Bucalfat

شیر خشک ببلاک ای آر چیست و چه فوایدی دارد؟

2/5 - (4 امتیاز)

با وجود آنکه شیر مادر غنی ترین و بی اغراق بهترین غذا برای هر کودکی است، اما گاهی به دلایل زیادی کودکان از این نعمت محروم مانده و مجبور به استفاده از شیر خشک هستند، در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز فواید و موارد مصرف شیر خشک ببلاک ای آر را با […]

شیر خشک ببلاک ای آر چیست
Heatstroke

با وجود آنکه شیر مادر غنی ترین و بی اغراق بهترین غذا برای هر کودکی است، اما گاهی به دلایل زیادی کودکان از این نعمت محروم مانده و مجبور به استفاده از شیر خشک هستند، در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز فواید و موارد مصرف شیر خشک ببلاک ای آر را با هم مرور خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

اهمیت تغذیه کودکان

بعضی از مادران به دلیل بیماری نمی‌توانند به نوزاد خود شیر دهند یا شیر کافی و مناسب برای تغذیه کودکشان ندارند و کودک یا اصلاً از شیرمادر تغذیه نمی‌کند یا به طور کامل از شیرمادر سیر نمی‌شود.

بنابراین برای جبران این خلا ممکن است شیر خشکی مناسب با شرایط نوزاد تجویز شود. البته همیشه کافی نبودن شیرمادر نمی‌تواند دلیلی برای تغذیه نوزاد با شیر خشک باشد و نباید به همین راحتی فواید شیرمادر را نادیده گرفت و کودک را از مزایای آن محروم کرد.

انواع شیر خشک موجود در بازار

  • شیرهای بدون لاکتوز: در این شیر خشک‌ها لاکتوز شیر گاو برای کودکانی که به لاکتوز حساسیت دارند حذف می‌شود.
  • شیر خشک‌های سویا: همان‌طور که از اسمش پیداست این شیرها بر پایه سویا تهیه می‌شوند و برای شیرخوارهایی که با پروتئین شیر گاو کنار نمی‌آیند استفاده می‌شوند. حتماً از مصرف این شیرها بدون تجویز پزشک خودداری کنید. استفاده از این شیرها معمولاً به‌صورت موقت است و مصرف دائمشان، به خاطر عوارض احتمالی توصیه نمی‌شود.
  • شیر خشک‌های هایپوآلرژنیک: در این شیرها پروتئین‌های موجود در شیر گاو را هیدرولیز کرده و کار هضم را برای شیرخوار راحت می‌کنند. این شیرها برای شیرخوارانی با دستگاه گوارش خیلی حساس مناسب‌اند. با توجه به اینکه درصد قابل توجهی از نوزادانی که به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، با شیرهای پایه سویا هم به مشکل می‌خورند، استفاده از این نوع شیر خشک‌ها رایج و عاقلانه است.
  • شیر خشک‌های آنتی‌رفلاکس: آنتی‌رفلاکس‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاکس مناسب هستند و قیمتشان معمولا کمی از شیر خشک‌های معمولی بالاتر است.

خرید شیر خشک ببلاک ای آر

رفلاکس معده در نوزادان

ساختار معده نوزاد با افراد بزرگ‌سال چندان تفاوت ندارد و وقتی دریچه پائین نای در حال استراحت است. رفلاکسی یا برگشت اسید رخ می‌دهد. این دریچه به صورت یک زبانه وظیفه دارد مانع از برگشت محتویات معده به داخل مری شود. هنگام بلع غذا این دریچه باز می‌شود و بعد از اتمام عمل این دریچه بسته می‌شود تا مری و سایر اعضا از تماس با اسید معده در امان باشند.

متاسفانه تشخیص این که آیا نوزادان دچار سوزش سر دل مزمن شده است یا خیر چندان راحت نیست. به منظور تشخیص این مطلب شما باید حتما با پزشک خود مشورت کنید. هرچند نشانه‌هایی نیز وجود دارد که مشکلات در خوابیدن، سرفه، کاهش وزن، بی‌اشتهایی، ترشح بزاق بیش از حد و مشکلات تنفسی از علائم این نشانه‌ها هستند.

علائم رفلاکس نوزاد چیست؟

  • استفراغ بعد از خوردن، استفراغی که همراه با محتویات معده است و گاها از بینی هم خارج می‌شود
  • زیاد تکان خوردن و تحرک داشتن نوزاد که بعضی والدین به اشتباه برچسب بیش فعالی روی آن می‌زنند
  • بی‌قراری در نوزاد حین شیر خوردن یا بلافاصله بعد از آن
  • تأخیر در آروغ زدن یا آروغ به همراه گریه و درد
  • سکسه های طولانی
  • خروج شیر از گوشه لب
  • بی قراری
  • گرسنگی مداوم
  • مکیدن انگشتان دست
  • ناله کردن در خواب
  • پریدن از خواب با جیغ
  • آبریزش مداوم از لب‌ها

رفلاکس پنهان چیست؟

کودکی که به رفلاکس پنهان مبتلاست معمولا خوب وزن نگرفته و از  سنی به بعد وزنش متوقف می‌ماند. مهم‌ترین علامت رفلاکس پنهان این است که کودک استفراغ نمی‌کند اما محتویات معده برمی‌گردد و مری نوزاد را اذیت می‌کند و باعث بدخوابی‌ها یا بی‌خوابی های نوزاد می‌شود و معمولاً هم در خواب خودش را نشان می‌دهد.

چرا شیر خشک ببلاک ای آر باید انتخاب کرد؟

در ماه‌های اول عمر شیرخواران علائمی چون برگرداندن شیر، یبوست، دل درد و گریه شدید دارند، زیرا دستگاه گوارش شیرخوار هنوز به‌طور کامل تکامل نیافته است، شیر مادر بهترین روش تغذیه برای شیرخواران حساس است. اما در شرایطی که شیرخواران از شیر مادر محروم هستند شیر خشک ببلاک ای آر بسیار مناسب است.

شیر خشک ببلاک ای آر چیست؟

شیر خشک ببلاک ای آر مخصوص بازگشت محتویات معده است. در صورتی که شیرخوار شما بنا به تشخیص پزشک، به علت مشکل بازگشت محتویات معده به مری، مجبور به استفاد از شیر خشک مخصوص باشد، شیر خشک ببلاک ای آر میلوپا می‌تواند جایگزین تغذیه شیرخوار شود. این محصول حاوی مواد ویژه‌ای است که در حین هضم در معده تغلیظ شده و باعث کاهش بازگشت محتویات معده به مری می‌شود. این ماده نوعی صمغ طبیعی است که جذب نشده و هنگام خروج از دستگاه گوارش کودک باعث نرمی مدفوع می‌شود. این موضوع باقی ماندن تمامی مواد مغذی دریافت شده را در بدن کودک تضمین و احتمال ریگورجیتیشن را کاهش می‌دهد. شیر خشک به بلاک ای آر حاوی تمامی مواد مغذی لازم برای رشد و نمو سالم کودک است.

روش مصرف شیر خشک ببلاک ای آر

بطری، سر پستانک و سرپوش بطری را قبل از استفاده به‌دقت بشویید و خوب بجوشانید. آب آشامیدنی تمیز را بجوشانید و بگذارید ولرم شود.

حدود دو سوم آب جوشانده شده مورد نیاز را در داخل بطری تمیز و ضد عفونی شده بریزید. پیمانه داخل قوطی را از شیر خشک ببلاک ای آر پر کرده و میزان مورد نیاز را برابر جدول تغذیه در بطری بریزید. درب بطری را ببندید و حدودا ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بطری را خوب تکان دهید و بقیه آب مورد لزوم را به آن اضافه کنید و بطری را مجددا تکان دهید. پستانک را سر بطری قرار دهید و دقت نمایید شیر آماده شده دارای درجه حرارت مناسب، حدودا ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد.

شیر خشک ببلاک ای آر میلوپا مخصوص بازگشت محتویات معده

از آنجایی که ساختار معده نوزاد با افراد بزرگسال چندان تفاوت ندارد و وقتی دریچه پائین نای در حال استراحت است. رفلاکسی یا برگشت اسید رخ می‌دهد. این دریچه به صورت یک زبانه وظیفه دارد مانع از برگشت محتویات معده به داخل مری شود. هنگام بلع غذا این دریچه باز می‌شود و بعد از اتمام عمل این دریچه بسته می‌شود تا مری و سایر اعضا از تماس با اسید معده در امان باشند. متاسفانه تشخیص این که آیا نوزادان دچار سوزش سر دل مزمن شده است یا خیر خیلی آسان نیست. جهت تشخیص این مورد شما باید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. هرچند علائمی نیز وجود دارد که مشکلات در خوابیدن، سرفه، کاهش وزن، بی اشتهایی، ترشح بزاق بیش از حد و مشکلات تنفسی از علائم این نشانه‌ها هستند.

شیر خشک ببلاک ای آر میلوپا مخصوص بازگشت محتویات معده کودکان است و در صورتی که شیرخوار به تشخیص پزشک به مشکل بازگشت محتویات دچار باشد، شیر خشک ببلاک ای آر انتخابی مناسب لقب می‌گیرد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مادر و کودک
بحث و تبادل نظر
guest

34 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کیانوش
کیانوش

سلام لطفا کمک کنید چطوری شیر ببلاک آ آر را درست کنیم اگه آب ولرم بریزیم بعد از انقد تکان دان حباب می کنه وسرد میشه اگه گرم بریزیم حل نمیشه سرد هم که کلا بیخیال نمیشه

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  کیانوش

سلام و عرض ادب
سر پستانک و سرپوش بطری را قبل از استفاده به‌دقت بشویید و خوب بجوشانید. آب آشامیدنی تمیز را بجوشانید و بگذارید ولرم شود.
حدود دو سوم آب جوشانده شده مورد نیاز را در داخل بطری تمیز و ضد عفونی شده بریزید. پیمانه داخل قوطی را از شیر خشک ببلاک ای آر پر کرده و میزان مورد نیاز را برابر جدول تغذیه در بطری بریزید. درب بطری را ببندید و حدودا ۱۵ تا ۲۰ ثانیه بطری را خوب تکان دهید و بقیه آب را به آن اضافه کنید و بطری را مجددا تکان دهید. پستانک را سر بطری قرار دهید و دقت نمایید شیر آماده شده دارای درجه حرارت مناسب، حدودا ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد.