mosbatesabz

روماتیسم مفصلی چیست و چه علائمی دارد؟

3.2/5 - (48 امتیاز)
روماتیسم مفصلی یک اختلال التهابی مزمن است که می‌تواند بیشتر مفاصل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی از افراد، این بیماری می‌تواند به طیف گسترده‌ای از سیستم‌های بدن از جمله پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و عروق خونی آسیب برساند. اما چگونه می‌توان فهمید که به آن مبتلا هستید؟ آیا از علائم آن آگاه هستید؟ همراه ما باشید تا این بیماری و علائم آن را بررسی کنیم.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

روماتیسم مفصلی چیست و چه علائمی دارد؟
Oralyte

روماتیسم مفصلی چیست؟

روماتیسم مفصلی که آرتریت روماتوئید نیز نامیده می‌شود، یک بیماری طولانی مدت است که باعث درد، تورم و سفتی در مفاصل می‌شود. این عارضه معمولا دست‌ها، پاها و مچ‌ها را درگیر می‌کند و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به بافت‌های بدن حمله کند. بر خلاف آسیب ساییدگی ناشی از روماتیسم استخوانی، روماتیسم مفصلی پوشش مفاصل شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث تورم دردناکی می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به فرسایش استخوان و تغییر شکل مفصل شود. التهابی که در اثر این بیماری ایجاد می‌شود، می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن نیز آسیب برساند. برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید مشکلاتی را در سایر قسمت‌های بدن یا علائم عمومی‌تری مانند خستگی و کاهش وزن را نیز تجربه می‌کنند.

علائم روماتیسم مفصلی

علائم اصلی آرتریت روماتوئید درد، تورم و سفتی مفاصل است. علائم آن اغلب به تدریج در طی چند هفته ایجاد می‌شود، اما در برخی موارد می‌توانند به سرعت در طی چند روز پیشرفت کنند. علائم روماتیسم مفصلی در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است بیایند و بروند یا در طول زمان تغییر کنند.

علائم ایجاد شده در اثر آسیب مفاصل

روماتیسم مفصلی عمدتا مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند در هر یک از مفاصل بدن مشکل ایجاد کند، با این حال، مفاصل کوچک دست و پا اغلب اولین مواردی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به طور معمول در این بیماری مفاصل به طور متقارن، هر دو طرف بدن به طور همزمان و به یک اندازه، درگیر می‌شوند، اما همیشه اینطور نیست. به طور کلی علائم آن عبارتند از:

  • درد: درد مفاصل در این بیماری معمولا یک درد ضربان‌دار و دردناک است. اغلب صبح ها و پس از یک دوره عدم تحرک بدتر می‌شود.
  • سفتی، سختی: ممکن است مفاصل سفت شوند. به عنوان مثال، اگر دست‌های شما تحت تاثیر قرار گرفته باشد، ممکن است نتوانید انگشتان خود را به طور کامل خم کنید یا مشت کنید. مانند درد مفاصل، سفتی اغلب در صبح یا بعد از یک دوره عدم تحرک بدتر می‌شود.
  • تورم، گرمی و قرمزی: پوشش مفاصل تحت تاثیر آرتریت روماتوئید ملتهب می‌شود، که می‌تواند باعث تورم مفاصل و داغ شدن و حساس شدن آنها در لمس شود. در برخی افراد، ورم‌های سفتی به نام ندول‌های روماتوئید نیز می‌تواند در زیر پوست، اطراف مفاصل آسیب دیده ایجاد شود.

بیشتر بخوانید: بهترین قرص برای روماتیسم مفصلی

Kodex-Sensitive-Spray-65-ml-1
اسپری تاخیری دیلی حساس کدکس ۶۵ میلی لیتر
قیمت: 159.400 تومان
قیمت با تخفیف:122.700 تومان

علائم ایجاد شده در اثر آسیب مفاصل

علائم روماتیسم عصبی

روماتیسم مفصلی می‌تواند به اعصاب محیطی شما که بخشی از سیستم عصبی محیطی هستند، آسیب برساند. این سیستم ارتباطی به سیستم عصبی مرکزی شما (مغز و نخاع) کمک می‌کند تا اطلاعات را در سراسر بدن ارسال و دریافت کند. اغلب این آسیب در دست‌ها و پاهای شما اتفاق می‌افتد. معمولا این وضعیت که نوروپاتی محیطی نامیده می‌شود، به دلیل تحت فشار بودن اعصاب در اثر بیماری روماتیسم مفصلی ایجاد می‌شود که می‌تواند به دلیل التهاب مفصل (سینوویت)، تاندون ملتهب (تنوسینوویت)، یا دررفتگی جزئی مفصل اتفاق بیفتد.

  • با این حال، همه افرادی که نوروپاتی محیطی دارند، مبتلا به روماتیسم مفصلی نیستند و می‌تواند دلایل رایج بسیار زیادی داشته باشد. به طور مثال، بیش از نیمی از افرادی که دیابت دارند به آن مبتلا می‌شوند. علل دیگر عبارتند از صدمات، عفونت‌ها و قرار گرفتن در معرض سموم.

بیشتر بخوانید: دشمن روماتیسم

علائمی که باید به آنها توجه کرد چیست؟

  • نوروپاتی می‌تواند مانند سوزش یا سوزن سوزن شدن باشد.
  • گاهی اوقات نیز می‌تواند باعث ضعف و بی‌حسی شود.

علائم خاص بستگی به اعصابی دارد که تحت تاثیر قرار می‌گیرد، مانند:

  • اعصاب حسی در پوست که باعث می‌شود شما دما، درد یا لمس را حس کنید.
  • اعصاب حرکتی که عضلات شما را کنترل می‌کنند.
  • اعصاب خودمختار که عملکردهای اساسی بدن شما مانند فشار خون، ضربان قلب و هضم را کنترل می‌کنند.

علائم روماتیسم عصبی

سایرعلائم روماتیسم مفصلی

علاوه بر مشکلاتی که مفاصل را تحت تاثیر قرار می‌دهند، برخی از افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید علائم عمومی‌تری نیز دارند، مانند:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • دمای بالا
  • تعریق
  • اشتهای کم
  • کاهش وزن

التهابی که بخشی از آرتریت روماتوئید است، گاهی اوقات می‌‌‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سایر نواحی بدن شود، مانند:

  • خشکی چشم: اگر چشم‌ها تحت تاثیر قرار گرفته باشند.
  • درد قفسه سینه: اگر قلب یا ریه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته باشند.

بیشتر بخوانید: کدام ویتامین به روماتیسم مفصلی کمک میکند؟

علت روماتیسم مفصلی

مشخص نیست چه چیزی باعث ایجاد این مشکل در سیستم ایمنی بدن می‌شود، با این حال چندین مورد وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به روماتیسم مفصلی را افزایش دهد، از جمله:

  • ژن‌های شما: اگرچه خطر ارث بردن آن کم است زیرا تصور می‌شود که ژن‌ها فقط نقش کوچکی در این بیماری دارند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد روماتیسم مفصلی می‌تواند از خانواده‌ها به فرزندان انتقال یابد.
  • هورمون‌ها: آرتریت روماتوئید در زنان شایع‌تر از مردان است، که ممکن است به دلیل اثرات هورمون استروژن باشد، اگرچه این ارتباط ثابت نشده است.
  • سیگار کشیدن: برخی شواهد نشان می‌دهد، در افرادی که سیگار می‌کشند خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید افزایش می‌یابد.

علت روماتیسم مفصلی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر فکر می‌کنید علائم آرتریت روماتوئید را دارید به پزشک عمومی مراجعه کنید تا علت اصلی را شناسایی کند. تشخیص سریع این بیماری مهم است، زیرا درمان زودهنگام می‌تواند از بدتر شدن آن جلوگیری کرده و خطر آسیب مفاصل را کاهش دهد.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، چیستی و علائم بیماری روماتیسم مفصلی را بررسی کردیم. روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل، مکان‌هایی که دو استخوان به هم می‌رسند، در سراسر بدن حمله می‌کند. آسیب وارده می‌تواند دردناک باشد و بر زندگی روزمره شما تاثیر بگذارد. یکی از عوارض شایع روماتیسم مفصلی، آسیب اعصاب است.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الله
الله

در خصوص روماتیسم مفصلی انگشت دست چپ چه راهکاری برای رفع آن به حالت عادی ومعمولی وجود دارد…..در خصوص مچ و مفاصل پا و انگشتان پا چه راه حلی وجود دارد….

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  الله

همراه محترم
سلام
در خصوص تغییر فرم مفاصل معمولا امکان ارائه روش های غیر تخصصی وجود ندارد. لطفا با پزشک متخصص ارتوپد مشورت فرمایید.
متشکرم

سینا رضوانی
سینا رضوانی

باسلام: تشکر از اطلاعات شما.