آستیگماتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

امتیاز دهید

چشم های آستیگمات یا به اصطلاح همون پدیده آستیگماتیسم یکی از شایع ترین مشکلات اپتیکی چشمه. آستیگماتیسم (astigmatism) یه نقص خفیفه که باعث تاری دید می شه. آستیگمات هنگامی به وجود میاد كه لایه خارجی و شفاف جلوی چشم یعنی قرنیه و یا عدسی چشم كه درون چشم قرار داره، انحناشون در یه طرف، كمی […]

آستیگماتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

چشم های آستیگمات یا به اصطلاح همون پدیده آستیگماتیسم یکی از شایع ترین مشکلات اپتیکی چشمه.

آستیگماتیسم (astigmatism) یه نقص خفیفه که باعث تاری دید می شه. آستیگمات هنگامی به وجود میاد كه لایه خارجی و شفاف جلوی چشم یعنی قرنیه و یا عدسی چشم كه درون چشم قرار داره، انحناشون در یه طرف، كمی متفاوت از انحنا تیو جهت دیگه است. به این ترتیب سطح قرنیه یا عدسی در بعضی نواحی مسطح تر یا منحنی تر از نواحی دیگه است.

آستیگماتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

آستیگمات عموما به علت نامنظمی شکل و انحنای قرنیه رخ می ده، البته در برخی مواقع علت می تونه نامنظمی شکل و انحنای لنز که در پشت عنبیه قرار داره هم باشه.

این مشکل حالتیه که چند تا از دیوپترهای چشم کروی بودن خودشون رو از دست می دن و فرد اشیای دور رو به صورت تار، پر چین و چروک و درهم می بینه.

علاوه بر تاری دید، این حالت فرد رو دچار سردرد، تهوع، سرگیجه و ریزش اشک هم می کنه.

عوامل ایجاد این مشکل

  • وراثت
  • شکل قرنیه و عدسی
  • قوز قرنیه (کراتوکونوس)
  • نزدیک بینی و یا دوربینی
  • جراحت و یا عمل جراحی چشم

انواع آستیگمات

  • هنگامی كه قرنیه دارای خمیدگی باشد، بیمار مبتلا به آستیگماتیسم قرنیه‌ای است.
  • هنگامی كه عدسی دارای خمیدگی باشه، فرد به آستیگماتیسم عدسی مبتلاست.

تشخیص

چشم پزشک ها با نگاه کردن به درون چشم می تونن آستیگمات رو تشخیص بدن؛ آستیگمات ممکنه باعث اختلالات دیگه چشمی مثل دوربینی و نزدیک بینی بشه. به دلیل اینکه آستیگماتیسم به آرامی پیشرفت می کنه، بهتره افراد به محض اینکه متوجه تغییرات شدن، به چشم پزشک مراجعه کنن!

آستیگماتیسم چیست و چگونه درمان می شود؟

درمان آستیگماتیسم

اکثر افراد مبتلا با لنز یا عینک مشکلشون حل می شه، البته این دو راه حل تنها در مورد موارد متوسط و شدید هست و موارد خفیف احتیاجی به عینک ندارن.

در ضمن تغییر شکل قرنیه توسط جراحی انکساری هم راهی دیگه برای درمانه که این عمل هم نیازمند داشتن چشم سالمه که دارای مشکلات شبکیه، زخم قرنیه و یا دیگر بیماری های چشمی نباشه!

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها