم کمتری دارد. با این حال، هر دو نوع تقریبا 98 درصد کلرید سدیم دارند.

از آنجایی که نمک صورتی اغلب کریستال‌های بزرگتری نسبت به نمک خوراکی دارد، از نظر فنی حاوی سدیم کمتری در هر قاشق چای خوری است. همچنین طعم شورتری نسبت به نمک خوراکی دارد، به این معنی که فرد می‌تواند برای رسیدن به همان طعم، نمک کمتری را در یک وعده مصرف کند.

  • نمک طبیعی‌تر:

برخی ادعا می‌کنند که نمک هیمالیا طبیعی‌تر از نمک خوراکی است و به نظر می‌رسد این ادعا معتبر است.

نمک سفره معمولا به شدت تصفیه شده و با مواد ضدجوش مانند آلومینوسیلیکات سدیم یا کربنات منیزیم مخلوط می‌شود. نمک هیمالیا کمتر مصنوعی بوده و معمولا حاوی مواد افزودنی نیست.

  • کمک به آبرسانی به بدن:

برخی بر این باورند که افزودن مقداری نمک صورتی به وعده‌های غذایی یا نوشیدنی‌ها می‌تواند به بدن در رسیدن به تعادل بهینه مایعات و جلوگیری از کم‌آبی کمک کند.

درست است که سدیم برای حفظ تعادل مایعات مناسب ضروری است؛ اما این در مورد سدیم از منابع دیگر و همچنین نمک صورتی هیمالیا صادق است.

خواص نمک صورتی

مضرات نمک صورتی

مصرف نمک صورتی هیمالیا می‌تواند ضررهایی هم داشته باشد.

کمبود مصرف ید

ید یک ماده معدنی است که بدن برای حفظ عملکرد مناسب تیروئید و متابولیسم سلولی به آن نیاز دارد. منابع عالی ید شامل ماهی، سبزیجات دریایی، لبنیات، تخم مرغ و… است. نمک یددار نیز یکی دیگر از منابع رایج این ماده معدنی است.

اگرچه نمک صورتی هیمالیا ممکن است به طور طبیعی حاوی مقداری ید باشد، اما به احتمال زیاد حاوی ید کمتری نسبت به نمک یددار است. بنابراین، کسانی که کمبود ید دارند یا در معرض کمبود ید هستند، ممکن است در صورت استفاده از نمک صورتی به جای نمک خوراکی، نیاز به تامین ید از جای دیگری داشته باشند.

مصرف سدیم

اگرچه سدیم در مقادیر کم ضروری است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند تاثیر منفی بر سلامتی داشته باشد. کسانی که مشکلات کلیوی، قلبی یا کبدی دارند، یا افرادی که رژیم غذایی با محدودیت سدیم دارند، باید مصرف سدیم خود را کنترل کنند و استفاده از تمام نمک‌ها، از جمله نمک صورتی هیمالیا را محدود کنند.

هنگامی‌ که افراد بیش از نیاز خود سدیم دریافت می‌کنند، کلیه‌های آن‌ها سعی می‌کنند تا سدیم اضافی را از طریق ادرار دفع کنند. اگر کلیه‌ها نتوانند به میزان کافی سدیم خارج کنند، این ماده شروع به تجمع در مایع بین سلولی می‌کند. این امر باعث می‌شود حجم آب و خون افزایش یابد و فشار بیشتری بر قلب و عروق خونی وارد شود.

تعدادی از بیماری‌های جدی از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی، سکته، آسیب کبدی، پوکی استخوان و  بیماری کلیوی با مصرف زیاد سدیم مرتبط هستند. هر چه نمک بیشتری بخورید، کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می‌شود. به همین دلیل، افراد مبتلا به پوکی استخوان باید برای جلوگیری از از دست دادن کلسیم از رژیم غذایی کم سدیم استفاده کنند. مصرف بیش از حد نمک حتی ممکن است به پیشرفت بیماری‌های خودایمنی مانند مالتیپل اسکلروزیس (MS)، آرتریت روماتوئید (آرتروز)، لوپوس و پسوریازیس کمک کند؛ زیرا باعث تحریک بیش از حد سیستم ایمنی می‌شود.

نمک صورتی هیمالیا

طریقه مصرف نمک صورتی

به طور کلی، شما می‌توانید با نمک صورتی هیمالیا درست مانند نمک معمولی غذا بپزید یا به غذای خود موقع سرو اضافه کنید.

برخی افراد حتی از نمک صورتی هیمالیا به عنوان سطحی برای پخت و پز استفاده می‌کنند. برای این کار شما می‌توانید بلوک‌های بزرگ نمک را خریداری کنید و برای کباب کردن، سرخ کردن و طعم دادن به گوشت و سایر غذاها استفاده کنید.

هر زمان که هر نوع نمک را بر اساس حجم اندازه‌گیری می‌کنید، باید بدانید که در نظر گرفتن میزان آسیاب شدن آن مهم است.

ممکن است لازم باشد از مقادیر بیشتری نمک درشت برای مطابقت با نمک ریز آسیاب شده استفاده کنید چون مقدار کمتری از آن در حجم خاصی وجود دارد. به عنوان مثال، 1 قاشق چای‌خوری از هر نوع نمک ریز آسیاب شده ممکن است حاوی حدود 2300 میلی گرم سدیم باشد، در حالی که میزان سدیم 1 قاشق چای‌خوری نمک درشت بر اساس اندازه کریستال متفاوت است؛ اما به طور معمول حاوی کمتر از 2000 میلی گرم سدیم است. علاوه بر این، نمک صورتی هیمالیا حاوی کلرید سدیم، کمی‌ کمتر از نمک معمولی است که ممکن است لازم باشد هنگام پخت و پز به آن توجه کنید.

دیگر موارد مصرف نمک صورتی

  • نمک صورتی هیمالیا به عنوان نمک حمام نیز مورد استفاده است که ادعا می‌شود شرایط پوستی را بهبود می‌بخشد و عضلات دردناک را تسکین می‌دهد و از خواص نمک صورتی در طب سنتی است.
  • لامپ‌های نمک نیز اغلب از نمک صورتی هیمالیا ساخته می‌شوند و ادعا می‌شود که آلاینده‌های هوا را از بین می‌برند. این لامپ‌ها از بلوک‌های بزرگ نمک با منبع نور داخلی تشکیل شده‌اند که نمک را گرم می‌کند.
  • علاوه بر این، گذراندن وقت در غارهای نمکی ساخته دست بشر که از نمک صورتی هیمالیا تشکیل شده‌اند، در میان افرادی که به دنبال بهبود مشکلات پوستی و تنفسی هستند، محبوب است.

نمک حمام

سخن پایانی

نمک صورتی هیمالیا کمتر از نمک خوراکی فرآوری شده است و ممکن است حاوی مواد مغذی و مواد معدنی کمی ‌باشد اما  فوایدی برای سلامتی دارد. اگر می‌خواهید از افزودنی‌های موجود در نمک معمولی اجتناب کنید، نمک صورتی هیمالیا یک جایگزین طبیعی عالی است. اما انتظار نداشته باشید که ادعاهای شگفت‌انگیزی که درباره آن خوانده‌اید درست باشند. به یاد داشته باشید که نمک سفره منبع اصلی ید رژیم غذایی است، بنابراین اگر از نمک صورتی هیمالیا استفاده می‌کنید، باید ید را از غذاهای دیگر مانند جلبک دریایی، محصولات لبنی و ماهی دریافت کنید تا از کمبود ید جلوگیری کنید.

همانطور که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز گفتیم، بلوک‌های نمک صورتی به جز مصرف خوراکی، گاهی اوقات تبدیل به ظروف پذیرایی، سطوح پخت و پز و تخته‌های خرد کردن می‌شوند. برخی افراد نیز به جای نمک حمام از نمک صورتی هیمالیا استفاده می‌کنند. همچنین امکان خرید لامپ و شمعدان‌های ساخته شده از نمک صورتی وجود دارد.

مطالب مرتبط
برچسب: خاصیت
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها