InsectRepellentSpray

خوردن ماهی در دوران بارداری مفیده یا مضر؟

امتیاز دهید

یکی از مهم ترین سوال ها و ابهامات برای مادران باردار اینکه بالاخره خوردن ماهی در دوران بارداری مفیده یا مضر؟ برای دونستن پاسخ این سوال می تونید با ما تا انتها با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه و همقدم باشید. همون طوری که می دونیم ماهی ماده غذایی بسیار خوبی […]

خوردن ماهی در دوران بارداری مفیده یا مضر؟
Oralyte

یکی از مهم ترین سوال ها و ابهامات برای مادران باردار اینکه بالاخره خوردن ماهی در دوران بارداری مفیده یا مضر؟ برای دونستن پاسخ این سوال می تونید با ما تا انتها با این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه و همقدم باشید.

همون طوری که می دونیم ماهی ماده غذایی بسیار خوبی برای همه افراده اما جیوه که در بسیاری از ماهی ها وجود داره برای جنین خطرناکه. جیوه یه سم عصبیه که رشد مغز جنین رو مختل می کنه.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خوردن ماهی در دوران بارداری مفیده یا مضر؟

موقعی که جیوه از آلودگی وارد آب دریا می شه، زنجیره غذایی از گیاهان شروع شده و پس از اون، به ماهی های کوچک و بعد به ماهی های بزرگ منتقل میشه و اونها رو هم آلوده می کنه.

تقریبا تمام ماهی ها و صدف ها حاوی مقداری جیوه هستن، مقدار خیلی بیشتری جیوه در بدن ماهی های درنده عظیم الجثه وجود داره، دلیلش اینکه این ماهی ها، ماهی های دیگه رو می خورن، یعنی ماهی هایی که خودشون حاوی جیوه جذب شده هستن و چون ماهی های بزرگتر، تعداد بیشتری ماهی می خورن، عمر طولانی تری نسبت به ماهی های کوچکتر دارن، بنابراین زمان بیشتری برای ساخت جیوه در بدنشون هم دارن!

چه ماهی هایی جیوه زیادی در خود دارن؟

ماهی هایی مثل کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه ماهی، خال مخالی و… اما همه انواع ماهی‌های تن بد نیستن و می تونید از ماهی تن های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه اون خیلی کمه و این مصرف رو به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود کنید.

خوردن ماهی در دوران بارداری مفیده یا مضر؟

یک اشتباه بزرگ

اشتباهی که بسیاری زنان باردار می کنن اینکه به  طور کلی از خوردن ماهی دوری می کنن. باید بگیم که برای مثال سالمون یا ماهی آزاد حاوی جیوه نیست و منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا3 به حساب میان که در طول بارداری بدن به اونها نیاز داره.

اما بجز نوع ماهی، مهم ترین نکته اینکه از خوردن هر چیز خام و نپخته در دوران بارداری جدا خودداری کنید.

خطر ورود جیوه به بدن مادر چیست؟

بدن مادر به سادگی جیوه رو جذب می کنه، خطر اصلی خوردن ماهی در دوران بارداری اینکه، این ماده به راحتی از جفت عبور می کنه؛ غلظت بالای متیل جیوه در دوران بارداری می تونه باعث اختلال در رشد مغز و سیستم عصبی جنین بشه، این نتایج و تاثیرات ممکن است شدید و یا خفیف باشن.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها