Bucalfat

کدام ویتامین باعث تقویت سلامت روده و دستگاه گوارش می شود؟

امتیاز دهید
روده به طرق مختلف بر سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارد. روده ارتباط مستقیم با مغز از طریق محور روده-مغز دارد، به این معنی که سلامت دستگاه گوارش می‌تواند بر سلامت روان تأثیر بگذارد. برخی از دانشمندان حتی از روده به عنوان “مغز دوم” یاد می‌کنند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که سیستم گوارشی ممکن است در سلامت ایمنی، خواب، تغذیه و متابولیسم، بیماری‌های خود ایمنی، سایر اختلالات مانند دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی عروقی نیز تأثیر بگذارد یا نقش داشته باشد. آیا می‌توانیم با مکمل‌های ویتامینی سلامت روده و دستگاه گوارش را تقویت کنیم؟
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

کدام ویتامین باعث تقویت سلامت روده و دستگاه گوارش می شود؟
Heatstroke

ویتامین C

از آنجایی که ویتامین C یک آنتی اکسیدان است، بسیاری از مردم آن را با سیستم ایمنی و پیشگیری از سرماخوردگی مرتبط می‌دانند؛ اما این ویتامین ضروری با حمایت از سلامت دندان‌ها و لثه‌ها و کمک به جذب آهن در بدن به هضم غذا کمک می‌کند. در بیمارانی که مشکلات گوارشی دارند، شاهد کمبود آهن هستیم. گاهی اوقات مصرف قرص آهن نیز واقعا سخت است زیرا آهن می‌تواند باعث یبوست شود.

ویتامین C تولید اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه در بدن را افزایش می‌دهد که به عنوان واسطه در اتصال روده و مغز عمل می‌کنند و از سد روده محافظت می‌کنند.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، به این معنی که بدن به جای ذخیره، مقادیر اضافی آن را دفع می‌کند و باید روزانه از طریق غذا یا قرص ویتامین C مصرف شود. افرادی که دارای رژیم غذایی سالم هستند، نیازی به مصرف مکمل ویتامین C ندارند. این ویتامین در غذاهایی مانند میوه‌های خانواده مرکبات، توت‌ها، گوجه فرنگی، فلفل و کلم بروکلی یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث مشکلات گوارشی میشود؟

ویتامین D

به گفته NIH، ویتامین D به بدن کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کند و نقش کلیدی در عملکرد اعصاب، ماهیچه‌ها و سیستم ایمنی ایفا می‌کند. علاوه بر این، سطوح کافی ویتامین D با کاهش خطر سرطان روده بزرگ مرتبط است.

سه راه برای دریافت ویتامین D وجود دارد:

  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • غذاهای غنی از ویتامین D مانند زرده تخم مرغ، ماهی آب شور، جگر، شیر غنی شده و غلات
  • قرص ویتامین D

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه می‌ 2019 انجام شد، در صورت ابتلا به بیماری‌های التهابی روده، مانند بیماری کرون که اغلب با سطوح پایین ویتامین D همراه است، ممکن است به مکمل ویتامین D نیاز داشته باشید. سایر افرادی که در معرض خطر بیشتری برای کمبود ویتامین D هستند عبارت‌اند از:

  • بزرگسالان مسن
  • شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند.
  • افرادی که پوست تیره دارند.
  • افراد مبتلا به بیماری کبد یا سیستیک فیبروزیس
  • افراد چاق یا کسانی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته‌اند.

ویتامین D

اگر ویتامین D کافی از نور خورشید و غذا دریافت نمی‌کنید، در مورد مصرف مکمل با پزشک خود صحبت کنید.

ویتامین A

ویتامین A در درجه اول در تقویت بینایی، استخوان، سلامت باروری و همچنین سیستم ایمنی نقش دارد. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ و سایر سبزی‌های تیره و همچنین جگر و شیر، منابع غنی ویتامین A هستند.

اگرچه ویتامین A به طور مستقیم در هضم غذا دخالت ندارد، برخی از بیماری‌های گوارشی می‌توانند شما را در برابر کمبود ویتامین A آسیب پذیر کنند. به عنوان مثال، طبق یک مطالعه در مجله جهانی گوارش، کمبود ویتامین A در میان افراد مبتلا به بیماری کرون شایع‌تر بوده است. محققان خاطرنشان کردند که کمبود ویتامین A می‌تواند عدم تعادل بین تشکیل و تخریب رادیکال‌های آزاد در پوشش مخاطی روده افراد مبتلا به کرون را بدتر کند. این کمبود در افراد مبتلا به سلیاک نیز شایع است.

سخن پایانی

روده ضعیف یا ناسالم به طور بالقوه می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت کلی بدن داشته باشد. راه‌های مختلفی برای بهبود و تقویت سلامت روده وجود دارد. رعایت یک رژیم غذایی پر فیبر حاوی میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل، ورزش منظم، داشتن خواب کافی و کاهش استرس از این راه‌ها است. تحقیقات و توصیه‌های متخصصان نشان می‌دهد که ویتامین‌ها و مکمل‌های معرفی شده در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز نیز می‌توانند به طور بالقوه سلامت روده و دستگاه گوارش را تقویت کنند. با این حال، همیشه ابتدا اولویت با تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی برای بهبود سلامت روده است.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها