Bucalfat

چرا کلسترول خون بالا می رود؟

امتیاز دهید

چرا کلسترول خون بالا می رود؟ چرا کلسترول خون بالا می رود؟ قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید بدونیم که کلسترول یک ماده ای شبیه چربی است که به طور طبیعی در دیواره سلول ها وجود دارد و یک مقداری از آن برای ساخت برخی از هورمون ها، ویتامین دی، اسیدهای صفراوی که […]

چرا کلسترول خون بالا می رود؟
Heatstroke
آنچه در این مقاله می خوانیم

چرا کلسترول خون بالا می رود؟

چرا کلسترول خون بالا می رود؟ قبل از پاسخ به این سوال ابتدا باید بدونیم که کلسترول یک ماده ای شبیه چربی است که به طور طبیعی در دیواره سلول ها وجود دارد و یک مقداری از آن برای ساخت برخی از هورمون ها، ویتامین دی، اسیدهای صفراوی که همگی نقش بسزایی در هضم غذا دارند، مفید است و بایستی که باشد. اما اگر مقدار کلسترول بدن از یک حدی بالاتر رود مشکل ساز شده و سبب گرفتگی سرخ رگ ها و بروز بیماری های عروق کرونر و بیماری های قلبی می شود.

اکثر اوقات با شنیدن نام کلسترول خون به یاد افراد چاق می افتیم و بر این باور هستیم که غذاهای چرب و اضافه وزن عامل بروز این بیماریه؛ البته که هست اما این بیماری در افراد لاغر هم دیده می شه و تنها چاقی دلیل بروز اون نیست بلکه دلایل زیر هم تاثیرگذار هستند:

افزایش سن

افزایش سن نه فقط سبب بروز این بیماری می شه بلکه دلیل بروز بسیاری از بیماری های دیگر هم هست. با گذشت زمان از میزان فعالیت بدنی کاسته می شه و بدن دچار اضافه وزن شده و بیشتر خانم های بالاتر از 55 سال و آقایان بالاتر از 45 سال دچار این بیماری می شوند، که با ورزش کردن و تحرک کافی و همینطور تغذیه سالم از سیبزیجات و غلات کامل قابل درمان و کنترل است.

اختلال ژنتیکی

تقریبا از هر پانصد هزار نفر یک نفر به دلیل اختلال ژنتیکی دچار کلسترول بالا می شود. به طوریکه ژن ها نقش مهمی در بروز این بیماری دارند.

سابقه خانوادگی

معمولا بیمارانی که دارای سابقه خانوادگی کلسترول بالا هستند بعد از خوردن غذاهای چرب، و کلسترول زیاد و عدم رعایت سبک زندگی سالم شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری دارند.

مصرف دخانیات

مصرف سیگار و حتی در معرض دود سیگار بودن هم سبب افزایش فشار خون و میزان کلسترول خون می شود.

جنسیت

کلسترول بالا در جنس مرد بیشتر از جنس زن دیده می شود و به همین دلیل خطر بروز حملات قلبی در مردان آمار بیشتری را به خودش اختصاص داده، اما زنان هم پس از شروع دوره یائسگی به دلیل ایجاد تغییرات هورمونی دچار این مشکل شده و به همون اندازه آقایان ریسک ابتلا به کلسترول بالا را خواهند داشت.

اضافه وزن و کم تحرکی

اضافه وزن و یا کم تحرکی که علت و معلول یکدیگر هستند و باعث می شوند سطح کلسترول خوب در بدن کاهش یافته و در مقابل کلسترول بد افزایش پیدا می کند.

از دیگر دلایلی که چرا کلسترول خون بالا می رود؟

 

کم کاری تیروئید، دیابت کنترل نشده، بی اشتهایی عصبی، پرکاری غده هیپوفیز

بیماری لوپوس، مالتیپل میلوما و لنفوم

نوعی اختلال کلیه به نام سندروم نفروتیک

بیماری کبد، رژیم غذایی کم فیبر و کم کاری تیروئید

سندروم تخمدان پلی کیستیک، بارداری و نارسایی کلیه

خوشبختانه بیماری کلسترول بالا از جمله عارضه های قابل درمان و قابل کنترل است و فقط کافیه مراقب افزایش وزن خود باشید، از یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر پیروی کنید، از مصرف هر گونه دخانیات خودداری نمایید و ورزش و تحرک بدنی را در اولویت قرار دهید.

مجله مثبت سبز

مطالب مرتبط
دسته بندی: قلب و عروق
بحث و تبادل نظر