mosbatesabz

علت سوزش کف پا چیست؟

3/5 - (79 امتیاز)
سوزش کف پا می‌تواند بخشی از علائم سندرومی ‌به نام سندروم سوزش پا باشد که در آن پاهای شما اغلب به طور ناخوشایندی داغ و دردناک می‌شوند. احساس سوزش کف پا ممکن است در شب شدیدتر شود و در طول روز کمی تسکین پیدا کند. علت سوزش کف پا در این بیماری که به عنوان سندروم گریرسون-گوپالان (Grierson-Gopalan) نیز شناخته می‌شود، می‌تواند مربوط به عوامل مختلفی باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.
علت سوزش کف پا
Oralyte

آسیب یا به دام افتادن عصب

دلایل زیادی برای آسیب عصبی وجود دارد. درد و آسیب عصبی ممکن است به دلیل بیماری‌های مختلف، آسیب‌های کمر، جراحی کمر، استفاده از داروهای شیمی ‌درمانی یا سایر داروها یا قرار گرفتن در معرض سموم رخ دهد. در ادامه انواع آسیب به اعصاب که می‌تواند علت سوزش کف پا باشد را بررسی می‌کنیم.

1- نوروپاتی محیطی، اصلی‌ترین علت سوزش کف پا

نوروپاتی محیطی یکی از دلایل اصلی سوزش کف پا است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که چیزی به اعصاب حسی محیطی که نخاع را به بازوها و پاها متصل می‌کنند، آسیب برساند. افرادی که برای مدت طولانی دیابت و سابقه سطح بالای گلوکز خون داشته‌اند، بیشتر در معرض نوروپاتی محیطی قرار دارند.

نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت، به تدریج ایجاد می‌شود و ممکن است در طول زمان بدتر شود. شرایط دیگری نیز می‌توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تعادل تغذیه (کمبود ویتامین B و سندروم سوء جذب)
  • داروهای شیمی ‌درمانی
  • برخی بیماری‌های ارثی
  • اختلالات خود ایمنی (از جمله آرتریت روماتوئید)
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی
  • عفونت‌ها
  • نارسایی کلیه
  • اختلال سوء مصرف الکل

مطالعه بیشتر در رابطه با اثرات کمبود ویتامین B: کمبود کدام ویتامین باعث مشکلات اعصاب و روان می شود؟

2- نوروم (تومور عصبی) مورتون

بافت عصبی بین استخوان‌های انگشتان پا ممکن است ضخیم شده و باعث درد شود. پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ، آسیب‌های ورزشی، اضافه وزن، استرس، وضعیت و حرکت غیرطبیعی پا یا کاهش چربی در کف پا می‌تواند باعث مورتون نوروما شود. این نوع تومور، خوش‌خیم و غیر سرطانی است اما علائمی ‌مثل سوزش کف پا، درد و فشار ایجاد می‌کند و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث آسیب دائمی‌ عصب شود.

پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ

3- سندروم تونل تارسال

تونل تارسال، فضای باریکی در داخل مچ پا در نزدیکی استخوان‌های مچ پا است. تحت فشار بودن عصب تیبیال خلفی (عصبی که در پشت بزرگ‌ترین استخوان ساق پای شما قرار دارد)، می‌تواند منجر به احساس سوزش، سوزن سوزن شدن یا درد در قسمت‌هایی از پا شود. مچ داخلی و ساق پاهای شما نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند.

4- سندروم درد محیطی پیچیده

این اختلال عصبی نادر و در عین حال بسیار دردناک ممکن است پس از جراحت یا جراحی رخ دهد. سندروم درد محیطی پیچیده (CRPS) وضعیتی است که باعث درد، تغییر در رنگ پوست و سایر علائم در قسمت خاصی از بدن معمولا بازو، پا یا دست می‌شود. CRPS در نتیجه اختلال در عملکرد سیستم عصبی مرکزی یا محیطی رخ می‌دهد و می‌تواند علت سوزش کف پا باشد.

5- اختلال شارکو ماری توث

این اختلال عصبی ارثی ممکن است به اعصاب محیطی پاها آسیب برساند و این آسیب به مرور زمان بدتر می‌شود. Charcot-Marie-Tooth بر عضلات و اعصاب اندام‌های شما تأثیر می‌گذارد و در نتیجه باعث ضعف غیرطبیعی و بلند شدن قوس‌های پا می‌شود.

اختلالات غدد درون ریز یا اختلالات متابولیک

یکی دیگر از علل سوزش کف پا می‌تواند اختلالات غدد درون ریز باشد.

6- دیابت شیرین (ملیتوس)

دیابت نوع 1 و نوع 2 ممکن است بر اعصاب محیطی بدن، به ویژه اعصاب حسی پاها تأثیر بگذارد. اگر سطوح بالای قند خون به درستی کنترل نشود، می‌تواند به اعصاب محیطی به خصوص در طولانی مدت آسیب برساند. سطح بالای گلوکز خون بر انتقال سیگنال از این اعصاب تأثیر می‌گذارد و می‌تواند دیواره رگ‌های خونی را ضعیف کند.

مطالعه بیشتر: قند خون خطرناک چند است؟

7- کم کاری تیروئید

کم کاری غده تیروئید ممکن است علت سوزش کف پا همراه با علائم دیگری مانند افزایش وزن، خشکی پوست یا خستگی باشد.

سوزش کف پا

عفونت‌ها

بیماری‌های عفونی مانند اچ آی وی (ایدز)، سیفلیس و زونا ممکن است با درگیری اعصاب، علت سوزش کف پا باشند. سوزش کف پا و سایر علائم، با درمان عفونت بهبود پیدا می‌کنند.

8- بیماری پای ورزشکار (tinea pedis)

این عفونت قارچی توسط قارچ‌های کپک مانندی به نام درماتوفیت‌ها ایجاد می‌شود که در نواحی مرطوب و گرم پوست شما رشد می‌کنند. کفش‌ها و جوراب‌های مرطوب به قارچ‌ها اجازه رشد و گسترش می‌دهند. علائم بیماری پای ورزشکار ممکن است شامل خارش، سوزش کف پا و سوزش بین انگشتان پا باشد.

سایر علل سوزش کف پا

علت سوزش کف پا می‌تواند شرایط دیگر شامل بیماری مزمن کوهستان، سندروم گیتلمن، لیشمانیوز (عفونت انگلی لیشمانیا)، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، اختلالات روان‌تنی (سایکوسوماتیک)، شرایط ارثی و علل ناشناخته (ایدیوپاتیک) باشد. از دلایل دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

9- اریترومالژیا/اریترمالژیا

این اختلال نادر می‌تواند علت سوزش کف پا، افزایش دمای پوست و قرمزی (اریتم) قابل مشاهده انگشتان پا و کف پا باشد. علت دقیق اریترومالژیا ناشناخته است و حملات آن (گر گرفتگی) ممکن است فقط در زمان‌های خاصی رخ دهند و از چند دقیقه تا چند روز طول بکشند. ناحیه آسیب دیده ممکن است حساس، متورم و گرم شود.

10- کفش نامناسب

کفش‌هایی که خیلی تنگ، خیلی نرم و با کفی نازک هستند یا مناسب سایز پای شما نیستند، می‌توانند پاهای حساس را تحریک کنند یا به قسمت‌های خاصی از پای شما فشار وارد کنند.

11- آلرژی

آلرژی به موادی که برای ساخت کفش یا جوراب استفاده می‌شود، ممکن است علت سوزش کف پا باشد.

12- درماتیت تماسی

رنگ‌ها یا عوامل شیمیایی که برای رنگ کردن چرم استفاده می‌شود، می‌تواند پوست شما را تحریک کند و باعث سوزش کف پا شود.

سخن پایانی

اگر سوزش کف پای شما متوقف نمی‌شود و علت آن را نمی‌دانید، احتمال دارد که مجموعه‌ای از علائم به نام سندروم سوزش پا داشته باشید. علت سوزش پا که در این مقاله از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به آن پرداختیم، می‌تواند شرایط و عوامل مختلفی باشد؛ اما اغلب اوقات این علائم به دلیل مشکلات و آسیب به اعصاب رخ می‌دهد. خوشبختانه، گزینه‌های درمانی بالقوه زیادی برای سندروم سوزش کف پا وجود دارد. اگر درمان‌های خانگی را امتحان کرده‌اید و جواب نگرفته‌اید، برای یافتن علت سوزش کف پا و دریافت درمان مناسب حتما به پزشک مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط
برچسب: پا
دسته بندی: بیماری ها
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یعقوب
یعقوب

منم پام هم این برنامه رو داره خیلی اذیت میکنه داغ نی ولی احساس اتیش دارم

علیار
علیار

سلام مطالب بسیار عالی هستش تشکر از زحمات شما