mosbatesabz

مشکلات شایع در بارداری را می دانید؟

امتیاز دهید

از اونجایی که بارداری یکی از بزرگترین چالش ها برای کل سیستم بدن هر خانمی به شمار میره. با شروع بارداری تغییرات جدی و شایع در بارداری توی همه اندام های بدن شروع میشه. سیستم گردش خون، قلب، مغز، هورمون ها، کلیه ها، کبد و به طور کلی تمام بدن تحت تاثیر بارداری قرار می […]

مشکلات شایع در بارداری
Oralyte

از اونجایی که بارداری یکی از بزرگترین چالش ها برای کل سیستم بدن هر خانمی به شمار میره. با شروع بارداری تغییرات جدی و شایع در بارداری توی همه اندام های بدن شروع میشه. سیستم گردش خون، قلب، مغز، هورمون ها، کلیه ها، کبد و به طور کلی تمام بدن تحت تاثیر بارداری قرار می گیرن. البته باید بدونیم که خیلی از این تغییرات باعث ناراحتی مادر می شه و کیفیت زندگی وی رو تحت تاثیر قرار میده.

آنچه در این مقاله می خوانیم

مشکلات شایع در بارداری

بارداری یک زمان خاص در زندگی هر مادریه و همونطوری که می دونید بارداری می تونه مشکلات زیادی رو برای هر فردی به همراه داشته باشه. مشکلاتی که اگه در مواجه با اونها آرامش نداشته باشید، ممکنه سلامت شما و جنینتون به خطر بیفته!

نباید این نکته رو فراموش کرد که هر زمان که شما کوچکترین ناراحتی در طول بارداری احساس کردید، سریعا با دکتر خودتون مشورت کنید. در عین حال، ما لیستی از مشکلات رایج رو که ممکنه در حین بارداری تجربه بشه، برای شما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز گرد هم اوردیم…

یبوست بارداری

یکی از مشکلات شایع در زمان بارداری یبوست هست که تقریبا 40 درصد زنان باردار به اون دچار میشن.

هورمون پروژسترون در زمان بارداری باعث میشه تا دفع موادغذایی از طریق دستگاه گوارش کندتر از حد معمول باشه؛ باید توجه داشت که به دلیل تغییر هورمون ها در زنان باردار، یبوست باید جدی گرفته شه و از بروز اون جلوگیری کرد.

در یبوست بارداری که ازمشکلات شایع در بارداری است، دستگاه گوارش برای دفع مدفوع دچار اختلال می شه و در این گونه موارد به دلیل سخت شدن مدفوع و کاهش انقباض روده، دفع مدفوع به کمتر از سه بار در هفته کاهش پیدا میکنه.

مشکلات شایع در بارداری

مصرف انجیر و آلوی خیس خورده برای رفع یبوست زنان باردار بسیار مفید هست، همچنین فراموش نکنید که یک زن باردار هرگز نباید یبوست داشته باشه چرا که یبوست عاملیه که موجب میشه به جنین غذای خوب نرسه جنین ضعیف بشه.

گرفتگی های ناگهانی عضلات در بارداری

گرفتگی عضلات در بارداری یا همان کرامپ های دوران بارداری از ماه دوم شروع می شه و معمولا طبیعیه اما در صورت شدید بودن این بیماری نگران کننده میشه و باید به پزشک حتما مراجعه کرد.

به طور کلی برای کاهش گرفتگی عضلات در دوران بارداری باید روزانه 30 دقیقه نرمش ها و کشش های خانگی انجام بدید، مخصوصا نرمش هایی که عضلات دست و پا رو به کار می گیره. وقتی که تخمک بارور میشه در دیواره رحم جای میگیره، گرفتگی و اسپاسم ها به تدریج شروع میشه. از اونجایی که رحم باید به تدریج بزرگ شه تا بتونه 9 ماه جنین رو در خودش نگه دارد، میتونه باعث اسپاسم و دل درد بشه.

انقباض یا سفت شدن غیرارادی در عضلات پا که معمولا ناحیه ساق پا رو درگیر میکنه و گاهی هم به عضلات ران کشیده میشه، از چند ثانیه تا چند دقیقه متغیره و ممکنه ساعت ها به شکل دردناک احساس بشه. گرفتگی عضلات پا می تونه در طول روز ایجاد بشه ولی معمولا شب هاو در هنگام استراحت به وجود میاد.

نشونه ای از سقط جنین

اگر گرفتگی در طول دوران اولیه بارداری با خونریزی همراه باشه، باید کمی نگران‌ شد. این علامت می تونه نشونه ای از سقط جنین باشه. خونریزی واژن و یا حتی لکه بینی از جمله علائم سقط جنینه.

تغییرات پوست و مو در دوران بارداری

ترک های پوستی، ماسک بارداری، آکنه و جوش ناگهانی، پاهای کبود و لک دار، پوست گلگون و درخشان، خارش پوست، تیرگی پوست و خط سیاه، خال های عنکبوتی، رگ های واریسی و… از جمله عمده تغییرات پوستی در دوران بارداری به شمار میرن.

مشکلات شایع در بارداری

استرچ مارک از مشکلات شایع در بارداری

ترک های پوستی یا همان استرچ مارک یکی از بیشترین مواردی هست که در تغییرات پوستی دوران بارداری به چشم می خوره. تقریبا 90 درصد از زنان باردار در نیمه دوم بارداری در اثر هورمون ها، ترک هایی روی پوست شکم، پستان ها و ران ها پیدا می کنن. این نشونه ها به شکل خط های سطحی یا رو پوستی به رنگ صورتی و قرمز و بنفش روی بازوها، شکم و سینه به وجود میاد. دلیل اون هم ترشح هورمون کورتیزون از غده فوق کلیه است که باعث نازک و گاه پاره شدن فیبرهای الاستیک پوستی می شه .

از مشکلات شایع در بارداری پرپشتی و ریزش مو در بارداری است

در نتیجه اثرات هورمونی دوران بارداری اکثر خانم ها موهای بدنشون زیاد میشه و در فواصلی بعد از زایمان از بین میره. در سر موها پر پشت تر می شن و ریزش طبیعی مو هم کم میشه.

بعد از زایمان بدلیل برگشت وضعیت هورمونی به قبل از بارداری؛ نسبت موهای در حال رشد هم به حالت طبیعی بر میگرده و سه تا پنج ماه بعد از زایمان یک ریزش نسبتا زیاد مو داره که علاوه بر اثرات افت هورمون های دوران بارداری؛ اثرات تغذیه ای و کاهش املاح خونی بخصوص آهن و همچنین مسائل روحی و روانی بعد از زایمان هم در اون دخیله.

بثورات کهیری حاملگی

این مشکل در اندکی از زنان باردار بروز می کنه. معمولا این حالت در ماه آخر حاملگی دیده میشه ولی میتونه زودتر هم ظاهر شه. این بیماری در حاملگی های اول دیده میشه و بندرت در حاملگی های بعدی با شدت کمتری عود میکنه.

این بیماری خوشبختانه تاثیری بر روند حاملگی و سلامت جنین نداره.

دیابت بارداری

دیابت بارداری به شرایطی گفته می شه که افزایش سطح گلوکز خون برای اولین بار در طی دوره بارداری تشخیص داده می شه.

دیابت بارداری، نوعی از دیابته که در زمان بارداری به صورت ناگهانی آشکار می شه. دیابت بارداری نوعی دیابته که به طور ناگهانی در دوران بارداری بروز می کنه.

مشکلات شایع در بارداری

در آمریکا از هر 100 خانم باردار، 3 تا 8 نفر به دیابت بارداری دچار میشن. اگه به دیابت بارداری مبتلا هستید سعی کنید غذای مورد استفاده خود را در دفعات بیشتر و با حجم کمتر مصرف کنید.

دیابت بارداری یکی از دلایل اصلی سقط های مکرر در اوایل بارداری به شمار میره.

عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری

  • سابقه فامیل
  • بالا بودن سن مادر
  • اضافه وزن داشتن مادر
  • داشتن سابقه این بیماری در پرونده پزشکی خود فرد

تکرر ادرار در بارداری از عمده مشکلات شایع در بارداری است:

تكرر ادرار جز شايعترين علائم اوليه بارداری است كه در حدود هفته ششم حاملگی شروع میشه. عمده ترين دليل تكرر ادرار افزايش حجم خون در حاملگیه كه باعث افزايش ادرار میشه. بزرگ شدن رحم در ادامه بارداری هم ممكنه باعث فشار روی مثانه و تكرر ادرار بشه.

البته تكرر ادرار پس از زايمان برطرف میشه. چند روز اول بعد از زايمان حجم و دفعات ادرار زياد میشه چراکه بدن در حال دفع مايعات اضافیه كه در طول بارداری در بدن جمع شده. ولی بعد از چند روز وضعيت به حالت زمان قبل از حاملگی بر می گرده.

افسردگی بارداری

برخی علائم افسردگی مثل خستگی یا مشکلات خواب در دوران بارداری طبیعیه، اما زمانی که علاوه بر اینها، احساس غم و اندوه یا ناامیدی به مادر اضافه شه، به چیزهایی که قبلا دوست داشته، بی‌علاقه بشه یا ناتوان از انجام کارهای روزانه خودش بشه، ممکنه که دچار افسردگی بشده باشه.

فشار خون بالا در دوران بارداری

فشار خون بالاتر از ۱۴ روی 9، یا فشار خونی که 15 درجه بالاتر از فشار خون قبل از بارداری باشه، نگران‌کننده است.

در اوایل بارداری، معمولا از هفته پنجم تا اواسط سه ماهه دوم، ممکنه فشار خون کاهش پیدا کنه چراکه هورمون های بارداری رگ های خونی رو گشاد می کنه. در نتیجه، مقاومت در برابر جریان خون کاهش پیدا می کنه.

روش های زندگی ناسالم ممکنه منجر به فشار خون بالا در دوران بارداری بشه. داشتن اضافه وزن یا چاقی و یا عدم فعالیت، از مهمترین عوامل خطرزای ایجاد فشار خون بالاست.

زنانی که اولین بارداری رو تجربه می کنن بیشتر احتمال داره که فشار خون بالا داشته باشن. سن مادر هم یک عامله، چراکه زنان باردار بالای 40 سال بیشتر در معرض این خطر هستن.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها