collagino

بررسی فواید و خواص چای بابونه + نحوه مصرف

5/5 - (1 امتیاز)
بسیاری از افراد با نوشیدن دمنوش و چای‌های مختلف سعی در حفظ سلامت عمومی خود دارند. یکی از دمنوش‌هایی که می‌تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد، چای بابونه است. چای بابونه یکی از نوشیدنی‌های محبوب و پرطرفدار در سراسر جهان است که از گل‌های خشک شده گیاه بابونه تهیه می‌شود. این چای به دلیل طعم ملایم و خواص درمانی متعدد خود، در طب سنتی و مدرن جایگاه ویژه‌ای دارد. در ادامه این مطلب خواص شگفت‌انگیز این چای و نحوه مصرف آن را بررسی خواهیم کرد.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

چای بابونه
Heatstroke

آنچه در این مقاله می خوانیم

خواص چای بابونه

گل‌های بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی متعددی هستند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فلاونوئیدها، کومارین‌ها، فنول‌ها و اسانس‌های روغنی اشاره کرد. این ترکیبات فعال دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، ضد اسپاسم و آرامبخش هستند که به دمنوش بابونه خواص درمانی منحصر به فردی می‌بخشند. در ادامه به بررسی این خواص می‌پردازیم.

بهبود کیفیت خواب

بابونه دارای خواص منحصر به فردی است که می‌تواند به کیفیت خواب شما کمک کند. چای بابونه حاوی آپیژنین است. آپیژنین آنتی اکسیدانی است که به گیرنده‌های خاصی در مغز شما متصل می‌شود و ممکن است باعث خواب آلودگی شود و بی‌خوابی یا ناتوانی مزمن در خواب را کاهش دهد. در یک آزمایش دیده شده که زنان پس از زایمان که به مدت دو هفته چای بابونه نوشیدند، در مقایسه با گروهی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، کیفیت خواب بهتری داشتند.

بهبود سلامت گوارش

هضم مناسب و صحیح غذا برای سلامت کلی بدن شما بسیار مهم است. یکی از خواص چای بابونه کمک به هضم بهتر غذا و مواد خوراکی است. این باعث می‌شود تا خطر برخی بیماری‌های گوارشی کاهش پیدا کند. گیاه بابونه دارای خواص ضد التهابی است و به همین دلیل ممکن است در جلوگیری از اسهال به شما کمک کند. این گیاه با کاهش اسیدیته معده از رشد باکتری‌هایی که در ایجاد زخم معده نقش دارند، جلوگیری کند. به طور سنتی، ار قدیم این چای برای درمان چندین بیماری گوارشی، از جمله حالت تهوع و باد شکم استفاده می‌شده است.

محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان

همانطور که گفته شد این چای حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار خوبی است. این آنتی اکسیدان‌ها با از بین بردن سلول‌هایی که به بدن آسیب می‌زنند می‌تواند برای کاهش خطر بروز انواع خاصی از سرطان مفید باشد. بابونه حاوی آنتی اکسیدان آپیژنین است. آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به ویژه سلول‌های موجود در سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مبارزه می‌کند.

Biotin-Bepanthene-ampoule
پک آمپول بیوتین بپانتن اکتوورکو
قیمت: 237.800 تومان
قیمت با تخفیف:166.500 تومان

مفید برای کنترل قند خون

نوشیدن چای بابونه ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. خواص ضد التهابی آن ممکن است از آسیب به سلول‌های لوزالمعده جلوگیری کند. این آسیب زمانی رخ می‌دهد که سطح قند خون شما به طور مزمن بالا می‌رود. پانکراس در بدن انسولین (هورمونی که مسئول حذف قند از خون شما است) تولید می‌کند. چای بابونه می‌تواند برای سلامت پانکراس شما مفید باشد. چای بابونه ممکن است سطح قند خون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و همچنین ممکن است برای جلوگیری از افزایش قند خون پس از خوردن غذا مفید باشد.

خواص چای بابونه

بهبود سلامت قلب

چای بابونه سرشار از فلاون‌ها است. فلاون‌ها دسته‌ای از آنتی اکسیدان‌ها هستند. این مواد مغذی به دلیل پتانسیل خود در کاهش فشار خون و سطح کلسترول می‌توانند موجب پیشگیری از خطر بیماری قلبی شوند.

کاهش علائم PMS

خواص ضد التهابی، ضد اسپاسم، آرام بخش و ضد اضطراب بابونه ممکن است به تسکین اضطراب و ناراحتی ناشی از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک کند.

حفظ سلامت استخوان

پوکی استخوان به معنای کاهش تدریجی تراکم استخوان است. این اتفاق می‌تواند خطر شکستگی استخوان و حالت خمیده شدن آن را افزایش دهد. اثرات آنتی اکسیدانی فلاونوئیدهای موجود در بابونه می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو از پوکی استخوان جلوگیری کند. به همین دلیل این چای برای افرادی که می‌خواهند استخوان‌بندی خوبی داشته باشند می‌تواند بسیار مفید باشد.

کاهش التهاب

وجود التهاب در بدن می‌تواند باعث مشکلات مختلفی از جمله بواسیر، درد گوارشی، آرتریت، اختلالات خودایمنی، چاقی و افسردگی شود. التهاب یک واکنش سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیباتی است که می‌تواند التهاب‌های بدن را کاهش داده و از بیماری‌های گفته شده پیشگیری کند.

فواید چای بابونه

تقویت سیستم ایمنی

مصرف چای بابونه می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در بابونه باعث افزایش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شود. مصرف منظم این چای می‌تواند به پیشگیری از سرماخوردگی و سایر عفونت‌های ویروسی کمک کند. علاوه بر این، مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای بابونه ممکن است به تسکین برخی از علائم سرماخوردگی مانند گلودرد کمک کند.

عوارض چای بابونه

نوشیدن چای بابونه به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر است. در عین حال که این چای بی‌خطر است در برخی افراد ممکن است با عوارضی همراه باشد. یکی از عوارض چای بابونه می‌تواند حساسیت و آلرژی باشد. به احتمال زیاد افرادی که به گیاهان خانواده گل‌های مروارید مانند ابروسیا و گل داوودی حساسیت دارند، به این چای نیز ممکن است آلرژی داشته باشند.

کودکان خردسال، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی قبل از مصرف‌ این چای باید با پزشک خود مشورت کنند تا با مشکل خاصی مواجه نشوند. بابونه می‌تواند با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین تداخل داشته باشد. شخصی که از این دارو یا دارو خاص دیگری استفاده می‌کند باید قبل از مصرف چای این گیاه با پزشک خود مشورت کند، به خصوص اگر بیماری خاصی داشته باشد.

طرز تهیه چای بابونه

برای بهره مندی از خواص چای بابونه که بالاتر بررسی شد شما می‌توانید این چای را در خانه درست کنید. برای این کار ابتدا بگذارید آب جوش بیاید. پس از جوش آمدن آب آن را به داخل لیوان خود بریزید. شما برای تهیه چای بابونه هم می‌توانید از گل خشک شده آن استفاده کنید و هم چای کیسه‌ای آن را تهیه کنید. در صورتی که از چای کیسه‌ای بابونه میخواهید استفاده کنید کافیست به آسانی چای کیسه‌ای را درون لیوان آب جوش خود بگذارید و اجازه دهید دم بکشد.

نحوه مصرف چای بابونه

اگر از برگ خشک شده بابونه استفاده می‌کنید بعد از جوش آمدن آب یک قاشق غذاخوری از گل‌های خشک شده بابونه را در یک فنجان آب جوش ریخته و بگذارید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس چای را صاف کرده و میل کنید. شما می‌توانید این چای را با عسل یا لیمو میل کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی خواص بی‌نظیر چای بابونه پرداختیم. چای بابونه به دلیل خواص درمانی متعدد خود، می‌تواند به عنوان یک نوشیدنی سالم و مفید در رژیم غذایی روزانه مورد استفاده قرار گیرد. این چای نه تنها به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات رایج مانند استرس، درد و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرار گیرد. شما می‌توانید سوالات خود را در خصوص مصرف این چای از متخصصان تغذیه داروخانه آنلاین مثبت سبز به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درمورد چای بابونه
برای اکثر مردم، چای بابونه به خوبی تحمل می شود و نوشیدن منظم آن بی خطر است. با این حال، نوشیدن چای بابونه ممکن است برای افراد باردار و کسانی که سابقه آلرژی شدید دارند، مناسب نباشد.
با توجه به آن که این چای می‌تواند باعث بروز حساسیت شود، افرادی که به این گیاه حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند؛ همچنین افرادی که آسم دارند و یا در یکی دو هفته آینده برنامه عمل جراحی دارند نباید از این دمنوش استفاده کنند.
برخی افراد تصور می‌کنند که چای بابونه حاوی کافئین است و موجب بی‌خوابی می‌شود، اما بالعکس جای بابونه کافئین ندارد و در عوض برای بهبود خواب و داشتن خواب بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کبد و کلیه‌ها به تنهایی سموم را از بدن دفع می‌کنند. چای بابونه دارای برخی خواص آنتی اکسیدانی است، اما بدن را سم زدایی نمی‌کند.
مطالب مرتبط
برچسب: دمنوش
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها