علائم مالاریا چیست و چگونه بهبود می یابد؟

امتیاز دهید

مالاریا یک بیماری تهدید کننده زندگی است که به طور معمول از طریق نیش یک پشه آلوده منتقل می‌شود. پشه‌های آلوده دارای انگل پلاسمودیوم هستند. هنگامی که این پشه شما را می‌گزد، انگل در جریان خون شما آزاد می‌شود. برای آشنایی با علائم مالاریا با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز […]

علائم مالاریا چیست

مالاریا یک بیماری تهدید کننده زندگی است که به طور معمول از طریق نیش یک پشه آلوده منتقل می‌شود. پشه‌های آلوده دارای انگل پلاسمودیوم هستند. هنگامی که این پشه شما را می‌گزد، انگل در جریان خون شما آزاد می‌شود. برای آشنایی با علائم مالاریا با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

بیماری ملاریا

بیماری ایجاد شده توسط انگل مالاریا که به عنوان بیماری مالاریا نامیده می‌شود، می‌تواند نشانه‌های متنوع و گسترده‌ای ایجاد کند که می‌توان آن‌ها را به دوره کمون یا بیماری خیلی خفیف و شدید و حتی مرگ طبقه بندی کرد ولی عموماً بیماری مالاریا را به دو نوع خفیف و شدید طبقه بندی می‌کنند و در کل مالاریا بیماری علاج پذیری است که لازمه درمان آن تشخیص و اقدام به موقع و درست است.

از آنجایی که مالاریا عفونت ناشی از انگل است، اگر مالاریا دارید، احتمالاً تعداد علائم مالاریا که بیشترین تعداد عفونت را دارند و برخی علائم مالاریا که به طور خاص با عفونت مالاریا مرتبط است، تجربه خواهید کرد.

هنگامی که انگل‌ها در داخل بدن شما هستند، به کبد سفر می‌کنند، جایی که بالغ می‌شوند. پس از چند روز، انگل بالغ وارد جریان خون می‌شود و شروع به عفونت گلبول‌های قرمز می‌کند.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان

در عرض ۴۸ تا ۷۲ ساعت، انگل‌های داخل گلبول‌های قرمز به وجود می‌آیند و سلول‌های آلوده باز می‌شوند. انگل‌ها همچنان آلوده به گلبول‌های قرمز می‌شوند و در نتیجه علائمی که در دوره‌هایی دو تا سه روز طول می‌کشد، رخ می‌دهد.

علائم مالاریا به طور معمول در اقیانوس‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می‌شود که انگل‌ها می‌توانند زندگی کنند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۶، ۲۱۶ میلیون مورد مالاریا در ۹۱ کشور وجود دارد.

در ایالات متحده، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش سالانه ۱۷۰۰ مورد مالاریا را گزارش می‌کند. اغلب موارد مالاریا در افرادی که به کشورهایی سفر می‌کنند که مالاریا شایع است، توسعه می‌یابد.

علائم مالاریا چیست چه چیزی باعث مالاریا می شود؟

اگر یک پشه آلوده به انگل پلاسمودیوم شما را نیش بزند، مالاریا می‌تواند رخ دهد. چهار نوع انگل مالاریا وجود دارد که می‌توانند انسان را آلوده کنند:

Plasmodium vivax، P. ovale، P. malariae و P. falciparum.

falciparum یک نوع شدیدتری از بیماری را ایجاد می‌کند و کسانی که این نوع مالاریا را می‌گیرند خطر بیشتری برای مرگ دارند. مادر آلوده همچنین می‌تواند این بیماری را به نوزاد خود منتقل کند که به عنوان مالاریا مادرزادی شناخته می‌شود.

مالاریا توسط خون منتقل می‌شود، بنابراین می‌تواند از طرق زیر هم منتقل شود:

  • پیوند عضو
  • انتقال خون
  • استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک

علائم مالاریا چیست؟

علائم مالاریا معمولا طی ۱۰ روز تا ۴ هفته پس از عفونت ایجاد می‌شود. در برخی موارد علائم مالاریا ممکن است چند ماه طول بکشد. بعضی از انگل‌های مالاریا می‌توانند وارد بدن شوند، اما مدت زمان طولانی در خواب بمانند.

علائم مشترک مالاریا عبارتند از:

  • تب شدید
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • اسهال
  • کم خونی
  • درد عضلانی
  • تشنج
  • مدفوع خونین

مراحل حمله مالاریا

  • مرحله سرد (احساس سرما و لرزش)
  • مرحله گرم (تب، سردرد و تهوع)
  • در نهایت مرحله تعریق (عرق، برگشت بدن به دمایی عادی، خستگی)

مالاریا چگونه تشخیص داده می شود؟

دکتر شما قادر به تشخیص مالاریا خواهد بود. در طول قرار ملاقات، دکتر شما سابقه سلامت شما از جمله هر سفر اخیر به اقلیمی گرمسیری، بررسی خواهد کرد. معاینه فیزیکی نیز انجام خواهد شد.

علائم مالاریا چیست پزشک شما قادر به تعیین اینکه آیا شما دارای طحال و یا کبد بزرگ هستید هم خواهد بود. اگر علائم مالاریا دارید، پزشک ممکن است برای تشخیص بیشتر، آزمایش خون تجویز کند. این آزمایش نشان می‌دهد:

  • آیا مالاریا دارید؟
  • چه نوع مالاریا دارید؟
  • اگر عفونت شما ناشی از انگل است، به چه نوع خاصی از داروها مقاوم است؟
  • آیا بیماری باعث کم خونی شده است؟
  • آیا بیماری بر اندام‌های حیاتی شما تأثیر گذاشته است؟

عوارض تهدید کننده زندگی مالاریا

مالاریا می‌تواند تعدادی از عوارض تهدید کننده زندگی را ایجاد کند. موارد زیر ممکن است رخ دهد:

  • تورم رگ‌های خونی مغز
  • تجمع مایع در ریه‌ها که باعث مشکلات تنفسی می‌شود
  • نارسایی کلیه ها، کبد و طحال
  • کم خونی ناشی از تخریب سلول‌های قرمز خون
  • قند خون پایین

مالاریا چگونه درمان می شود؟

مالاریا می‌تواند وضعیت تهدید کننده زندگی باشد، به ویژه اگر شما مبتلا به انگل P. falciparum باشید. درمان بیماری معمولاً در بیمارستان انجام می‌شود. پزشک شما داروهایی را بر اساس نوع انگل تجویز خواهد کرد.

در بعضی موارد، داروهای تجویز شده ممکن است عفونت را به دلیل مقاومت انگلی به مواد مخدر مشخص نکند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک ممکن است نیاز به استفاده بیش از یک دارو یا تغییر داروها به طور کامل را برای درمان بیمار خود تشخیص دهد.

علاوه بر این، انواع خاصی از انگل مالاریا، مانند P. vivax و P. ovale، دارای مراحل کبدی هستند که انگل می‌تواند در مدت زمان طولانی در بدن شما زندگی کند و بعدا مجددا فعال شود و باعث عود عفونت شود.

اگر شما یکی از این نوع انگل‌های مالاریا را پیدا کرده‌اید، یک داروی دوم برای جلوگیری از عود در آینده به شما داده می‌شود.

درمان بیماری مالاریا در انواع خوش‌خیم با داروهایی مثل “کلروکین” طی یک دوره چند روزه انجام می‌شود. متاسفانه در حال حاضر انواع بدخیم مالاریا به بسیاری از داروها مقاوم هستند؛ البته داروهایی مثل “آرتزونات” و “مفلوکین” برای درمان این دسته از بیماران به بازار آمده است.

چشم انداز دراز مدت برای افراد مبتلا به مالاریا چیست؟

افراد مبتلا به مالاریا که درمان را دریافت می‌کنند، به طور چشمگیری چشم انداز بلند مدتی هم دارند. اگر عوارض ناشی از مالاریا ایجاد شود، ممکن است چشم انداز خوب نباشد. مالاریا مغزی که موجب تورم رگ‌های خونی مغز می‌شود می‌تواند منجر به آسیب مغزی شود.

چشم انداز دراز مدت برای بیماران مبتلا به انگل مقاوم در برابر دارو نیز ممکن است ضعیف باشد. در این بیماران، مالاریا ممکن است تکرار شود و ممکن است عوارض دیگری ایجاد کند.

نکاتی برای جلوگیری از مالاریا

برای جلوگیری از مالاریا هیچ واکسنی در دسترس نیست. اگر در حال سفر به ناحیه‌ای هستید که مالاریا شایع است یا اگر در چنین منطقه‌ای زندگی می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید. برای پیشگیری از بیماری ممکن است داروهایی تجویز شود.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مالاریا شایع است، با پزشک خود درباره پیشگیری طولانی مدت صحبت کنید. خوابیدن با یک پشه بند ممکن است باعث جلوگیری از نیش پشه آلوده شود. پوشش پوست شما و یا استفاده از اسپری‌های حاوی DEET همچنین ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند.

اگر شما مطمئن نیستید که مالاریا در منطقه شما شایع است، CDC دارای نقشه جدیدی برای کشف مالاریا است.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
باران
باران

سلام خسته نباشید چن وقت پیش خواب بودم یک آن پام تو خواب سوخت انگار ی چی نیش زد پامو بلند شدم دیدم ران پام قرمزه ها ر چی نگاه کردم چیزی ندیدم از اون موقع ران پام میسوزه تو خواب یا درد مکنه گاهی اوقاتم صورتمم میسوزه تو خواب اما تب ندارم میش راهنماییم کنید آیا پشه مالاریا بوده یا ن

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  باران

همراه محترم
سلام
جهت بررسی محل گزش و تشخیص نوع گزش به پزشک مراجعه فرمایید.
متشکرم