جینسینگ چیست؟ همه چیز در مورد خواص و عوارض جینسینگ

5/5 - (4 امتیاز)
جینسینگ چیست؟ جینسینگ گیاهی است که بیشتر در منطقه شرقی آسیا و شمال آمریکا کشت شده و برای تقویت حافظه، افزایش انرژی و قوای جنسی و… کاربرد دارد. ریشه گیاه جینسینگ بسیار مغذی بوده و ویتامین‌های فراوانی را در خود جای داده است.
جینسینگ چیست؟ همه چیز در مورد خواص و عوارض جنسینگ

یکی از موادی که برای افزایش نیرو مورد استفاده قرار گرفته و مواد مغذی فراوانی را در خود جای داده جینسینگ می‌باشد. گیاه جنسینگ در برخی از کشورهای خاص همچون چین و نواحی کوهستانی منچوری قابل برداشت بوده و به عنوان گیاه شاداب و جوان شناخته می‌شود.

بسیاری از افراد به دلیل خواص زیاد جنسینگ از قرص جنسینگ استفاده می‌کنند تا از فواید آن بهره‌مند شوند. به همین خاطر قصد داریم در ادامه مقاله چیستی جینسینگ، خواص این گیاه برای زنان و مردان و همچنین طریقه مصرف آن را مورد بررسی قرار‌دهیم.

جینسینگ چیست؟

همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره شد گیاه جینسینگ در مناطق شرقی آسیا و شمال آمریکا برداشت می‌شود و از قدیم‌الایام تاکنون به عنوان یک گیاه مغذی و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ ریشه جینسینگ در میان کشورهایی همچون منچوری، چین، تایلند، کره و همچنین سرخ پوستان آمریکایی طرفداران زیادی به خود جذب کرده که برای افزایش نیرو و همچنین خواص فراوان آن از ریشه این گیاه استفاده می‌کنند.

در سال‌های گذشته این گیاه برای کاهش استرس و اضطراب، افزایش عملکرد سیستم مغز و حافظه، افزایش سن و طول عمر و … مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ این گیاه به قدری دارای ارزش است که در سالیان قبل برای وعده‌های غذایی افراد خاص همچون پادشاه و امپراطوران استفاده شده تا آنان را از خواص فوق العاده این گیاه و همچنین اکسیر جوانی بهره‌مند سازند.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

بیشتر بخوانید: جینسینگ قرمز برای مردان چه خواصی دارد؟

انواع جینسینگ

تاکنون گونه‌های مختلفی از جنسینگ بر روی زمین کشف شده که تعداد آنها تاکنون به ۱۳ نوع می‌رسد؛ بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین نوع جینسینگ در کشور چین و آمریکا کاشت و برداشت می‌شود که یکی از ویژگی‌های جینسینگ آمریکایی نسبت به جنسینگ آسیایی کافئین کمتر می‌باشد زیرا افرادی دارای حساسیت می‌توانند به دلیل کافئین کمتر از جنسینگ آمریکایی استفاده کنند.

بر اساس آنچه که در طب سنتی چینی بیان شده استفاده از این گیاه به دلیل خواص فراوان می‌تواند در طول روز انرژی افراد را افزایش داده و منجر به کاهش کلسترول و قند خون و همچنین بهبود بیماری‌های نظیر دیابت و اختلالات جنسی در آقایان شود؛ انواع جنسینگ عبارتند از:

  خواص جینسینگ

جینسینگ آسیایی

جنسینگ آسیایی یکی از پرخاصیت‌ترین انواع جنسینگ می‌باشد که از ریشه آن در سراسر دنیا و به خصوص کشورهای ژاپن، کره و چین استفاده می‌کنند، از این گونه جنسینگ به عنوان دمنوش، چای و انواع قرص جنسینگ استفاده می‌شود.

جینسینگ آمریکایی

جینسینگ آمریکایی یکی از انواع جنسینگ می‌باشد که در کانادا و شمال آمریکا رشد می‌کند؛ بسیاری از سرخ پوستان و افراد محلی در سال‌های گذشته از جنسینگ آمریکایی به عنوان دارو استفاده می‌کردند.

در حالت کلی از جینسینگ آمریکایی به صورت دمنوش و پودر استفاده می‌شود و برخی از برند‌ها نیز برای تهیه مواد آرایشی و بهداشتی از جنسینگ آمریکایی استفاده می‌کند.

جینسینگ سیبری

جنسینگ سیبری نسبت به سایر انواع جینسینگ کیفیت پایینی داشته و به همین دلیل قیمت آن نیز نسبت به سایر انواع جینسینگ کمتر است؛ مواد مغذی جینسینگ سیبری نسبت به سایر انواع جنسینگ کم بوده و در دو رنگ قرمز و سفید مشاهده می‌شود.

جینسینگ برزیلی

جنسینگ برزیلی یکی دیگر از انواع پرطرفدار جینسینگ می‌باشد که در جنگل‌های ونزوئلا، آکوادور و پرو کشت می‌شود، این جینسینگ از مواد مغذی فراوانی ساخته شده و انواع ویتامین، آهن، روی و منیزیم را در خود جای می‌دهد؛ از خواص آن می‌توان به جلوگیری از پیری زودرس پوست به دلیل وجود آنتی اکسیدان زیاد در ریشه آن اشاره کرد.

از دیگر خواص جنسینگ برزیلی می‌توان به عدم تغییرات پوستی در طول زمان، کاهش فشار خون و تقویت میل جنسی در مردان اشاره کرد.

طریقه مصرف جینسینگ

مصرف جنسینگ ممکن است به شکل خوردن ریشه جنسینگ، دمنوش آن، مصرف قرص و همچنین پودر جینسینگ صورت گیرد که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مصرف ریشه جینسینگ

  • برای خوردن ریشه جنسینگ ابتدا آن را بشویید و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی بخار گذاشته تا نرم شود.
  • در مرحله دوم پس از نرم شدن ریشه جنسینگ آن را به قطعات کوچک تقسیم کرده و مقدار اندکی از آن را بجوید.
  • در صورتی که از طعم جینسینگ برای شما غیر قابل تحمل است می‌توانید در کنار آن از عسل نیز استفاده کنید.

مصرف دمنوش جینسینگ

تهیه دمنوش جنسینگ کار چندان دشواری نیست و می‌توان به راحتی آن را آماده کرد؛ در ادامه مقاله برای تهیه دمنوش جینسینگ بر اساس مراحل ذکر شده اقدام نمایید:

  • برای تهیه دمنوش ریشه جینسینگ را بتراشید و سپس پوست کنده شده آن را به مقداری آب نزدیک به دمای جوش اضافه نمایید.
  • در مرحله دوم اجازه دهید که ریشه جینسینگ به مدت ۵ دقیقه در آب باقی بماند و سپس آن را از ظرف خارج کنید.
  • از آنجایی که جنسینگ طعم قابل تحملی ندارد می‌توانید برای ‌مزه‌دار شدن جنسینگ و طعم بهتر از عسل و زنجبیل استفاده نمایید.

مصرف قرص جینسینگ

بسیاری از افراد از قرص و کپسول جنسینگ به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌کنند. به یاد داشته باشید که دوز متعادل مصرف قرص جنسینگ ۱ تا ۲ عدد کپسول در طول روز می‌باشد که به صورت معمول همراه با وعده صبحانه مصرف می‌شود.

مصرف پودر خشک جنسینگ

یکی دیگر از ‌راه های ساده برای مصرف جنسینگ استفاده از آن به شکل پودر می‌باشد؛ در این روش افراد پودر خشک جنسینگ را در هنگام پخت انواع غذا استفاده می‌کنند.

بهترین زمان مصرف جینسینگ

بهترین زمان برای مصرف Ginseng یک الی دو ساعت قبل از خوردن هر وعده غذایی می‌باشد؛ به یاد داشته باشید که مصرف جنسینگ می‌تواند قند خون را تا حد زیادی کاهش دهد بنابراین رعایت فاصله زمانی مصرف جنسینگ با وعده غذایی بعدی نباید بیشتر از دو ساعت باشد.

خواص جنسینگ

همان گونه که در مقاله اشاره شد Ginseng خواص فراوانی دارد که در این قسمت از مقاله به صورت تخصصی هر یک را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ انواع خواص جنسینگ عبارتند از:

افزایش انرژی و بالا رفتن متابولیسم

پیشرفت علم و فواید فراوان جینسینگ باعث شد که بسیاری از دانشمندان از خواص این گیاه مفید برای درمان انواع بیماری و ساخت دارو و قرص استفاده نمایند؛ یکی از مهمترین خواص جنسینگ افزایش انرژی بالا رفتن متابولیسم بدن می‌باشد.

پلی ساکارید و الیگوپتید دو مورد از موادی هستند که در جینسینگ وجود دارند و منجر به افزایش انرژی می‌شود این مواد در Ginseng آمریکایی بیشتر به چشم می‌خورد؛ از دیگر خواص جینسینگ در این حوزه می‌توان به رفع خستگی در افراد اشاره کرد.

کاهش علائم آلزایمر

یکی دیگر از خواص جینسینگ کاهش علائم آلزایمر در هنگام افزایش سن می‌باشد؛ همانگونه که اطلاع دارید با افزایش سن برخی از بیماری‌های حرکتی و همچنین آلزایمر به سراغ افراد می‌آیند، جنسینگ به دلیل مواد آنتی اکسیدانی منجر به جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد و پلاک‌ها شده و علائم آلزایمر و همچنین مشکلات حرکتی را کاهش می‌دهد.

کاهش استرس و اضطراب

Ginseng به دلیل خواص زیاد خود بر کاهش استرس و اضطراب، بهبود شرایط عصبی و همچنین بهبود اختلالات سیستم عصبی موثر است؛ در حالت کلی مصرف جنسینگ سطح انرژی را افزایش داده و در روحیه افراد تاثیر فراوانی می‌گذارد.

خاصیت ضد التهابی

جنسینگ قرمز نسبت به سایر انواع Ginseng خواص ضد التهابی بسیار زیادی دارند که در کشور کره به چشم می‌خورد؛ این نوع از جنسینگ منجر به افزایش فعالیت آنزیم‌ها و در نتیجه بهبود عملکرد مغز در آسیب‌های نخاعی می‌شود.

جینسنوسید موجود در این گیاه باعث افزایش خواص ضد التهابی و همچنین بهبود سیستم ایمنی بدنی می‌شود.

  ریشه گیاه جینسینگ

خواص جینسینگ برای زنان

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی گیاه Ginseng به خانم‌ها پیشنهاد می‌شود برای بهره‌مندی از خواص جنسینگ از جنسینگ قرمز استفاده نمایند؛ جنسینگ برای بهبود نوسانات خلقی، از بین بردن خشکی واژن و همچنین کنترل تعریق شبانه مفید است.

بهتر است ابتدا جنسینگ را در دمای ۱۰۰ درجه حرارت دیده و سپس خشک شود سپس اقدام به استفاده از آن کنید؛ همچنین بهتر است دوز مصرفی جنسینگ در طول روز ۱ تا ۲ گرم باشد که می‌توان آن را به صورت پودر خشک، دمنوش، چای و قرص یا کپسول به همراه عسل و یا زنجبیل مصرف نمود.

نحوه مصرف جینسینگ برای زنان باید به این شکل باشد که دو هفته Ginseng را مصرف نموده و سپس به مدت دو هفته به خود استراحت دهند و دوباره مصرف جنسینگ را به هر گونه‌ای که دوست دارد آغاز کند؛ به یاد داشته باشید که اگر در طول دوره مصرف از داروی خاصی استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت نمایید؛ مهم‌ترین خواص جینسینگ برای زنان عبارتند از:

بهبود گرگرفتگی در دوره یائسگی

همان گونه که اطلاع دارید یکی از دوره‌هایی که تمامی خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند دوره یائسگی می‌باشد؛ Ginseng به دلیل خواص خنک کننده خود می‌تواند از گرگرفتگی و تعریق شبانه در دوره یائسگی بکاهد و تاثیرات مثبتی را در این دوره از خود به جای بگذارد.

بهبود عادت ماهیانه

از دیگر خواص جینسینگ برای زنان می‌توان به بهبود علائم دوره قاعدگی اشاره نمود؛ به یاد داشته باشید که اگر شما دچار مشکلی همچون سندروم تخمدان پلی کیستیک هستید، بهتر است قبل از مصرف جنسینگ حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

خواص جینسینگ برای مردان

از مشکلاتی که بسیاری از آقایان درگیر آن هستند، می‌توان به اختلالات مربوط به نعوظ و قدرت جنسی اشاره‌کرد؛ گیاه جنسینگ با تاثیرات فوق العاده خود برای بهبود مشکلات جنسی مردان و اختلالات مربوط به نعوظ و قدرت جنسی موثر است.

از دیگر خواص جینسینگ برای مردان می‌توان به افزایش کیفیت اسپرم و همچنین تحرک اسپرم اشاره نمود؛ علاوه بر این خاصیت مصرف گیاه Ginseng از تنبلی اسپرم نیز جلوگیری کرده و باعث می‌شود اسپرم سرعت لازم برای رسیدن به تخمک را داشته و در نتیجه باروری ممکن شود.

در نهایت یکی دیگر از خواص فوق العاده جینسینگ برای مردان رفع اختلالات مربوط به نعوظ می‌باشد؛ تحقیقات انجام شده بر روی طریقه مصرف جنسینگ برای نعوظ نشان می‌دهد که افراد به نعوظ بهتری دست‌یافته اند.

عوارض جینسینگ

جنسینگ خواص زیادی را در خود جای داده است به همین دلیل افراد زیادی برای مصرف به آن روی می‌آورند، اما اگر از این گیاه بیش از حد استفاده شود، ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد؛ مهم‌ترین عوارض جینسینگ عبارتند از:

  • خشکی بیش از حد دهان که باعث مشکلات مربوط به بلع غذا می‌شود.
  • عوارضی همچون سرگیجه، تاریه دید و سردردهای شدید را در پی دارد.
  • انواع حساسیت، واکنش‌های آلرژی و همچنین واکنش‌های پوستی همچون لکه‌های پوستی در پی مصرف بیش از حد Ginseng
  • افزایش ضربان قلب که منجر به افزایش فشار خون و در نتیجه سکته می‌شود.
  • اختلالات مربوط به خواب، بی‌خوابی، توهم، عدم آرامش و بی‌قراری مداوم
  • خونریزی دستگاه تناسلی در پی مصرف بیش از حد جنسینگ
  • تداخلات مصرف جنسینگ با سایر داروها

بیشتر بدانید:چه کسانی نباید جینسینگ مصرف کنند؟

دیگر نکات در مورد جینسینگ

  • بهتر است قبل از شروع مصرف جنسینگ حتماً با پزشک مشورت نموده تا درگیر عوارض آن نشوید.
  • مصرف گیاه جنسینگ به صورت معمول برای خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود، زیرا باعث شقاق سینه و تورم در آن ناحیه خواهد شد.
  • اگر جزو افرادی هستید که از افسردگی و خستگی رنج می‌برید می‌توانید با مشورت از پزشک از جنسینگ به عنوان گیاه نشاط آور استفاده نمایید زیرا این گیاه با خاصیت انرژی بخش خود در بهبود روحیه بسیار موثر است.
  • استفاده از جینسینگ برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی که از داروهای رقیق کننده خون همچون آسپرین و … استفاده می‌کنند باید با احتیاط باشد، زیرا ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد.
  • استفاده از جنسینگ در دوره بارداری و شیردهی ممکن است منجر به خونریزی در دستگاه تناسلی شود.

سخن پایانی

Ginseng یکی از مواد مغذی و نشاط آور می‌باشد که در کشورهایی همچون چین و نواحی کوهستانی منچوری قابل برداشت است؛ این گیاه خواص فراوانی برای زنان و مردان داشته  و می‌تواند استرس، اضطراب، مشکلات مربوط به نعوظ و … را بهبود بخشد.

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد این گیاه ممکن است عوارضی را به همراه داشته باشد پس قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت نمایید تا از تداخلات دارویی آن آگاهی یابید.

طریقه مصرف جینسینگ برای زنان و مردان و همچنین روش مصرف آن در مقاله ذکر شده است، بسیاری از افراد به دلیل عدم دسترسی به ریشه جنسینگ از قرص یا کپسول جنسینگ استفاده می کنند. بهتر است برای تهیه قرص جینسینگ به داروخانه های معتبر مثل مثبت سبز مراجعه نمایید تا از اصل بودن آن اطمینان حاص کنید، متشکریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی

ازکجا بفهميم جنسینگی که می‌خریم از آسیاست یاامریکا یا جای دیگر

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  علی

سلام کاربر گرامی
در جدول روی بسته بندی مکمل های حاوی جینسینگ منشا آن ذکر شده است.
سپاس از همراهی شما

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  علی

سلام دوست عزیز
در توضیحات محصول درج شده است .

علی
علی

ممنون از توضیحات شما

کریمی
کریمی

درود بر شما. قرص جنسینگ برای نعوظ خوبه؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  کریمی

همراه گرامی

نتایج حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد مصرف 3 گرم جینسینگ شمس در روز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی در رفع مشکل اختلال نعوظ داشته باشد.