مجله مثبت سبز

آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر؟

امتیاز دهید
کراتینه کردن موها جلو‌ه‌ای زیبا به موهای شما می‌بخشد. اما اگر دو دل هستید که به منظور صاف و زیبا شدن موهای خود کراتینه انجام دهید یا خیر، این مقاله را حتما مطالعه نمایید.
آیا کراتینه مو ضرر دارد

مو یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زیبایی است. با توجه به اینکه موی فر زیبایی خاص خود را دارد، اما اکثر افراد هر کاری برای صاف و یا به‌اصطلاح لخت شدن موهای خود می‌کنند. برخی دست به روش‌های خانگی برای صافی می‌زنند. اما روشی که در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار شده، کراتینه مو است. درواقع کراتینه مو تنها برای صافی و زیبایی مو نیست. بلکه به ترمیم مو آسیب‌دیده نیز کمک می‌کند. این روش در اکثر مواقع در سالن‌های آرایشی توسط یک فرد ماهر انجام می‌پذیرد. کراتینه مو انواع مختلفی دارد که مواد مصرفی آن‌ها کمی با هم تفاوت دارند. شاید سوالی که مطرح می‌شود، این باشد که آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال تا پایان با ما در این مطلب از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز همراه باشید.

راه داشتن موهای صاف و لخت

کراتین نام پروتئینی است که به‌طور طبیعی در رشته‌های مو یافت شده و درخشندگی و لطافت به مو می‌دهد. به همین دلیل است که بسیاری کراتین را به‌عنوان پروتئین تقویت‌کننده مو می‌شناسند. اگر موهای مجعد دارید و یا موهای شما خشک و آسیب‌دیده به نظر می‌رسد، ممکن است وسوسه شوید که برای صاف کردن موها و افزودن درخشش آن، روش درمانی کراتینه را انجام دهید. زیبایی مو پس از کراتینه کردن چندین برابر می‌شود.

 اما شاید احتمالاتی که در مورد عوارض مواد استفاده‌شده در کراتینه مو به گوشتان می‌رسد، کمی شما را دچار تردید و ترس کند و سوال اینکه آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر برایتان مطرح شود. این موضوع دلیل محکمی برای انجام دادن کراتینه در سالن‌های معتبر و قابل‌اعتماد است. البته همواره روش‌های خانگی و انواع ماسک‌ها و شامپوها با منشا طبیعی برای نرمی و لطافت مو وجود دارد که می‌توانید با کم‌ترین هزینه در خانه انجام دهید.

  خرید شامپو

برای خرید شامپو کلیک کنید.

کراتینه مو چیست؟

بیایید قبل از هر چیز با مختصر معرفی بیشتر کراتین شروع کنیم. کراتین درواقع نوعی پروتئین است که به‌طور طبیعی در موهای ما یافت می‌شود و به‌عنوان بلوک اصلی ساختمانی مو محسوب می‌شود. عدم وجود این پروتئین در مو می‌تواند آن‌ها را بی‌حالت، خشک و مجعد، آسیب‌دیده و ناهموار کند. بهتر است بدانید که به‌طورکلی با افزایش سن، موهای ما کراتین طبیعی خود را از دست می‌دهد. البته عوامل بسیاری در آسیب زدن به موها دخیل هستند.

اما کراتینه مو درواقع یک روش درمانی به‌حساب می‌آید که در آن قسمت‌های آسیب‌دیده مو با کراتین ترمیم و دوباره ساخته می‌شوند. کراتینه باعث می‌شود موها درخشندگی و لطافت خاصی پیدا کنند. البته به‌عنوان یک احیاکننده، موهای آسیب‌دیده را به‌خوبی احیا می‌کند، و حتی می‌تواند موهای شما را مقاوم‌ترکند. ما در ادامه بعد پرداختن به انواع کراتینه مو به این سوال که آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر پاسخ داده‌ایم.

  آیا کراتینه مو ضرر دارد

انواع کراتینه مو

پیش از پرداختن به اینکه آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر، جالب است بدانید که کراتینه مو انواع متفاوتی دارد که عبارت‌اند از: کراتین احیاکننده مو و کراتین برزیلی یا صاف کننده. در ادامه این دو نوع متفاوت را با هم مقایسه می‌کنیم.

  • کراتین احیاکننده: کراتین احیاکننده مو درواقع مناسب برای موهایی ست که در اثر رنگ و مش‌های زیاد آسیب‌دیده و کاملا خشک و مجعد شده‌اند. اثر این نوع کراتین مو مشابه تقویت و ویتامینه کردن موها خواهد بود. دقت کنید که کراتین احیاکننده مو زیاد تاثیری روی صافی مو ندارد و اگر همزمان با احیا مو علاقه با صافی آن دارید، باید روش دوم را انتخاب کنید.
  • کراتین برزیلی (احیاکننده و صاف کننده): تفاوت کراتین احیاکننده مو با کراتین برزیلی در نوع محلولی است که استفاده می‌شود. در روش کراتینه برزیلی، کراتین در بخار و در حرارت ۲۳۲ درجه روی مو اعمال می‌شود. علاوه بر صاف کردن مو با استفاده از این روش، می‌توان از آن برای درمان موهای آسیب‌دیده و سوخته نیز استفاده کرد. در این روش یک لایه محافظ روی تار‌های مو ایجاد می‌شود و از آسیب دیدن موها جلوگیری می‌کند و بعد از اتمام کار موهایی صاف با ظاهری کاملا طبیعی خواهید داشت. کراتین باید ۴۸ الی ۷۲ ساعت بعد از اتمام کار روی مو‌ها باقی بماند و در روز‌های دوم و سوم نیز عمل صاف کردن تکرار ‌شود و در پایان روز سوم موها با یک شامپوی بدون سولفات شسته ‌شوند. دقت کنید که در بیشتر مواقع در مواد کراتینه مو برزیلی، ماده‌ای به نام فرمالدهید (فرمالدئید) وجود دارد که شیمیایی بوده و خطرات زیادی برای سلامتی به دنبال دارد.

آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر؟

معمولا از طرف شرکت‌های تولید کننده مواد کراتینه و سالن‌های آرایشی با تبلیغات وسیعی درمورد فواید کراتینه کردن مو روبرو می شویم. اما این سوال پیش می‌آید که آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در برخی مواقع با توجه به محلول مورد استفاده برای کراتینه مو، می‌تواند برای فرد و البته بیشتر برای آرایشگری که همیشه در معرض آن مواد است، بسیار خطر ساز باشد. بسیاری از متخصصان نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند. کراتین ممکن است بتوانند مو را صاف کنند اما در این روند به آن آسیب می‌رساند. این امر به این دلیل است که محصولات درمانی کراتین حاوی مواد دیگری به غیر از کراتین (مانند فرمالدهید) هستند.

موسسه‌ بین‌المللی تحقیقات سرطان و موسسه ملی سم‌شناسی این ماده را به‌عنوان عامل سرطان‌زا معرفی کرده است. همچنین استنشاق فرمالدهید می‌تواند باعث سوزش گلو و چشم، حالت تهوع و حساسیت پوستی شود. علاوه بر همه این‌ها در مورد اینکه کراتینه مو ضرر دارد یا خیر باید بگوییم که تماس طولانی‌مدت با فرمالدهید می‌تواند موجب آسیب به سیستم عصبی مرکزی هم شود.

این آسیب‌ها عبارت‌اند از: افزایش ابتلا به سردرد، افسردگی، تغییر خلق‌وخو، بی‌خوابی،‌ بدخلقی، کاهش تمرکز و کاهش چالاکی، حافظه و تعادل.حتی محصولاتی با عنوان (بدون فرمالدهید ) نیز می‌توانند حاوی متیلن گلیکول یا فرمالین باشند که می‌توانند عوارض جانبی دقیقی مانند فرمالدهید ایجاد کنند. بنابراین بهتر است قبل از کراتینه مو اطمینان حاصل کنید که همه موارد احتیاط ایمنی به‌درستی رعایت می‌شوند. دقت کنید که کراتینه مو برای زنان باردار و کودکان ممنوع است.

  null

فواید کراتینه مو

همان‌طور که دیدید پاسخ به این سوال که آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر مثبت بود . البته کراتینه مو بدون فرمالدهید که درواقع یک روش احیاکننده برای موهای خشک و آسیب‌دیده محسوب می‌شود، نکات مثبت زیادی نیز دارد. برای مثال:

  • پوشش اضافی کراتین که در فرایند کراتینه روی مو قرار می‌گیرد، مو را در برابر آفتاب و آلودگی حفظ می‌کند.
  • ازآنجاکه کراتین به تقویت مو کمک می‌کند، مو مقاوم‌تر می‌شود و از خاصیت شکنندگی در امان می‌ماند.
  • موها بسیار نرم‌تر، براق‌تر و شاداب‌تر می‌شوند.
  • موها به‌راحتی حالت می‌گیرد و شانه می‌شود.
  • کراتینه مو برخلاف روش‌های صاف کردن قدیمی مو، به موها هیچ آسیبی نمی‌زند.

فواید کراتینه مو

کراتینه خانگی مو

اگر از شنیدن پاسخ به این سوال که آیا کراتینه مو ضرر دارد کمی ترسیدید، می‌توانید با درست کردن کراتین مو خانگی ،مو خود را کراتینه کنید. این ماسک‌ها را می‌توانید با مواد طبیعی مانند تخم‌مرغ، عسل، موز، آووکادو، سس مایونز و ماست در منزل درست کنید.

همچنین برای تقویت مو و البته تغذیه آن از درون، حتما باید رژیم غذایی متعادل حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های دریایی داشته باشید. البته یک شامپو خوب که عاری از سولفات باشد می‌تواند به ایجاد یک محیط ایده آل برای رشد سالم مو کمک می‌کند. همچنین شامپو و نرم‌کننده‌های حاوی بیوتین، روی و کراتین را انتخاب کنید تا موها صاف، براق و ضخیم شوند.

ریزش مو بعد از کراتینه

در بعضی از موارد برخی از افراد از ریزش موهای خود بعد از کراتینه شکایت می‌کنند. کراتین خود به تنهایی برای مو مفید است اما دیگر ترکیبات شیمیایی که به آن اضافه می‌شود، ممکن است در ریزش مو تاثیر داشته باشد. البته بسیاری از افراد نیز می‌گویند که بعد از کراتینه کردن دچار ریزش مو نشده‌اند. به هر حال استفاده از شامپوی بدون سولفات را بعد از کراتینه کردن به شما پیشنهاد می‌دهیم.

معرفی شامپو برای موهای کراتینه شده

در مورد اینکه آیا کراتینه مو ضرر دارد یا نه، برایتان شرح دادیم. اکنون چند نمونه شامپو به شما معرفی می‌کنیم که مناسب موهای کراتینه شده و فاقد سولفات هستند:

شامپو هیر واتر بدون سولفات کراتینه کامان

این شامپو حاوی کراتین هیدرولیز شده و فاقد سولفات بوده و در تثبیت رنگ مو نیز موثر است. اگر موهای خود را اخیرا کراتینه کرده‌اید، استفاده از این شامپو را به شما پیشنهاد می‌دهیم. شامپو هیر واتر بدون سولفات کراتینه کامان رطوبت‌رسانی عمیقی را برای تارهای مو فراهم می‌کند. با استفاده از این شامپو شاهد گره‌خوردگی و وز شدن موهای خود نخواهید بود و در نتیجه ظاهر موهای شما نیز سالم‌تر و شاداب‌تر به نظر خواهد رسید.

  شامپو بدون سولفات کامان

خرید شامپو بدون سولفات کامان- آیا کراتینه مو ضرر دارد

شامپو کراتین بدون سولفات ویتروس

شامپو کراتین ویتروس مناسب موهای آسیب دیده و کراتینه شده بوده و در آن از سولفات، نمک اضافه و رنگ استفاده نشده است. زینک، کراتین هیدرولیز شده و کمپلکس ویتامین B۵ از ترکیبات موجود در این شامپو هستند. استفاده از این شامپو به افرادی که موهای آسیب دیده دارند، پیشنهاد می‌شود. تقویت، افزایش ضخامت و استحکام ساقه مو از مزایای استفاده از این محصول است. کف حاصل از این شامپو را باید به مدت 3 دقیقه روی موهای خود ماساژ دهید و بعد موهای خود را آبکشی نمایید.

  شامپو بدون سولفات ویتروس

خرید شامپو بدون سولفات ویتروس

عوارض کراتینه مو برای آرایشگر

موادی که کراتینه مو با آنها انجام می‌شوند، همان طور که اشاره کردیم حاوی مواد مضری به نام فرمالدهید هستند. این مواد ممکن است برای آرایشگری که در حال کراتینه مو است نیز ضرر داشته باشد. وقتی این مواد آسیب‌زا از طریق تنفس جذب می‌شوند ممکن است علائمی همچون گلودرد، سرفه و خارش چشم ایجاد کنند. اینکه فرمالدهید تا چه حد سرطان زا است، هنوز در دست بررسی توسط محققان قرار دارد.

ریزش مو بعد از کراتینه

سخن پایانی

کراتینه مو به روش‌های مختلف برای صافی و احیا موهای آسیب‌دیده و خشک است. در این روش با رساندن پروتئین کراتین به مو، به روند تقویت مو کمک زیادی می‌شود. البته در مورد اینکه آیا کراتینه مو ضرر دارد یا خیر همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم، دقت کنید که برخی از محلول‌های کراتینه مو حاوی ماده سرطان‌زا فرمالدهید هستند.

به‌منظور جلوگیری از عوارض ایجادشده پس از کراتینه مو، همیشه توصیه می‌شود که به یک سالن معتبر بروید. اگر هم از مشکل پوستی خاصی رنج می‌برید، حتما قبل از کراتینه مو با پزشک پوست خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت موزیبایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها