mosbatesabz

حشره ای به نام دراکولا در شمال ایران

5/5 - (1 امتیاز)

شمال ایران، استان های مازندران و گیلان، محلی پر رفت و آمد از گردشگران ایرانی است که هر ساله بارها و بارهای به این دو استان سفر می کنن. خیلی از این مسافرها حشره ای به نام دراکولا آشنا هستن. اما این حشره چیست و چه بلایی به سر سلامتی انسان میاره؟ با ما در […]

حشره ای به نام دراکولا در شمال ایران
Oralyte

شمال ایران، استان های مازندران و گیلان، محلی پر رفت و آمد از گردشگران ایرانی است که هر ساله بارها و بارهای به این دو استان سفر می کنن. خیلی از این مسافرها حشره ای به نام دراکولا آشنا هستن. اما این حشره چیست و چه بلایی به سر سلامتی انسان میاره؟ با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

این حشره اسم های مختلفی چون شب سوز، تله گز، چی سوزان و بالاخره دراکولا داره که در فصل تابستان و در زمان برداشت محصول برنج اکثر کشاورزان، مسافران و همه ساکنان شمال رو با مشکل جدی پوستی رو به رو می کنه.

دراکولا که حشره مشهوری در سال های اخیر شده، کمی بزرگتر از مورچه و به رنگ قرمز یا قهوه ایه، این حشره بیشتر در شالیزارها، علفزارها و مناطق مرطوب زندگی می کنه.

آنچه در این مقاله می خوانیم

حشره ای به نام دراکولا کجاست؟

دراکولا شب ها به سمت نور و روشنایی میره و به راحتی در سقف و دیوار اتاق قابل مشاهده است. در چنین شرایطی پیشنهاد میشه با جاروبرقی، دستکش مخصوص یا حشره کش اون رو از بین برده و از تماس مستقیم با اون به شدت بپرهیزید.

کپسول فست ران
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:47.400 تومان

متخصصان مرکز تحقیقات پوست گیلان معتقدن این حشره کوچک و خطرناک که بیشتر در گیلان زندگی می کنه، با گرمای هوا و بالا رفتن میزان رطوبت تکثیر می شه. قدرت پرواز این حشره به قدری بالاست که از فاصله 79 کیلومتری ساحل دریا به سمت نور کشتی جذب میشه.

افزایش گرمای هوا و رطوبت نسبی بهترین مکان و زمان برای حمله شبانه دراکولاست.

این حشره با احساس بوی بدن انسان بهش نزدیک میشه و در قسمت های باز بدن مثل صورت، گردن، دست و پا فرود میاد.

نحوه ایجاد مشکل از سمت این حشره

این پشه نیش نمی زنه فقط آروم روی پوست حرکت و سم چندان قوی خودش رو ترشح می کنه، به همین دلیل انسان متوجه گزش یا سوزش نمیشه فقط ممکن است حرکت حشره رو حس کنید.

شدت جراحت به چه عواملی بستگی داره؟

  • میزان و غلظت سم تراوش شده از بدن حشره
  • محل مورد حمله
  • رنگ پوست
  • سن فرد
  • قدرت دفاعی بدن

راه های پیشگیری از تماس با دراکولا چیست؟

  • پاکسازی گیاهان اطراف منزل
  • نصب توری و په بند در محل خواب
  • کاهش تعداد لامپ روشن و کم کردن شدت نور موقع خواب

علائم کدام است؟

قرمزی مختصر، سوزش و خارش، تاول و حتی عفونت پوست از عوارض این حشره است. دوره بیماری هم به شدت ضایعه و قدرت ترمیم پذیری پوست بستگی داره. عوارض شدید گزش حشره ای به نام دراکولا معمولا 24 ساعت بعد از تماس شروع میشه که قرمزی و احساس خارشه. پس از خارش پوست اون قسمت کنده میشه و علایمی شبیه سوختگی دیده میشه.

راه درمان چیست؟

درمان قطعی برای سم حشره ای به نام دراکولا وجود نداره و عارضه بعد از مدتی خودبخود خوب میشه. تنها دقت کنید که له شدن حشره دراکولا روی پوست و یا خاروندن پوست موجب انتشار سم و تشدید زخم های روی پوست  میشه.

برای ترمیم و کاهش این عارضه پوستی میشه در ساعت های اولیه، با آب و صابون معمولی محل عارضه رو شست و شو داد و با الکل سفید ضدعفونی و سپس خشک کرد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عطا
عطا

سلام وقتتون بخیر دوستان گلم این حشره داروی قطعیش ماست و زردچوبس ماست رو چکیده رو بهش زرد چوبه فراوان بزنید و بعد روی محل زخم بمالید بیستوچهار تا چهلو هشت ساعت پوستتون خوب میشه

بهار
بهار

چند سال پیش شمال دراکولا من و زد یک روز بعد متوجه شدم که پماد از داروخانه گرفتم زدم خوب شد اما موقت از آن سال به بعد چند بار در سال خود به خود چندروز این خارش و سرخی میاد خودبه خود هم نی بره چند بار دکتر رفتم هر دارویی استفاده کردم جواب نداده لطفا بگید چه کار کنم خارشش وحشتناکه

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  بهار

همراه محترم
سلام
هر بار که خارش و حساسیت عود کرد مجددا از داروهای ضد حساسیت استفاده فرمایید.
متشکرم

دنیایی
دنیایی

سلام خسته نباشید من امسال دو بار مورد گزش این حشره قرار گرفتم این حشره علاقه زیادی به نور سفید، گچ کاری تازه ساختمان های نوساز و جاهای مرطوب و با رطوبت بالا دارند. و متاسفانه این دکترهای حشره شناس ما تا کنون موفق به کشف حتی یک دارو جهت درمان گزش حشره نشده اند؟!!

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  دنیایی

سلام کاربر گرامی
برای درمان گزش ناشی از این حشره بسته به علائم و شدت زخم ایجاد شده علامت درمانی انجام می شود و از داروهای آنتی هیستامین جهت کاهش خارش استفاده می گردد.
سپاس از همراهی شما

Min
Min

دو هفته پیش بعد از مسافرت درست یه روز بعد از اینکه حشره رو روی پوستم دیدم خط های قرمز روی پوست صورتم افتاد و تا صبحش دونه های عفونتی روشون در اومد و بعد گستره شد زیر چشمام و پیشانیم و کنار لب هام با یه دکتر شمالی صحبت کردم و دوتا پماد هیدروکورتیزون و تتراسایکلین رو گفت بزن چون ندیدم توی هیچ سایتی دقیق بگن چیکار کنین کاری که من کردم رو میگم دو بسته آنتی بیوتیک آموکسی سیلین رو هر هشت ساعت یکبار مصرف کنید به علاوه روزی سه بار صورتتون رو با صابون آنتی بیوتیک به آرومی بشورین و مراقب باشین دونه ها نترکن خیلی آروم، پنبه بهداشتی رو به گلاب آغشته کنید و به مدت نیم ساعت روشون بزارین و بعد نیم ساعت برشون دارین و زمانی که گلاب خشک شد هیدروکورتیزون رو آروم روی جای زخم ها بزنید نیم ساعت بعد از پماد اول تتراسایکلین رو روش بزنید و بزارید روش بمونه تا دفعه بعدی که دوباره همین روتین رو برید. بسته به مقدار خارش روزی دو تا سه تا قرص آنتی هیستامین مصرف کنید، بعد سه روز شروع به بهبودی میکنه و بعد بهبودی کامل برای ترمیم جای زخم از ترمیم کننده ها استفاده کنین و توی نور نباشین و از ضد آفتاب بی رنگ استفاده کنین.
امیدوارم براتون مفید باشه برای من عالی بود.

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  Min

از اینکه تجربه شخصی خود را با ما و همراهان مجله مثبت سبز به اشتراک می گزارید ؛ بسیار خرسندیم.

امیر
امیر

سلام . من اخر شهریور ۴۰۲ در مرزن اباد مورد لطف دراکولا واقع شدم و یک هفته ارنجم داغون بود و انگار سوخته اونم به شدت

حسین شمشادی ایمن آبادی
حسین شمشادی ایمن آبادی

با سلام بنده هنگام درو کردن برنج خیلی گزیده شدم توسط این حشره ولی بعد از اتمام کار کشاورزی به تهران برگشتم هوای خشک تهران سریع زخمهای پوستم را خوب کرد.