Bucalfat

خطرات برنزه کردن چیست و چگونه باید از آنها جلوگیری کرد؟

امتیاز دهید

پوست برنزه در سال های اخیر محبوبیت زیادی بین افراد بخصوص خانمها باز کرده است، اما همه ما می دانیم که برنزه شدن کاملا هم ایمن نیست. به همین دلیل در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی خطرات برنزه کردن و راه های جلوگیری از آن خواهیم پرداخت. خطرات برنزه کردن […]

خطرات برنزه کردن چیست و چگونه باید از آنها جلوگیری کرد؟
Heatstroke

پوست برنزه در سال های اخیر محبوبیت زیادی بین افراد بخصوص خانمها باز کرده است، اما همه ما می دانیم که برنزه شدن کاملا هم ایمن نیست. به همین دلیل در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی خطرات برنزه کردن و راه های جلوگیری از آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خطرات برنزه کردن به طور کلی کدامند؟

آفتاب سوختگی بدن به شما می گوید که شما در معرض اشعه ماورای بنفش (UV) قرار گرفته اید.

قرار گرفتن در معرض اشعه UV با اشعه ماوراء بنفش موجب می شود ملانوسیت ها با تولید بیشتر ملانین پوست شما تیره تر کند.

فرایند تیره شدن در واقع واکنش دفاعی پوست شما در برابر ممانعت از آسیب بیشتر UV است. در حالی که لکه های قهوه ای مایل به زرد از روی پوست محو می شوند، آسیب هایی که به پوست شما می‌رسد طولانی مدت است.

این آسیب باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست مانند ملانوم و همچنین علائم پیری زودرس با افزایش چین و چروک می شود.

بعضی از افراد در طول سالیان دراز برای برنزه کردن خود از سولاریوم استفاده می کنند. با این حال، منبع معتبر مواد غذایی و دارویی ایالات متحده (FDA) توصیه می‌کند که ما به طور کامل از منابع مصنوعی UV مانند تختخواب‌های برنزه دوری کنیم.

طبق گفته FDA، چراغ های خورشیدی در تخت‌های برنزه ممکن است خطرناک تر از خورشید باشند. بر خلاف خورشید که بسته به شرایط آب و هوایی است، می‌توانید هر روز از سولاریوم استفاده کنید.

خطرات برنزه کردن بدن با سولاریم

مقدار اشعه تولید شده در سولاریم شبیه به خورشید است و در برخی موارد ممکن است قوی‌تر هم باشد.

شواهدی از مطالعات متعدد نشان داده است که قرار گرفتن در معرض اشعه UV از دستگاه‌های برنزه همراه با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست است و طبق آنچه در بخش سلامت نمناک می‌خوانید محققان تخمین می‌زنند که سولاریم ممکن است باعث افزایش ۴۰۰۰۰۰ برابری سرطان پوست شود.

میزان بالای ملانوما در میان زنان جوان در مقایسه با مردان جوان ممکن است به دلیل استفاده گسترده از سولاریوم باشد. استفاده از سولاریم قبل از سن ۳۵ سالگی می‌تواند خطر سرطان پوست، مرگبارترین شکل سرطان پوست را تا ۵۹ درصد افزایش دهد.

خطرات برنزه کردن چیست و چگونه باید از آنها جلوگیری کرد؟

یک فکر غلط

برخی افراد فکر می‌کنند خطرات برنزه کردن با سولاریوم از نور آفتاب کمتر است، زیرا مدت زمان کوتاه‌تری در دستگاه قرار می‌گیرید. اما افرادی که چنین تفکری دارند سخت در اشتباه هستند.

نور چراغ‌های سولاریوم نور خالص شده ماورای بنفش است؛ به همین دلیل تحمل بیمار را برای ماندن در چنین نورهایی افزایش می‌دهد.

در صورتی که نور مادون قرمز خورشید باعث گرم شدن و بالا رفتن پوست شده، طاقت فرد هم برای ماندن در مقابل نور آفتاب کمتر می‌شود اما در سولاریوم طول زمان کوتاه‌تر و طاقت فرد بیشتر بوده و برای همین عوارض بیشتری به پوست می‌رسد.

وزارت بهداشت آمریکا سولاریوم‌ها را جز لیست موارد سرطان‌زا قرار داده است؛ چون ثابت شده اشعه فرابنفش، غیر از آسیب‌هایی مانند پیر شدن سلول‌های پوست، ایجاد کک‌ومک و تضعیف سیستم ایمنی، می‌تواند با دخالت در چرخه DHA سلولی، باعث ایجاد سرطان شود.

درباره سرطان پوست بیشتر بدانیم

سرطان پوست معمولا در صورت، بازوها، سینه، دست‌ها و جاهایی که بیشتر در معرض تابش پرتوهای فرابنفش خورشید قرار دارند، مشاهده می‌شود.

ملانوما  از مهم ترین خطرات برنزه کردن

ملانوما شایع‌ترین نوع سرطان پوست نیست، ولی خطرناک‌ترین آنهاست. ملانوما در زنان معمولا بر روی پا و در مردان معمولا بر روی سینه، پشت، سر و گردن بروز می‌کند. با این‌حال احتمال بروز این سرطان در سایر نقاط بدن حتی چشم نیز وجود دارد. با کمک روش‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، می‌توانید تشخیص دهید کدام لکه‌ها و خال‌های پوستی می‌توانند علامت ملانوما باشند.

لازم به ذکر است افرادی که مشکوک به ملانوما هستند، حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

خطرات برنزه کردن چیست و چگونه باید از آنها جلوگیری کرد؟

چند نشانه مهم

  • تشخیص زودهنگام سرطان ملانوما، بسیار حائز اهمیت است. این نوع سرطان کشنده‌ترین سرطان در بین سرطان‌های پوست است. اگر این سرطان در اوایل شناسایی شود می‌تواند درمان شود. چون اگر سرطان ملانوما پیشرفت کند احتمال زنده ماندن برای چند سال کمتر از ۱۵ درصد است.
  • ضایعات پوستی مرتبط با ملانوما ویژگی‌های خاصی دارند که می‌توانید در هنگام بررسی سرطان پوست، آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید. این ضایعات باید ویژگی‌های گفته شده در طرح ABCDE را داشته باشند.
  • عدم تقارن در ناحیه پوست، یعنی نصف پوست با نصف دیگر آن تقارن ندارد.
  • شما باید ناحیه‌های مرزی پوست را خود را نیز مورد بررسی قرار دهید، که به بنید که آیا علائمی مانند غیر طبیعی بودن، ناهموار بودن، شکاف داشتن، دندانه دار بودن، تیز یا خشک بودن را دارند، یا خیر.
  • رنگ پوست هم ممکن است به سیاه، قهوه‌ای یا آبی تغییر کند.
  •  باید به قطر ضایعه، نیز دقت داشته باشید. احتمالا بیشتر از ۶ میلی‌متر و کمی بیشتر از ۱.۴ میلی متر خواهد بود.
  • اگر خال سیاه، زخمی تکامل یافته یا تغییری در پوست خود در طی زمان مشاهده کردید، نیز باید آن را جدی بگیرید.
  • افرادی که پوست‌های تیره دارند، نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. “مخصوصا در معرض یک نوع خطرناک ملانوما، که ناشی از تابش نور خورشید نیست” و با نام ملانوما  ALM شناخته می‌شود.
  • این سرطان، معمولا در کف دست‌ها، کف پا، و زیر ناخن‌ها، خود را نشان می‌دهد.

نکته مهم در مورد خطرات برنزه کردن

از سولاریم باید اجتناب کرد و نباید برای به دست آوردن ویتامین D استفاده شود، زیرا اشعه UV سولاریم یک فاکتور ریسک برای سرطان پوست است.

ویتامین D را می‌توان با خوردن یک رژیم غذایی سالم و با استفاده از مکمل‌های خوراکی به دست آورد.

اشعه uv سولاریم و یا خورشید, همچنین می‌تواند باعث ایجاد چروک, جوش و لکه‌های تیره شود. و برنزه کردن به ویژه برای جوانان خطرناک است.

طبق آمار مراکز کنترل و پیش گیری بیماری‌ها، افرادی که برنزه کردن را در دوران نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می‌کنند، ریسک بالاتری از ملانوما، کشنده‌ترین انواع سرطان پوست را دارند.

خطرات برنزه کردن چیست و چگونه باید از آنها جلوگیری کرد؟

سرکوب سیستم ایمنی از عوارض برنزه شدن

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، همه افراد بدون توجه به رنگ پوست، در برابر تأثیرات سرکوب ایمنی آسیب پذیر هستند.

واکنش به اشعه UV ممکن است عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن و دفاع طبیعی پوست را سرکوب کند. حساسیت به نور خورشید را افزایش دهد، اثرات ایمن سازی را کاهش دهد یا موجب واکنش به داروهای خاص شود.

در افرادی که برای عفونت ویروس تب خال درمان شده‌اند، نور آفتاب ممکن است سیستم ایمنی بدنشان را تضعیف کند. به طوری که دیگر نمی‌تواند ویروس را تحت کنترل نگه دارد. این منجر به فعال شدن مجدد عفونت و عود سرماخوردگی شد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها