collagino

بررسی شگفت انگیز ترین خواص دانه چیا + نحوه مصرف

2.2/5 - (4 امتیاز)
دانه چیا (Chia Seeds) یکی از گیاهان بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است که از زمان‌های قدیم توسط افراد مختلف به عنوان یکی از منابع غذایی مهم مورد استفاده قرار می‌گرفت. این دانه‌های ریز و سیاه‌رنگ دارای خواص غذایی و درمانی فراوانی هستند که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. در این مقاله به بررسی کامل ارزش غذایی این دانه و فواید آن می‌پردازیم.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

دانه چیا
Heatstroke

ارزش غذایی دانه چیا

دانه چیا حاوی مواد مغذی و ویتامین های مختلفی است. هر کدام از این ویتامین‌ها و مواد مغذی روی بخش مختلفی از بدن تاثیر می‌گذارند. ترکیبات مغذی این دانه عبارت است از:

کالری

138

پروتئین

4.7 گرم

چربی

8.7 گرم

اسید آلفا لینولنیک

5 گرم

کربوهیدرات

11.9 گرم

فیبر

9.8 گرم

کلسیم

14 درصد از DV (ارزش روزانه)

آهن

12 درصد از DV

منیزیم

23 درصد از DV

فسفر

20 درصد DV

روی

12 درصد از DV

ویتامین B1

15 درصد از DV

ویتامین B3

16 درصد از DV

خواص دانه چیا برای زنان و مردان

دانه چیا به دلیل ترکیبات غذایی منحصر به فرد خود دارای خواص درمانی و بهداشتی فراوانی است. در ادامه به بررسی کامل فواید دانه چیا می‌پردازیم.

سرشار از آنتی اکسیدان

دانه چیا یک منبع عالی از آنتی اکسیدان‌ها است. آنتی اکسیدان‌ها نه تنها از چربی‌های حساس موجود در دانه‌های چیا در برابر فاسد شدن محافظت می‌کنند، بلکه با خنثی کردن مولکول‌های فعال به نام رادیکال‌های آزاد (که می‌توانند به ترکیبات سلولی در صورت تجمع در بدن شما آسیب برسانند) سلامت بدن شما را حفظ کنند. آنتی اکسیدان‌های خاص موجود در دانه چیا شامل اسید کلروژنیک، کافئیک اسید، میریستین، کورستین و کامفرول است. اسید کلروژنیک ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند، در حالی که اسید کافئیک دارای اثرات ضد التهابی است.

موثر در کاهش وزن

فیبر و پروتئین موجود در دانه چیا ممکن است برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند مفید باشد. یک اونس (۲۸ گرم) دانه چیا نزدیک به ۱۰ گرم فیبر غذایی دارد. این بدان معناست که این دانه‌ها از نظر وزن دارای ۳۵ درصد فیبر هستند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن فیبر ممکن است در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی نقش داشته باشد. علاوه بر این، پروتئین موجود در دانه چیا می‌تواند به کاهش اشتها و مصرف کمتر غذا کمک کند.

Biotin-Bepanthene-ampoule
پک آمپول بیوتین بپانتن اکتوورکو
قیمت: 237.800 تومان
قیمت با تخفیف:166.500 تومان

خواص دانه چیا برای لاغری

البته این موضوع را باید در نظر بگیرید که مصرف دانه چیا به تنهایی موجب کاهش وزن نمی‌شود اما برای ورزشکاران و افرادی که رژیم غذایی صحیح و منظمی دارند مصرف دانه چیا برای لاغری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

سرشار از پروتئین

یک اونس دانه چیا حاوی تقریبا پنج گرم پروتئین است که حدود ده درصد از میانگین نیاز روزانه به این ماده مغذی را تامین می‌کند. دانه‌ها همچنین حاوی اسیدهای آمینه لازم برای ترمیم و رشد عضلات هستند. دانه‌های چیا برای افرادی که رژیم گیاهخواری را انتخاب می‌کنند بسیار می‌تواند مناسب باشد. افزودن دانه چیا به اسموتی‌ها، سوپ‌ها یا سالادها می‌تواند مصرف پروتئین را در افرادی که گوشت یا لبنیات نمی‌خورند افزایش دهد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

به غیر از فیبر یکی از مواد مغذی موجود در دانه چیا امگا ۳ است. مصرف امگا ۳ و فیبر می‌تواند تا حدودی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. فیبر محلول (نوعی از فیبر که عمدتا در دانه‌های چیا یافت می‌شود) می‌تواند به کاهش کلسترول بد در خون شما کمک کند. به نوبه خود، این می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد. مصرف اسید آلفا لینولنیک یا ALA و اسید چرب امگا ۳ که در دانه چیا نیز وجود دارد می‌تواند موجب کاهش خطر بیماری قلبی شود.

فواید دانه چیا

محافظ استخوان

دانه چیا سرشار از برخی مواد مغذی و مهم است که این مواد تاثیر مستقیمی بر روی سلامت استخوان می‌گذارند و برای حفظ سلامت این بخش از بدن مهم هستند. برخی از مواد مغذی مهم دانه چیا که بر روی سلامت استخوان نیز نقش دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کلسیم
  • فسفر
  • منیزیم

علاوه بر این، ALA موجود در دانه‌های چیا ممکن است در سلامت استخوان‌ها نقش داشته باشد. بنابراین خوردن منظم دانه چیا می‌تواند به قوی نگه داشتن استخوان‌های شما کمک کند.

کاهش سطح قند خون

یکی دیگر از خواص بی‌نظیر دانه چیا تاثیر آن بر روی قند خون است. این ماده به دلیل داشتن ماده مغذی همچون فیبر و سایر ترکیبات می‌تواند سطح قند خون شما را کنترل کند. افرادی که به دیابت مبتلا هستند ممکن است سطح بالای قند خون ناشتا را مشاهده کنند و دانه چیا می‌تواند این سطح را تا حدودی کنترل کند. همچنین از عوارض سطوح بالای قند خون ناشتا از جمله بیماری قلبی شما را در امان نگه می‌دارد. همچنین دانه چیا به طور موثری حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد. این ممکن است به تثبیت سطح قند خون بعد از غذا کمک کند.

کمک به هضم سالم

دانه چیا ۴۰ درصد از فیبر توصیه شده روزانه را تامین می‌کند. بر خلاف سایر کربوهیدرات‌ها، فیبر به انرژی زیادی نیاز ندارد زیرا قند خون را افزایش نمی‌دهد یا به انسولین نیاز ندارد. غذاهایی که فیبر کمتری دارند یا پر از کربوهیدرات‌های ساده و قند هستند، به سرعت در روده حرکت می‌کنند و از جذب کامل مواد مغذی با ارزش جلوگیری می‌کنند. با توجه به این مورد فیبر موجود در دانه چیا می‌تواند هضم را کُند کند و منجر به جذب کامل مواد مغذی با ارزش و بهبود سطح قند خون شود.

خواص دانه چیا برای زنان و مردان

بیشتر بخوانید: تفاوت دانه چیا و کینوا

افزایش سطح انرژی

کربوهیدرات‌های موجود در دانه‌های چیا زمان تبدیل کندی دارند، به این معنی که برای مدت طولانی‌تری سوخت بدن را تامین می‌کنند. از آنجایی که هضم آن‌ها بسیار طول می‌کشد، هضم را کند می‌کنند، که باعث می‌شود مواد مغذی برای مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش شما بماند. بسیاری از ورزشکاران استقامتی، به ویژه دوندگان ماراتن، برای بهبود عملکرد خود، دانه‌های چیا می‌خورند.

موثر در تقویت تمرینات

آب مهمترین مایعی است که به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می‌کند. در حین تمرین برای اینکه انرژی بیشتر داشته باشید و بهتر تمرین کنید باید بدن خود را هیدراته نگه دارید. دانه چیا یکی از موادی است که در این زمینه می‌تواند به شما کمک بسیاری کند. برای استفاده از دانه چیا جهت تقویت تمرینات بدنی یک قاشق از این دانه‌ها را با آب مخلوط کنید و یک قطره لیمو به آن اضافه کنید. این نوشیدنی می‌تواند به حفظ هیدراتاسیون و انرژی در طول فعالیت کمک کند.

خواص دانه چیا

تقویت خلق و خو

اسیدهای آمینه می‌توانند موجب بهبود خلق و خو شوند. یکی از راه‌هایی که اسیدهای آمینه باعث بهبود سلامت اعصاب و بهبود خلق و خو می‌شوند، افزایش تولید انتقال دهنده‌های عصبی است. تریپتوفان، اسید آمینه موجود در دانه‌های چیا، می‌تواند به افراد کمک کند تا احساس آرامش بیشتری کنند. این به مغز کمک می‌کند تولید و دریافت سروتونین «هورمون شادی» را افزایش دهد و سطح ملاتونین را تنظیم کند. سروتونین اضطراب را تسکین می‌دهد، در حالی که ملاتونین خواب را بهبود می‌بخشد.

ارتقای سلامت دهان و دندان

دندان‌ها مانند سیستم استخوان‌بندی بدن برای سالم ماندن و تقویت شدن نیاز به کلسیم دارند. کلسیم موجود در دانه چیا به غیر از ارتقا سلامت استخوان‌ها می‌تواند موجب افزایش سطح سلامت دندان‌ها شود. علاوه بر کلسیم، ویتامین A و زینک دو ماده مغذی مفید دیگر در این دانه‌های چیا هستند. ویتامین A به تولید بزاق کمک می‌کند، که از چسبندگی باکتری‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین، دانه چیا به جلوگیری از بیماری‌های دهان کمک می‌کند.

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟

دانه چیا به روش‌های مختلفی قابل مصرف است و می‌توان آن را به غذاها و نوشیدنی‌های مختلف اضافه کرد. برخی از روش‌های معمول مصرف دانه چیا عبارتند از:

  • اضافه کردن به اسموتی‌ها: دانه چیا می‌تواند به عنوان یک ماده افزودنی مغذی به اسموتی‌ها و نوشیدنی‌های پروتئینی اضافه شود.
  • مخلوط کردن با ماست و غلات صبحانه: دانه چیا می‌تواند به ماست، غلات صبحانه و سالادها اضافه شود تا ارزش غذایی آن‌ها افزایش یابد.
  • تهیه پودینگ چیا: یکی از محبوب‌ترین روش‌های مصرف دانه چیا تهیه پودینگ چیا است که با مخلوط کردن دانه چیا با شیر یا آب و اجازه دادن به آن‌ها برای جذب مایع و ژله‌ای شدن تهیه می‌شود.
  • استفاده در پخت و پز: دانه چیا می‌تواند به عنوان جایگزین تخم مرغ در پخت و پز برای تهیه کیک‌ها و نان‌ها استفاده شود.

دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کامل خواص دانه چیا پرداخته شد. دانه چیا به عنوان یک ماده غذایی با ارزش دارای خواص غذایی و درمانی فراوانی است که می‌تواند به بهبود سلامت عمومی و پیشگیری از برخی بیماری‌ها کمک کند. با توجه به سهولت در مصرف و ترکیبات مغذی متنوع، افزودن دانه چیا به رژیم غذایی روزانه می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای افزایش سطح سلامتی و انرژی باشد. شما می‌توانید سوالات خود را در خصوص خواص دانه چیا در بخش دیدگاه از متخصصان تغذیه داروخانه آنلاین مثبت سبز بپرسید.

سوالات متداول در مورد دانه چیا
یک وعده معمولی یک اونس (28 گرم یا 2-3 قاشق غذاخوری) دانه چیا است. به خاطر داشته باشید که برای کاهش خطر عوارض گوارشی باید آب زیادی بنوشید.
مصرف روزانه دانه چیا می تواند منجر به کاهش وزن بیشتر شود. به غیر از کاهش وزن خوردن بیش از حد این دانه ممکن است عوارض جانبی برای شما به همراه داشته باشد.
برخی از مطالعات نشان داده که دانه چیا می‌تواند موجب کاهش چربی شکم شود اما در کنار آن باید ورزش و تغذیه صحیح را نیز داشته باشید.
یک قاشق غذاخوری دانه چیا حدود 0.5 اونس یا 14 گرم است. این دوز بسیار کمی است که به احتمال زیاد عوارض جانبی ایجاد نمی‌کند. گفتنی است، برای دیدن هر گونه مزیت و خواصی از این دانه ها، باید کمی بیشتر از آن را مصرف کنید.
مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها