Bucalfat

شیر خشک نان چه فوایدی دارد؟

2/5 - (3 امتیاز)

یکی از شیرخشک های محبوب و پرطرفدار در بازار این روزها، شیر خشک نان است که در سنین مختلف و با توجه به نیازهای مختلف در داروخانه های موجود هستند. یکی از داروخانه های معتبری که می توانید شیر خشک ان را از آن تهیه نمایید، داروخانه اینترنتی مثبت سبز است. فواید شیر مادر برای […]

شیر خشک نان چه فوایدی
Heatstroke

یکی از شیرخشک های محبوب و پرطرفدار در بازار این روزها، شیر خشک نان است که در سنین مختلف و با توجه به نیازهای مختلف در داروخانه های موجود هستند. یکی از داروخانه های معتبری که می توانید شیر خشک ان را از آن تهیه نمایید، داروخانه اینترنتی مثبت سبز است.

آنچه در این مقاله می خوانیم

فواید شیر مادر برای کودک

یکی از مهم ترین ارکان سلامتی برای کودک، تامین تغذیه از طریق شیر مادر است. شیر مادر تغذیه مطلوب برای نوزادان را فراهم می کند.چرا که مقدار مناسبی از مواد مغذی را دارد، به راحتی قابل هضم است و به راحتی در دسترس است.

با این حال، میزان تغذیه با شیر مادر در برخی از گروه های زنان به میزان 30 درصد است.

شیر مادر تغذیه ایده آل برای نوزادان را فراهم می کند. اکثر مقامات بهداشتی توصیه می کنند که تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای حداقل 6 ماه توصیه می کنند.

پس از خوردن شیر مادر، حداقل تا یکسال در کنار دیگر تغذیه ها توصیه می شود، زیرا غذاهای مختلف در رژیم غذایی نوزاد قرار می گیرند.

شیر خشک نان چه فوایدی

شیر مادر حاوی همه مواردی است که نوزاد برای شش ماه اول زندگی نیاز دارد و در تمام موارد مناسب است. ترکیب آن حتی با توجه به نیازهای تغذیه کودک، به ویژه در ماه اول زندگی تغییر می کند.

در اولین روزهای پس از تولد، سینه یک مایع ضخیم و زرد رنگ تولید می کند که دارای پروتئین بالا است و با ترکیبات مفید برای کودک بسیار حائز اهمیت است.

کلسترول شیر مادر یک مقدار ایده آل است و کمک می کند تا دستگاه گوارش نابالغ کودک به آرامی پیشرفت کند. پس از چند روز اول، سینه شروع به تولید مقادیر بیشتری از شیر به عنوان تغذیه کودک در حال رشد می کند.

تنها موردی که ممکن است شیر مادر نداشته باشد، ویتامین D است. مگر اینکه مادر مصرف زیادی از این ویتامین داشته باشد، و گرنه شیر مادربه اندازه کافی این ویتامین را تامین نمی کند.

برای جبران این کمبود، قطره های ویتامین D معمولا از سن 4 هفتگی به بعد توصیه می شود.

شیر پستان حاوی آنتی بادی های مهم است

شیر مادر با آنتی بادی هایی همراه است که به کودک کمک می کند تا با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند.

کلستروم مقدار زیادی از ایمونوگلوبولین IgA و همچنین چندین آنتی بادی دیگر را فراهم می کند.

وقتی مادر در معرض ویروس ها یا باکتری ها قرار می گیرد، تولید آنتی بادی ها آغاز می شود؛ سپس این آنتی بادی ها به شیر مادر ترشح می شود و در طی تغذیه به نوزاد منتقل می شود.

شیردهی می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد

شیردهی دارای لیست قابل توجهی از منافع بهداشتی است. این امر مخصوصا برای تغذیه انحصاری با شیر مادر است، به این معنی که نوزاد تنها شیر مادر را دریافت می کند.

شیر خشک نان چه فوایدی

شیردهی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد، از جمله:

  • عفونت گوش میانی: ۳ ماه یا بیشتر تغذیه انحصاری با شیر مادر می‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را تا ۵۰٪ کاهش دهد، در حالی که هر گونه تغذیه با شیر مادر ممکن است آن را ۲۳٪ افزایش دهد.
  • عفونت‌های دستگاه تنفسی: شیردهی منحصرا برای بیش از ۴ماه خطر بستری شدن برای این عفونت‌ها را تا ۷۲٪ کاهش می‌دهد. 
  • سرماخوردگی و عفونت: نوزادانی که به طور انحصاری تا شش ماهگی شیر مادر مصرف می‌کنند، ممکن است تا ۶۳٪ کمتر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت گوش یا گلو داشته باشند.
  • عفونت‌های قارچی: تغذیه با شیر مادر با کاهش ۶۴ درصدی عفونت‌های روده همراه است، که تا ۲ ماه پس از قطع شیر مادر هم دیده می‌شود. 
  • آسیب بافت روده: تغذیه نوزادان نارس در شیر مادر با حدود ۶۰ درصد کاهش در میزان بروز انتروکولیت غدد لنفاوی همراه است. سندرم مرگ ناگهانی نوزادان (SIDS): تغذیه با شیر مادر این خطر را ۵۰٪ کاهش می‌دهد.
  • بیماری‌هایآلرژیک: تغذیه با شیر مادر برای حداقل ۳۴ ماه با خطر کم شدن آسم، درماتیت آتوپیک و اگزما همراه است. 
  • بیماری التهابی روده: نوزادانی که شیر مادر مصرف می‌کنند ممکن است حدود ۳۰٪ احتمال ابتلا به بیماری التهابی روده در دوران کودکی را کاهش دهند. 
  • دیابت: شیردهی برای حداقل ۳ ماه با خطر کاهش دیابت نوع ۱ (تا ۳۰٪) و دیابت نوع ۲ (تا ۴۰٪) مرتبط است.

با تمام فواید شیر مادر، گاهی مادر به دلایل مختلف نمی تواند کودک خود را با شیر خود تغذیه کند، یکی از این موارد نافرم بودن نوک سینه، کم بودن شیر، ناتوانی فک کودک و… است که هر کدام از این دلایل می تواند کودک را مجبور به مصرف شیرخشک کند.

یکی از جایگزین های مناسب در این مواقع شیر خشک نان است.

شیر خشک نان چه فوایدی دارد؟

شیر خشک نان گرفته شده از شیر گاو برای اکثر کودکان بهترین انتخاب است زیرا از نظر ترکیبات نزدیک ترین ترکیب به شیر مادر است. ترکیب اصلی در شیر خشک نان شیر گاو است ولی شیر گاو قبل از استفاده در شیر خشک نان به میزان زیادی تغییر داده می شود. غلظت پروتئین ها در شیر معمولی گاو بالا است و هضم این پروتئین ها برای نوزاد بسیار سخت است. سازندگان شیر خشک نان برای حل این مشکل، کربوهیدرات (مواد قندی)، پروتئین و چربی شیر گاو را تغییر می دهند. همچنین انواع ویتامین و مواد معدنی از جمله اسید فولیک و ویتامین B9، روی و آهن را که در شیر معمولی گاو میزان آن ها کم است به آن می افزایند.

شیر خشک نان چه فوایدی

تمام شیرخوارانی که کل تغذیه آن ها از شیر مادر تأمین نمی شود باید از شیر خشک دارای آهن اضافی تغذیه شوند. تغذیه کودکان با شیر خشک غیر مرغوب به جای شیر مادر احتمال ابتلاء کودک به فقر آهن را افزایش می ‌دهد.

توصیه انجمن طب کودکان آمریکا این است که تمام کودکان سالمی که کل تغذیه آن ها از شیر مادر تأمین نمی شود، باید تا یک سالگی شیر خشک دارای آهن اضافی مصرف کنند. بعضی از مادران به دلیل عوارضی چون یبوست و دیگر عوارض گوارشی تمایل چندانی به استفاده از شیر خشک های آهن دار ندارند ولی مطالعات نشان داده اند که یبوست را نباید ناشی از آهن دانست.

شیر خشک نان ۲ نستله مناسب شیرخواران ۶ تا ۱۲ ماه

شیر خشک نان ۲ شیر تکمیلی است برای کودکان ۶ ماه به بالا که ‎‎‎‎می‎تواند در کنار غذاهای کمکی به ‎عنوان بخش مایع تغذیه کودک در برنامه غذایی او گنجانده شود. شیر خشک نان ۲ کلیه مواد مغذی ضروری مورد نیاز را برای رشد بهینه جسمی و مغذی کودک تامین می‎کند. به‎ علاوه این شیر خشک به ‎فعال‎کردن سیستم ایمنی کودک شما در دوران تغذیه تکمیلی او کمک می‎کند.

شیر خشک نان چه فوایدی

شیر خشک نان ۳ نستله مناسب شیرخواران از یک سالگی به بعد

شیر خشک نان ۳  شیر خشک تکمیل است برای کودکان ۱ سال به بالا که می‎تواند در کنار غذا‎های کمکی به‎ عنوان بخش مایع تغذیه کودک، به جای شیر گاو در برنامه غذایی او گنجانده شود. نان ۳ ترکیبی از مواد مغذی و ضروری و عناصر محافظتی به منظور رشد مناسب جسمی و ذهنی است. همچنین به تقویت سیستم دفاعی طبیعی کودک شما نیز کمک می‎کند.

شیر خشک نان چه فوایدی
مطالب مرتبط
دسته بندی: مادر و کودک
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها