Bucalfat

هر آنچه باید درباره متابولیسم بدن بدونیم

امتیاز دهید

متابولیسم بدن چیست؟ متابولیسم بدن یک اصطلاح رایج برای توصیف تمام واکنش های شیمیایی موجود در حفظ وضعیت زندگی سلول ها و ارگانیسم اونهاست. متابولیسم رو می شه به دو دسته تقسیم کرد: کاتابولیسم: شکسته شدن و تجزیه ترکیبات غذایی (مثل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی) به اشکال ساده تر که بعدها می شه […]

هر آنچه باید درباره متابولیسم بدن باید بدونیم
Heatstroke
آنچه در این مقاله می خوانیم

متابولیسم بدن چیست؟

متابولیسم بدن یک اصطلاح رایج برای توصیف تمام واکنش های شیمیایی موجود در حفظ وضعیت زندگی سلول ها و ارگانیسم اونهاست. متابولیسم رو می شه به دو دسته تقسیم کرد:

  1. کاتابولیسم: شکسته شدن و تجزیه ترکیبات غذایی (مثل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی) به اشکال ساده تر که بعدها می شه به عنوان انرژی از اونهت استفاده کرد. این شکل آنی انرژی می تونه به گرما تبدیل شده یا توسط سلول ها بسوزه.
  2. آنابولیسم: انرژی در سلول های چربی ذخیره شده و به منظور ساخت و ترمیم ساختارهای مختلف بدن استفاده می شه.

متابولیسم بدن بیش از هرچیز مربوط به تغذیه و در دسترس بودن مواد مغذی است. Bioenergetics یه اصطلاحه که مسیرهای بیوشیمیایی یا متابولیکی رو نشون میده که در اون سلول نهایت انرژی رو به دست میاره. تشکیل انرژی یکی از اجزای حیاتی متابولیسمه

تغذیه، متابولیسم و ​​انرژی

هر آنچه باید درباره متابولیسم بدن باید بدونیم

تغذیه بحث کلیدی برای متابولیسمه. مسیرهای متابولیسم روی مواد مغذی تاکید داره تا اونها رو به منظور تولید انرژی از بین ببره. این انرژی به نوبه خود توسط بدن برای تولید پروتئین های جدید، اسیدهای نوکلئیک (DNA، RNA) و… مورد نیاز هست.

متابولیسم فرآیندیه که در طی اون غذا تبدیل به انرژی می شه و بدین ترتیب کالری سوزانده میشه.

به تعبیر دیگه به فرایندهای بی شمار شیمیایی که به طور مداوم در بدن انجام میشه، متابولیسم بدن میگن که باعث ادامه حیات و عملکرد طبیعی بدن میشه. این فرایندها نیاز به انرژی گرفته شده از غذاها داره. میزان کیلوژول انرژی که بدن شما در هر زمان می سوزونه، توسط متابولیسم شما تنظیم می شه. شما قادر به کنترل متابولیسم خود نیستید، اما می تونید با ورزش اون رو به نفع خودتون تغییر بدید.

میزان متابولیسم پایه من چیست؟

راه های مختلفی برای تعیین میزان متابولیسم پایه وجود داره.  روش دقیق برای اندازه گیری BMR اینکه اون رو در یک آزمایشگاه آزمایش کنید.

اما شما می تونید میزان متابولیسم خودتون رو هم با استفاده از ماشین حساب آنلاین محاسبه کنید. می تونید از معادله Harris-Benedict برای محاسبه میزان متابولیسم اولیه خودتون استفاده کنید:

  •  (78/6× سن)  – (5× قد) + (75/13 × وزن )+ 5/66 =(مردان) میزان انرژی زمان استراحت
  •  (سن × 68/4) – (قد ×85/1) + (وزن ×56/9)+ 655= (زنان) میزان انرژی زمان استراحت

متابولیسم کل شما یا میزان متابولیسم، ترکیبی از BMR شما و سایر فرآیندهای متابولیک متغیر مثل خوردن، ورزش و سایر حرکات روزانه است.

چرا متابولیسم من آهسته است؟

میزان متابولیسم بدن هر فرد متفاوته. برخی تعجب می کنن که چرا دیگر افراد به نظر متابولیسم سریعی دارن و شما متابولیسم آهسته ای دارید. بسیاری از دلایل متعددی وجود دارد. عوامل بسیاری وجود داره که بر متابولیسم تاثیر میذاره:

  • سن: متابولیسم به همان اندازه که سن دارید، کاهش پیدا می کنه.
  • جنسيت: مردان معمولا متابولیسم بالاتری نسبت به زنان دارن.
  • اندازه بدن: جسم بزرگتر کالری بیشتری می سوزونه.
  • دمای بدن: وقتی بدن در معرض دمای شدید قرار می گیره، متابولیسم افزایش پیدا می کنه.
  • مصرف کافئین یا محرک: متابولیسم شما ممکنه افزایش پیدا کنه اگه شما یک محرک مثل کافئین مصرف کنید.
  • هورمون ها: اگه هورمون های تیروئید به درستی توسط بدن شما تولید نشن، متابولیسم شما ممکنه بسته به میزان هورمون افزایش یا کاهش پیدا کنه.
  • بارداری: زنان باردار متابولیسم سریعتری دارن.
  • مصرف غذا: اگه غذای کافی نخورید، متابولیسم شما کاهش پیدا می کنه.
  • ترکیب بدنی: توده عضلانی لاغر کالری بیشتری نسبت به چربی داره حتی زمانی که بدن شما در حالت استراحته.
  • سطح فعالیت: هنگامی که شما در طول روز بیشتر حرکت می کنید، یا از طریق ورزش یا حرکات روزمره روزانه (مانند راه رفتن یا ایستادن) بدن شما کالری بیشتری رو می سوزونه.

مجله مثبت سبز

یکی از منابع معتبر که مقاله فوق از مفهوم آن اقتباس گرفته شده، verywellfit می باشد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: کاهش وزن
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها