محققان در مورد مصرف چای سبز چه می‌گویند؟

امتیاز دهید

گفته می‌شود چای سبز در داشتن پوست سالم و جوان، کاهش وزن و به تعویق انداختن روند پیری حمایت تاثیرگذار است. آیا واقعا علم بر این ادعاها صحه می‌گذارد یا خیر؟ پس در ادامه به بررسی مصرف چای سبز از دیدگاه کارشناسان خواهیم پرداخت. بررسی مصرف چای سبز از دیدگاه کارشناسان اگر به شما گفته […]

مصرف چای سبز

گفته می‌شود چای سبز در داشتن پوست سالم و جوان، کاهش وزن و به تعویق انداختن روند پیری حمایت تاثیرگذار است. آیا واقعا علم بر این ادعاها صحه می‌گذارد یا خیر؟ پس در ادامه به بررسی مصرف چای سبز از دیدگاه کارشناسان خواهیم پرداخت.

بررسی مصرف چای سبز از دیدگاه کارشناسان

اگر به شما گفته می‌شود که برگ‌هایی هستند که در کاهش توده چربی و متقابلا در کاهش دردهای عضلانی و ارتقا سلامت عمومی بدن تاثیر گذار هستند، شک نکنید که این برگ‌ها برگ چای سبز هستند.

نوشیدن چای قرن‌ها پیش از کشور چین آغاز شد و همچنان بعد از آب رتبه دوم نوشیدنی‌های جهان را به خود اختصاص داده است. واقعا چرا مردم جهان تا این حد به نوشیدن چای علاقه دارند؟ آیا به دلیل دریافت انرژی است؟ اگر شما تمایل به مصرف چای سبز به شکل چای یا مکمل‌های چای سبز دارید در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین به شما خواهیم گفت تصمیم درستی را اتخاذ کرده‌اید یا خیر؟

چای سبز چیست؟

هر نوع از چای اعم از چای سبز، چای سیاه، چای سفید یا چای اولونگ همگی از برگ گیاه Camellia sinensis مشتق شده‌اند. اما چرا هر کدام از این چای‌ها متفاوت هستند، قطعا به دلیل روش پردازش و تهیه آنها است.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

برای ساخت چای سیاه برگ چای برداشت می‌شود و به‌طور ماشینی خرد شده و در اصطلاح اکسیداسیون می‌شود. در رابطه با دیگر چای‌‌ها هم همین قاعده وجود دارد؛ منتها چای سبز به‌عنوان مثال کمتر خرد شده و کمتر در معرض اکسیداسیون قرار می‌گیرد و هر چه این پروسه کمتر بر روی چای رخ دهد، بنابراین چای آنتی اکسیدان‌های خود از جمله کاتچین را بیشتر در خود حفظ می‌کند.

همانطور که می‌دانید برگ چای به رنگ سبز است و هر چه این رنگ سبز بیشتر حفظ شود یعنی چای مواد مغذی بیشتری را در خود حفظ کرده است. اکثر برگ‌های چای سبز در طول پروسه تولید تحت گرما و حرارت قرار می‌گیرند و این باعث می‌شود تا بافتی نرم‌تر پیدا کنند و از میزان کافئین آنها کاسته شود. ترکیبات چای سبز در

  چای سبز

فواید مصرف چای سبز

گفته می‌شود در طب سنتی چینی ریشه چای سبز مزایای بیشماری از جمله اثرات مثبت، افزایش انرژی، ارتقا سلامت دستگاه گوارش و تقویت پوست را نیز دارد. شاید تمامی این ادعاهای سلامتی که در رابطه با چای سبز اذعان شده است به‌طور کامل به اثبات نرسیده باشد، اما اکثر نتایج اولیه امیدوار کننده هستند. با این حال چای سبز به‌عنوان یک محرک مورد استفاده قرار می‌گیرد و مشخصا خواص چربی‌سوزی‌، دیورتیک و آنتی اکسیدان آن به اثبات رسیده است.

خواص مذکور چای سبز باعث شده است تا این چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب سرد و گرم در حال حاضر باشد که از آن به شکل عصاره در بسیاری از مواد خوراکی استفاده می‌کنند. حتی گاهی در مکمل گوارش و معده هم می‌توانید مقادیر مناسبی از چای سبز را بیابید.

آیا چای سبز به کاهش وزن کمک می کند؟

یکی از مزایای اغلب چای سبز افزایش اکسیداسیون چربی است که منجر به کاهش کلی چربی بدن در طول زمان می‌شود. با این وجود به نظر می‌رسد این اثرگذاری در افرادیکه عادت به نوشیدن قهوه ندارند بسیار قابل توجه است و بیشتر مشاهده می‌شود. مطالعات نشان داده است افرادی که عادت به مصرف کافئین دارند، آنهایی هستند که روزانه بیشتر از 300 میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنند. این مقدار یعنی یک لیوان بزرگ قهوه در کافی شاپ یا دو و نیم فنجان قهوه در خانه.

البته به نوع چایی که در منزل هم استفاده می‌کنید بستگی دارد، به‌عنوان مثال 6 فنجان چای سیاه حاوی 25 تا 48 میلی‌گرم است و 10 فنجان چای سبز حاوی 25 تا 29 میلی‌گرم است. بنابراین تا زماینکه عادت مصرف کافئین در شما کمتر از مقادیر مذکور باشد تمایل و میل بدن شما به لاغر شدن و کاهش چربی بعد از مصرف چای سبز بسیار بیشتر است. چای سبز ماچا یکی از انواع مکمل لاغری است که در مسیر کاهش وزن بسیار به شما کمک می‌کند.

دیگر فواید چای سبز برای سلامتی بدن

چای سبز مشهور به نیروگاه آنتی اکسیدان است که تحقیقات در این زمینه نشان داده چای سبز در کاهش دردهای عضلانی که در اثر تمرینات شدید ورزشی رخ می‌دهند بسیار موفق عمل می‌کند. در این خصوص یک تحقیق نشان داده است افرادیکه مکمل عصاره چای سبز را به مدت 4 هفته استفاده می‌کردند در بدنشان سطوح آنتی اکسیدان بیشتری مشاهده شد و در تمام تمرینات استقامتی و عضلانی آسیب‌دیدگی کمتری را تجربه کردند.

بعلاوه مصرف بیش از حد مکمل EGCG به دلیل وجود کاتچین موجود در چای سبز موجب کاهش دردهای عضلانی می‌شود که این به معنی این است که روند بهبودی بسیار سریعتر پیش خواهد رفت و در کل برای کسانیکه تمرینات سخت و شدید دارند بسیار موثر است. بعلاوه چای سبز برای سلامت عمومی بدن هم بسیار مفید است.

  چای سبز 3

عوارض جانبی مصرف چای سبز کدام است؟

در اکثر موارد اگر افراد به اندازه نرمال و طبیعی چای سبز مصرف داشته باشند عوارض قابل ملاحظه‌ای دیده نمی‌شود. اکثر چای سبزهای کیسه‌ای حاوی 1 الی 2 گرم برگ واقعی هستند اما چای سبز به شکل مکمل حاوی مقادیر استانداردی EGCG است. اگر مکمل چای سبز را روزانه 800 میلی‌گرم مصرف داشته باشید دچار مشکل خاصی نخواهید شد اما اگر مقدار مصرف شما روزانه حدود 1200 میلی‌گرم باشد امکان حالت تهوع نیز وجود دارد.

البته مطالعات صورت گرفته اذعان دارند برخی افراد تا حدود 1800 میلی‌گرم هم مصرف داشته‌‍‌اند و دچار مشکل خاصی نشدند. بنابراین عوارض جانبی مقادیر چای سبز در افراد مختلف کاملا متفاوت است. اگر شما برای نخستین بار قصد مصرف چای سبز را دارید سعی کنید با دوز کم شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید. زیرا افرادیکه نسبت به کافئین تحریک‌پذیری بالایی دارند ممکن است خوابشان تحت تاثیر قرار گیرد.

چای سبز بخوریم یا نخوریم؟

اگر شما میزان تحملتان نسبت به کافئین کم است لازم به ذکر است که کافئین موجود در چای سبز به مانند سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار است. ضمنا سطح کافئین چای سبز بسیار پایین‌تر از چای سیاه یا سایر نوشیدنی‌های قهوه است. نکته قابل توجه این است که چای سبز حاوی عنصری به نام L-theanine است که قادر است عوارض نامطلوب این چای از جمله سردرد را کاهش دهد.

البته چای سبز ممکن است جذب مواد مغذی برخی از مواد غذایی خاص را سخت کند، زیرا برخی از آنزیم‌های مرتبط با هضم را مهار می‌کند. مطالعات نشان داده مصرف پلی‌فنول‌ها موجب کاهش 61 درصدی فعالیت آمیلاز، یکی از آنزیم‌های مهم هضم کربوهیدرات شده و همچنین کاهش 32 درصدی فعالیت پپسین، آنزیمی که پروتئین‌ها رو تجزیه می‌کند نیز می‌شود. با این وجود احتمال وقوع همچنین عوارضی بسیار نادر است زیرا دسترسی کلی مردم به مقادیر بالای چای سبز بسیار کم است. چای سبز در مقادیر معمول بسیار مفید می‌تواند باشد و توصیه می‌شود.

همراه با چای سبز چه ماده دیگری باید مصرف کنم؟

یک مکمل به نام کورستین وجود دارد که منجر به بیشتر شدن اثرات چای سبز می‌شود. کورستین عنصری است که در حال حاضر در چای سبز وجود دارد اما مصرف کورستین اضافه این امکان را به شما می‌دهد که کاتچین‌های چای را جذب نمایید و منافع بیشتری ر ا دریافت کنید.

متاسفانه این مزایا تا کنون فقط در موش‌های آزمایشگاهی به اثبات رسیده است. یکی از اثرات نامطلوب چای سبز این است که امکان دارد جذب آهن در بدن را کاهش دهد، بنابراین برای افزایش جذب آهن مناسب است تا درکنار چای سبز از ویتامین C مصرف کنید.

اگر چای سبز را همراه با مکمل کافئین مصرف کنید فرآیند چربی‌سوزی را در بدن افزایش داده و متابولیسم بدنتان را بالا می‌رود. تحقیقات دانشمندان اثبات کرده است که اگر در کنار چای سبز مکمل L-theanine را مصرف داشته باشید، ترکیب عنصر مذکور بهمراه کافئین موجود در چای سبز، استرس شما را کاهش داده، تمرکز و بهره‌وری مغزتان را نیز بالا می‌برد. اما همان یک فنجان چای سبز در روز امکان استفاده از این عنصر و کافئین را برای شما فراهم می‌کند.

چای سبز به چه شکلی در دسترس است؟

در گذشته و به‌طور سنتی برگ‌های چای سبز را با آب گرم مخلوط می‌کردند اما امروزه مکمل‌ چای سیز از جمله چای سبز ماچا و عصاره‌های آن نیز موجود است. مکمل‌های چای سبز حاوی مقادیر بالاتری EGCG هستند که شما از یک فنجان چای سبز آن را دریافت می‌کنید. در حالیکه برخی از مزایای چای سبز در گروه خاصی از افراد دیده می‌شود خصوصا افرادیکه عادت به مصرف کم کافئین دارند. هنگام مصرف چای سبز یا مکمل آن به مقدار EGCG توجه کنید.

مطلب پایانی

اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید در کنار ورزش و رژیم غذایی سالم روزانه مصرف چای سبز به اندازه یک فنجان را در برنامه خود قرار دهید، بدون شک مقادیر بیشتری چربی خواهید سوازند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها