Bucalfat

مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها که لازم است بدانید

1/5 - (1 امتیاز)
برخی از ترکیبات اگر در مرطوب کننده‌ها وجود داشته باشند، اثربخشی محصول را دو چندان خواهند کرد. مرطوب کننده برای سلامت پوست و رفع خشکی یکی از ملزومات است بنابراین باید بدانید کدام مرطوب کننده را انتخاب کنید تا به اهداف خود برای سالم نگه داشتن پوست برسید؟
مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها
Heatstroke

اگر بتوانید از میان صدها مرطوب کننده موجود در بازار محصولی را که دقیقا مطلوب پوست و سلیقه شماست، انتخاب کنید کار بزرگی کرده‌اید. در این صورت غذای کاملی به پوست خود رسانده و سلامت آن را تضمین خواهید کرد. علت اصلی که افراد معمولا به دنبال کرم مرطوب کننده می‌گردند، خلاصی از خشکی پوست است. با این حال این فرآورده فواید قابل توجه دیگری نیز دارد. مثلا چین و چروک‌های پوستی را به تعویق می‌اندازد و در جوان‌سازی پوست موثر است. قیمت کرم مرطوب کننده به ترکیبات موجود در آن ارتباط مستقیم دارد. وجود بعضی از ترکیبات در این محصول سبب می‌شود تا تاثیری عمیق‌تر بر لایه‌های پوست داشته باشد. از این رو این مقاله را به معرفی مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها اختصاص داده‌ایم.

چرا همه پوست ها به مرطوب کننده نیاز دارند ؟

افرادی که پوست خشک دارند با یک مرطوب کننده مناسب می‌توانند از شر ترک‌ها و پوسته پوسته شدن پوست خود راحت شوند. اما چرا پوست‌های چرب به آبرسان یا مرطوب کننده نیاز دارند؟ تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی عامل ایجاد پوست چرب است. اگر مرطوب‌کننده‌ای را استفاده کنید که مخصوص پوست چرب فرموله شده باشد، به مرور زمان سطح سبوم شروع به کاهش کرده و پوست کمتر دچار چربی می‌شود. در این صورت فرد کمتر دچار مشکلاتی از قبیل جوش و آکنه خواهد شد. اما اگر فردی که پوست چرب دارد از کرم مرطوب کننده استفاده نکند، پوست برای جبران رطوبت از دست رفته خود، چربی بیشتری را تولید کرده و با مسدود کردن منافذ پوست سبب بروز آکنه می‌شود. شما چه پوست خشک داشته باشید، چه چرب، چه معمولی و چه مختلط حتما باید از کرم مرطوب‌کننده‌ای که مناسب پوستتان باشد استفاده کنید.

چگونه مرطوب کننده مناسب انتخاب کنیم ؟

اکثر مرطوب کننده‌ها شامل 3 نوع ماده هستند که هر کدام عملکرد متفاوتی دارند:

  • جاذب رطوبت(Humectant)  : ترکیباتی که جاذب رطوبت هستند آب را از هوا و لایه‌های عمیق‌تر پوست به لایه‌های بالایی می‌کشند. گلیسیرین، اسید هیالورونیک و پروپیلن گلیکول از جمله معروف‌ترین جاذب‌های رطوبت هستند.
  • نرم کننده (Emollients): به پر کردن هر گونه شکاف در لایه اپیدرم کمک کرده و رطوبت را مسدود می‌کند. کره شی باتر، کره کاکائو و اکتیل دودکانول نمونه‌هایی از Emollient ها هستند.
  • مسدودکننده‌ها (Occlusive): یک سد محافظ روی پوست ایجاد می‌کنند تا به حفظ رطوبت کمک شود. پترولاتوم، ستیل الکل و لانولین از جمله ترکیبات مسدود کننده به شمار می‌آیند.

قیمت کرم مرطوب کننده

کلیک کنید تا قیمت کرم مرطوب کننده را در داروخانه آنلاین مثبت سبز چک کنید

مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها

اگر دوست دارید هزینه‌ای که برای خرید مرطوب کننده می‌پردازید، مثمر ثمر باشد و بهترین نتیجه‌گیری از مصرف این محصول حاصل شود، به ترکیبات موجود در مرطوب کننده حتما باید توجه کنید. بهتر است کرمی انتخاب کنید که ترکیبات زیر در آن موجود باشد:

گلیسیرین

بعد از آب و اسانس سومین ماده‌ای که معمولا به مرطوب‌کننده‌ها افزوده می‌شود، گلیسیرین است. گلیسیرین یک جاذب رطوبت است؛ به این معنا که با جذب آب از هوا و لایه‎‌های زیرین پوست به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند. در این صورت از خشک شدن لایه بالایی پوست ممانعت به عمل آمده و سد محافظتی پوست در برابر باکتری‌ها و عوامل محرک‌زا حفظ خواهد شد.

در یک مطالعه معتبر در سال 2016 گلیسیرین به عنوان موثرترین جاذب رطوبت معرفی شد. با این حال باید به این نکته توجه داشت که گلیسیرین قادر به جذب رطوبت از هوا نیست و ممکن است رطوبت زیادی را از لایه‌های زیرین پوست بگیرد و در نتیجه خشکی بیشتری را حاصل کند. به همین دلیل عموما توصیه می‌شود که در کرم‌های مرطوب کننده در کنار گلیسیرین از مواد نرم کننده مثل کره شی باتر نیز استفاده شود تا رفع خشکی پوست صد در صدی باشد.

اسید هیالورونیک

یکی از مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها که البته به طور طبیعی توسط پوست نیز تولید می‌شود، هیالورونیک اسید است. این ماده به حفظ آب در پوست کمک می‌کند. با افزایش سن مقدار هیالورنیک اسید در پوست رو به کاهش رفته و احتمال خشک شدن پوست بیشتر می‌شود. به همین دلیل است که در اغلب مرطوب‌کننده‌ها این ترکیب را می‌توانید ببینید. همچنین زمانی که پوست به مدت طولانی در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید قرار می‌گیرد، مقدار هیالورونیک اسید در پوست کاهش می‌یابد. بنابراین اگر زمان زیادی را در خارج از منزل می‌گذارید، بهتر است همواره از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که مقادیر مطلوبی اسید هیالورونیک در آن وجود داشته باشد.

 شی باتر

از دانه‌های درخت روغن قلم، کره‌ای بدست می‌آید که به آن شی باتر می‎‌گویند. شی باتر در گروه نرم‌کننده‌هایی قرار می‌گیرد که به مرطوب‌کننده‌ها اضافه شده و از خشکی پوست پیشگیری می‌کنند. کره شی باتر سد آسیب دیده پوست را بهبود بخشیده و با برطرف کردن عیوب پوستی به جوان ماندن و جلوگیری از چین و چروک کمک می‌کند. یکی دیگر از قابلیت‌های شی باتر این است که  با کاهش سرعت تولید سلول‌های التهابی به تسکین علائمی همچون قرمزی و تورم کمک می‌کند. با این وجود اگر مستعد بروز آکنه هستید، از مرطوب‌کننده‌های حاوی شی باتر بپرهیزید زیرا با مسدود کردن منافذ پوست ممکن است شرایط جوش و آکنه را بدتر کند.

پترولاتوم

این ماده از جمله مسدود کننده‌هایی است که در مرطوب‌کننده‌ها بکار می‌رود. پترولاتوم یک ماده انسدادی است که به ایجاد یک پوشش محافظ روی پوست کمک کرده و از تبخیر آب جلوگیری می‌کند. وازلین یکی از بهترین مسدود کننده‌هایی است که در مرطوب‌کننده‌ها بکار می‌رود. استفاده از مرطوب‌کننده‌ای که هم حاوی گلیسیرین باشد و هم پترولاتوم به جذب آب کمک کرده و آب را به لایه‌های فوقانی و تحتانی پوست می‌رساند. بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام از مرطوب‌کننده‌های حاوی وازلین استفاده کنید تا به حفظ رطوبت در بدن شما کمک شود.

سرامیدها

یکی دیگر از مهم‌ ترین ترکیبات مرطوب کننده ها که بهتر است حتما به این محصولات افزوده شوند، سرامیدها هستند. سرامیدها به طور طبیعی در بدن ساخته شده و همان لیپیدهای طبیعی بدن به حساب می‌آیند. با افزایش سن سطح سرامیدها در بدن کمتر از گذشته می‌شود. تماس با پرتوهای فرابنفش نیز در کاهش سرامیدها موثر است. سرامیدها به رفع خشکی پوست کمک کرده و به بازسازی پوست آسیب‌دیده نیز کمک می‌کنند.

کلام پایانی

مرطوب کننده یک محصول فوق‌العاده موثر در برطرف شدن خشکی پوست است. ترکیبات موجود در همه مرطوب‌کننده‌ها با هم یکسان نیست. مهم ترین ترکیبات مرطوب کننده ها که بهتر است در آنها حتما وجود داشته باشند را در این مقاله به شما معرفی کردیم. برای اینکه رطوبت پوستتان حفظ شود و از پیری پوست ممانعت به عمل آید، بهتر است از مرطوب‌کننده‌های باکیفیت از برندهای معتبر استفاده کنید. شما از مصرف کدام مرطوب کننده رضایت دارید؟ در بخش کامنت‌ها مرطوب کننده محبوب خود را بنویسید تا خوانندگان این مجله نیز با بهترین محصولات آبرسان پوست آشنا شوند.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ناهیدی
ناهیدی

مرطوب کننده دست را برای صورت استفاده کنیم بده؟ من نمی دونستم و این کار و کردم

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ناهیدی

سلام دوست عزیز
به دلیل وجود چربی بیشتر در کرم های مرطوب کننده دست بهتراست برای پوست صورت استفاده نشود .