mosbatesabz

بهترین میوه ها برای رفلاکس معده

2.8/5 - (55 امتیاز)
حتما تا به حال رفلاکس اسید معده را تجربه کرده‌اید. غذاهای زیادی وجود دارند که می‌توانند تولید اسید معده را افزایش دهند که به نوبه خود علائم رفلاکس اسید را تشدید می‌کند. علاوه بر سایر تغییرات سبک زندگی و درمان‌های پزشکی، اجتناب از غذاهای محرک می‌تواند به کاهش اثرات رفلاکس اسید کمک کند. یکی از مواد غذایی که بیماران مبتلا به رفلاکس اسید معده باید در مصرف آن احتیاط کنند، میوه‌ها هستند. زیرا تعدادی میوه وجود دارند که اسید بالایی دارند و پتانسیل بازگشت اسید معده را دارند. بنابراین، بهترین میوه ها برای رفلاکس معده کدام میوه‌ها هستند؟
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

بهترین میوه ها برای رفلاکس معده
Oralyte

در مقایسه با مرکبات، میوه‌های غیر مرکباتی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمند و همچنین فیبر برای کمک به هضم هستند. علاوه بر این، میوه‌های قلیایی (میوه‌هایی با PH بالا) می‌توانند اسیدهای معده (PH بین 1 تا 2) را خنثی کرده و رفلاکس اسید را تسکین دهند.

بیشتر بخوانید: 10 صبحانه مناسب برای رفلاکس معده

موز

موز یکی از بهترین میوه ها برای رفلاکس معده است. موز برای اسید معده بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا دارای خواص قلیایی است و می‌تواند با پوشاندن پوشش مری به خنثی کردن اسید معده کمک کند. این میوه همچنین به تعادل اسید معده کمک می‌کند تا از علائم رفلاکس اسید یا GERD جلوگیری شود.

موز نه تنها قلیایی است، بلکه سرشار از پکتین است. پکتین، فیبر محلولی است که به حرکت صحیح غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کند. از این طریق، می‌تواند به شما کمک کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید، بنابراین کمتر احتمال دارد پرخوری کنید. پرخوری یکی از عوامل تحریک رفلاکس اسید است.

در صورتی که موز رسیده و دارای چند لکه قهوه‌ای باشد، انتخابی عالی برای تسکین رفلاکس اسید است. موز نارس و سبز حاوی نشاسته بیشتری است که می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود.

ملون و طالبی، از بهترین میوه‌ها برای رفلاکس معده

فواید این خانواده از میوه‌ها برای اسید معده درست مانند موز، از ماهیت قلیایی آن‌ها ناشی می‌شود.

ملون، طالبی، انواع خربزه و هندوانه با طعم شیرین خود، اسید معده را تسکین می‌دهند و از تحریک ناشی از رفلاکس اسید معده جلوگیری می‌کنند.

سیب

سیب برای اسید معده بی‌خطر است زیرا حاوی مواد معدنی قلیایی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که ادعا می‌شود علائم رفلاکس اسید معده را تسکین می‌دهند.

گلابی

به لطف محتوای اسیدی کم گلابی، این میوه باعث عود علائم رفلاکس اسید معده نمی‌شود و می‌توانید آن را مصرف کنید.

گلابی

نارگیل، از بهترین میوه‌ها برای رفلاکس معده

نارگیل می‌تواند انتخابی مطمئن برای افراد مبتلا به رفلاکس اسید معده باشد؛ زیرا یکی از میوه‌هایی با کمترین میزان اسید در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، این میوه حاوی مقدار زیادی آب است و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، به طور بالقوه از بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و خطر سکته را کاهش می‌دهد.

اصلاحات غذایی برای کنترل رفلاکس

علاوه بر انتخاب‌های غذایی، تغییرات ساده دیگری نیز در شیوه زندگی وجود دارد که یک فرد مبتلا به GERD می‌تواند در زندگی روزمره خود برای کاهش علائم ایجاد کند.

از غذا خوردن بلافاصله قبل از خواب اجتناب کنید: بدن شما هر بار که غذا می‌خورید اسید معده بیشتری تولید می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از خواب، از خوردن غذا خودداری کنید؛ زیرا قرار گرفتن در وضعیت افقی باعث می‌شود اسید معده به مری نزدیک‌تر شود.

حین و بعد از صرف غذا وضعیت بدنی خوبی داشته باشید: همانطور که گفته شد، وضعیت قرارگیری بدن شما می‌تواند روی حرکت اسید معده تاثیر بگذارد. ایده خوبی است که بعد از غذا مستقیم بنشینید یا بایستید. این کار کمک می‌کند تا فشار روی معده، اسید اضافی ایجاد شده در اثر غذا خوردن را به سمت بالا حرکت ندهد.

آدامس جویدن: جویدن آدامس ممکن است به تسکین رفلاکس اسید در برخی افراد کمک کند. این کار غدد بزاقی را تحریک می‌کند و بزاق بیشتر می‌تواند اسید موجود در مری را رقیق کند. البته با این حال، ممکن است در برخی افراد نیز علائم را تشدید کند. در نتیجه، باید گفت که تاثیر آن بر رفلاکس اسید می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

سخن پایانی

هر چند وقت یکبار ابتلا به رفلاکس اسید (سوزش سر دل) غیرعادی نیست، اما برخی از افراد تقریبا هر بار بعد از غذا خوردن از ناراحتی سوزش و نفخ رنج می‌برند. رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل علائم رفلاکس اسید دارد و اولین خط درمانی است که برای افراد مبتلا به GERD استفاده می‌شود. در این بین، انتخاب میوه‌ها نیز اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری از آن‌ها خاصیت اسیدی داشته و علائم شما را تشدید می‌کنند. در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، میوه‌هایی که در صورت ابتلا به رفلاکس اسید مجاز به خوردن آن‌ها هستید را به شما معرفی کردیم.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسین
حسین

سپاس خیلی خوب بود

ناهید
ناهید

من بقیه میوه هایی که مناسب معرفی کردید رو نمیدونم ولی نارگیل تازه رو امتحان کردم به دلیل چرب بودنش حالم رو بدتر کرد

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  ناهید

سلام همراه گرامی، بهتر است از آب نارگیل استفاده شود. همچنین توجه کنید که تاثیر این مواد غذایی روی افراد مختلف، متفاوت است.

آرمان
آرمان

مرسی ازراه نمایات که درباره اسید معده ازگزارشی که دادید خیلی خوب به من کمک کرده ممنونم

امیرکردلو
امیرکردلو

درود بر شما خسته 8