mosbatesabz

خارش بدن و کبد

4.7/5 - (3 امتیاز)
از آنجایی که کبد بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن است، چندین عملکرد بدن را بر عهده دارد. کبد، ریزمغذی‌ها را متابولیزه می‌کند، بدن را سم‌زدایی می‌کند و صفرا تولید می‌کند؛ مایعی به رنگ زرد مایل به سبز که به هضم چربی‌ها کمک می‌کند. از همه مهم‌تر، کبد ذخیره ویتامین‌ها، تنظیم قند خون و کمک به عملکرد سیستم ایمنی را بر عهده دارد.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

خارش بدن و کبد

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) یک شکل پیشرونده و جدی از بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل است. در یک فرد مبتلا به NASH، تجمع چربی در کبد همراه با التهاب رخ می‌دهد. NASH در حدود 25٪ از موارد بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل وجود دارد.

آیا کبد چرب باعث ایجاد مشکلات پوستی می‌شود؟ بیماری کبدی حاد و مزمن می‌تواند بر تظاهراتی بر روی پوست داشته باشد. این علائم می‌تواند از موارد بسیار خفیف مانند چاق شدن انگشتان، تا آشکارتر مانند زردی (یرقان) متغیر باشد. شناسایی زودهنگام این تغییرات به تشخیص و مدیریت سریع بیماری زمینه‌ای کمک می‌کند.

آنچه در این مقاله می خوانیم

خارش بدن و کبد

خارش بدن می‌تواند نشانه‌ای از کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) شدید باشد. خارش ممکن است در یک ناحیه موضعی به عنوان مثال، صورت باشد یا در تمام بدن رخ دهد.

این عارضه باعث می‌شود که میل شدید به خاراندن پوست داشته باشید. با این حال، خاراندن ممکن است این احساس را تسکین ندهد و فقط باعث افزایش تحریک شود.

بیشتر بخوانید: بهترین میوه برای پاکسازی کبد

در ادامه سایر عوارض اختلالات کبدی را که می‌توانند با خارش بدن همراه باشند، شرح خواهیم داد.

درماتیت پوستی

استئاتوهپاتیت غیر الکلی می‌تواند باعث درماتیت یا تحریک پوست از جمله پوست صورت شود. این عارضه، به این دلیل است که بیماری‌های مزمن کبدی می‌توانند از جذب موثر ماده معدنی زینک در بدن جلوگیری کرده و باعث کمبود آن شوند.

بر اساس یک بررسی در سال 2022، کمبود زینک می‌تواند باعث درماتیت شود. درماتیت ممکن است به صورت تحریک پوستی که باعث ایجاد بثورات خشک و خارش‌دار همراه با برجستگی‌های کوچک می‌شود، ظاهر شود.

درماتیت

زخم پا

علاوه بر این، ارتباطی بین بیماری کبد چرب و مقاومت به انسولین (دیابت نوع 2) نیز مشاهده شده است. دیابت می‌تواند منجر به مشکلات گردش خون و آسیب عصبی، به ویژه در اندام تحتانی یعنی پاها شود. این مسئله می‌تواند منجر به جریان خون ضعیف، کاهش حس و بهبود کندتر زخم‌ها شود و خطر زخم پا و عفونت را افزایش دهد.

روزاسه

روزاسه ممکن است نشانه کبد چرب باشد. روزاسه یک بیماری التهابی مزمن پوست است که باعث برافروختگی، عمدتا روی بینی و گونه‌ها می شود. پوست روشن با روزاسه ممکن است قرمز به نظر برسد، در حالی که پوست تیره مبتلا به روزاسه ممکن است تغییر رنگ قهوه‌ای تیره نشان دهد.

مقاله‌ای در سال 2017 توسط آکادمی پوست آمریکا ارتباطی بین روزاسه و بیماری کبد چرب، به ویژه NAFLD و NASH ایجاد می کند. ابتلا به روزاسه ممکن است علامت قابل مشاهده کبد چرب در صورت باشد. با این حال، همه مبتلایان به روزاسه کبد چرب ندارند. سایر علائم روزاسه شامل جوش‌های آکنه مانند، پوست ناهموار و رگ‌های خونی قابل مشاهده است.

سایر علائم بیماری‌های کبدی که باید مراقب آن‌ها باشید:

  • خستگی
  • ناراحتی یا درد شکم
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • یرقان (زرد شدن پوست و چشم)
  • افزایش آنزیم‌های کبدی در آزمایش خون
  • ادرار تیره
  • مدفوع بی‌رنگ
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف
  • گیجی در موارد شدید
  • کف دست قرمز در مراحل پیشرفته
  • عروق خونی عنکبوتی مانند روی پوست

سخن پایانی

بیماری کبد چرب در درجه اول با ایجاد تجمع چربی در سلول‌های کبد، آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری می‌تواند منجر به عوارض زیادی از جمله علائم دردناک در پوست شما شود. در این مقاله، این علائم را با تاکید بر عارضه خارش بدن برای شما شرح دادیم. شما می‌توانید سوالات خود را در رابطه با کبد چرب و علائم آن، از کارشناسان تغذیه داروخانه آنلاین مثبت سبز در بخش نظرات بپرسید.

محصولات مرتبط

Goldaru-Livergol-140-30-Coated-Tab-2
قرص لیورگل ۱۴۰ گل دارو
Health-Aid-Livercare-1
قرص لیورکر هلث اید
کپسول لیورهیل 306 میلی گرم
کپسول لیورهیل باریج
کپسول تیشوک گل دارو 30 عدد
کپسول تیشوک گل دارو
Barij-Essence-Atheromod-B-100-Tab
قرص آترومد – بی باریج اسانس
Goldaru-Livergol-140-30-Coated-Tab-2
قرص لیورگل ۱۴۰ گل دارو
Health-Aid-Livercare-1
قرص لیورکر هلث اید
کپسول لیورهیل 306 میلی گرم
کپسول لیورهیل باریج
کپسول تیشوک گل دارو 30 عدد
کپسول تیشوک گل دارو
Barij-Essence-Atheromod-B-100-Tab
قرص آترومد – بی باریج اسانس
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها