collagino

همه چیز درباره زعفران: از خواص دارویی تا کاربردهای بی‌نظیر

امتیاز دهید
زعفران یکی از پر مصرف‌ترین ادویه‌ها برای خوش رنگ کردن و خوش طعم کردن مواد غذایی در میهمانی‌ها و سفره‌های ایرانی‌ها است، اما آیا می‌دانید به غیر از فوایدآن در آشپزی، این ادویه برای حفظ سلامتی بخش‌های مختلف بدن نیز خواص‌هایی دارد؟ در این مطلب به بررسی کامل خواص زعفران و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

زعفران

زعفران چیست؟

زعفران ادویه‌ای است که برخی از افراد آن را با نام طلای سرخ می‌شناسند. این ادویه یکی از گرانبها‌ترین و ارزشمند‌ترین ادویه‌های جهان است. زعفران از کلاله‌های خشک شده گل زعفران به دست می‌آید و به دلیل رنگ، طعم و عطر خاص خود در آشپزی، صنایع غذایی، دارویی و آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی ارزش غذایی زعفران و خواص این ادویه می‌پردازیم.

ارزش غذایی زعفران

زعفران حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است. در جدول زیر، ارزش غذایی این ادویه در دو قاشق غذاخوری آورده شده است:

کالری 13
چربی 0.25 گرم
کربوهیدرات  2.74 گرم
فیبر 0.16 گرم
پروتئین 0.48 گرم
ویتامین ث 3.4 میلی گرم
منگنز 1.19 میلی گرم

خواص زعفران

با توجه به ترکیبات و مواد مغذی که بالاتر بررسی شد زعفران می‌تواند در بسیاری از بیماری‌ها تاثیر بگذارد و سلامت بخش‌های مختلف بدن را حفظ کند. در ادامه به بررسی کامل خواص زعفران می‌پردازیم.

خاصیت آنتی اکسیدانی قوی

زعفران دارای تنوع قابل توجهی از ترکیبات گیاهی است. این ترکیبات گیاهی ممکن است به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند. آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. برخی از آنتی اکسیدان‌های قوی زعفران عبارتند از:

Biotin-Bepanthene-ampoule
پک آمپول بیوتین بپانتن اکتوورکو
قیمت: 237.800 تومان
قیمت با تخفیف:166.500 تومان

  • کروسین
  • کروستین
  • سافرانال
  • پیکروکروسین
  • کامفرول

در بین آنتی اکسیدان‌های نام برده شده، کروسین شاید برجسته‌ترین آنتی اکسیدان موجود در زعفران باشد. این ماده مغذی باعث شده تا زعفران رنگ قرمز به خود بگیرد و می‌تواند خواص ضد افسردگی داشته باشد و از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کند. سافرانال نیز یکی از آنتی اکسیدان‌های بسیار مفید است که برای بیماری‌های مختلف می‌تواند مفید باشد. برخی از بیماری‌هایی که سافرانال برای آن‌ها مفید است عباتند از:

  • التهاب
  • آسم
  • فشار خون
  • سرطان
  • افسردگی

در نهایت، کامفرول در گلبرگ‌های گل زعفران یافت می‌شود. این ترکیب ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از بدن در برابر چندین ویروس از جمله موارد زیر کمک کند:

فواید زعفران

بهبود علائم افسردگی و خلق و خوی

یکی از خواص مهم زعفران، خاصیت شادی‌آور آن است. کروسین موجود در این ادویه موجب ترشح سروتونین می‌شود. سروتونین هورمون شادی‌آور است که می‌تواند موجب بهبود خلق و خو شود. به غیر از بهبود خلق و خو و خاصیت شادی آور این ادویه می‌تواند برای افرادی که علائم افسردگی دارند مفید باشد و این علائم را کاهش دهد.

خاصیت ضد سرطانی

همانطور که گفته شد زعفران سرشار از آنتی اکسیدان است که به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. آسیب رادیکال‌های آزاد با بیماری‌های مزمن مانند سرطان مرتبط است. یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان داد که زعفران و ترکیبات آن ممکن است سلول‌های سرطانی را از بین ببرند و یا از رشد تومور جلوگیری کنند. سرطان‌هایی که زعفران می‌تواند روی آن‌ها تاثیر بگذارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان پستان
  • سرطان ریه
  • سرطان پروستات
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان خون
  • سرطان مغز

کاهش علائم PMS

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS (Premenstrual Syndrome) به مجموعه‌ای از علائم جسمی، احساسی و رفتاری گفته می‌شود که در دوره‌ی دو هفته قبل از شروع قاعدگی در زنان رخ می‌دهد. این علائم ممکن است از چند روز تا دو هفته قبل از قاعدگی شروع شوند و با شروع خونریزی قاعدگی کاهش یافته یا کاملا از بین برود. یک بررسی در سال ۲۰۲۴ نشان داد که زعفران ممکن است بر بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی زنان تأثیر مثبت بگذارد که می‌تواند علائم PMS را تسکین دهد.

زعفران و پریودی

تقویت میل جنسی

یکی دیگر از تاثیرات زعفران بر روی هورمون‌های جنسی است. این ادویه می‌تواند برای افرادی که در دستگاه جنسی خود با مشکل مواجه شدند مفید باشد. زعفران به دلیل ترکیبات خود می‌تواند موجب تقویت میل جنسی شود. برخی از قسمت‌ها که زعفران می‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد شامل موارد زیر می‌شود:

  • اختلال در نعوظ
  • تحریک جنسی
  • رضایت جنسی

مصرف زعفران به طور قابل توجهی عملکرد نعوظ، میل جنسی و رضایت کلی را بهبود می‌بخشد. برخی بانوان گاهی به دلایل مصرف دارو‌های ضد افسردگی ممکن است میل جنسی خود را از دست دهند. در بانوان مصرف ۳۰ میلی‌گرم زعفران روزانه در طی ۴ هفته می‌تواند درد حین رابطه جنسی را کاهش دهد و میل به رابطه جنسی را افزایش دهد.

کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف زعفران می‌تواند بر روی کاهش اشتها تاثیر بگذارد، مخصوصا در افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند. مصرف ۶۰ میلی گرم زعفران در روز به مدت ۱۲ هفته به طور قابل توجهی در کاهش شاخص توده بدنی (BMI)، دور کمر و وزن مفید است. محققان همچنین دریافتند که زعفران به بهبود کلسترول HDL (خوب) و کاهش سطح‌ تری گلیسیرید کمک می‌کند.

بهبود خواب

تحقیقات نشان می‌دهد که مواد فعال موجود در زعفران دارای خواص خواب‌آور هستند و ممکن است تأثیر مفیدی بر کیفیت و مدت خواب داشته باشند. زعفران ممکن است با افزایش سطح هورمون ملاتونین تنظیم کننده خواب و تأثیر بر گیرنده‌های خاصی در مغز برای بهبود کیفیت خواب به داشتن خوابی بهتر کمک کند.

حفظ سلامت چشم

یکی دیگر از خواص زعفران می‌تواند تاثیر آن بر روی حفظ سلامت چشم باشد. این ادویه ممکن است در برخی مشکلاتی که برای چشم به وجود میاید مفید باشد. دژنراسیون ماکولا و ماکولوپاتی دیابتی  برخی از شرایط و بیماری‌هایی است که زعفران می‌تواند بر روی آن‌ها تاثیر داشته باشد.

تقویت سلامت قلب

به دلیل اثرات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زعفران، افزودن این ادویه به رژیم غذایی می‌تواند به بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. زعفران در کاهش برخی عوامل خطر بیماری قلبی مانند سطوح بالای فشار خون، قند خون و کلسترول موثر است.

محافظ سلامت پوست

زعفران علاوه بر داشتن فواید داخلی برای سلامتی بدن، می‌تواند برای حفظ سلامت پوست شما نیز مفید باشد. یک مطالعه جدید در سال ۲۰۲۰ نشان داد که ترکیب عصاره زعفران و روغن آووکادو در یک کرم صورت به جوان‌سازی پوست صورت کمک می‌کند.

عوارض زعفران

عوارض زعفران چیست؟

به طور کلی مصرف به اندازه زعفران بی‌خطر است و شما را با مشکلی مواجه نخواهد کرد اما به طور کلی ممکن است در برخی افراد مصرف زیاد زعفران همراه با عوارض جانبی باشد. برخی از عوارض زعفران عبارتند از:

  • خواب آلودگی
  • حالت تهوع
  • تغییر اشتها
  • سردرد
  • گرفتگی معده

مصرف بیش از حد این ادویه می‌تواند بسیار خطرناک باشد. مصرف بالای ۵ گرم یا بیشتر می‌تواند باعث مسمومیت شود. مقدار ۱۲ الی ۲۰ گرمی می‌تواند باعث مرگ شود.

نحوه مصرف زعفران

زعفران به شکل‌های مختلفی قابل استفاده است. برخی افراد از این ادویه بر روی برنج و در خورشت‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از زعفران، دمنوش تهیه کنید. دمنوش زعفران در کنار طعم دلپذیر خود حاوی خواص مختلف است. به غیر از مصرف خود زعفران شما می‌توانید از مکمل‌های حاوی زعفران استفاده کنید.

مکمل‌های حاوی زعفران

همانطور که گفته شد برخی مکمل‌ها تهیه شده‌اند که در ترکیبات آن‌ها از عصاره زعفران استفاده شده است. هر کدام از این مکمل‌ها خواص منحصر به فردی دارند و شما با توجه به نوع نیاز خود می‌توانید مکمل مناسب را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی و بررسی کاربرد این مکمل‌ها می‌پردازیم.

کپسول گیاهی سافروتین

کپسول گیاهی سافروتین یکی از مکمل‌هایی است که در ترکیبات آن عصاره زعفران به کار رفته است. کپسول گیاهی سافروتین دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که به پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر کمک می‌کند. این محصول با ترکیبات خاص خود می‌تواند به طور موثری در کاهش و بهبود اختلالات حافظه نقش ایفا کند. یکی از ترکیبات اصلی کپسول سافروتین، عصاره زعفران است که خواص بسیاری برای سلامت مغز و تقویت حافظه دارد. استفاده منظم از این کپسول می‌تواند به حفظ و بهبود عملکرد شناختی و جلوگیری از پیشرفت بیماری‌های مرتبط با حافظه کمک کند.

کپسول گیاهی سافروتین

کپسول گیاهی سافروتین

کپسول سافرون دورالایف

کپسول سافرون دورالایف فاقد شکر، گلوتن، لاکتوز و نگهدارنده است، که آن را برای افراد با رژیم‌های خاص غذایی مناسب می‌سازد. همچنین، استفاده از این کپسول می‌تواند به بهبود حافظه و عملکرد مغزی کمک کند و باعث افزایش میل جنسی شود. علاوه بر این، کپسول سافرون دورالایف می‌تواند در کنترل اشتها و کاهش وزن مؤثر باشد. این محصول نشاط‌آور و انرژی‌زا بوده و با داشتن عصاره زعفران به حفظ سلامت چشم نیز کمک می‌کند. با ترکیبات طبیعی و خواص متعدد، این کپسول گزینه‌ای عالی برای بهبود کلی سلامت و افزایش کیفیت زندگی است.

کپسول سافرون دورالایف

کپسول سافرون دورالایف

کپسول سافرودیت بانوان

کپسول سافرودیت بانوان دارای ویژگی‌های بارزی است که به بهبود سلامت جنسی زنان کمک می‌کند. این کپسول به طور خاص برای کاهش اختلالات جنسی ناشی از مصرف داروهای شیمیایی ضد افسردگی طراحی شده است و می‌تواند به بازگرداندن تعادل جنسی در بانوان کمک کند. از دیگر مزایای کپسول سافرودیت، تقویت عملکرد جنسی زنان است. این محصول حاوی عصاره زعفران است که به عنوان یک ترکیب طبیعی، اثرات مثبتی بر سلامت جنسی و عمومی بدن دارد. استفاده منظم از این کپسول می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و افزایش رضایت جنسی در بانوان منجر شود.

کپسول سافرودیت بانوان

کپسول سافرودیت بانوان

 

قرص آفرودیت گل دارو

قرص آفرودیت یکی از مکمل‌های جنسی است که به بهبود قوای جنسی کمک می‌کند و به عنوان درمان خانگی زود انزالی نیز شناخته می‌شود. در این مکمل به غیر از عصاره زعفران، مواد مغذی دیگری مانند خارخاسک، زنجبیل و دارچین نیز به کار رفته است. این قرص در پیشگیری از زود انزالی و انزال ناقص موثر است و می‌تواند ناتوانی جنسی را برطرف کند. علاوه بر این، آفرودیت گل دارو به عنوان یک محرک قوی برای افزایش قوای جنسی در آقایان عمل می‌کند و باعث افزایش تعداد اسپرم می‌شود.

قرص آفرودیت گل دارو

قرص آفرودیت گل دارو

سخن پایانی

زعفران با خواص دارویی و کاربردهای بی‌نظیر خود، جایگاه ویژه‌ای در زندگی انسان‌ها دارد. از آشپزی گرفته تا صنایع دارویی و آرایشی، این گیاه طلایی به دلیل خواص منحصر به فرد خود همواره مورد توجه قرار گرفته است. شما می‌توانید سوالات خود را در خصوص مصرف این ادویه از متخصصان تغذیه داروخانه آنلاین مثبت سبز در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد زعفران
به طور کلی مصرف روزانه 1.5 گرم زعفران بی خطر است.
تحقیقات مختلف نشان داده که زعفران می تواند بر روی برخی از مشکلاتی که ممکن است برای مغز پیش بیاید مانند افسردگی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، اختلال استرس پس از سانحه، و صرع کمک کند
زعفران خواص مختلفی بر روی بهبود عملکرد جنسی و تقویت قوای جنسی در آقایان و خانم ها دارد ، اما روی اسپرم آقایان تاثیر خاصی ندارد و برای تقویت اسپرم‌ها باید از مکمل‌هایی مانند قرص آفرودیت استفاده کنید.
دسته بندی: مقالات گوناگون

محصولات مرتبط

قرص آفرودیت گل دارو
قرص روکش ‎دار آفرودیت گل دارو
کپسول سافرودیت بانوان
کپسول سافرودیت بانوان
کپسول سافرون دورالایف
کپسول سافرون دورالایف
کپسول گیاهی سافروتین
کپسول گیاهی سافروتین
قرص آفرودیت گل دارو
قرص روکش ‎دار آفرودیت گل دارو
کپسول سافرودیت بانوان
کپسول سافرودیت بانوان
کپسول سافرون دورالایف
کپسول سافرون دورالایف
کپسول گیاهی سافروتین
کپسول گیاهی سافروتین
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها