علت و روش های درمان ترک لب در خانه

امتیاز دهید
در فصول سرد سال احتمال خشکی و ترک خوردن لب‌ها بیشتر می‌شود. لب دارای غدد چربی نیست و به همین دلیل نمی‌تواند رطوبت مورد نیاز خود را تامین کند. چه باید کرد؟ می‌توانید از بالم لب استفاده کنید یا…..
درمان ترک لب

پوست لب بسیار نازک‌تر و ظریف‌تر از سایر قسمت‌های بدن است. به همین دلیل در برابر عواملی همچون خشکی و سرما به شدت تاثیر قرار گرفته و احتمال خشک شدن، پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن افزایش می‌یابد. لب‌ها فاقد غدد چربی بوده و بنابراین نمی‌توانند رطوبت مورد نیاز خود را خود تامین کنند. از این رو باید مواد مغذی و رطوبت‌رسان را به آنها برسانید تا سالم و زیبا به نظر برسند. در این مقاله به درمان ترک لب می‌پردازیم. اما پیش از آن اجازه دهید علت ترک خوردن لب‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

علائم ترک خوردگی لب‌ها چیست؟

اگر علائم زیر را در لب‌های خود دارید باید به فکر درمان ترک لب خود باشید:

  • خشکی
  • پوسته پوسته شدن
  • زخم
  • ورم و التهاب
  • ترک خوردن
  • خونریزی

  خشکی لب

علت ترک خوردن لب چیست؟

از آنجایی‌که لب‌ها دارای غدد چربی نیستند، بیشتر از سایر قسمت‌های بدن و پوست در معرض خشکی و ترک خوردن قرار می‌گیرند. کمبود رطوبت می‌تواند شرایط را بدتر کند. البته کمبود رطوبت به دو دلیل عمده می‌تواند اتفاق بیفتد: یکی شرایط آب و هوا و دیگری عدم مراقبت خود فرد از لب‌ها. احتمال ترک‌خوردگی لب‌ها در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان افزایش می‌یابد. البته قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب در تابستان نیز می‌‎تواند وضعیت خشکی لب‌ها را تشدید نماید. یکی دیگر از دلایل ترک خوردن لب می‌تواند زبان زدن مداوم به لب‌ها باشد. بزاق می‌تواند رطوبت لب‌ها را افزایش داده و باعث خشکی بیشتر شود.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

هر فردی می‌تواند دچار ترک‌خوردگی لب شود اما به ویژه اگر پوست فرد خشک باشد، بیشتر مستعد ترک خوردن لب است. بعضی از داروها و مکمل‌ها نیز می‌توانند باعث ترک لب شوند. مثل:

  • ویتامین A
  • رتینوئیدها
  • لیتیوم
  • داروهای شیمی‌درمانی

افرادی که دچار کم‌آبی یا سوء تغذیه هستند نیز بیش از سایرین دچار ترک خوردگی لب می‌شوند.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان
برای خرید بالم لب و انواع ترمیم کننده لب کلیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

درمان ترک لب

هر یک از راهکارهای زیر را برای رفع ترک خوردگی لب‌ها می‌توانید به کار ببرید:

از بالم لب استفاده کنید

یکی از بهترین و موثرترین درمان‌ها برای از بین بردن ترک لب، بدون شک استفاده از بالم لب است. برخی از مارک‌های بالم لب بهتر از بقیه هستند؛ پس در خرید بالم لب نیز باید دقت کنید. به عنوان مثال بعضی از بالم لب‌ها حاوی منتول یا دیگر طعم دهنده‌های حاوی نعنا هستند. نعنا حس خنکی ایجاد می‌کند اما می‌تواند لب را بسیار خشک‌تر از قبل کرده و ترک روی لب‌ها را بیشتر کند. سعی کنید بالم لبی انتخاب کنید که حاوی این ترکیبات نباشد:

  • منتول
  • کافور
  • فنل

به دنبال بالم لبی باشید که در آن از ترکیبات زیر استفاده شده باشد:

  • وازلین یا مشتقات آن
  • لانولین
  • موم زنبور عسل
  • سرامیدها

درمان خانگی ترک لب

در بیشتر موارد به راحتی می‌توان ترک لب را در منزل با راهکارهای ساده بهبود بخشید. جهت تسکین لب‌های ترک خورده یکی از مواد زیر را به لب‌های خود بزنید:

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا داخل برگ این گیاه بوده و خواص بی‌نظیری دارد. این ژل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است و علاوه بر تسکین پوست آسیب دیده به آن آبرسانی موثری نیز انجام می‌دهد.

  آلوئه ورا برای لب

روغن نارگیل

برای درمان ترک لب می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید. این روغن با التهاب مقابله کرده و خاصیت نرم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارد. روغن نارگیل باعث تسکین خشکی لب‌ها می‌شود.

عسل

عسل خاصیت مرطوب کنندگی بی‌نظیری داشته و به همین دلیل درمان مناسبی برای خشکی لب به حساب می‌آید. این ماده همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد باکتریایی دارد و از ایجاد عفونت در لب‌های بسیار خشک که دچار ترک خوردگی شده‌اند، پیشگیری به عمل می‌آورد.

خیار برای ترک لب

خاصیت آبرسانی خیار بسیار مشهود است. این میوه می‌تواند لب‌ها را مرطوب نگه داشته و ویتامین‌ها و مواد معدنی ارزشمندی را به لب‌ها برساند. در این صورت ظاهر لب‌ها از لحاظ خشکی بهبود می‌یابد. از خیار به صورت همزمان به عنوان ماسک صورت نیز می‌توانید استفاده کنید زیرا به کاهش لک و چین و چروک کمک می‌کند.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی بوده و به دلیل داشتن پلی فنول التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. یک کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کرده و به آرامی روی لب‌هایتان بمالید تا پوست آن خشک و نرم شود.

آلوئه ورا، روغن نارگیل و عسل همگی دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی هستند و می‌توانند به جلوگیری از عفونت کمک کرده و در عین حال پوست لب را مرطوب نموده و تسکین بخشند.

لایه برداری از لب‌ها

لب‌های ترک خورده دارای لایه‌هایی از پوست خشک بوده که این لایه‌‎ها ممکن است مانع از رسیدن ترکیبات مغذی موجود در بالم لب به لب‌ها شوند. افراد می‌توانند از اسکراب‌های لب حاوی شکر یا جوش شیرین برای لایه برداری ملایم از لب‌ها استفاده کنند. هنگام خرید اسکراب لب به دنبال محصولی باشید که باعث نرم شدن لب‌ها شوند و به درمان ترک لب کمک کنند.

به مقدار کافی آب بنوشید

عادت به نوشیدن آب را در خود تقویت کنید تا دچار کم‌آبی نشوید. کم‌آبی زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار آبی که از بدن دفع می‌شود، بیشتر از مقدار آب مصرفی باشد. هنگامی که بدن کم آب می‌شود، مجبور است از بعضی از ارگان‌های داخلی آب را بیرون بکشد تا سلول‌ها هیدراته باقی بمانند. در این صورت ممکن است خشکی پوست یا لب‌ها ایجاد شود. احساس تشنگی مداوم، خشکی دهان، سردرد و سرگیجه از علائم کم‌آبی در بدن است. مصرف حداقل 8 لیوان آب در طول روز به افراد بزرگسال توصیه می‌شود.

از دستگاه بخور استفاده کنید

گذراندن زمان زیاد در هوای خشک می‌تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. این مشکل به ویژه در زمستان رایج است. نوشیدن آب زیاد راه خوبی برای هیدراته نگه داشتن بدن در تمام طول سال به شمار می‌آید. با این حال بهتر است از یک دستگاه بخور سرد در پاییز و زمستان استفاده شود تا رطوبت محیط در حد مطلوبی حفظ شود.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید

دود تنباکو می‌تواند پوست حساس اطراف لب‌ها را تحریک کرده، باعث خشک شدن لب شده و احتمال ترک خوردگی لب‌ها را افزایش دهد. استعمال دخانیات همچنین می‌تواند مشکلات دیگری مانند زخم‌های دهان و درد لثه ایجاد نماید. اندکی پس از ترک سیگار لب‌های ترک خورده خود بخود ترمیم شده و تسکین پیدا می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علت و درمان ترک لب پرداختیم. مشکل ایجاد ترک در لب و پوسته پوسته شدن آن در فصل پاییز و زمستان به دلیل خشکی هوا در میان مردم بیشتر به چشم می‌خورد. یکی از موثرترین درمان‌ها برای رفع ترک لب استفاده از بالم لب است. بالم لب را به راحتی از داروخانه‌ها می‌توانید تهیه کنید. همچنین در بسیاری از موارد، درمان‌های خانگی موثر هستند. مثلا می‌توانید از روغن نارگیل، عسل یا ژل آلوئه ورا استفاده نمایید. برای مقابله با خشکی لب از تر کردن لب‌های خود با بزاق دهان بپرهیزید زیرا این کار اوضاع را بدتر می‌کند. انواع بالم لب را در بهترین مارک‌ها می‌توانید به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مثبت سبز تهیه نمایید. خرید آنلاین در وقت و هزینه‌های شما باعث صرفه جویی خواهد شد. بد نیست حتی شده یکبار امتحان نمایید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها