InsectRepellentSpray

باد معده زیاد نشانه چیست؟

3.2/5 - (328 امتیاز)
احتمالا با دیدن عنوان متوجه شده‌اید که بنا داریم در این مطلب به بررسی علت نفخ زیاد و باد شکم بپردازیم. این نفخ زیاد ناشی از تجمع گاز در دستگاه گوارش است که می‌تواند منجر به بروز ناراحتی‌های شکمی شود و به شدت برای فرد آزار دهنده باشد. اگرچه وجود بادهای شکمی یک فرآیند طبیعی در بدن محسوب می‌شود، ولی رژیم غذایی یا برخی شرایط خاص گوارشی ممکن است آن را بدتر کند. نفخ بیش از حد می‌تواند باعث درد و یا ناراحتی شود که اغلب هم به دلیل خوردن غذاهای خاص رخ می‌دهد، ولی در برخی مواقع خبر از یک بیماری جدی‌تر دارد. اکثر مردم در یک یا چند مقطع زمانی، احساس تجمع باد در معده را تجربه می‌کنند؛ پس مسئله چندان نادر و عجیبی نیست و اکثر اوقات، تنها با تغییر رژیم غذایی و الگوهای زندگی، این مسئله قابل کنترل خواهد بود.
باد معده زیاد نشانه چیست
Oralyte

چرا باد معده به وجود می‌آید؟

نفخ می‌تواند طی برخی فرآیندهای طبیعی بدن به وجود بیاید و یا ممکن است ناشی از شرایط خاصی باشد که بر سیستم گوارشی تأثیر می‌گذارد. به طور کلی دو دلیل وجود دارد که سبب تجمع گازها در معده و روده خواهند شد:

منبع بیرونی منبع درونی
زمانی که چیزی می‌خوریم یا می‌نوشیم و یا بزاق را قورت می‌دهیم، مقدار کمی هوا را نیز همراه آن‌ها می‌بلعیم که این هوا در معده جمع شده و منجر به نفخ می‌شوند.

وقتی غذا را هضم می‌کنیم، باکتری‌های روده بزرگ گاز تولید می‌کنند. هنگامی که غذا در سیستم گوارش تجزیه می‌شود، این باکتری‌ها گوگرد نیز تولید می‌کنند که در هنگام دفع، سبب ایجاد بوی بدی می‌شوند. این گاز در واقع به عنوان یک محصول جانبی فرایند هضم جزئی برخی غذاها تولید می‌شود.

با توجه به موارد اشاره شده در بالا، منبع باد معده می‌تواند عوامل بیرونی باشد و عوامل درونی بیشتر مرتبط با فعالیت روده‌ها است. اما تکلیف این گازها چه می‌شود؟ تجمع گازها در بدن در نهایت منجر به این می‌شود که افراد آن را از دهان و یا از طریق عبور باد از مجرای مقعدی دفع کنند. نفخ شکم اغلب بدون اینکه فرد از آن آگاه باشد، رخ می‌دهد. جالب است بدانید که هر فرد به طور متوسط ​​8 تا 14 بار در روز، این  گاز را از طریق مقعد دفع می‌کند.

نشانه‌های نفخ بیش از حد

از کجا می‌توان تشخیص داد که باد معده بیش از حد و از حالت نرمال خود خارج است؟

  • دفع گاز تا حدود 40 مرتبه در روز
  • میزان بلندی صدا در هنگام دفع گاز
  • احساس ناراحتی، درد و یا گرفتگی در ناحیه شکم
  • صداهای غرش مانند در بخش‌های تحتانی شکم
  • احساس ورم قابل مشاهده در ناحیه شکم

باد معده زیاد نشانه چیست

چه عواملی می‌توانند باد معده را تشدید کنند؟

در این قسمت، عوامل و فاکتورهایی را عنوان می‌کنیم که می‌توانند میزان باد معده را تشدید کنند.

  • عادات غذایی و نحوه غذا خوردن
  • نحوه نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها
  • نحوه نفس کشیدن

بیشتر بخوانید: راه های کاربردی برای از بین بردن فوری نفخ شکم

درمان باد معده

در نظر گرفتن همین چند نکته ساده که در ادامه آورده شده‌اند، می‌توانند به شدت در این زمینه کمک کننده و موثر باشند و از شدت زیاد باد معده کم کنند.

  • در قدم اول بهتر است نحوه تنفس خود را اصلاح کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کربنات دار بپرهیزید.
  • سیگار کشیدن را کنار بگذارید.
  • تا جایی که ممکن است جویدن آدامس را به حداقل برسانید.
  • آرام‌تر غذا بخورید.
  • غذای خود را به چند وعده کوچک‌تر تقسیم کنید.
  • محصولات لبنی کم لاکتوز و یا بدون لاکتوز را در سبد غذایی خود بگنجانید.
  • از مواد غذایی با هضم آسان‌تر استفاده کنید. برخی مواد غذایی هضمشان بسیار مشکل است؛ مانند سبزیجات و برخی حبوبات.
  • به طور کلی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی اغلب می‌تواند میزان باد معده را کاهش دهد؛ اما در برخی موارد این مشکل ممکن است نشان از برخی بیماری‌های زمینه‌ای دیگر باشد که در این صورت، باید پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص جهت رفع مشکل خود مراجعه کنید.

جمع بندی

باد معده زیاد یکی از مشکلاتی است که تقریبا تمام افراد، بسته به سبک زندگی خود و عوامل مختلف دیگری که بالاتر به آن‌ها اشاره کردیم، آن را تجربه می‌کنند. قبول داریم که درگیری با این موضوع در بسیاری مواقع می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و شما را معذب کند. ما در این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی دلایل این مشکل و درمان آن پرداختیم. از آنجایی که منبع به وجود آمدن این مشکل بیشتر با سبک زندگی و نحوه غذا خوردن و نوشیدن مایعات وابسته است، راهی جز اصلاح آن وجود ندارد. بنابراین اگر چنین مشکلی را تجربه می‌کنید تلاش کنید تا اصلاحاتی را در الگوهای تغذیه‌ای و زندگی خود اعمال کنید و در نهایت چنانچه این عارضه بیش از حد تحمل شد، باید حتما با یک پزشک متخصص در خصوص آن مشورت کنید.

مطالب مرتبط
برچسب: معده
بحث و تبادل نظر
guest

29 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باقری
باقری

قرص دایمتیکون ۱۸۰ میل با نظر پزشک خود می‌توانید بعد از وعده غذایی میل نمایید.
دمنوش‌های طبیعی هم مثل بابونه، آویشن، رازیانه موثر هستند ولی اثرشون قوی نیست ولی قرصی که گفتم بعد نیم ساعت اثر میکنه.

سید حسین سعادت میر قدیم
سید حسین سعادت میر قدیم

منم باد فتخ زیاد دارم ولی چاره ای ندارم و باید تمرینات بدنسازی و سیکس پک را ادامه بدم . کاملا در بدترین شرایط بدنسازی می کنم .

باقری
باقری

اگر پودر پروتئین وی مصرف میکنید، از نوع بدون لاکتوز مصرف کنید و همچنین شیر بدون لاکتوز بخورید. پودرهای گینر پروتئین و کربوهیدرات مصرف نکنید.

امیر
امیر

سلام من موقع خواب مرتب باد معده از مقعد خارج میشه به دون اینکه دست خودم باشه برای همین جاهای که کسی باشه یا شلوغ باشه نمیتونم بخوابم چون باد معده مو نمی توانم موقع خواب کنترل کنم آبرو ریزی میشه لطفاً راهنمایی کنید چکار کنم ،اقاهستم سن چهل سال

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  امیر

همراه محترم
سلام
پروسه تخلیه گاز سیستم گوارشی طی خواب کاملا طبیعیست. اما در صورتی که این مورد بیش از حد نرمال و اذیت کننده باشد، توصیه میشود از محصولات ضد نفخ مثل قطره کارمینت، پرومینتا پلاس دایجست،پودر دناژ ناژوان و … استفاده گردد. استفاده از محصولات پروبیوتیک و پرهیز از مصرف مواد غذایی نفاخ هم موثر خواهد بود.
متشکرم

بهروز
بهروز

باید حتماً آندوسکوپی و کولونوسکوپی انجام بده تا علت درست تشخیص داده بشه.خودسرانه دارو خوردن خودفریبی است.