InsectRepellentSpray

8 تا از مهم ترین خواص شیر الاغ که شما را شگفت زده خواهد کرد!

5/5 - (1 امتیاز)
یکی از انواع شیر که می‌توان از آن استفاده خوراکی کرد، شیر الاغ است. بسیاری از افراد ممکن است ندانند که شیر الاغ برای بدن چه فوایدی دارد. این نوع شیر با خواص مختلف خود می‌تواند برای بخش‌های مختلف بدن مفید باشد. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق ارزش غذایی و خواص شیر الاغ می‌پردازیم.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

شیر الاغ
mosbatesabz

ارزش غذایی شیر الاغ

از نظر تغذیه ای، شیر الاغ شباهت زیادی به شیر انسان و گاو دارد. این نوع شیر ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی را همراه با پروتئین برای بدن فراهم می‌کند. شیر الاغ، چربی و در نتیجه کالری کمتری دارد و ویتامین D بیشتری نسبت به شیرهای دیگر دارد. ارزش غذایی شیر الاغ به طور میانگین در ۱۰۰ میلی لیتر شامل جدول زیر می‌شود:

کالری

49

پروتئین

2 گرم

کربوهیدرات

6 گرم

چربی

2 گرم

کلسترول

3٪ از ارزش روزانه (DV)

ویتامین D

23٪ از ارزش روزانه (DV)

کلسیم

7٪ از ارزش روزانه (DV)

ریبوفلاوین

2٪ از ارزش روزانه (DV)

شیر الاغ برای چی خوبه؟

با توجه به ارزش غذایی بالایی که شیر الاغ دارد، این نوع شیر می‌تواند روی بخش‌های مختلف بدن تاثیر بگذارد و برای بخش‌های مختلف بدن مفید باشد. در ادامه به بررسی فواید شیر الاغ می‌پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

شیر خر حاوی آنتی اکسیدان‌های مختلفی است. این آنتی اکسیدان‌ها تاثیر زیادی بر روی سطح سیستم ایمنی بدن دارند. این نوع شیر با بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن می‌تواند از بدن شما در برابر ویروس‌ها و عفونت‌های مختلف محافظت کند. این باعث می‌شود بدن شما در برابر بیماری‌های مختلف مخصوصا سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت شود.

تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

شیر خر به دلیل دارا بودن کلسیم، منیزیم و فسفر، به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند. این مواد معدنی در رشد و استحکام استخوان‌ها نقش دارند و از مشکلاتی مانند پوکی استخوان و خرابی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند. مصرف منظم شیر خر به ویژه برای کودکان در حال رشد و افراد مسن که در معرض خطر کاهش تراکم استخوانی هستند، بسیار مفید است. همچنین، وجود لاکتوز در شیر خر به جذب بهتر کلسیم در بدن کمک کرده و استخوان‌ها را قوی‌تر می‌کند.

کپسول فست ران
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:47.400 تومان

خواص شیر الاغ

خطر آلرژی کم

یکی از فواید شیر الاغ شباهت آن به شیر انسان است. برخی افراد ممکن است به شیر گاو آلرژی داشته باشند یا لاکتوز این شیر را تحمل نکنند. عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی آن‌ها باعث شود تا نتوانند از فواید این شیر بهره‌مند شوند و آن را مصرف کنند. شیر الاغ تفاوت‌هایی با شیر گاو دارد و حساسیت خاصی را در این افراد به وجود نمیاورد، با توجه به این موضوع افرادی که نمی‌توانند از شیر گاو استفاده کنند می‌توانند شیر الاغ را جایگزین آن کنند تا از فواید سلامتی شیر بهره‌مند شوند.

خواص ضد میکروبی

یکی دیگر از خواص مهم شیر خر، خاصیت ضدمیکروبی آن است. ترکیبات موجود در شیر خر می‌توانند به طور طبیعی با باکتری‌ها و ویروس‌ها مقابله کنند. این خاصیت، شیر خر را به عنوان یک ضدعفونی‌کننده طبیعی و موثر برای محافظت از بدن در برابر بیماری‌های عفونی مطرح می‌کند.

یکی از مواد موجود در انواع شیر پاتوژن‌ها هستند که ماندگاری شیر را کم می‌کنند و باعث می‌شوند تا زودتر فاسد شود. شیر الاغ این ماده را ندارد و باعث می‌شود تا ماندگاری آن بیشتر شود و دیرتر شروع به خراب شدن یا فاسد شدن کند.

شیر الاغ برای چی خوبه

حفظ سلامت روده

یکی دیگر از خواص شیر خر یا الاغ کمک به رشد باکتری‌های مفید برای روده است. برخی باکتری‌ها در روده وجود دارند که برای عملکرد درست آن مفید هستند. شیر الاغ می‌تواند به رشد این باکتری‌ها کمک کند. این خاصیت شیر الاغ باعث شده تا بسیاری از کشورها از این شیر برای درمان سیاه سرفه استفاده کنند.

بهبود گردش خون

شیر الاغ همچنین می‌تواند باعث آزاد شدن اکسید نیتریک شود. این ماده شیمیایی می‌تواند رگ‌های خونی شما را باز کند تا گردش خون را بهبود بخشد و از ایجاد پلاک در شریان‌ها جلوگیری کند. با تجمع پلاک، شریان‌ها ضخیم‌تر و سخت‌تر می‌شوند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد جریان خون به سایر اندام‌های بدن مختل می‌شود و سایر اندام‌ها ممکن است خون کافی را جذب نکنند. شیر الاغ با بهبود گردش خون می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند.

درمان دیابت

برخی از مطالعات نشان داده که شیر الاغ ممکن است به درمان دیابت نوع دوم کمک کند. شیر الاغ دارای پروتئین آب پنیر یا پروتئین وی بالایی است؛ بنابراین ممکن است متابولیسم گلوکز و مقاومت به انسولین را بهبود بخشد.

خواص شیر خر برای سلامتی پوست

شیر الاغ تنها مصرف خوراکی ندارد و از این نوع شیر در تولید برخی از لوازم‌های آرایشی مانند کرم‌ها و صابون‌ها استفاده می‌کنند. این شیر به دلیل ترکیبات خود فواید زیادی برای پوست دارد. پروتئین‌های موجود در شیر الاغ توانایی جذب و نگهداری آب را دارند که این نوع شیر را به یک مرطوب کننده عالی برای پوست تبدیل می‌کنند. برخی از پروتئین‌های موجود در شیر الاغ نیز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C، شیر خر می‌تواند تولید کلاژن را در پوست تحریک کرده و از ایجاد چین و چروک جلوگیری کند. این خاصیت آن را به یک ماده موثر در جلوگیری از پیری زودرس پوست تبدیل کرده است.

فواید شیر خر

مضرات و عوارض شیر ​​الاغ

یکی از بزرگترین نقاط ضعف شیر الاغ قیمت و میزان در دسترس بودن آن است. از آنجایی که هم تعداد و هم اندازه مزارع لبنیات الاغ محدود است، تولید آن خیلی کمتر از شیر گاو است و این باعث می‌شود که دسترسی به آن سخت‌تر شود و قیمت آن خیلی بیشتر از قیمت شیر گاو نیز باشد. یکی دیگر از عوارض‌های شیر الاغ احتمال وجود سموم مختلف است. با وجود آن که شیر الاغ خاصیت ضد میکروبی دارد، اما با این حال در صورتی که آن را از جای مطمئن تهیه نکنید ممکن است حاوی سموم مضر باشد.

بالاتر گفته شد که این نوع شیر به دلیل وجود مقدار کم لاکتوز افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند می‌توانند از این شیر استفاده کنند؛ اما با این حال این شیر مقدار کمی لاکتوز دارد و در افراد خیلی کمی ممکن است باعث بروز برخی علائم مانند گاز، نفخ و اسهال شود. در حالی که شیر الاغ حاوی کازئین کمتری نسبت به شیر گاو است، حتی مقدار کم کازئین آن می‌تواند در برخی افراد باعث آنافیلاکسی شود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کامل خواص شیر خر پرداخته شد. شیر خر با ترکیب خاص خود، منبعی غنی از مواد مغذی و درمانی است. از کاهش التهابات و تقویت سیستم ایمنی تا خواص ضدپیری و مراقبت از پوست، شیر خر می‌تواند به عنوان یک ماده غذایی و دارویی ارزشمند در رژیم غذایی روزانه جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. اگرچه این شیر از نظر تغذیه‌ای بسیار مفید است، اما قبل از مصرف منظم آن، به ویژه برای افرادی که مشکلات خاصی مانند حساسیت یا بیماری‌های مزمن دارند، مشاوره با یک پزشک یا متخصص تغذیه توصیه می‌شود. شما می‌توانید قبل از مصرف این نوع شیر سوالات خود را در بخش دیدگاه از متخصصان تغذیه داروخانه آنلاین مثبت سبز بپرسید.

مطالب مرتبط
برچسب: خاصیت
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها