Bucalfat

مرطوب کننده چه زمانی بهترین اثرگذاری را دارد؟

امتیاز دهید
اگر به لطافت و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید حتما لزوم استفاده از مرطوب کننده را می‌دانید. در صورتی که از مرطوب کننده استفاده نکنید، پوستتان پیش از موعد دچار چروک شده و طراوت خود را از دست می‌دهد.
مرطوب کننده
Heatstroke

شاید شنیده باشید که کلئوپاترا، ملکه افسانه‌ای مصر، برای رطوبت‌رسانی به پوست خود در شیر استحمام می‌کرد. اینچنین برداشت می‌شود که حتی در گذشته‌های دور نیز اهمیت حفظ رطوبت پوست بر انسان پوشیده نبوده است. اگر بخواهید یک روتین پوستی داشته باشید، یکی از مهم‌ترین محصولاتی که باید به آن توجه نمایید، بدون شک کرم مرطوب کننده است. قیمت کرم مرطوب کننده با توجه به برند و محتویات بکار رفته در آن متفاوت است و شما باید با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب نمایید. در این مطلب به بررسی بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده می‌پردازیم.

فواید کرم مرطوب کننده چیست ؟

شواهد نشان می‌دهند که مرطوب کننده‌ها محتوای آب را در لایه شاخی پوست که خارجی‌ترین لایه آن است افزایش داده و با خشکی پوست مبارزه می‌کنند. مهم‌ترین فواید کرم مرطوب کننده را چنین می‌توان عنوان کرد:

  • مقابله با خشکی پوست
  • کند کردن روند پیری پوست و مبارزه با چین و چروک
  • کمک به از بین رفتن آکنه
  • تسکین  پوست‌های حساس
  • نحوه استفاده از مرطوب کننده

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده را در قسمت‌های بعدی شرح خواهیم داد. اما به طور کلی مرطوب‌کننده‌ها را پس از تمیز کردن صورت روی پوست پاکیزه باید مورد استفاده قرار داد. در این صورت از خشک شدن پوست پس از شستشو اجتناب خواهد شد. استفاده از مرطوب‌کننده همچنین زمانی که پوست کمی رطوبت دارد، بسیار می‌تواند مفید باشد زیرا رطوبت را می‌پوشاند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که هر چند وقت یکبار لایه‌برداری از پوست خود انجام دهید. این کار به از بین رفتن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و اگر بلافاصله پس از آن مرطوب‌کننده بزنید، این محصول به خوبی درون پوست نفوذ خواهد کرد.

بهتر است مرطوب کننده را با حرکات دایره‌ای روی پوست خود بمالید. برای صورت به اندازه یک نخود کرم مرطوب کننده کفایت می‌کند. اما بهتر است این محصول را علاوه بر صورت به گردن خود نیز بمالید.

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده

بعد از شستن صورت بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده است. بهتر است 2 بار در روز یکبار صبح و یکبار شب صورت خود را با شوینده‌ای که مناسب با نوع پوست شما فرموله شده است، شسته و بعد کرم مرطوب کننده بزنید. پس از حمام رفتن و دوش گرفتن، استفاده از کرم مرطوب کننده به حفظ رطوبت پوست کمک شایانی می‌کند.

 قیمت کرم مرطوب کننده

در داروخانه آنلاین مثبت سبز قیمت کرم مرطوب کننده در انواع مختلف را با یک کلیک چک کنید

از چه سنی مرطوب کننده بزنیم ؟

شاید کمی تعجب کنید اما در بیشتر منابع علمی آمده است که مراقبت از پوست و داشتن روتین پوستی بهتر است از سنین نوجوانی آغاز شود. به این منظور به 3 محصول مراقبت از پوست حتما نیاز است: شوینده، مرطوب کننده و ضد آفتاب. نوع هر یک از این محصولات با توجه به نوع پوست فرد باید تعیین شود و بهتر است در این زمینه از یک پزشک حاذق کمک گرفت تا اشتباهی در انتخاب صورت نگیرد.

اهمیت حفظ رطوبت پوست در طول شب

کرم‌ها و لوسیون‌های بسیاری در داروخانه‌ها وجود دارند که قبل از خواب به عنوان مرطوب کننده باید مورد استفاده قرار گیرند. بهتر است در این کرم‌ها اسید هیالورونیک، پپتیدهای بیومیمتیک و آنتی‌اکسیدان‌هایی همچون ویتامین سی و ای نیز وجود داشته باشند. برای حفظ سلامت پوست به جز اینکه لازم است هر شب آن را مرطوب کنید، خواب شبانه نیز اهمیت مخصوصی دارد. بعضی از مطالعات نشان داده است که استفاده از نور ال ای دی قرمز به مدت 20 دقیقه قبل از خواب در بهبود خواب شبانه می‌تواند بسیار مفید باشد. چراغ ال ای دی قرمز دوپامین را در مغز آزاد کرده و باعث می‌شود فرد خواب عمیق‌تری را تجربه کند.

مرطوب کننده طبیعی برای پوست

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده را شرح دادیم. به جای کرم و لوسیون از مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌های طبیعی نیز می‌توانید استفاده کنید؛ مثل: ژل آلوئه ورا یا جلبک. حتی خوراکی‌هایی همچون شیر نیز در رطوبت‌رسانی به پوست می‌توانند موثر واقع شوند.

سبک زندگی نیز در هیدراته نگه داشتن پوست نقش بسزایی دارد. تحقیقات نشان داده است که استرس باعث ایجاد ترک‌های میکروسکوپی در پوست می‌شود و کم‌آبی را بیشتر نمایان می‌سازد. جهت حفظ رطوبت پوست باید:

  • به طور مرتب ورزش کنید
  • سراغ مصرف الکل نروید
  • مصرف نمک را کاهش دهید
  • خوراکی‌های پرآب مثل کاهو، گوجه و خیار بخورید
  • آرامش خود را حفظ کرده و از استرس خود را دور نگه دارید
در مرطوب کننده به دنبال چه ترکیباتی باشیم ؟

بهتر است لوسیون‌ها، کرم‌ها، پمادها و سرم‌های مرطوب کننده در ترکیبات خود مواد زیر را داشته باشند تا اثرگذاری بهتری بر جای گذارند:

  • اسید هیالورونیک
  • گلیسیرین
  • سرامیدها
  • SPF
  • برچسب غیر کومدون‌زا (یعنی منافذ را مسدود نکند)

اگر اس پی اف یا فاکتور حفاظتی در مرطوب کننده شما وجود داشته باشد به این معناست که توانایی محافظت از پوست در برابر اشعه مضر خورشید را نیز دارد. این مسئله در جلوگیری از سرطان پوست، آفتاب‌سوختگی و پیری پوست موثر است. مواد دیگری که در مرطوب کننده‌ها باید در نظر گرفت، شامل موارد زیر است:

  • مسدود کننده‌ها: مواد روغنی که از تبخیر آب در پوست جلوگیری می‌کنند. مثل پارافین، وازلین اسید استئاریک و روغن‌های معدنی
  • جاذب‌های رطوبت: موادی که آب را از هوا به لایه بیرونی پوست می‌کشند مانند گلیسیرین و عسل.
  • ویتامین‌ها: که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به کاهش خطوط روی چهره کمک کرده و سبب تحریک ساخت کلاژن نیز می‌شوند.

بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده صبح و شب

در پایان بار دیگر گوشزد می‌کنیم که بهترین زمان استفاده از مرطوب کننده بعد از شستشوی صورت یا حمام رفتن است. توصیه می‌شود 2 بار در روز یکبار صبح و یکبار شب از مرطوب کننده استفاده شود تا پوست دچار خشکی و کم‌آبی نشود. توجه داشته باشید که حتی اگر نوع پوستتان چرب است باز هم به رطوبت‌رسانی نیاز دارد و و باید محصولی مناسب برای حفظ رطوبت آن استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Massum
Massum

اگر از مرطوب کننده در شب قبل از خواب استفاده کنیم صورت مون جوش نمیزنه؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  Massum

سلام روز بخیر
متناسب با نوع پوستتون باید از مرطوب کننده متناسب با پوستتون استفاده کنید

Jem
Jem

اگر همیشه آلئو ورا استفاده کنیم برای صورت چرب ضرر دارد؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Jem

سلام کاربر گرامی
برای پوست چرب بهتر است از محصولات مخصوص پوست چرب استفاده شود.آلوئه ورا خاصیت ضدالتهاب دارد.
سپاس از همراهی شما

ملیکا
ملیکا

اگر همیشه مرطوب کننده حاوی اوره استفاده کنیم ضرر داره؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  ملیکا

سلام کاربر عزیز
خیر ایرادی ندارد.