Bucalfat

سرگیجه چیست؟ بررسی علت سرگیجه در زنان و مردان

5/5 - (1 امتیاز)
سرگیجه اصطلاحی است که برای توصیف طیفی از احساسات مانند احساس ضعف، عدم تعادل یا بی ثباتی استفاده می‌شود. حالتی که این حس کاذب را ایجاد می‌کند که شما یا اطرافتان در حال چرخش یا حرکت هستید، سرگیجه نامیده می‌شود. سرگیجه یکی از شایع‌ترین دلایلی است که بزرگسالان به پزشک مراجعه می‌کنند. سرگیجه‌های مکرر می‌تواند زندگی شما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. همراه ما باشید تا علت آن را با هم بررسی کنیم.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

سرگیجه چیست؟
Heatstroke

سرگیجه نشانه چیست؟

سرگیجه نشانه احساس سبکی سر، عدم تعادل و ضعف است. دلایل زیادی برای احساس سرگیجه وجود دارد و ممکن است نشانه‌ای از شرایط زمینه‌ای متعددی مانند اضطراب، فشار خون پایین، کم آبی بدن و کم خونی باشد که در زیر مفصل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. سرگیجه در بیشتر موارد، تهدید کننده و خطرناک نیست، اما اگر فردی هستید که حملات مکرر سرگیجه را تجربه می‌کند، وقت آن است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

علت سرگیجه در زنان

زنان، به ویژه آنهایی که بالای 65 سال سن دارند، ممکن است سرگیجه را به عنوان یک علامت شایع تجربه کنند. احساس چرخش ناگهانی در داخل مغز یکی از علائم همراه با حالت تهوع است. بسیاری از زنان باردار نیز سرگیجه را تجربه می‌کنند که ممکن است به دلیل تغییرات متابولیسم در دوران بارداری، تغییرات هورمونی و… ایجاد شود.

یائسگی، از دلایل سرگیجه در زنان

یائسگی در سنین میانسالی در زنان رخ می‌دهد و می‌تواند یکی از دلایل احساس تهوع و سرگیجه باشد. زیرا تغییرات هورمونی زیادی در دوران یائسگی صورت می‌گیرد.

کم خونی

کم خونی بیشتر منجر به سرگیجه و خستگی می‌شود. از آنجایی که زنان در طول چرخه قاعدگی خون از دست می‌دهند، بنابراین بیشتر مستعد ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند.

کم آبی بدن و سرگیجه زنان

حفظ تعادل مایعات بدن، اثر سرگیجه را به شدت کاهش می‌دهد. در طول تمرین یا در طول تابستان که دمای اتمسفر بالا می‌رود و میزان تعریق افزایش می‌یابد، کم آبی خفیف در بدن زنان می‌تواند باعث سرگیجه، سردرد، خستگی و ضعف عضلانی شود.

میگرن و سرگیجه

یکی از دلایل اصلی تهوع و سرگیجه زنان، سردردهای شدید در یک سمت سر است که به آن میگرن می‌گویند.

علت سرگیجه در زنان، گردش خون ضعیف

جریان خون ضعیف به مغز می‌تواند منجر به گزگز، بی‌حسی، ضعف و سرگیجه شود. زیرا توانایی مغز برای دریافت اکسیژن را مختل می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد دوره‌های ناگهانی سرگیجه شود.

بیماری منیر و سرگیجه

این بیماری با تجمع بیش از حد مایع در گوش داخلی مشخص می‌شود. این بیماری موجب سرگیجه‌های ناگهانی می‌شود که چند ساعت طول می‌کشند و فرد را آزار می‌دهند. علاوه بر این، علائم دیگری مانند زنگ زدن در گوش، نوسان کم شنوایی، و احساس قطع شنوایی نیز ممکن است در اثر آن ایجاد شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین قرص برای درمان سرگیجه

نوریت دهلیزی، از دلایل سرگیجه

سرگیجه می‌تواند ناشی از نوریت دهلیزی باشد که عبارت است از التهاب و تورم عصب دهلیزی گوش داخلی، عصبی که گوش داخلی را به مغز متصل می‌کند. این بیماری می‌تواند باعث سرگیجه مزمن ‌شود و معمولا موجب کاهش حس شنوایی نمی‌شود.

اضطراب و استرس، علت سرگیجه در زنان

زنان به دلیل حملات پانیک، که اغلب در زمان یائسگی رخ می‌دهند و با اضطراب و ناامیدی همراه هستند، دچار سرگیجه می‌شوند. تغییرات هورمونی و نگرانی در مورد افزایش سن و میزان سلامتی نیز برخی از عوامل اضطراب آنها هستند.

اضطراب و استرس، علت سرگیجه در زنان

قند خون پایین (هیپوگلیسمی)

زنانی که از انسولین استفاده می‌کنند و دیابت دارند، معمولا به این بیماری مبتلا می‌شوند. عرق کردن و عصبی بودن از عوارض جانبی شایع سرگیجه است.

بیشتر بخوانید: علت سرگیجه صبحگاهی چیست؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری

افزایش هورمون‌ها در مراحل اولیه بارداری می‌تواند رگ های خونی را گشاد کند و باعث سرگیجه شود. علائم ممکن است با ادامه بارداری بهتر یا بدتر شوند.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی است که باعث لرزش و مشکلات تعادلی می‌شود. سرگیجه یکی از علائم رایج این بیماری است که می‌تواند در مراحل بعدی بیماری پارکینسون بدتر شود.

پیری و سرگیجه

سرگیجه می‌تواند ناشی از مسائل مربوط به افزایش سن باشد، زیرا وقتی بدن انسان پیر می‌شود، سیستم های آن به ویژه گوش داخلی، ممکن است مانند گذشته کار نکنند.

علت سرگیجه، عفونت گوش

مشکلات تعادل و سرگیجه ممکن است به علت التهاب گوش داخلی در اثر عفونت گوش باشد. هر دو عامل باکتریایی و ویروسی می‌توانند منجر به عفونت گوش شوند.

ورزش بیش از حد و سرگیجه

ورزش کردن با شدتی که نفس نفس بزنید ممکن است منجر به تنفس سریع شود که سطح کربن دی اکسید خون را کاهش داده و احساس سرگیجه را در فرد ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید: کمبود کدام ویتامین باعث سرگیجه می شود؟

ورزش بیش از حد و سرگیجه

علت سرگیجه در مردان

افزایش استرس و اضطراب شرایط کار و زندگی می‌تواند منجر به ایجاد حس سرگیجه در آقایان شود. با این حال، موارد دیگری هم وجود دارند که می‌توانند این حس را در آقایان ایجاد کنند که عبارتند از:

میگرن و سرگیجه در مردان

میگرن سردردهای شدید و حساسیت به نور و صدا است که تصور می‌شود با فعالیت غیرعادی عصبی و جریان خون سر و مغز مرتبط باشد. اکثر مبتلایان به میگرن گزارش می‌دهند که با حملات خود دچار سرگیجه می‌شوند.

استرس، اضطراب و افسردگی

افسردگی و اضطراب اغلب به اشتباه به عنوان مسائلی صرفا روانشناختی در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که روی عملکردهای فیزیکی بدن نیز تاثیر دارند. عصبانیت ناگهانی مانند حمله پانیک، قرار گرفتن بیش از حد در معرض استرس یا اضطراب و افسردگی طولانی مدت و کنترل نشده، همگی می‌توانند منجر به فعالیت نامنظم سیستم عصبی شوند که علائم مختلفی از جمله سرگیجه را ایجاد خواهد کرد.

گرمازدگی و کم آبی بدن

اگر در هوای گرم فعال هستید یا به اندازه کافی مایعات نمی‌نوشید، ممکن است به دلیل گرمازدگی (هیپرترمی) یا کم آبی احساس سرگیجه کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های درمان فوری سرگیجه در خانه

گرمازدگی و کم آبی بدن

علت سرگیجه در مردان، اختلال در گردش خون

شرایطی که بر جریان خون بدن یا سلامت کلی قلب و عروق تاثیر می‌گذارد، می‌تواند علائم سرگیجه را ایجاد کند. این شرایط عبارتند از کم خونی (کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون)، تغییرات هورمونی (مانند سیکل‌های قاعدگی و یائسگی)، تصلب شرایین، لخته شدن خون و کم آبی بدن. مطالعات اخیر از بیماری قلبی به عنوان یکی از علل اصلی سرگیجه حمایت می‌کنند.

سرگیجه به علت بیماری حرکت یا مسافرت

بیماری حرکت (Motion sickness) به ‌دلیل ناسازگاری حرکت خود شخص با حرکت مورد انتظار مغز رخ می‌دهد. علائم آن معمولا شامل حالت تهوع، استفراغ، عرق سرد، سردرد، سرگیجه، از دست دادن اشتها و افزایش ترشح بزاق می‌شود.

فشار خون پایین و سرگیجه در مردان

کاهش چشمگیر فشار خون ممکن است منجر به سبکی سر یا احساس غش شود. ممکن است پس از نشستن یا ایستادن خیلی سریع رخ دهد.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز، سرگیجه و علت آن را شرح دادیم. سرگیجه می‌تواند خطر افتادن و آسیب دیدن شما را افزایش دهد. سرگیجه هنگام رانندگی با ماشین یا کار با ماشین آلات سنگین احتمال تصادف را افزایش می‌دهد. همچنین اگر بیماری که باعث سرگیجه شما شده است، درمان نشود عواقب طولانی مدتی را به دنبال خواهد داشت.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها