راهنمای خرید خمیر دندان مناسب

5/5 - (1 امتیاز)

آیا خمیر دندان‌های حاوی فلوراید بهترین نوع خمیر دندان هستند؟ استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده برای دندان مفید است یا مضر؟ آیا ممکن است خمیر دندان به مینای دندان آسیب برساند؟ خمیر دندان ضد تارتار یعنی چه؟ حق با شماست؛ تنوع خمیر دندان‌های موجود در بازار آنقدر زیاد است که گاه انسان به طور […]

راهنمای خرید خمیر دندان مناسب

آیا خمیر دندان‌های حاوی فلوراید بهترین نوع خمیر دندان هستند؟ استفاده از خمیر دندان‌های سفید کننده برای دندان مفید است یا مضر؟ آیا ممکن است خمیر دندان به مینای دندان آسیب برساند؟ خمیر دندان ضد تارتار یعنی چه؟ حق با شماست؛ تنوع خمیر دندان‌های موجود در بازار آنقدر زیاد است که گاه انسان به طور کامل گیج می‌شود که کدامیک را انتخاب نماید؟ اگر با ما هم‌عقیده هستید و به دنبال یک راهنمای خرید خمیر دندان مناسب می‌گردید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

ترکیبات موجود در خمیر دندان

شما با توجه به نیاز خود باید به سراغ تهیه خمیر دندان بروید بنابراین ممکن است خمیر دندانی که کاملا برای دندان‌های شما مناسب است برای دیگران لزوما بهترین نباشد. به طور کلی خمیر دندان به 2 صورت خمیر و ژل در بازار موجود است. با وجود انواع مختلف خمیر دندان و تنوع بسیار زیاد آنها بعضی از ترکیبات تقریبا در همه آنها یکسان است. این ترکیبات شامل موارد زیر هستند:

مواد ساینده: کربنات کلسیم و سیلیکات‌ها از جمله ترکیبات ساینده‌ای هستند که به از بین بردن مواد غذایی، باکتری‌ها و برخی از لکه‌های دندانی از روی دندان کمک می‌کنند.

طعم دهنده‌های مصنوعی: ساخارین از جمله طعم دهنده‌های مصنوعی است که به منظور طعم بهتر به خمیر دندان‌ها اضافه می‌شود. نعنا یکی از معروف‌ترین اسانس‌هایی است که به خمیردندان‌ها افزوده می‌شود اما طعم‌های دیگری از جمله دارچین، لیمو ترش و … نیز وجود دارند که بسیار محبوب به شمار می‌آیند.

  خمیر دندان

مواد مرطوب کننده: فرمولاسیون خمیر دندان‌ها اغلب حاوی موادی مانند گلیسرول است تا از خشک شدن خمیر دندان جلوگیری نماید.

مواد تثبیت کننده: غلظت بیشتری به خمیر دندان می‌دهند و فرمول خمیر دندان را تثبیت می‌کنند. کلوئیدهای معدنی، صمغ‌های طبیعی و کلوئیدهای جلبک دریایی از جمله این مواد هستند.

مواد شوینده یا دترجنت: سدیم لوریل سولفات یکی از معروف‌ترین مواد شوینده است که باعث ایجاد کف به هنگام مسواک زدن می‌شود.

خرید انواع خمیر دندان

راهنمای خرید خمیر دندان مناسب

برای اینکه یک راهنمای خرید خمیر دندان مناسب به شما ارائه دهیم، در اینجا انواع خمیر دندان را مورد بررسی قرار داده و به شما می‌گوییم که کدامیک از آنها برای چه افرادی مناسب است:

خمیر دندان های حاوی فلوراید

مهم‌ترین ترکیبی که به هنگام خرید خمیر دندان باید به دنبال آن باشید، فلوراید است. فلوراید یک ماده معدنی طبیعی بوده و استفاده از آن در جلوگیری از پوسیدگی دندان نقش بسیار مهمی دارد. باکتری‌های موجود در دهان از مواد قندی و نشاسته‌ای که پس از خوردن غذا روی دندان‌ها باقی می‌مانند، تغذیه می‌کنند. فلوراید به 2 طریق روی دندان‌ها تاثیر مثبت دارد؛ اول اینکه این ماده مینای دندان را تقویت می‌نماید و دوم اینکه به کنترل اسید داخل دندان کمک می‌کند. با استفاده از فلوراید تا 44% می‌توان از پوسیدگی دندان پیشگیری به عمل آورد.

خمیر دندان های ضد تارتار

همه افراد یک لایه باکتری روی دندان دارند که پلاک نامیده می‌شود. اگر پلاک دندان با رعایت بهداشت مناسب از بین نرود، تبدیل به تارتار می‌شود. تارتار نوعی رسوب است که به سختی از بین می‌رود و می‌تواند روی دندان‌ها و زیر لثه جمع شده و در نهایت به بیماری‌های لثه منجر شود. ترکیبات شیمیایی از جمله پیرو فسفات‌ها و سیترات روی از جمع شدن تارتار روی دندان جلوگیری می‌کنند. استفاده از خمیر دندان از بین برنده پلاک دندان تا مقدار جرم روی دندان‌ها کمتر شود.

خمیر دندان مخصوص دندان های حساس

دندان‌های برخی افراد به راحتی با گرم و سرد شدن تحریک شده و درد می‌گیرد. برای این افراد خمیردندان‌های مخصوص در بازار وجود دارد که معمولا حاوی نیترات پتاسیم یا کلرید استرانسیم هستند. تاثیر این نوع خمیر دندان‌ها روی دندان و تسکین درد ممکن است 4 هفته به طول انجامد. استفاده از خمیر دندان‌های ضد حساسیت روی اعصاب دندان تاثیر گذاشته و حساسیت به مواد گرم مثل چای و مواد سرد مثل بستنی را کاهش می‌دهد. با این حال استفاده مداوم و طولانی مدت از این نوع خمیر دندان‌ها توصیه نمی‌شود. بهتر است در مورد مدت زمان استفاده از خمیر دندان‌ ضد حساسیت با دندانپزشک خود مشورت نمایید.

خمیر دندان های سفید کننده

خمیر دندان‌های سفید کننده بسیار پرطرفدار هستند زیرا تقریبا همه افراد دوست دارند تا دندان‌هایی سفید و براق داشته باشند. خمیر دندان‌های سفید کننده دارای مواد ساینده و پاک ‌کننده قوی هستند که موجب تمیزی و سفیدی و شفافیت دندان‌ها می‌شوند و لک‌های روی دندان را کاهش می‌دهند. شاید شما نگران باشید که ممکن است ترکیبات ساینده موجود در خمیر دندان سفید کننده موجب آسیب به مینای دندان شما شود اما تحقیقات نشان داده است که این نوع محصولات برای مینای دندان بیش از انواع دیگر مضر نیستند.

  دندان های سفید

خمیر دندان مخصوص افراد سیگاری

استفاده از سیگار به مرور زمان سبب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود. اگر سیگاری هستید و قصد استفاده از خمیر دندان‌های مخصوص سیگاری‌ها را دارید بهتر است بدانید که این نوع خمیر دندان‌ها حاوی مقادیر بالایی ترکیبات ساینده هستند که ممکن است به مینای دندان آسیب برسانند بنابراین استفاده از آنها را به چند بار در هفته کاهش داده و هر روز و به طور مداوم از آنها استفاده نکنید.

خمیر دندان های زغالی

این نوع خمیر دندان‌ها حاوی کربن هستند و خاصیت سایندگی بالایی دارند و می‌توانند در مدت زمانی کوتاه به مینای دندان آسیب وارد کنند. با اینکه خمیر دندان زغالی قابلیت برطرف کردن بدرنگی دندان را دارد اما با این حال استفاده مداوم از آن اصلا صحیح نیست. خمیر دندان‌های زغالی اغلب مقدار کمی فلوراید دارند و محافظت خوبی از دندان‌ها به عمل نمی‌آورند بنابراین اگر در مورد مصرف آنها مصر هستید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

  راهنمای خرید خمیر دندان مناسب

خمیر دندان مخصوص کودکان

راهنمای خرید خمیر دندان مناسب به شما می‌گوید که برای کودکان از خمیر دندان‌های مخصوص خود آنها استفاده نمایید. خمیر دندانی که فلوراید داشته باشد احتمال بروز پوسیدگی دندان را در کودکان کاهش می‌دهد. باید مراقب کودکان باشید تا از بلع خمیر دندان بپرهیزند. پیش از 3 سالگی از خمیر دندان به اندازه یک برنج برای کودکان استفاده کنید و پس از این سن به اندازه یک نخود خمیر دندان روی مسواک کودک بگذارید تا احتمال بلع فلوراید در کودک کاهش یابد.

  خمیر دندان برای کودکان

در بازار خمیر دندان‌های دیگری نیز وجود دارند مثل خمیر دندان خوشبو کننده دهان ، خمیر دندان تقویت کننده مینای دندان ، خمیر دندان خنک کننده یا خمیر دندان محافظ لثه که با توجه به نیاز خود می‌توانید از آنها نیز استفاده نمایید.

نکات مهم برای خرید خمیر دندان مناسب

برای داشتن راهنمای خرید خمیر دندان مناسب بهتر است به نکات زیر توجه نمایید:

  • به مهر تاییدیه سازمان‌های بهداشتی و دیگر سازمان‌های مربوطه روی بسته بندی خمیر دندان‌ها توجه کنید. این تائیدیه‌ها به این معنا است که این خمیردندان‌ها با الزامات سختگیرانه این سازمان‌ها مطابقت داشته و استفاده از آنها برای محافظت از دندان‌ها و لثه مناسب است.
  • برخی از خمیر دندان‌های چینی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار بوده و یا حتی تقلبی هستند. در سال 2007 مشخص شد که در برخی از خمیر دندان‌های چینی ماده‌ای سمی به نام دی اتیلن گلیکول وجود دارد. الزاما همه خمیر دندان‌های چینی بد نیستند ولی اگر به هنگام خرید متوجه قیمت بسیار پایین آنها شدید، هرگز برای خرید اقدام نکنید چون احتمال تقلبی بودن بیشتر می‌شود.
  • در راهنمای خرید خمیر دندان مناسب توجه به این نکته ضروری است که با توجه به نیاز خود و اعضای خانواده خود باید نوع خمیر دندان خود را تهیه کنید فقط دقت داشته باشید که حاوی فلوراید باشد.
  • برچسب‌های روی خمیر دندان را حتما مطالعه کنید؛ مثلا برخی از خمیر دندان‌ها برای کودکان مناسب نیستند و نباید خریداری شوند.
  • به ترکیبات موجود در خمیر دندان دقت کنید؛ اگر از جمله افرادی هستید که به طور مکرر به زخم‌ها و آفت‌های دهانی مبتلا می‌شوند، بهتر است از خمیر دندان‌هایی که حاوی SLS هستند اجتناب کنند زیرا احتمال بروز زخم‌ها را افزایش می‌دهند. همچنین ممکن است به برخی ترکیبات حساسیت داشته باشید پس لازم است که حتما مواد تشکیل دهنده را به خوبی مطالعه نمایید.
  • از خمیر دندان‌های حاوی شکر استفاده نکنید زیرا احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند.

سخن پایانی

راهنمای خرید خمیر دندان مناسب در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. خمیر دندان‌ها در برندها و انواع مختلف برای همه سنین در بازار موجود است که با توجه به نیاز خود باید آنها را خریداری نمایید. قیمت بالای یک خمیر دندان لزوما مبنی بر آن نیست که بهترین کیفیت را دارد و برای شما از هر نوع دیگری مناسب‌تر است. توصیه می‌شود برای خرید خمیر دندانی که مناسب شخص خودتان است حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: زیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کامیار روشن
کامیار روشن

متاسفانه چند بار از خمیر دندان زغالی هر شب استفاده کردم و بعد از مدتی لک روی دندونم افتاد. کاش زودتر می خوندم این مطالب را