آیا مصرف مکمل رشد مو باعث افزایش موهای زائد می شود؟

4/5 - (1 امتیاز)

هنگامی که به سراغ مصرف مکمل‌های رشد مو می‌روید، قطعا به دنبال این هستید که موهای سر خود را تقویت نموده و از آن پس موهایی پرپشت‌تر، زیباتر، درخشان‌تر و حجیم‌تر داشته باشید. اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید مکمل‌های تقویت مو، رشد موهای زائد را نیز افزایش دهند؟ آیا می‌توان […]

مکمل مو و موهای زاید

هنگامی که به سراغ مصرف مکمل‌های رشد مو می‌روید، قطعا به دنبال این هستید که موهای سر خود را تقویت نموده و از آن پس موهایی پرپشت‌تر، زیباتر، درخشان‌تر و حجیم‌تر داشته باشید. اما آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که شاید مکمل‌های تقویت مو، رشد موهای زائد را نیز افزایش دهند؟ آیا می‌توان همزمان در حالی‌که برای لیزر موهای زائد اقدام کرده‌اید، قرص تقویت مو نیز مصرف کنید؟ در ادامه مطلب همراه ما باشید تا ارتباط مکمل مو و موهای زائد را مورد بررسی قرار دهیم.

عملکرد مکمل های رشد مو در بدن

معمولا چه افرادی به سراغ مصرف مکمل‌های مخصوص مو می‌روند؟ در حقیقت اشخاصی که از ریزش مو رنج می‌برند، مشتریان پر و پا قرص مکمل ‌های تقویت مو هستند. در اغلب اوقات اگر فردی ریزش موی غیر طبیعی داشته باشد، از کم‌پشتی موهای خود احساس عدم رضایت کند، در پی ضخیم‌تر کردن تارهای نازک موی خود باشد و یا به طور کلی دوست داشته باشد تا رشد موهای وی بهبود یابد، به سراغ استفاده از این نوع مکمل‌ها می‌رود.

  مکمل مو

روی (زینک)، ویتامین‌های گروه B، آهن، مس و کلسیم از مهم‌ترین ویتامین‌ها و املاح معدنی هستند که در مکمل‌های تقویت مو به کار می‌روند. در بسیاری از موارد از اسیدهای آمینه ضروری مثل سیستئین و متیونین نیز در این مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند تا به تحریک رشد مو کمک شود و از نازک شدن تارهای مو پیشگیری به عمل آید. به جز موارد یاد شده برخی دیگر از ویتامین‌ها مثل ویتامین C یا E نیز ممکن است در مکمل‌های رشد مو یافت شوند. این ویتامین‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و با مقابله با رادیکال‌های آزاد به رشد موها کمک کرده و در کاهش ریزش آنها نیز موثر هستند.

ارتباط میان مکمل مو و موهای زائد

شاید این لطیفه را شنیده باشید که می‌گفتند:”استامینوفن از کجا می‌دونه کجای بدنمون درد می‌کنه!” استامینوفن در واقع خاصیت مسکن بودن دارد و هنگامی که از طریق گردش خون وارد بدن می‌شود، روی همه قسمت‌های بدن تاثیر گذاشته و بدیهی است که با تاثیر روی موضع درد، از شدت آن می‌کاهد. در مورد مکمل‌های مو نیز قضیه به همین منوال است. وقتی شما مکملی مصرف می‌کنید که به تقویت مو کمک می‌کند، در واقع آن مکمل تنها روی موهای سر شما تاثیر نمی‌گذارد بلکه روی همه فولیکول‌های مو از جمله سر، دست و پا تاثیرگذار است.

به عبارت دیگر هنگامی که یک ویتامین می‌خورید، بدن آن ماده مغذی را جذب نموده و فواید آن تنها به یک قسمت خاص از بدن نمی‌رسد بلکه روی تمام ارگان‌های بدن تاثیر خود را خواهد گذاشت. مکملی که شما آن را مورد مصرف قرار می‌دهید، نمی‌داند که هدف شما این است که مثلا قد موهایتان تا به کمر برسد؛ پس هر کجا که فولیکول‌های مو وجود داشته باشند، مورد هدف قرار می‌دهد؛ حال ممکن است موی سر باشد یا موی قسمت دیگری از بدن. اما آیا این سخنان به این معنا است که تعداد موهای زائد بدنتان در نتیجه مصرف مکمل رشد مو بیشتر خواهد شد؟

افزایش موهای زائد بر اثر مصرف مکمل ها

تا به اینجا متوجه شدیم که ممکن است ارتباطی میان مکمل مو و موهای زائد وجود داشته باشد؛ اما چگونه؟ عجله نکنید؛ بهتر است با چگونگی رشد موهای زائد بیشتر آشنا شوید. عوامل مختلفی در افزایش رشد موهای زائد بدن تاثیرگذار هستند:

  • عدم تعادل هورمونی
  • اختلال عملکرد در غدد فوق کلیوی
  • مصرف برخی از داروها
  • مشکلات تیروئید

 موهای زاید روی صورت

هنگامی که یک کودک متولد می‌شود، موهای زائد را در بدن وی مشاهده نمی‌کنید اما وقتی در آستانه بلوغ قرار می‌گیرد، کم کم موهای زائد زیاد می‌شوند زیرا تغییرات هورمونی در بدن روی می‌دهد. حال اگر رشد موهای زائد ناگهان بیش از قبل شوند نیز مشکل را باید در تغییرات هورمونی جستجو کرد.

در مکمل‌های تقویت مو معمولا از ترکیبات هورمونی استفاده نمی‌شود، در نتیجه موهای زائد نیز نباید با خوردن آنها زیاد شوند. پس در پاسخ به این سوال که مکمل مو و موهای زائد چه ارتباطی با هم دارند و آیا مصرف مکمل‌ها موجب افزایش رشد موهای زائد می‌شود یا نه، باید بگوییم که خیر؛ با اینکه مکمل‌های تقویت مو روی همه فولیکول‌های مو در سراسر بدن تاثیر می‌گذارند اما از آنجایی که اغلب فاقد ترکیبات هورمونی هستند، سبب افزایش موهای زائد نمی‌شوند.

اگر شما به عنوان یک خانم قبلا روی صورت خود هیچ موی زائدی نداشته‌اید و اکنون پس از خوردن مکمل‌های تقویت مو، تارهای مو را مشاهده می‌کنید، باید مشکل را در جای دیگری جستجو نمایید. مثلا ممکن است به دلیل بارداری، یائسگی، ابتلا به برخی بیماری‌ها یا مصرف تعدادی از داروها دچار تغییرات هورمونی در بدن خود شده باشید و در نتیجه با افزایش هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) موهای زائد بدنتان بیشتر از قبل شده باشد. مکمل‌های رشد مو ممکن است بتوانند رشد موهای زائد را تسریع نمایند اما در ازدیاد آنها نقشی ندارند.

لیرز موهای زائد همزمان با مصرف مکمل های تقویت مو

ممکن است این پرسش، سوال بسیاری از شما باشد که آیا می‌توانید همزمان که برای تقویت موهای خود از مکمل غذایی استفاده می‌کنید، برای لیزر موهای زائد نیز اقدام نمایید؟ هیچ منبع معتبری تاکنون تایید نکرده است که مصرف مکمل تقویت مو در روند لیزر درمانی تاثیر منفی می‌گذارد و سبب می‌شود تا موهای زائد دوباره شروع به رشد کنند.

 لیزر

با این حال بسیاری از افراد اذعان می‌دارند که با مصرف قرص تقویت مو، موهای زائد آنها دوباره شروع به رشد کرده و یا حتی بیشتر شده است. اگرچه علم این قضیه را تائید نمی‌کند اما اگر شما نگران این موضوع هستید، جهت اطمینان خاطر بهتر است زمانی را برای لیزر موهای زائد انتخاب کنید که از مکمل‌های تقویت مو استفاده نمی‌کنید.

گفتار پایانی

ارتباط میان مکمل مو و موهای زائد را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. بر اساس شواهد موجود با اینکه مصرف مکمل‌های تقویت مو روی تمام موهای بدن تاثیر می‌گذارند، اما سبب افزایش موهای زائد نمی‌شوند. موهای زائد و افزایش رشد آنها بر اثر تغییرات هورمونی و مصرف داروهای هورمونی اتفاق می‌افتد و مکمل‌های مو اغلب فاقد ترکیباتی هستند که روی هورمون‌های بدن بتوانند تاثیر بگذارند. پس بهتر است اگر خواهان توقف ریزش مو و داشتن موهایی پرپشت، نرم و ابریشمی هستید، با خیال راحت از مکمل‌های حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید و نگران موهای زائد بدن خود نباشید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

34 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایلین
ایلین

سلام من برا لیزر تو شارژهستم الان ولی بشدت ریزش مو دارم الان میخوام قرص اولترابیت برا ریزش موهای سرم استفاده کنم میخواستم ببینم موقع استفاده موهای دست وپاهام و موهای زائد رشد نمی کنن اخه الان از بین رفتنه میترسم برگردن بت ای قرص.

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  ایلین

همراه محترم
سلام
در صورتی که ریشه موها از بین رفته باشد، امکان بازگشت مجدد با مصرف مکمل ها وجود ندارد. اما در طی دوران لیزر استفاده از مکمل های تقویت کننده موها میتواند سبب تسریع رشد موهای تمام بدن شوند.
متشکرم