Bucalfat

راهی طبیعی برای تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز

3.2/5 - (48 امتیاز)
کلم بروکلی در لیست سبزیجات چلیپایی قرار دارد که شامل کلم، گل کلم و کلم بروکسل نیز می‌شود. گنجاندن تعداد بیشتری از این سبزیجات در رژیم غذایی با فواید متعددی مانند کاهش التهاب و محافظت در برابر سرطان مرتبط است. اکنون، تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در کلم بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی ممکن است اثرات چشمگیری در تقویت حافظه و حفظ سلامت مغز با افزایش سن داشته باشند.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

راهی طبیعی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز
Heatstroke

هر روز افراد بیشتری در جستجوی راهی طبیعی برای تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز هستند. ترکیبی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم تاثیر مثبتی بر تقویت حافظه شما خواهد داشت. دانستن اینکه کدام غذا‌ها را باید بخورید اولین قدم در این مسیر درست است. بیایید ببینیم کلم چه نقشی در این زمینه دارد؟

کلم‌‌ها از خانواده سبزیجات چلیپایی هستند. سبزیجات چلیپایی گروهی از غذا‌های سبز رنگ و سرشار از طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری هستند. این سبزیجات با پایین آوردن نرخ بسیاری از بیماری‌های مزمن، از جمله سرطان و بیماری قلبی مرتبط هستند. کلم‌، کم کالری و سرشار از فیبر است و همچنین به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. در نتیجه، به یک مکمل عالی برای کاهش وزن و رژیم‌های غذایی سالم برای قلب تبدیل شده است. بیش از 3000 گونه مختلف سبزیجات چلیپایی وجود دارد که رایج ترین آن‌‌ها عبارت‌اند از:

  • کلم بروکلی
  • کلم سفید
  • کلم بنفش
  • گل کلم
  • کلم بروکسل

کلم، حاوی سولفورافان

یکی از ترکیبات موجود در کلم، سولفورافان است. اگرچه سولفورافان احتمالا یک کلمه جدید است، به زودی ممکن است به اندازه بتاکاروتن یا فلاونوئید‌ها در واژگان تغذیه شما جا باز کند. این ترکیب موجود در کلم‌‌ها است که دانشمندان برای فواید آن در سلامت مغز روی آن تمرکز کرد‌ه‌اند.

البته اکثر تحقیقات در مورد ارتباط بین سولفورافان و مغز بر روی حیوانات یا در لوله‌های آزمایش انجام شده است. اما کارشناسان می‌گویند این مطالعات، کاهش ترکیبات التهابی مرتبط با بیماری آلزایمر را نشان داد‌ه‌اند که برای افراد مسن نویدبخش است.

بر اساس بررسی مطالعات کوچک انجام شده بر روی انسان، سولفورافان ممکن است نقش مثبتی در درمان اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی و به طور بالقوه سایر بیماری‌های مرتبط با مغز داشته باشد. این ترکیب زیست فعال مکانیسم‌های دفاعی بدن را تحریک می‌کند که منجر به بهبود گردش خون، رشد سلول‌های عصبی، سلامت روده و تقویت ایمنی می‌شود و در عین حال التهاب را کاهش می‌دهد.

کلم، سرشار از ویتامین K

ویتامین K2 شکل خاصی از ویتامین K است که می‌تواند التهاب را کاهش دهد و دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند از سلول‌‌های مغز محافظت کند. در مطالعه‌ای با 325 فرد مسن، محققان دریافتند افرادی که سطوح بالاتر ویتامین K در مغز دارند، 17 تا 20 درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل یا اختلالات شناختی خفیف قرار دارند.

بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین باعث زوال عقل و ضعف حافظه می‌شود

کلم، سرشار از ویتامین K

کلم، منبع عالی امگا 3

کلم‌‌ها علاوه بر بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی، منبع عالی امگا 3 نیز هستند. این چربی‌های سالم برای بسیاری از عملکرد‌های بدن مانند کمک به حفظ عملکرد شناختی خوب و کاهش خطر زوال ذهنی و شرایطی مانند بیماری آلزایمر ضروری هستند.

کلم، حاوی گلوکوزینولات‌‌ها

کلم‌‌ها حاوی گلوکوزینولات‌ها، ترکیباتی که به این گیا‌هان طعم تلخ می‌دهند، هستند. تحقیقات نشان می‌دهد گلوکوزینولات‌ها دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی قوی هستند و به محافظت از سلول‌های ما در برابر آسیب‌های ناشی از بیماری کمک می‌کنند. سبزیجات چلیپایی سرشار از پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. این ترکیب تغذیه‌ای قدرتمند فواید سلامتی بی‌شماری را ارائه می‌دهد.

پختن کلم

پختن سبزیجات چلیپایی می‌تواند محتوای غذایی آن‌ها را تغییر دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح برخی از مواد مغذی از جمله ویتامین C و B و آنتی اکسیدان‌هایی مانند فلاونوئید‌ها و بتاکاروتن با زمان پخت طولانی‌تر کاهش می‌یابد. با این حال، پختن سبزیجات می‌تواند برخی از مواد مغذی مانند ویتامین A، آهن و کلسیم را در دسترس‌تر کند یا جذب و استفاده از آن‌‌ها را برای بدن آسان‌تر کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که بخارپز کردن سبزیجات به حفظ بیشترین ارزش غذایی کمک می‌کند، در حالی که جوشاندن روش موثری برای پختن آن‌‌ها نیست. اما مایکروویو کردن، سرخ کردن، و تفت دادن، هر کدام مانند خوردن سبزیجات خام، مزایای مخصوص به خود را ارائه می‌دهند.

برای بهره بردن از مواد مغذی کلم، می‌توانید آن‌‌ها را به طرق مختلف در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • افزودن کلم پیچ به سوپ‌ها برای کمک به حفظ ویتامین‌های محلول در آب
  • برشته کردن کلم بروکسل در فر و استفاده از آن به عنوان دورچین غذا
  • نگه داشتن کلم بروکلی به صورت منجمد
  • ریختن کلم پیچ در اسموتی یا یک آبمیوه سبز رنگ
  • رنده کردن گل کلم در برنج یا استفاده از آن به جای آرد در خمیر پیتزا

سخن پایانی

کلم‌‌ها بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کنند و تحقیقات نشان می‌دهد که این سبزیجات چلیپایی همچنین حاوی ترکیبات منحصر به فردی هستند که عملکرد‌های سالم بدن را ارتقا می‌دهند و ممکن است از بیماری جلوگیری کنند. این ترکیبات منحصر به فرد مانند سولفورافان می‌توانند به تقویت حافظه و افزایش تمرکز نیز کمک کنند.

مطالب مرتبط
برچسب: حافظه
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضایی
رضایی

با سلام و درود نوشتار خوبی بود استفاده کردم موفق باشید